logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۹
[ شناسه خبر : ۱۷۹۶۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
فرصتی که از دست رفت؛

ضربه مهلک کرونا بر صنعت گردشگری استان زنجان / از بیکاری 100 درصدی راهنمایان گردشگری تا تسهیلاتی که فقط صنعتگران را مقروض می‌‌کند

ضربه-مهلک-کرونا-بر-صنعت-گردشگری-استان-زنجان-از-بیکاری-100-درصدی-راهنمایان-گردشگری-تا-تسهیلاتی-که-فقط-صنعتگران-را-مقروض-می‌‌کند
شواهد نشان می‌دهد انتشار ویروس کووید 19 بر صنعت گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ضربه مهلکی را وارد کرده است.

به گزارش موج رسا; صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع پرسود و ارز آور برای هر کشوری محسوب می‌شود که همواره مورد توجه کشورهای جهان بوده و به یک صنعتی پویا در دنیا تبدیل شده است.

گردشگری صنعتی مهم برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع است که ضمن درآمد زدایی می‌تواند در کارآفرینی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد.

گردشگری صنعتی است که به شدت مورد توجه کشورهای جهان است چرا که موجب نزدیک شدن ملل، اقوام و فرهنگ‌ها به یکدیگر می‌شود.

این صنعت پرسود در ارتقای شاخص‌های اقتصادی موثر بوده و موجب ایجاد اشتغال برای افراد جامعه می‌شود به همین دلیل صنعت گردشگری در کشورهای مختلف جهان دارای اهمیت بوده و همگان برای توسعه جامعه خود از آن بهره‌مند می‌شوند.

 

*گردشگری پایه‌ توسعه اقتصادی جامعه

همچنین گردشگری به عنوان یکی از پایه‌های توسعه اقتصادی جامعه است که منبع درآمدی برای کشورهای جهان شده و در ایران نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

تا همین 9 ماه پیش گردشگری رونق خوبی در ایران و در زنجان داشت اما با آمدن ویروسی به نام کووید 19 صنعت گردشگری دچار بحران‌های جدی شد تا جایی که بسیاری از فعالان این حوزه خانه نشین شده و یا کار خود را به حداقل‌ها کاهش دادند.

استان زنجان هر ساله در ایام نوروز و تابستان میزبان گردشگران بیشماری از جای جای کشور بود که این حضور گردشگران سودهای اقتصادی، فرهنگی و تاریخی بسیاری برای استان زنجان داشت.

جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی زنجان هر ساله میزبان گردشگرانی بود که زنجان را برای گردشگری انتخاب کرده بودند.

خسارت‌های جبران ناپذیر کرونا موجب شده تا این صنعت ارزشمند حال و روز خوشی نداشته باشد و ادامه شرایط موجب بیکاری افراد شاغل در این حوزه بسیار مهم برای توسعه اقتصادی شود.

در حال حاضر به دلیل ادامه بیماری کووید 19، آژانس‌های هواپیمایی، خطوط ریلی، تورهای گردشگری، هتل‌ها و اماکن اقامتی، مراکز خرید، صنایع دستی، بوم گردی‌ها، بناها و تاسیسات گردشگری کمترین فعالیت را داشته و یا راکد مانده‌اند.

کاهش گردشگران داخلی و خارجی و تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و جشنواره‌های استانی موجب شده تا فعالان این بخش نیز با چالش‌های جدی مواجه شوند. 

64 فعال مراکز اقامتی، 65 نفر در حوزه پذیرایی، 62 نفر در دفاتر مسافرتی، 54 نفر در تاسیسات بین راهی، 185 راهنمای گردشگر و 243 نفر در خانه‌های بومر گردی زنجان بیکاری را تجربه می‌کنند.

بحران ناشی از بیماری کووید 19 تاثیرات بسزایی در صنعت گردشگری استان زنجان بر جای گذاشته و فعالان این حوزه دچار خسارات و مشکلات معیشتی بیشماری شده‌اند.

10 عنوان رشته زیر مجموعه گردشگری استان زنجان از جمله هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمانپذیرها، بوم گردی‌ها، مجتمع‌های گردشگری و مراکز رفاهی در رتبه‌های اول متضرر از کرونا قرار گرفته‌اند.

بسیاری از فعالان رشته صنایع دستی نیز به دلیل کاهش فروش خود یا مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند و یا بساط دکان خود را برچیده‌اند.

 

*دومینوی تعطیلی به هتل‌های زنجان رسیده است

"کامیار اسکندریون" رئیس اتحادیه هتلداران استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا موجب شده تا بسیاری از فعالیت‌های هتلداری در زنجان تعطیل شده و دو هتل پیام و سپهر و برخی واحدهای کوچک اقدام به تعطیلی کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان اشغال هتل‌ها در زنجان به صفر رسیده است، افزود: عدم حمایت بخش دولتی و عدم تکمین به مصوبات ستاد کرونا موجب افزایش مشکلات هتلداران شده است.

رئیس اتحادیه هتلداران استان زنجان با اشاره به مشکلات پرداخت بهای حامل‌های انرژی و مشکلات مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی، گفت: نادیده گرفتن مصوبات دولت موجب ایجاد مشکلاتی برای جامعه هتلداری شده است.

اسکندریون پرداخت تسهیلات به بخش گردشگری را مقروض کردن فعالان این بخش عنوان کرد و افزود: عدم اعلام تنفس برای بازپرداخت تسهیلات و نبود زمان مشخصی برای پایان کرونا موجب شده تا فعالان این بخش نتوانند برنامه‌ریزی مناسبی را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله اسپانیا، ترکیه، فرانسه و ایتالیا کمک‌های بلاعوض به فعالان گردشگری ارائه شده است تا این صنعت را نجات دهند، اما در ایران تسهیلات با درصدهای بسیار بالایی پرداخت می‌شود که این امر موجب شده تا استقبالی از آن نشود.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری زنجان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا از بیکاری 100 درصدی راهنمایان تورهای گردشگری در زنجان خبرداد و گفت: فعالان این حوزه به بخش‌های دیگر کوچ کرده‌اند.

اویس کیانی با بیان اینکه در حال حاضر راهنمایان گردشگر هیچ ممر درآمدی ندارند، افزود: این افراد مجبورند در تخصص‌های ثانویه خود فعالیت کنند.

وی گفت: با تعطیلی اماکن گردشگری تورهای گردشگری عملا با تعطیلی مواجه شده‌اند و گروه‌های کوچک و خانوادگی نیز نیازمند راهنما نیستند.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه در حال حاضر به ندرت سفر حرفه‌ای با راهنما انجام می‌شود، افزود: انبوهی از مردم بدون راهنما سفر می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری زنجان ادامه داد: این سفرها به صنعت گردشگری کمک نمی‌کنند اگر چه سفر وجود دارد اما گردشگری رونق ندارد.

کیانی با بیان اینکه تسهیلات ارائه شده از وزارت گردشگری ناچیز، درصد بالا و بدون فرجه زمانی است، بیان داشت: این تسهیلات عملا مشکلی از مشکلات راهنمایان تور را حل نمی‌کند و اگر چه رقم تسهیلات از 20 تا 900 میلیون تومان برای راهنمایان و تاسیسات گردشگری بود اما اقبالی صورت نگرفت.

 

*تسهیلات دولتی، فعالان گردشگری را مقروض می‌کند

وی ادامه داد: ارائه چنین تسهیلاتی بدهکار کردن فعالان صنعت گردشگری است و عملا مشکلی از مشکلات فعالان این حوزه را حل نمی‌کند.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه تربیت کردن چنین فعالانی در آینده هزینه‌های بسیاری را به دولت تحمیل خواهد کرد، افزود: عدم توجه به این قشر و رها کردن فعالان گردشگری هزینه‌های بیشماری را به بار خواهد آورد.

"محمد رضا جرجیسی" نائب رئیس اتحادیه چاقوفروشان و چاقوسازان استان زنجان نیز نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: حمایت خاصی از صنایع دستی در ایام شیوع بیماری کرونا نشده است و ادامه شیوع این بیماری موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی شده است.

وی گفت: وضعیت اقتصادی فعالان صنایع دستی استان زنجان به اندازه‌ای خراب است که تعطیلی تنها راه چاره محسوب می‌شود.

این فعال حوزه صنایع دستی میزان فروش صنایع دستی استان را نزدیک به صفر عنوان کرد و گفت: وقتی سفری اتفاق نمی‌افتد و گردشگری نمی‌آید، فروش صنایع دستی به حداقل می‌رسد.

 نائب رئیس اتحادیه چاقوفروشان و چاقوسازان استان زنجان از حذف صنایع دستی از اولویت خانوارها خبرداد و گفت: وقتی صنایع دستی از اولویت حذف می‌شود به مرور به بوته فراموشی سپرده می‌شود.

جرجیسی بیان داشت: صادرات صنایع دستی نیز در حال حاضر انجام نمی‌شود و  تنها مرز هوایی باز برای ارسال هوایی ترکیه و امارات است که با توجه به افزایش کرونا امارات قوانین سختی را اتخاذ می‌کند.

وی گفت: مشکل تامین مواد اولیه پابرجاست و قیمت آن به 4 برابر بیشتر افزایش یافته است که این موضوع نیز در تولید صنایع دستی تاثیرگذار بوده است.

ضربه‌های مهلک کرونا بر حوزه‌های مختلف گردشگری و صنایع دستی موجب شده تا این صنعت دچار ضربه مغزی شده و نیازمند احیا باشد، شرایط کنونی دست اندرکاران صنعت گردشگری را با نگرانی مواجه کرده است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر