logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۱
[ شناسه خبر : ۱۷۹۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
گزارش موج رسا از افول آمریکای جنایتکار؛

قدرت پوشالی آمریکا رو به افول است

قدرت-پوشالی-آمریکا-رو-به-افول-است
آمریکا که روزی قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور جهان بود و با زور اسلحه و جنگ به کشورها سلطه پیدا می‌کرد امروز با بحران‌های جدی اقتصادی و اجتماعی روبه‌رو شده و در حال افول است

به گزارش موج رسا; ظلم هیچ وقت بر زمین نمی‌ماند و هرکس در هر کسوت و مقامی به دیگران ظلم کرده و به حقوقشان تعدی کند، محکوم به شکست و افول خواهد بود که این در طول تاریخ از زمان پیامبران وائمه معصومین(ع) تاکنون نیز وجود داشته است.

آمریکا کشوری مستکبر و مستبد تست که سالیان سال به کشورهای مختلف دنیا تجاوز کرده و حقوق آن‌ها را پایمال کرده است. هرچند گفته می‌شود امریکا کشوری قدرتمند، ثروتمند و پیشرفته است اما امروز این کشور به نقطه‌ای رسیده که خود را شکست‌خورده، غرق در بحران و در حال افول می‌بیند هرچند در ظاهر شاید ایستاده باشد اما سبیه به مرده متحرک است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان در آبان‌ماه سال 91 فرمودند: در دنیا هیچ کس نیست که شک داشته باشد در این که آمریکا در این سی سال، بیش از سی رتبه از لحاظ اقتدار و وجاهت جهانی، سقوط کرده؛ همه این را می‌بینند و می‌دانند و خود آمریکایی‌ها هم به همین اقرار می‌کنند.

ایشان ابراز کردند: همین سیاستمدارانِ قدیمىِ کهنه‌کارِ آمریکایی، دولت‌ها و دولتمردان فعلی را مسخره می‌کنند که شما آمریکا را از آنجا رساندید به اینجا. راست هم می‌گویند؛ آمریکا سقوط کرده. امروز هیچ دولتی در دنیا به قدر دولت آمریکا منفور نیست. اگر امروز دولت‌های منطقه ما و دولت‌های دیگر جرات کنند و یک روزی را به عنوان روز برائت و نفرت از دولت آمریکا معین کنند و به مردم بگویند در این روز بیایید راهپیمایی کنید، بزرگترین راهپیمایی تاریخ در دنیا اتفاق خواهد افتاد!

حضرت آیت‌اله خامنه‌ای افزودند: ادعا می‌کنند که ثروتمندترین ملت و دولت دنیا هستند - البته کشور آمریکا کشور ثروتمندی است؛ امکانات طبیعی، زیرزمینی، روی زمینی، همه چیز دارد - اما این‌ها (دولت‌ها) کار ملت آمریکا را به جایی رسانده‌اند که امروز مقروض‌ترین دولت دنیا آمریکاست و قروض و بدهکاری‌های او به اندازه تولید ناخالص ملی اوست! برای یک کشور، از این بدتر و بالاتر، فضاحتی نیست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان فرمودند: ادعا می‌کنند طرفدار آزادی هستند اما هیچ کشوری در دنیا به قدر آمریکا به نسبت جمعیت، زندانی ندارد! نزدیک سیصد میلیون جمعیت دارند اما نسبت زندانی‌های آن‌ها به این جمعیت از نسبت زندانی‌های همه کشورهای دنیا به جمعیت‌شان بیشتر است. در کنار این مساله، دادگاه‌های فرمایشی و دروغین هم وجود دارد. البته در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی، نمایش‌های گوناگونی می‌دهند اما واقعیت غیر از این است.

 

*‌ 3 بحران شتاب‌‌دهنده افول قدرت نرم آمریکا

در مقاله فاطمه طهماسبی، کارشناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی که در روزنامه وطن امروز به چاپ رسیده، آمده است: ایالات ‌متحده آمریکا طی ماه‌‌های اخیر با 3 بحران داخلی همزمان در حوزه‌‌های بهداشت و درمان، اقتصادی و اجتماعی روبه‌رو است. این 3 بحران یعنی گسترش ویروس کرونا، بحران اقتصادی حاصل از گسترش ویروس و از همه مهمتر اعتراضات گسترده ضدنژادپرستی در آمریکا آن هم در ماه‌‌های نهایی پیش از انتخابات ریاست‌‌جمهوری ماه نوامبر، نگاه جهانیان را بر این کشور متمرکز کرده و واکنش کشورهای مختلف را به همراه داشته است.

اتحادیه اروپایی با ادبیاتی که برای کشورهای به زعم خود غیردموکراتیک به کار می‌‌برد از قتل «جرج فلوید» سیاه‌پوست توسط پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس و واکنش پلیس آمریکا اظهار نگرانی کرده و ابراز امیدواری کرد «مسائل مربوط به اعتراضات در آمریکا سریعاً و با احترام کامل به حاکمیت قانون و حقوق بشر حل‌ و ‌فصل شود». همچنین در کشورهای بسیاری مانند انگلیس، آلمان، فرانسه، استرالیا، ژاپن و... تظاهرات ضدنژادپرستی در حمایت از سیاه‌‌پوستان ایالات‌متحده برگزار شد. با توجه به همه این رخدادهای اخیر، سؤال مهمی که به ذهن متبادر می‌‌شود مسأله آینده قدرت نرم آمریکاست که طی دهه‌‌های گذشته مسیر این کشور برای توسعه فعالیت‌‌های خود در کشورهای همسو و غیرهمسو را هموار کرده است.

امروز ایالات متحده آمریکا با بحران‌‌های داخلی مواجه است که می‌‌تواند قدرت نرم این کشور را در عرصه بین‌‌الملل با چالشی جدی مواجه سازد. شدت یافتن خشونت با اسلحه، دو‌قطبی حزبی، مراقبت‌‌های بهداشتی ناکافی، نابرابری درآمدی و از هم مهمتر نژادپرستی ساختاری و عدم تحقق حقوق اقلیت‌‌های نژادی در آمریکا، بحران‌‌هایی هستند که هر از گاهی اعتراضاتی را به همراه دارند. سرکوب این اعتراضات، موجب انباشت احساسات منفی مردم این کشور خواهد شد و آمریکا را مستعد اعتراضات و مخالفت‌‌های گسترده می‌‌سازد.

آمریکا طی ماه‌‌های اخیر با مدیریت ناموفق اپیدمی ویروس کرونا مواجه بوده و تاکنون (تا زمان انتشار این مقاله) بیش از 125 هزار نفر از مردم این کشور به دلیل ابتلا به این ویروس، جان باخته‌‌اند.

در حوزه اقتصاد نیز کاهش اشتغال و تولید و تاثیر گسترده آن بر کل اقتصاد این کشور، ایالات متحده را وارد رکود شدید اقتصادی کرده است. با این حال، قابل ‌‌توجه‌‌ترین بحران اخیر برای دنیا اعتراضات گسترده در آمریکا و مهمتر از آن واکنش‌‌های قهرآمیز دونالد ترامپ به آن‌ها بود.

«ژوزف نای» اندیشمند آمریکایی و مبدع نظریه «قدرت نرم» در مقاله خود با عنوان «آیا ما می‌‌توانیم دوباره قدرت نرم خود را به دست آوریم؟» معتقد است ارزش‌‌های جامعه دموکراتیک آمریکا و حق اعتراض مسالمت‌‌آمیز از بزرگ‌ترین منابع قدرت نرم آمریکاست. این در حالی است که در وقایع اخیر آمریکا، ترامپ دستور استفاده از نیروی نظامی را داد و با سخنان هدفمند خود، دوقطبی میان سفیدپوست‌ها و سیاه‌‌پوست‌‌ها را تشدید کرد. در موارد زیادی به اعتراضات مسالمت‌آمیز رنگین‌‌پوستان این کشور حمله شد و چند نفر طی همین روزهای اعتراضات از سوی پلیس و سفیدپوستان افراطی به قتل رسیدند و کماکان ترامپ از برخورد سخت با این اعتراضات کناره‌‌گیری نکرده است. اگر تا چند سال گذشته قدرت نرم آمریکا در سطح بین‌‌المللی، با جنگ‌‌ها و مداخله‌‌های نامطلوب این کشور علیه کشورهای دیگر تضعیف می‌‌شد، اکنون به دلیل بحران‌‌های داخلی و اجتماعی این کشور در حال نزول است و 3 بحران اخیر حتی روند این افول را سرعت خواهد بخشید.

«مارتین لوترکینگ» رهبر مبارزات ضدنژادپرستی دهه 1960 در آمریکا، در ماجرای حمله شوروی به مجارستان و کشته شدن تعدادی زیادی از مردم این کشور که با محکومیت «دوایت آیزنهاور» رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده همراه بود، گفته بود: «عجیب است که دولت آمریکا می‌‌تواند تا این حد نگران مجار‌‌ها باشد و کوچک‌‌ترین دغدغه‌‌ای درباره نگروها در می‌‌سی‌‌سی‌‌پی، آلاباما، جورجیا و کارولینای جنوبی نداشته باشد. تا زمانی که ما در این کشور از خواب بیدار نشویم و تصمیم به انجام اقدامی درباره شرایط آمریکا نگیریم، هرگز قادر به شکست کمونیسم نیستیم».

در پایان این مقاله امده است: باید تاکید کرد که قدرت نرم ایالات متحده را می‌‌توان به نوعی پاشنه آشیل این کشور دانست که در صورت تضعیف آن، آسیب‌پذیری این کشور افزایش خواهد یافت. در شرایطی که دلیل کاهش این نوع قدرت آمریکا از سوی جناح رقیب ترامپ در انتخابات سال جاری، قصور رئیس‌جمهور ساکن در کاخ سفید معرفی می‌‌شود ولی باید تاکید کرد که تضعیف آن چه از سوی رئیس‌جمهوری مانند دونالد ترامپ باشد، چه از سوی یک رئیس‌جمهور دموکرات، تبعاتش تنها متوجه حزب سیاسی حاکم نیست و به تدریج به کلیت حاکمیت ایالات متحده و رهبری جهانی این کشور آسیب وارد خواهد کرد و این سقوط البته سرنوشت مختوم تمام ظالمان تاریخ است.

 

*‌ شرایط بحران آمریکا آشکار شده است

محمد اسماعیلی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ گفت: اینگونه نیست که بعضی‌ها سعی می‌کنند آمریکا را بزک کنند و اگر آمریکا تا به امروز می‌توانست قدرت‌نمایی کند، اکنون دیگر تمام پرده‌ها به کنار رفته و شرایط بحرانی آمریکا کم‌کم برای مردم دنیا عریان و آشکار می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از این بحران مشاهده می‌شود، اظهار داشت: اتفاقاتی که آمریکایی‌ها برای سرخ‌پوستان، سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان و دیگران رقم می‌زنند، مصداق بحران بوده و تقریباً همه ملت آمریکا تحت همین شرایط هستند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: شرایط امروز آمریکا شرایطی نیست که بتواند خودش را مثل گذشته برای دیگران تحمیل کند.

وی افزود: آمریکا امروز به اندازه‌ای با مشکلات اقتصادی و اجتماعی به هم ریخته که افول آن از هر زمان دیگری نزدیک‌تر شده که امیدواریم این افول هرچه زودتر اتفاق بیفتد و ملت‌های منطقه از دست این جنایتکار مستکبر، رهایی پیدا کنند.

نماینده سابق مردم شهرستان‌های زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی‌ها تازه فهمیده‌اند که بزک کردن آمریکا واقعیت نداشت بلکه این رسانه‌های آمریکایی- صهیونیستی بوده که آمریکا و حتی اروپا را بزک کرده و به مردم، معرفی کرده‌اند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در کشوری که یک تا 2 درصد ملت آن تمام امکانات کشور را در اختیار دارد به غیر از اینکه 99 درصد مردم باید زیر سلطه یک درصد، زندگی کنند چه آسایش، آرامش و امنیتی می‌تواند وجود داشته باشد.

وی با اشاره به جنایت‌های امریکا در حق مردم خودش، افزود: این زندگی کردن نیست بلکه یک نوع بردگی است.

 

*‌ قدرت بدون علم و بی‌منطق، محکوم به افول است

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی، دبیر جامعه روحانیت مبارز استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به نشانه‌های بحران و افول آمریکا، گفت: هر کشور و قدرتی اگر به طور منطقی، علمی و عقلانی پیشرفت نکند و رفتارش مبتنی بر علم، عقل نبوده و مبتنی بر روحیه استکباری و ظالمانه باشد قطعاً جمله «المُلک یبقی مع الکفر ولا یبقی مع الظلم» مصداق پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: چنین کشوری هر چه قدر هم قدرتمند باشد چون با منطق و علم به پیش نمی‌رود، قطعا روزی افول خواهد کرد هرچند دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد.

حجت‌الاسلام بیگ‌محمدی تصریح کرد: اگر تاریخ را مرور کنید، عین این موضوع در اتحاد جماهیر شوروی اتفاق افتاد.

وی افزود: یقینا این اتفاقی که در آمریکا افتاده و اختلاف داخلی است و 2 نفر به عنوان نامزد 2 حزب بسیار اثرگذار یعنی دمکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها با آن رفتار و گفتارشان نسبت به همدیگر اتهام‌ها می‌زنند، آیا این رفتارها در شان یک کشوری است که مدعی اولین قدرت دنیا از لحاظ اقتصادی و نظامی است؟!

دبیر جامعه روحانیت مبارز استان زنجان گفت: این حرکت‌ها، گویای این است که این آدم‌ها ثروتمند هستند اما از عقل و منطق لازم برخوردار نیستند و به همین دلیل، روزی به زمین خواهند خورد و افول خواهند کرد.

وی باراز کرد: ان‌شاءالله این اتفاق بیفتد و دنیا شاهد باشد که حرکت‌های غیرعادی و ظالمانه همراه با ظلم و ستم قطعا به زمین می‌خورد. حجت‌الاسلام بیگ‌محمدی افزود: امیدواریم به زودی شاهد فراهم شدن گسترش آیین باصلابت اسلامی توسط خداوند در همه جای دنیا باشیم.

 

*‌ افول آمریکا در اتفاقات داخلی این کشور مشهود است

علیرضا فیروزفر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: آمریکای امروز، نمادی از یک قدرت پوشالی است که به ظاهر و با تبلیغات پُر زرق و برق استعمارگران، هیمنه‌ای برای خود ساخته اما از دورن، پوچ است.

وی گفت: آمریکا امروز رو به افول بوده و شاهد فروریزی پایه‌های آن هستیم.

فیروزفر خاطرنشان کرد: در کشوری که خود را مهد امنیت و آرامش می‌دانست، امروز اعتراضات اجتماعی تا جایی عمیق شده که اغتشاش‌گونه، ارکان حاکمیت آن را می‌لرزاند.

وی تصریح کرد: عمق مخالفت مردم با آمریکا را نه فقط در عرصه عملکرد دولت و حکومت بلکه می‌توان در مخالفت با هویت ساختگی آن هم دید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه امروز پرچم آمریکا در داخل این کشور به آتش کشیده می‌شود، افزود: فراخوان نیروهای نظامی آمریکا از سراسر جهان به داخل محدوده جغرافیایی آن، نشانی آشکار از پایان سلطه‌پردازی‌های آمریکا است.

فیروزفر گفت: تاریخ، ثابت کرده که هر کس به این قدرت پوشالی، امید بسته و تکیه کرده، راهی جز نابودی را نپیموده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر