logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۲
[ شناسه خبر : ۱۷۹۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 25 دقیقه ]
در میزگرد موج رسا مطرح شد؛

انقلاب اسلامی، تمام‌قد در برابر مستکبران ایستاده است/ چرا «مرگ بر آمریکا» می‌گوییم؟

انقلاب-اسلامی،-تمام‌قد-در-برابر-مستکبران-ایستاده-است-چرا-«مرگ-بر-آمریکا»-می‌گوییم؟
میزگرد موج رسا با موضوع 13 آبان و استکبار ستیزی با حضور فعالین دانشجویی برگزار شد.

به گزارش موج رسا; آمریکا همواره خوی استکباری و استبدادی را در مورد بسیاری از کشورها در پیش گرفته اما به‌رغم تمام تهدیدات و فشارها هیچگاه در برابر جمهوری اسلامی ایران به پیروزی نرسیده که دلیل اصلی آن پایبندی به آرمان‌های انقلاب و ایستادگی و مقاومت در برابر یاوه‌گویی‌های این دولت جنایتکار بوده است

13 آبان، یادآور سه رخداد مهم تاریخی در کشورمان است که هرکدام از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و نقش مهمی در پیروزی و همچنین امتداد مسیر انقلاب اسلامی داشته‌اند.

تبعید حضرت امام خمینی(ره) در سال 1343 به ترکیه، کشتار دانش‌آموزان معترض در سال 1357 و همچنین تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) رخدادهای مهم تاریخ کشور هستند. ماموران رژیم پهلوی در 13 آبان 1343امام خمینی(ره) را در قم، دستگیر و به دستور آمریکا به کشور ترکیه، تبعید کردند. در 13 آبان 1357 نیز دانش‌آموزان تهرانی معترض به دخالت‌های امریکا در ایران، راهپیمایی کردند که ماموران رژیم پهلوی با حمله خود، آنان را به خاک و خون کشیدند همچنین دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره) نیز در 13 آبان 1358 لانه جاسوسی آمریکا در تهران شناسایی و تسخیر کرده و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند و بدین‌ترتیب، 13 آبان به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامیده شد.

آمریکا، محور اصلی جنایات 13 آبان بوده و شعارهای «مرگ بر آمریکا» نیز در این روز، پررنگ‌تر از شعارهای دیگر نواخته می‌شود. هر سال با فرا رسیدن 13 آبان، برنامه‌های مختلفی در راستای مبارزه با استکبار جهانی و معرفی چهره جنایتکار امریکا توسط اقشار مختلف در سطح کشور برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به مناظره، نشست‌های روشنگری، آذین‌بندی شهرها، برنامه‌های مختلف سخنرانی و راهپیمایی‌های باشکوه اشاره کرد اما امسال که تمام برنامه‌ها در سطوح مختلف، تحت تاصیر ویروس منحوس کرونا قرار گرفته، تمام برنامه‌ها متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

همانطور که بارها تجربه شده و در سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز آمده، آمریکا بزرگترین جنایتکار و مستکبر تاریخ بوده و همواره در صدد استبداد و تحت سلطه قرار دادن کشورهای مختلف بوده است اما جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ خود همواره سیسات و استراتژی مقاومت را در برابر تمام دشمنان به‌ویژه آمریکای مستکبر را در پیش گرفته و خوشبختانه آمریکا نیز در مسیر خود همیشه بازنده بوده است هرچند گاهی برخی از افراد در داخل کشور، مرعوب تهدیدات آمریکا شده و به لرزش و لغزش در برابر این جنایتکار به ظاهر، قدرتمند و به واقع، پوشالی شده‌اند که در بین آن‌ها از خواص و مسئولان عالی‌رتبه کشور نیز وجود دارد اما به لطف خداوند و با هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری، مقاومت در برابر امریکا همیشه جزو برنامه‌های اصلی کشور بوده و جنایات، واقعیت‌ها و قدرت پوشالی این دولت نابخرد همواره برای مردم عزیز ایران اسلامی، تبیین شده است.

برخی خواص حتی با استناد به صلح امام حسن(ع) با معاویه و مذاکره امام حسین(ع) با عمر سعد و البته با آسمان و ریسمان بافتن و بزک کردن چهره سخیف آمریکا، اصرار به مذاکره و صلح در برابر این کشور داشته‌اند و در برخی موارد با اشتباهات خود، وقت و انرژی خود و مردم را تلف کرده و سبب وارد شدن ضربه‌هایی به کشور شده و مبارزه را خارج از عقلانیت خوانده‌اند اما این مسئولین ناآگاه و البته جاهل به این فکر نکرده‌اند که ادمه معصومین(ع) همواره در برابر دشمنان خود با تمام توان و قدرت، ایستادگی کرده و هیچ‌گاه در برابر ظلم و ظالم، سر تعظیم فرد نیاورده‌اند که از جمله آن می‌توان به رخ دادن بیش از 70 جنگ در طول حکومت پیامبر اکرم(ص) و حضور ایشان در برخی غزوه‌ها اشاره کرد.

پایگاه خبری- تحلیلی موج رسا در آستانه فرا رسیدن 13 آبان، میزگردی با حضور نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی برگزار کرد. به‌رغم اینکه برای این میزگرد از تشکل‌های مختلف، دعوت شده بود اما نمایندگان تشکل‌های تحکیم وحدت و فرهنگ و سیاست دانشگاه زنجان در این میزگرد، حضور پیدا نکردند و میزگزد با حضور 2 نماینده به نام‌های افشین مقدم، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان و خانم کولیوند، مسئول خواهران بسیج دانشجویی استان برگزار شد.

موضوع اول که در این میزگرد، مطرح شد این بود که تسخیر لانه جاسوسی آمریکا چه تاثیر و نقشی در امتداد مسیر انقلاب اسلامی داشت؟

*‌ انقلاب اسلامی ایران، تمام‌قد در برابر مستکبران ایستاده است

افشین مقدم، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان گفت: پیروزی انقلاب اسلامی، یک تفاوتی با تمام انقلاب‌ها داشت و هرچند شبیه به انقلاب‌های کمونیسم، تشبیه شده اما تفاوتش با سایر انقلاب‌ها این بود که مردم به طور کامل و تمام‌قد در برابر شرق و غرب ایستاده بود و این تفاوت تا امروز هم مشخص بوده و انقلاب، بدون هیچ انحرافی با شعار «نه شرقی نه غربی» به مسیر اصلی خود ادامه می‌دهد و امروز با حذف شرق، فقط غرب و جمهوری اسلامی مانده و امروز غرب هم رو به افول است و جمهوری اسلامی به سمت اهداف و آرمان‌های خود پیش می‌رود.

وی افزود: انقلاب اسلامی در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در همان ابتدای شکل‌گیری خود که نوپا بود این را به دنیا فهماند که اگر کشور، مردمی و دولتی بخواهد که خوی استکباری و خودبرتربینی داشته باشد، جمهوری اسلامی تمام‌قد در برابر آن ایستاده و هیچ تفاوتی نمی‌کند که اسم آن دولت چه باشد.

*‌ تسخیرکنندگان لانه جاسوسی، تفکرات امام(ره) را پیاده کردند

زهرا کولیوند، مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان با بیان اینکه وقتی جوانان، وارد کاری شدند یعنی این جوانان از یک ویژگی برخوردارند که بقیه نداشته‌اند، گفت: این خیلی حرف است که دانشجویان با عنوان پیرو خط امام(ره) وارد میدان می‌شوند یعنی خود شخص در آنجا حضور ندارد اما کسانی هستند که تفکر وی را پیاده می‌کنند و مانند این است که نمایندگان امام(ره) در آنجا حضور دارند.

وی افزود: حضرت امام خمینی(ره) در سخنانی در سال 1360 فرمودند: «آن روزی که این جوان‌های بیدار و عزیزما این لانه جاسوسی را گرفتند این شیاطین به دست و پا افتادند.»

کولیوند با بیان اینکه امام(ره) در فرمایش خود به 2 نکته کلیدی و مهم اشاره می‌کنند، اظهار داشت: اول، بحث بیداری را مطرح می‌کنند و انگار که می‌خواهند بگویند اگر بیداری نبود، جوانان به آن چیزی که می‌خواسنتند نمی‌رسیدند و در ادامه نیز بصیرت و آگاهی مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه نکته دوم نیز شیاطین است، خاطرنشان کرد: امام(ره) شخصیتی نداشتند که جمله‌ای را بی‌خود و بی‌جهت بگویند و این کلید دوم است که باید از طریق آن باید تمام اطرافیانمان نه فقط خارجی بلکه داخلی‌ها را هم بشناسیم. وقتی عنوان شیاطین، مطرح می‌شود باید وجه اشتراک شیاطین را برداشت کرده و متناسب با آن‌ها عمل کنیم و تسخیر لانه جاسوسی نیز حرکتی بود که خود مردم و به‌ویژه جوانان می‌توانستند نقش خود را در انقلاب داشته باشند که از ان به عنوان انقلاب دوم یاد می‌شود.

موضوع بعدی که مطرح شد این بود که آمریکا در طول تاریخ همواره جنایاتی بر علیه ایران اسلامی داشته و خوشبختانه همیشه هم بازنده بوده و اکنون شرط پیروزی بر جنایت‌ها، تهدیدات و تحریم‌های امریکا چیست؟

*‌ آمریکا از ابتدا خوی استکباری داشته است

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان با بیان اینکه جنایات آمریکا دفعه‌ای نبوده است، گفت: رویکردی که آمریکا از ابتدا چه از زمان شروع کردن برده‌داری نوین و چه از زمان درافتادن با انقلاب اسلامی داشته، رویکرد و خوی استکباری بوده و هست. خوی استکباری نمی‌طلبد که هیچ ملتی از منافع خود دفاع کرده و پی آرمان‌های خودشان بروند تا آنجایی که آمریکا با عراق، ویتنام و همه کشورها درافتاد تا بگوید که منافع من به عنوان نژاد برتر جهان بر منافع دیگر مردم، ارجحیت دارد.

مقدم اظهار داشت: این استکبار، هشتکی است که می‌شود گفت مشکل ما هم با این است. مشکل ما با خودبرتربینی آمریکاست چرا که اگر دولت دیگری با رویکرد دیگری بود، ما هم مشکلی نداشتیم اما «مرگ بر آمریکا» که می‌گوییم، مرگ بر خوی استکباری آمریکا بوده و استکبار، بحثی است که آمریکا از اول پیگیر آن بوده و الان هم به دنبال آن است و مشکل تمام ملت‌های آزاده جهان هم با خوی استکباری آمریکا است.

وی با اشاره به آیات 18 تا 22 سوره احزاب که جریان جنگ احزاب است، خاطرنشان کرد: موقعی که پیامبر(ص) دور لشکر خودش خندقی حفر می‌کند که لشکر دشمن، پیروز نشود، عده‌ای از مومنین به ایشان می‌گویند که اگر شما از مدینه فاضله و بهشت روی زمین، دَم می‌زنید، الان حداقل کار این است که باید جان خودتان را نجات دهید اما عده دیگری از مومنان می‌گویند سختی امروز دقیقاً همان چیزی است که پیامبر(ص) سال‌ها قبل و اوایل دعوت به ما وعده داده بود که محقق شد.

مقدم با بیان اینکه در انقلاب‌های دنیا ثابت شده که تا سختی نباشد به دنبالش، آسانی هم نخواهد بود، ادامه داد: ما هم این را در دوران انقلاب و جنگ هشت ساله دفاع مقدس و سایر جنگ‌ها که جنگ‌های سخت نبوده‌اند نیز تجربه کرده‌ایم و اینطور بوده که هر موقع به ما سختی آمده و ما مقاومت کرده‌ایم، خداوند هم با ما بوده است و این به ما اطمینان می‌دهد که مسیری که آمده‌ایم، درست بوده و امروز نیز مقاومت، تنها شرط پیروزی در برابر تهدیدات آمریکا است.

*‌ آمریکا با تهدیداتش به خودکفایی ما کمک می‌کند

مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان گفت: شهید مطهری در رابطه با وارد شدن هجمه به موضوعی می‌فرمایند: «ما نمی‌ترسیم از این که از ما ایراد بگیرند یا هجمه‌هایی به ما وارد شود چون شک نداریم با توجه به پیشینه‌ای که داشتیم و با توجه به منابعی که هست ما خیلی قوی‌تر خودمان را می‌توانیم در آنجا نشان دهیم.»

کولیوند اظهار داشت: در رابطه با جنگ به شکل ویژه‌تر و ورود و دخالت‌های آمریکا نیز تجربه‌های درخشانی داشته‌ایم. این‌ها نه به شکل مستقیم بلکه با ترس و از ناحیه‌ای است که توانمندی را در خودشان نمی‌بینند و سعی می‌کنند در پشت افراد و اشخاص و ملت‌های مختلف، پنهان شده و آن چیزی که مد نظرشان است را پیاده کنند اما ما تجربه‌اش را داشته‌ایم که متناسب با ورودهای آن‌ها خیلی قوی‌تر عمل کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: هرچه قدر در آیات قرآن کریم، دقیق‌تر شویم بیشتر به عمق عظمت معجزه‌ای که برای پیامبر(ص) بوده پی می‌بریم و در واقع مثل این است که آمریکا به ما کمک می‌کند که به خودکفایی و استقامت بهتر برسیم و با توجه به تجربه‌هایی که از اول پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی و در ادامه نیز تا همین تحریم‌ها بوده به جاهای خیلی خوبی رسیده‌ایم.

کولیوند تصریح کرد: رسیدن به خودکفایی، سختی‌های خاص خود را دارد و هیچکس منکرش نیست اما مهم این است که ما آینده را درخشان‌تر می‌بینیم.

همانطور که هر 2 نماینده تشکل‌ها به اتفاق تایید کردند، شرط پیروزی و رسیدن به اهداف انقلاب در برابر تحریم‌ها، تهدیدها و جنگ‌ها، مقاومت است اما گاهی لغزش‌های داخلی سبب می‌شود که مسیر مقاومت بل خلل، مواجه شود که تحلیل آن‌ها را خواستار شدیم.

*‌ برای انتخابات 1400 نیازمند تغییر نگرش هستیم

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان، لغزش‌ها را طبیعت هر کاری بیان کرد و گفت: ارتجاع، همیشه بوده و زلالی انقلاب ما نیز تا وقتی که تمام کسانی که زاویه‌ای هرچند کوچک با انقلاب دارند را پس نزند، مشخص نخواهد شد.

مقدم با اشاره به مضمون روایتی از پیامبر اکرم(ص) ابراز کرد: طبق این روایت در آخرالزمان تا وقتی که همه زلال‌ها مشخص نشوند، انقلابی هم رخ نخواهد داد اما به طور قطع در رابطه با نگاه سیاسی به ما ضربه می‌زند زیرا رئیس‌جمهوری داشته‌ایم که به خاطر پیام‌ها، سخنرانی‌ها و ایستادگی‌هایش، بیداری اسلامی در منطقه رخ می‌دهد و رئیس‌جمهوری هم داشته‌ایم که ایران‌هراسی را پررنگ می‌کند و اهدافی که آن‌ها به دنبالش بوده‌اند را از زبان رئیس‌جمهوری ما می‌شنویم.

وی با بیان اینکه این موارد را بارها حتی در عالی‌ترین مقام اجرایی کشورمان دیده‌ایم، اظهار داشت: باید یک تغییر نگرشی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری 1400 داشته باشیم که وقتی مسیری، تعیین می‌کنیم باید دقت کنیم که کدام یک از شعارهایی که داده می‌شود و کدام یک از سطح فکرها به آن چیزی که انقلاب برای آن قیام کرده، نزدیک‌تر است و اگر این شاخصه‌ها را در کنار شخص، بگذاریم و انتخاب کنیم به آن شاخصه‌ها نزدیکر است و در ان صورت حداقل این است که در عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، حرف‌هایی نخواهیم داشت که با اصل آرمان‌های نظام و رهبری، زاویه داشته باشد.

مقدم خاطرنشان کرد: این در حالی است که مشاهده می‌کنیم با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب بارها تذکر هم می‌دهند اما به دلیل اصرار و فشار مقامات عالی، گاهی اجازه خطا هم می‌دهند.

وی با بیان اینکه فقط در مورد انتخابات خودمان صحبت می‌کنیم، تصریح کرد: انتخابات آمریکا ربطی به ما ندارد زیرا چه معاویه و چه یزید انتخاب شود، دشمنی خودش را خواهد داشت.

*‌ همه نگاه‌ها باید به خط و مشی رهبر انقلاب باشد

مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان با اشاره به وجود رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان یک الگو و فرمانده گفت: همه ما نگاه می‌کنیم که ایشان چه می‌خواهند و تلاش می‌کنیم متناسب با آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. شاید بسیاری بگویند رهبری، این‌ها را می‌بینند اما چرا عکس‌العملی ندارند؟! در حالی که ایشان با روشنگری‌هایی که دارند، خط و مشی را نشان می‌دهند اما مسائلی وجود دارد که ایجاب می‌کند که به صورت مستقیم، ورود پیدا نکنند و در اینجا ما باید برگردیم به سخنان امام(ره) و رهبر معظم انقلاب که خواسته‌اند بیدار بوده و عملکرد درستی داشته باشیم.

کولیوند اظهار داشت: نکته بسیار خوبی که رهبر انقلاب همیشه تذکر می‌دهند این است که جوان باید در قالب یک عنصرِ محوری، فعال باشد که متناسب با سطح بیداری‌اش دارد چرا که جوان به موضوع نگاه می‌کند و باید با نقدهایش به شکل سازنده‌ای، وارد کار شود.

وی با بیان اینکه خواص نیز در مقاطعی کوتاهی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اینجاست که «بیداری» مطرح می‌شود و بیداری در رابطه با زمان، مکان و شخص خاصی نبوده و همچنان در هر دوره‌ای برای افراد مختلف، مصداق دارد که باید در قالب مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی، روشنگری شود و جوانان، مطالبات خود را در جهت محورهایی که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده، داشته باشند تا در نهایت، ختم به ظهور باشیم.

همانطور که می‌دانید، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در پیش است و برخی خواص در داخل، چشم به این انتخابات دوخته‌اند که میهمانان میزگرد، انتظار برای انتخابات آمریکا را تلف کردن وقت، دانسته و به تمرکز بر توانمندی‌های داخلی تاکید می‌کنند.

*‌ چشم امید داشتن به غربی‌ها احمقانه است

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان گفت: طی 7 سالی که دولت لیبرال را تجربه کردیم، کجای خواسته‌های این آقایان آن چیزی شده که وعده‌اش را داده بودند؟! پارسال پیر و مراد ما همین حرف‌ها را به طور متقن و با دلیل می‌گفتند اما امروزهم تجربه ثابت کرده و احمقانه است که ما بخواهیم با این حرف‌ها دوباره چشم امیدمان به غربی‌ها و خارج از کشور باشد.

مقدم با بیان اینکه یک سوال از این آقایان داریم، بیان کرد: کجا ایرانی‌ها خواسته‌اند کاری کنند و نتوانسته‌اند؟ یک جا نتوانسته‌اند و آن هم جاهایی بوده که این آقایان، اِشغال کرده‌اند و نگذاشته‌اند مردم و نخبه‌های انقلابی، ورود پیدا کنند وگرنه مردم از روز اول انقلاب در هر جایی که خواسته‌اند هر کاری بکنند خداوند در جواب یک قدمشان، صد قدم به جلو انداخته و به همه اهدافی که می‌خواستند رسیده‌اند. امروز دیگر این حرف اشتباه است که دوباره چشم به خارج از کشور بدوزیم که آیا سگ زرد یا دیگری در انتخابات آن‌ها انتخاب خواهد شد یا نه.

*‌ رهبر انقلاب با نگاه تیزبین، سیاست‌های هر حرکت را مشخص می‌کنند

مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان گفت: رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده کار با نگاه تیزبین خود به قضایا و داشتن آینده‌نگری برای هر حرکتی، سیاست‌های خودشان را مطرح کرده‌اند. مثلا وقتی تحریم شدیم، تولیدات داخلی را مطرح کردند و غکر می‌کنم این جواب ماست که بحث داخلی، مهم است.

وی افزود: وقایع خارج از ایران، تاثیر دارد اما چیزی نیست که حل‌کننده مشکلات ما باشد و تجربه، ثابت کرده که ما برای حل مشکلات باید به داخل برگردیم و به توانمندی برسیم.

*‌ ملت ایران، داغدار شهادت سردار سلیمانی هستند

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان با بیان اینکه حدود یک سال است که حرارتی در دل همه ما به وجود آمده و داغدار شهادت سردار قاسم سلیمانی هستیم، گفت: شهادت سردار سلیمانی، آخرین و بزرگترین جنایت و گستاخی آمریکا بود و حضور مردم و به‌ویژه جوانان جوانان در مراسم تشییع این شهید عزیز کاملاً ملموس بود که همه مردم، آماده پاسخگویی این گستاخی‌اند و هیچ باکی از هیچ چیزی ندارند و اگر مصلحت نظام بر این باشد که مردم به طور مستقیم وارد کاری شوند، قطعاً جان بر کف آماده‌اند و این را ثابت هم کرده‌اند زیرا مردم در برهه زمانی شهادت شهید سلیمانی، تمام کار و زندگی خود را تقریبا تعطیل کرده و به فکر شهید سلیمانی بودند که انتقام سخت چطور خواهد بود و امروز هم آرام نخواهند نشست تا انتقام سخت، گرفته شود.

وی با بیان اینکه در تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی، بزرگترین تشییع جنازه بعد از امام(ره) را داشتیم، اظهار داشت: این حضور، می‌گوید که اقشار مختلف مردم آماده‌اند و حتی آماده‌تر از روزهای اول انقلاب تا هر گستاخی را به بدترین شکل برای آن‌ها و به بهترین شکل برای ما جواب دهند.

مقدم با بیان اینکه آمریکا امروز به فکر این نیست که گستاخی دیگری را انجام دهد، خاطرنشان کرد: خود آمریکا هم می‌داند که اگر ذره‌ای احتمال پیروزی در جنگ نظامی داشت پا پیش می‌گذاشت و به سمت اهداف خودش پیش می‌رفت و امروز خودش بهتر از همه می‌داند که اگر غلطی از سمت آن‌ها سر بزند، حداقلش این است که دولت آمریکایی وجود نخواهد داشت چرا که نفس‌های آخر آمریکا است و آتش زیر خاکستر خود آمریکا نیز هویدا شده و بهتر می‌داند که امروز گستاخی‌اش چگونه جواب داده خواهد شد و به خاطر همین است که نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

*‌ روحیه جهادی اوایل انقلاب در جوانان امروزی هم وجود دارد

مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان با اشاره به فرمایش از رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: مضمون فرمایش ایشان این است که با وجود گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، امیدی که به بچه‌های الان است، خیلی بیشتر از بچه‌های دهه 50 و 60 می‌تواند باشد و این نه بر اساس یک احتمال است بلکه بچه‌های دهه 70 خودشان را ثابت کردند که در بحث فرامنطقه‌ای و به شکل ویژه‌تر در مدافعان حرم، دیدیم که پیرو همان سخنانی بودند که رهبر انقلاب داشتند.

وی افزود: آن روحیه اوایل انقلاب همچنان وجود دارد و حضور مردم در تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی نشان داد که هر لحظه آن معجزه و یادآوری هست که مردم، هنوز از ارمان‌های انقلاب، پا پس نکشیده‌اند و مطئن هستیم که در این عرصه نیز اگر مواردی شبیه لانه جاسوسی آمریکا باشد، جوانان پیش می‌روند و چه بسا چنین مواردی وجود دارد و مقابله هم می‌شود اما بسیاری از آن‌ها گفته نمی‌شوند.

وحدت در کنار مقاومت، یکی از مهمترین رمزهای پیروزی انقلاب اسلامی بوده و همواره باید مسئولان به آن پایبند باشند اما در کنار آن مسائلی مانند صلح و عقلانیت نیز از سوی برخی مسئولان کشور مطرح شد که نظرات میهمانان میزگرد را در این رابطه جویا شدیم.

*‌ دیروز چرا می‌جنگیدید؟ / آیا مبنای عقیده کسانی که حرف از صلح و عقلانیت می‌زنند، صحیح است؟!

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان با بیان اینکه از کسانی که موضوع صلح و عقلانیت را مطرح می‌کنند، یک سوالی داریم، گفت: تمام این‌ها نقش‌هایی در اوایل انقلاب داشته‌اند. آن نقش برای چه بود؟ مگر آن روز که در جنگ تحمیلی شرکت داشتند، عقل این را نمی‌گفت که بیش از 50 کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دشمن بعثی ما کمک می‌کنند؟ عقل آن روز هم این را می‌گفت که ما امتیاز بدهیم و پا پس بکشیم؟ چرا آن روز این حرف‌ها را نمی‌گفتند؟ آیا جوان بودند و حرارت جوانی، آن‌ها را به این سمت پیش می‌بُرد؟ آیا آن زمان چیزی حالی‌شان نبوده یا چیزی حالی‌شان بوده و بعدا از یادشان رفته؟ سوال ما این است که برای چه انقلاب کردند و در جنگ شرکت کردند و تا امروز آمده‌اند که امروز، حرف گذشته را می‌گویند؟

مقدم با بیان اینکه همه ما قبول داریم که امروز، سختی‌هایی وجود دارد و به مردم فشار وارد می‌شود، اظهار داشت: اما دلیل این سختی‌ها مشخص است و آن نه مردم و نه کسانی شبیه مردم هستند بلکه علت اصلی تمام سختی‌ها کسانی هستند که امروز پشت میزهایی نشسته‌اند که نباید بنشینند.

وی خاطرنشان کرد: بحث مبنای معرفتی پیش می‌آید که آقایانی که این حرف‌ها را می‌زنند آیا عقایدشان از مبنا درست است؟ و آیا از مبنا، اسلامی هستند یا نه؟ و طبق سخنی از شهید صدر که می‌فرماید دین، شیوه‌ای برای اندیشیدن است، آیا اندیشیدن آقایانی که امروز این مسائل را مطرح می‌کنند با اندیشیدن آن‌هایی که خارج از این مرزها نشسته‌اند، تفاوتی دارد یا نه؟ این‌ها متدینین واقعی هستند یا نه؟

مقدم با بیان اینکه مبنای عقیده این افراد با حرف‌های‌شان زیر سوال می‌رود، افزود: تحریف امام حسن(ع) و تحریف‌هایی که حتی نسبت به امام خمینی(ره) داشتند، محکوم به شکست هستند.

*‌ آمریکا خودش در کشورداری، مشکل دارد

مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان گفت: تجربه استفاده از همین آمریکا که این‌ها سنگش را به سینه می‌زنند را ببینیم بر اساس عقلانیت محض و حساب و کتاب، پیش می‌روند اما به کجا رسیده‌اند؟

وی اظهار داشت: همین کافی است که تجربه آن‌ها در کشورداری و خیلی مسائل دیگر را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که به نتیجه نرسیده‌اند و همین تجربه‌گرایی باعث می‌شود که خیلی خسارت‌ها به بار بیاید. در کنار این برگ برنده داریم و ما نباید خودمان را با اَمثال آمریکا همراه کنیم چون چیزی تحت عنوان معنویت داریم و تمام پیروزی‌ها و تجربه‌های خوبی که ما قبلا داشته‌ایم و باید از آن‌ها استفاده کنیم در کنار عقلانیت، چیزی است که به شکل ویژه در آیات قرآن کریم نیز می‌بینیم و امدادهایی است که بیشتر اوقات به سراغ ما آمده‌اند.

کولیوند با بیان اینکه معنویت و حساب و کتاب خدا با ما فرق دارد، افزود: آن فراتر از عقلانیت است و این درست که عقلريال یکی از ویژگی‌های انسانیت است اما اگر عقل بشر آن حد از کمال را نداشته و محدودیت‌هایی که دارد، جوابگوی خیلی از مسائل نمی‌تواند باشد و می‌توان به این نتیجه رسید که آزموده را آزمودن خطاست.

در ادامه این میزگرد، گریزی هم به بیانیه گام دوم انقلاب زدیم که فرموده‌اند از تجارب گذشته برای آینده استفاده کنیم و با این پیش‌زمینه، بحث را به سمت انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشیدیم که چگونه می‌توان از تجارب گذشته برای انتخاب بهتر، استفاده کرد؟

*‌ باید مشارکت را افزایش دهیم

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان گفت: بعد از این همه سختی در بحث اقتصادی، عجیب نیست که کمتر از 50 درصد واجدان شرایط در انتخابات اسفند 98 مشارکت کردند و عجیب‌تر اینکه این کمتر از 50 درصد برای چه در انتخابات شرکت می‌کنند؟ درصد مشارکتی که داریم با این همه سختی، جای توجه دارد چرا که که تقریبا یک هشت سال دیگر مانند دفاع مقدس را گذراندیم اما مردم باز هم رای می‌دهند.

وی اظهار داشت: درصد مشارکت در انتخابات باید خیلی بیشتر از این‌ها باشد چرا که خیلی از آن‌هایی که در انتخابات، شرکت نکرده بودند در تشییع جنازه شهید سلیمانی حضور داشتند و رای به اصل نظام را آنجا دادند اما مردم از وضعیت اقتصادی، خسته و به اصطلاح عصبانی‌اند اما مردم حتی در سخت‌ترین روزها رای به اصل نظام را با شادابی و نشاط مثل روزهای جنگ داشتند.

مقدم خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه مسئولان ما کمی با مردم، فرق کرده و از جنس مردم نیستند، مردم هم در اعتراض به این حرکت هستند زیرا مسئولان، وعده می‌دهند اما فردا بر خلاف آن عمل می‌کنند و در طول این 7 سالی که از عمرش گذشته، یک عذرخواهی ساده هم نکرده و این جریان امروز گستاخانه با مردم، صحبت می‌کند و مسئولیت حرف‌های خودش را بر عهده نمی‌گیرد.

*‌ رویکرد برای انتخابات، دفعه‌ای نباشد

وی با بیان اینکه رویکرد ما برای انتخابات نمی‌تواند رویکرد دفعه‌ای باشد، گفت: اینکه چند ماه مانده به انتخابات بگوییم که از امروز باید تبیین کنیم و مردم را آگاه کنیم، اینطور نمی‌شود و حتی اگر در ظاهر هم پیروز شویم، دور بعدی است و حیله‌های رسانه‌ای است و یک فکر اساسی باید شود و بازگشت به اصل انقلاب از سمت همه مسئولین چپ و راست باید اتفاق بیفتد که به سمت آرمان‌های خودمان با سرعت بیشتری حرکت کنیم و این را مد نظر داشته باشیم که رویکرد دفعه‌ای برای ما حکم یک شکست را دارد.

مقدم با بیان اینکه مردم ایران، یکی از بهترین مردمان جهان‌اند، تصریح کرد: لیاقت مردم ایران، خیلی بالاتر از این‌هاست و مردمی که امروز با همه سختی‌ها ایستاده‌اند و رای خود را به اصل نظام داده‌اند، همان مردمی هستند که در تشییع جنازه شهید سردار سلیمانی شرکت داشتند.

*‌ ما نتیجه انتخابمان را می‌بینیم/ باید از تجربه گذشته استفاده کرد

مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان گفت: ما در عمل، نتیجه انتخاب خودمان را دیدیم و نمی‌شود این را به گردن کس دیگری انداخت چرا که از ماست که بر ماست و ایرادی به فرد دیگری وارد نیست و همین می‌تواند فرد را به این نتیجه برساند که چطور انتخابی داشته باشد آنچه که مهم است، روحیه حق‌پذیری است که جدا از جبهه‌گیری بوده و باید واقعاً بسنجند که چه چیزی به نفع و چه چیزی به ضررشان است و این موضوع نیز تجربه شده و موضوعی نیست که بخواهیم درباره آن حرف بزنیم.

کولیوند افزود: بخش دیگر این است که بچه‌های انقلابی باید قشنگ‌تر وارد کار شوند. از این نظر که ما فریاد «أین عَمّار» رهبرانقلاب را زیاد شنیده‌ایم؛ پس نقش روشنگری در اینجا خیلی مهم است. یک وقتی کنار هم آوردن تجارب خوب از بچه‌های انقلابی و تجربه‌های بدی که از گروه‌ها و دیگران داشته‌اند می‌تواند افراد را برای به نتیجه رسیدن کمک کند اما باز هم خود شخص باید بخواهد یعنی بچه‌های انقلابی باید بتوانند خوب‌تر کار کنند، متناسب با اصل برنامه و تفکری که از پیش دارند باید خودشان هم تلاشی بکنند زیرا شخصی که خوابیده است را می‌توان بیدار کرد اما بیدار کردن شخصی که خود را به خواب زده، سخت است!

از مجموع بیان و نظرات میهمانان میزگرد اینطور استباط می‌شود که وحدت، مقاومت و تکیه بر توان داخلی، تنها نسخه شفابخش تحریم‌ها و تهدیدات بین‌المللی بوده و هیچ اتفاقی در هیچ کجای جهان، تاثیر چشمگیری بر اتفاقات داخل و پیروزی‌های ملت ایران نخواهد داشت و البته نتیجه پایانی هم این بود که باید از تجربه گذشته در انتخاب دولتمردان، استفاده کرده و در انتخابات آتی به فردی رای دهیم که پایبند به آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده و برای حل مشکلات اقتصادی کشور تلاش کند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر