logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۸
[ شناسه خبر : ۱۷۹۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 39 دقیقه ]

ویژه‌های روزنامه‌های سراسری 11 آبان را در موج رسا بخوانید

ویژه‌های-روزنامه‌های-سراسری-11-آبان-را-در-موج-رسا-بخوانید
ویژه‌های روزنامه‌های سراسری را در موج رسا دنبال کنید.

به گزارش موج رسا; ویژه‌های 10 آبان ماه روزنامه‌های سراسری را در زیر بخوانید: 

 

روزنامه جوان: سنگربندی مردمی مقابل دموکراسی امریکایی!

سرویس بین الملل جوان آنلاین: اطراف کاخ سفید طی روز‌های اخیر، شاهد حضور سنگین نیرو‌های امنیتی است و مقامات امنیتی امریکا در حال آماده‌سازی تجهیزات دفاعی و دیوار ضدصعود در اطراف کاخ سفید هستند. ای‌بی‌سی نیوز گزارش کرده تدابیر امنیتی برای دفتر کار رئیس‌جمهور، حتی از اطراف کاخ سفید هم بیشتر است و این دفتر با حصار چندلایه و موانع سیمانی که روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، در وضع حفاظ امنیتی است. فروشگاه‌ها و اماکن عمومی در شهر‌های واشنگتن، نیویورک، سیاتل و دیگر شهر‌ها نیز از ترس آشوب و غارت تخته شده است. در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر خود را برای جشن پیروزی آماده می‌کند و به جای برگزاری این جشن در هتل شخصی خود مانند سال ۲۰۱۶، قصد دارد جشن پیروزی در سوم نوامبر را داخل کاخ سفید برگزار کند، نیرو‌های امنیتی و پلیس مخفی امریکا خود را برای شورش احتمالی آماده می‌کنند. دیشب شمار رأی‌دهندگان زودهنگام در امریکا به بیش از ۹۲ میلیون نفر رسید. احتمالاً تا صبح امروز عدد ۹۵ میلیون را هم رد خواهد کرد. اگر میزان مشارکت در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) امسال را همان میزان مشارکت در انتخابات ۲۰۱۶ در نظر بگیریم، این یعنی تا دیشب بیش از ۶۵ درصد امریکایی‌ها در انتخابات شرکت کرده‌اند، میزان مشارکتی که طی ۱۱۲ سال گذشته بی‌سابقه است و نشان از تحولاتی غریب در شامگاه انتخابات دارد؛ تحولاتی که البته از دو حزب سیاسی تا نیرو‌های امنیتی و حتی ارتش امریکا از آن نگران هستند. گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا دیروز آخرین مقام فدرال بود که اعلام کرد در حال آماده کردن این ایالت برای ناآرامی‌های پس از انتخابات سوم نوامبر است. وی با اشاره به ناآرامی‌های احتمالی در شب انتخابات در کالیفرنیا گفت: «تمامی سناریو‌های محتمل در نظر گرفته شده و آمادگی کامل خواهیم داشت». همزمان هر دو حزب امریکا نگران تقلب انتخاباتی هستند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا جمعه شب از برخی قضات دیوان عالی این کشور خواست خود را از منازعات بعد از انتخابات کنار بکشند و هشدار داد که مداخله این قضات در روند انتخابات، کار را برای رأی‌دهندگان دشوار کرده و ممکن است درگیری‌های بعد از انتخابات را شدت بخشد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور نیز در توئیتر به‌طور جداگانه به دیوان عالی حمله کرد و نوشت: «اگر جو بایدن خوابالو واقعاً به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، چهار به علاوه یک نفر از قضاتی که به این پیروزی مسخره کمک کرده باشند، نه تنها تغییرات سنگین در ترکیب دیوان، بلکه احتمال تحولات اساسی را به آن تحمیل خواهند کرد».

بیل ماهر، مجری شبکه امریکایی «اچ‌بی‌او» نیز در موضع‌گیری‌ای که انعکاس زیادی داشت، هم حامیان ترامپ را خطاب قرار داد و از لیبرال‌های پشتیبان بایدن خواست بعد از انتخابات به برقراری صلح کمک کنند و جنگ داخلی راه نیندازند. این مجری امریکایی گفت: «مهم نیست چه کسی سه‌شنبه پیروز شود، بیایید از جنگ داخلی پرهیز کنیم و به آشتی رو آوریم». وی با استناد به یک نظرسنجی گفت که۳۴ درصد از رأی‌دهندگان معتقدند که طی پنج سال آینده جنگ داخلی دیگری رخ خواهد داد و من می‌خواهم یک چیز را به آن‌ها یادآوری کنم: «امریکا یک خانواده است و خانواده مجموعه افرادی هستند که بدون متوسل شدن به خشونت از یکدیگر متنفرند».

کاهش فاصله ترامپ

تنها ۴۸ ساعت مانده به روز انتخابات در امریکا، حتی آخرین نظرسنجی فاکس‌نیوز هم که جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که ۵۲ درصد رأی دهندگان از جو بایدن حمایت می‌کنند و ۴۴ درصد حمایت خود را از دونالد ترامپ اعلام کرده‌اند. هرچند که بایدن در میانگین نظرسنجی‌ها با حدود ۱۰ امتیاز در سطح ملی پیش است، اما در ایالت‌های رقابتی و حساسی، چون فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین تنها حدود ۵ درصد یا کمتر با ترامپ فاصله دارد و همین باعث شده که به‌رغم پیش بودن بایدن، پیش‌بینی درباره نتایج نهایی انتخابات بسیار دشوار باشد. جو بایدن روز جمعه یکی از آخرین حملات انتخاباتی خود را علیه ترامپ انجام داد و گفت: «دونالد ترامپ پرچم سفید را تکان داده و تسلیم ویروس کرونا شده است، اما مردم امریکا تسلیم نمی‌شوند. ما تسلیم نمی‌شویم». ترامپ هم در توئیتی حمایت اوباما از بایدن را زیر سؤال برد و ادعا کرد جو بایدن مورد اعتماد باراک اوباما نیست و او عادت دارد که بگوید: «اگر خواستید واقعاً شاهد گند زدن به کاری باشید، انجام آن را به جو بایدن بسپارید».

دستاویز روسیه، چین و ایران

ظاهراً هر دو نامزد انتخابات امریکا برای باخت احتمالی‌شان از همین الان یک مستمسک به نام دخالت خارجی در انتخابات تراشیده‌اند. واشنگتن‌پست از قول منابع امنیتی گزارش داده که بخش امنیت سایبری در وزارت امنیت داخلی امریکا در حال برنامه‌ریزی برای انجام بزرگ‌ترین عملیات جهت محافظت از انتخابات امریکا در برابر چیزی است که احتمال «دخالت ایران، روسیه و چین» خوانده شده است. هدف دولت امریکا از اجرای این طرح، جلوگیری از تکرار دخالت روسیه در انتخابات امریکا و دفع تهدید‌های جدیدی است که از جانب چین و ایران مطرح می‌شود. مت مترسون، از مقام‌های آژانس امنیت سایبری و زیرساختی به واشنگتن‌پست گفت: «من پیش‌بینی می‌کنم هزاران مسئول محلی برگزاری انتخابات به صورت لحظه به لحظه برای اشتراک اطلاعات همکاری خواهند کرد تا آنچه واقعی و آنچه غیرواقعی است، مشخص و واقعیت‌های میدانی از داستان‌سرایی‌ها جدا شوند». وی اضافه کرد: «ما خواهیم توانست آنچه اتفاق می‌افتد را دسته‌بندی کرده و شناسایی کنیم، آیا این اتفاقی که الان افتاده یک رویداد معمول انتخاباتی است یا چیزی فراتر از آن؟» پلیس فدرال امریکا و وزارت امنیت داخلی این کشور نیز در بیانیه مشترکی اعلام کردند که یک عامل به طور موفقیت‌آمیزی اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان امریکایی را در دست‌کم یک ایالت به دست آورده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات امریکایی روز جمعه مدعی شدند که هکر‌های ایرانی پشت ایمیل‌های تهدیدآمیزی هستند که اوایل ماه جاری میلادی برای هزاران امریکایی ارسال شده و به‌طور موفقیت‌آمیزی نیز توانسته‌اند به جمع‌آوری اطلاعات بپردازند.

 

روزنامه خراسان: دومینوی شکار شاه‌ماهی ها

همین دوسال قبل بود که گروهک الاحوازیه با حمله ناجوانمردانه خود به رژه نیروهای مسلح در اهواز، دل هر ایرانی را به درد آوردند، هنوز تصویر کودک چهار ساله ای که بر اثر گلوله های این گروهک منفور در دم جان سپرده بود، از یاد ها نرفته است. حالا اما خبر دستگیری سرکرده گروهک الاحوازیه در خارج از مرزها تسکینی بر دردهای خانواده 25 شهید و 69 زخمی آن حادثه ناگوار تروریستی است. نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشورمان سال ها قبل، پس از آن که در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی «جند الشیطان» را در آسمان شکار کردند، به همه جهان ثابت شد که ایران هیچ حد و مرزی برای شکار تروریست هایی که روزی با جان مردم بازی کرده اند، ندارد؛ موضوعی که در یکی دو سال اخیر هم شدت پیدا کرده است.

چندی قبل بود که روح ا... زم مدیر شبکه آمد نیوز به دام نیروهای اطلاعاتی کشورمان افتاد. زم که درقلب اروپا یعنی فرانسه سکونت داشت، فکرش را هم نمی کرد که اطلاعات سپاه بتواند سرویس امنیتی و اطلاعاتی فرانسه را غافل گیر کند و در یک نقشه حساب شده، درنهایت او را به دام بیندازد. مقامات ایرانی همان موقع اعلام کردند پرونده شکار شاه ماهی ها با دستگیری زم بسته نخواهد شد و این تازه اول راه است، وعده ای که تو خالی نبود و با دستگیری تروریستی که این بار نه در قلب اروپا بلکه در قلب آمریکا ساکن بود، همه دنیا را انگشت به دهان گذاشت؛ «جمشید شارمهد» رهبر گروهک تروریستی «تندر» که به گفته خود او ساکن طبقه ششم اف بی آی در کالیفرنیا بود، طی یک عملیات مبتکرانه به دام نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران افتاد.

موضوعی که نه تنها خود او آن را باور نمی کرد بلکه پیچیدگی عملیات اطلاعاتی آن، باعث تحیر آمریکایی ها هم شد اما دستگیری عبدالمالک ریگی، روح ا... زم و جمشید شارمهد پایان راه نبود و جمهوری اسلامی در تازه ترین اقدام (شکار) خود به سراغ «حبیب اسیود» سرکرده گروه تروریستی و تجزیه طلب «حرکة النضال العربی لتحریر الاحواز» معروف به «الاحوازیه» رفت و آن طور که پایگاه خبری تحلیلی هابیلیان می گوید سرکرده این گروهک تروریستی و تجزیه طلب در ترکیه بازداشت شده است و پس از تحویل به مقامات ایرانی، از مرز آذربایجان غربی به تهران منتقل شده و هم اکنون در اختیار ایران است.

وبسایت «جنبش آزادی بخش احواز» نیز با انتشار بیانیه‌ای که به طور ویدئویی هم خوانده شده، بازداشت حبیب اسیود را تایید کرد اما نکته قابل تامل آن جاست که این گروهک تروریستی برای آن که دستگیری رهبر این گروهک زیاد خبر ساز نشود، فرد دیگری را فورا به عنوان رهبر این گروهک معرفی کرد تا اسیود را به عنوان رهبر سابق این گروه تروریستی معرفی کند. الاحوازیه اما همانند منافقین کوردل جایی در دل مردم ایران ندارد.

باید گفت حمله به رژه نیروهای مسلح درتابستان 97 و به شهادت رساندن 25 نفر از جمله زن و کودک بی گناه، یک نمونه از اعمال وحشیانه این گروه تروریستی است. الاحوازیه بارها اقدام به بمب گذاری در مناطق مختلف کشور به ویژه خوزستان کردند که موجب شهادت چندین نفر از هموطنانمان و خسارات مالی فراوانی شدند. از دیگر جنایات این گروه می توان به بمب گذاری سال 84 آن ها در خیابان نادری اهواز اشاره کرد؛ در شلوغ‌ترین زمان ممکن، آن ها اقدام به بمب گذاری کردند که به شهادت شش نفر و مجروح شدن بیش از ۱۰۰ تن انجامید.

اوج بی شرمی و بی رحمی این گروه آن جا بود که ابتدا یک بمب صوتی و هنگامی که مردم در محل جمع شدند، بمب اصلی منفجر شد. گفتنی است گروه تروریستی الاحوازیه در سال‌های اخیر برنامه ریزی‌های متعددی برای ناامن کردن اهواز به اجرا گذاشته و به گمان خودش بنا داشت از طریق بی ثبات کردن منطقه، زمینه را برای جدایی خوزستان از ایران فراهم کند. همان اقدامی که صدام با حمله به ایران سعی کرد آن را به ثمر برساند اما شکست خورد.

 

روزنامه آفتاب یزد: استمرار این وضعیت بهشت زهرا(س) را دچار چالش می‌کند

آفتاب یزد _یگانه شوق الشعرا: روز گذشته خبر تکان دهنده‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه با توجه به افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران، سالن‌های تطهیر دیگر پاسخگو نمی‌باشند و مسئولان مجبورند تعدادی از جنازه‌ها را در سوله‌های مدیریت بحران نگهداری کنند. ما به بررسی صحت این خبر اقدام کردیم.

>به جای توجه به شایعات، پروتکل‌های بهدشتی را رعایت کنید

به گزارش مهر، سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س ) این خبر را شایعه فضای مجازی خواند و گفت: « هرچند بهشت زهرا(س ) در ۸ ماه گذشته در شرایط بحرانی بوده است اما خبر تکمیل ظرفیت سالن‌های تطهیر را تکذیب می‌کنم. این سازمان ۲۵۰ روز است در شرایط بحرانی اداره می‌شود اما اگر هر مشکلی وجود داشته باشد به این معنی نیست که دیگر توان خدمت‌رسانی به شهروندان را نداریم. از شهروندان می‌خواهم که به جای توجه به شایعات فضای مجازی بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا از شیوع بیشتر این بیماری خودداری شود. »

>روزانه بیش از 350 متوفی در بهشت زهرا(س)

وی با بیان اینکه مدیریت شهری تهران در این ۸ ماهه سعی کرده همه تمهیدات لازم را برای انجام مراسم خاکسپاری جانباختگان کرونایی و دیگر متوفیان به بهترین شکل ممکن انجام دهد، ابراز داشت:

« از مردم درخواست می‌کنم فقط برای مراسم تدفین به بهشت زهرا (س) مراجعه داشته باشند. شهر تهران حدوداً ۲۰۰ متوفی در روز دارد و ۱۵۰ جان باخته هم در هر روز ‌ به این آمار افزوده شده است و با این وجود سعی کردیم مردم را تکریم کنیم. ۱۴ درب‌ بهشت زهرا(س) بسته است و برای ورود تنها دو درب باب الشهدا و باب الزهرا باز است. روز گذشته گشتی در بهشت زهرا (س) داشتم، و دیدم که بیش از ۱۰ تا ۱۲ نفر از وابستگان متوفیان در خاکسپاری حاضر نمی‌شوند و سوگواری خاموش می‌کنند. »

>افزایش 100 درصدی آمار و مرگ میر در تهران

به گزارش فارس، حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران درباره وضعیت کرونا در پایتخت اظهار داشت: « آمار مرگ و میر در تهران به دلیل ابتلا به کرونا افزایش یافته و به طور کلی نسبت به قبل از شیوع کرونا آمار فوت و مرگ و میر در پایتخت ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. تهران حدود ۳ میلیون نفر جمعیت شناور دارد که امکانات درمانی در پایتخت و حضور بستگان برخی از بیماران در تهران از دلایل مراجعه بیشتر بیماران کرونایی به بیمارستان‌های پایتخت بوده است. »

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد

مرگ و میر در تهران نسبت به قبل از کرونا به دو برابر رسیده است،‌ گفت:« ظرفیت بهشت‌ زهرا (س) به صورت کلی تکمیل شده ولی این سازمان با طرح ابتکارهایی پیش‌بینی‌هایی انجام داده تا دفن اموات با مشکل مواجه نشود. از گذشته پیش‌بینی می‌شد که ظرفیت بهشت‌ زهرا (س) تا دهه ۸۰ تکمیل شود ولی با اضافه شدن قسمت‌های جدید به بهشت‌ زهرا و سه طبقه شدن قبرها و همچنین استفاده از موضوع بازسازی قبور قدیمی، ظرفیت بهشت زهرا (س) بیشتر شد. »

>احداث سه آرامستان جدید در تهران

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از ابتلا به کرونا بسیار ضرورت دارد، گفت: « علاوه بر اینکه مردم باید رعایت پروتکل‌ها را مدنظر قرار دهند، تعطیلی حداقل دو هفته‌ای در تهران باید اجرایی شود تا از این طریق شاهد قطع زنجیره انتقال کرونا باشیم. این موضوع در دست بررسی است، برنامه‌ریزی‌ها آغاز شده و آرامستان‌هایی برای مناطق جنوب، شرق و غرب در نظر گرفته شده و ساخته می‌شود. آماده‌سازی این آرامستان‌های جدید حداقل یک سال طول می‌کشد و باید تجهیزات لازم در آن مستقر شود؛ که تا آن زمان با ابتکاراتی باید ظرفیت بهشت‌ زهرا (س) را جهت دفن

اموات افزایش داد. »

>این روند می‌تواند ایجاد چالش کند

در‌خصوص این اخبار، زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به آفتاب یزد گفت: « بهشت زهرا (س) یک سازمان خدماتی با سابقه فعالیت بیش از نیم قرن است و کاملا بر اساس نیازها و شرایط موجود برنامه ریزی می‌کند. از اسفند 98 تا به امروز بیشترین فشار‌ها را این سازمان متحمل شده است و تمام نیروها فداکارانه به خدمات‌رسانی مبادرت کردند و در شرایط کرونایی سعی کردند به خانواده‌های متوفیان به خوبی سرویس دهند و رعایت شان آن‌ها را داشته باشند. در این پروسه فشار زیادی به کادر بهشت زهرا (س) وارد شده است. این عزیزان مانند کادر درمان در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا قرار دارند و خستگی مضاعفی را تحمل می‌کنند. در حال حاضر از لحاظ پذیرش و دفن متوفیان مشکلی وجود ندارد. ولی طبیعی است اگر این روند مرگ ناشی از کرونا به همین صورت ادامه پیدا کند می‌تواند ایجاد چالش بکند. این سازمان برای خدمات‌رسانی مشکلی ندارد و ظرفیت کافی را دارد. همگان باید تلاش کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از ماسک‌ها به صورت خانه به خانه استفاده کنند، از شیوع این بیماری و منجر شدن آن به مرگ جلوگیری کنند. »

تکذیب شدن این خبر هولناک دلیلی بر مساعد بودن شرایط نیست و تنها به این معنا است که هنوز در کار بهشت زهرا (س) علی رغم خستگی نیروها، اختلالی به وجود نیامده است. امروز کرونا بیش از هر زمانی به ما نزدیک است و ما در بحران همه‌گیری این بیماری هستیم و اگر همگان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند دور نیست روزی که آرامستان‌ها ظرفیت پذیرش نداشته باشند.

 

رزونامه وطن امروز: 2 سر باخت اصلاح‌طلبان

با نزدیک شدن به روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رسانه‌های اصلاح‌طلب در عقبگردی آشکار نسبت به احتمال بازگشت بایدن (در صورت پیروزی در انتخابات) به برجام تردید جدی وارد کردند؛ تردیدی که البته می‌تواند یک تقلای سیاسی برای فرار از پاسخگویی به سوالات افکار عمومی باشد.

به گزارش «وطن امروز»، تلاش برای برجسته‌سازی اختلافات ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا به عنوان بخشی از رویکرد ثابت رسانه‌ها و فعالان سیاسی جریان اصلاح‌طلب در سال‌های اخیر تعریف می‌شده است؛ اقدامی که در سطح اولیه سعی می‌کند با تعریف «آمریکای دموکرات» به عنوان آمریکایی منطقی، اهل مدارا و آماده تعامل در برابر «آمریکای جمهوری‌خواه» به عنوان آمریکایی ستیزه‌جو، جنگ‌طلب و متخاصم، مذاکره با دموکرات‌ها را از یک گزینه تبدیل به یک اضطرار کند و از سوی دیگر شکست ایده سیاست خارجی خود را که در قالب برجام نمایان شده بود در قالب خوی طغیانگر جمهوری‌خواهان توجیه کند.

در چنین موقعیتی الگوی آشکار و ثابت اصلاح‌طلبان در ماه‌های اخیر با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حول این محور تعریف می‌شد که آنان با اغراق بیش از حد در تعیین‌کننده بودن نتیجه این انتخابات برای آینده سیاسی و اقتصادی ایران تلاش داشتند این پیشفرض را تقویت کنند که رای آوردن بایدن دموکرات می‌تواند آغازی بر مجموعه تحولات اقتصادی به شمار آید.

این مساله تا آنجا پیش رفت که عمده رسانه‌های این جریان وظیفه رپورتاژ بایدن را به عهده گرفته و حتی در مواردی او را «رویای ایرانی آبان 99» توصیف کردند(!) تبدیل شدن رسانه‌های اصلاح‌طلب به ستاد انتخاباتی جو بایدن البته در یک هدف‌گذاری بلندمدت پیگیری می‌شد و آنها که بخوبی از سقوط آشکار پایگاه اجتماعی و اعتبار خود در افکارعمومی آگاهی یافته بودند سعی می‌کردند با تقویت احتمال پیروزی بایدن، روی کار آمدن نماینده حزب دموکرات را به مثابه بخشی از پروژه تبلیغاتی خود در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 در دستور کار قرار دهند.

طرح این ایده که مشکلات امروز به علت خروج آمریکای جمهوری‌خواه از برجام بوده است در سخنان رئیس‌جمهور نیز مشاهده شد و روحانی از «لعن به واشنگتن دی‌سی» به جای انتقاد از عملکرد دولت خود رونمایی کرد. بر مبنای این ایده، هر قدر که روی کار بودن ترامپ جمهوری‌خواه می‌توانست به امتداد وضعیت نامطلوب اقتصادی منتهی شود، پیروزی بایدن دموکرات نمادی از بازگشت به گذشته و احیای برجام به شمار می‌رفت.

اما مانور تبلیغاتی جریان اصلاحات برای گره زدن امید عمومی جامعه به احتمال پیروزی بایدن و متعاقب آن طرح لزوم روی کار ماندن جریان غرب‌گرا در قدرت برای ثمربخش کردن انتخاب بایدن اما با واکنش‌های متعددی در میان کارشناسان و تحلیلگران همراه بود؛ از جمله طرح این مساله که اساسا دولت احتمالی بایدن لزومی نمی‌بیند براحتی از ثمره درخت ترامپ چشم‌پوشی کرده و نظام تحریمی علیه کشورمان را که مهم‌ترین سلاح واشنگتن به حساب می‌آید خلع کند.

به رغم این تحلیل‌ها اما شبکه رسانه‌ای اصلاح‌طلبان تمام تلاش خود را معطوف به تثبیت این گزاره کرد که با اتمام آمریکای جمهوری‌خواه و روی کار آمدن آمریکای دموکرات، آمریکای اهل مدارا جای آمریکای متخاصم را گرفته و نظام تحریم‌های این کشور علیه ایران را به حالت پیش از خروج از برجام بازمی‌گرداند.

*** سرنوشت برجام،

سنجه افکارعمومی گذر زمان و نزدیک شدن به روز انتخابات آمریکا اما روی دیگری از واقعیت احتمالی آمریکای پساترامپ را به رسانه‌های اصلاح‌طلب و مجموعه حامیان روحانی نشان داد. روحانی که سال 92 با طرح یک وضعیت مطلوب از ایران پسابرجامی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود، در سال پایانی دولت خود مدعی عبور از «تحریم اقتصادی» به «جنگ اقتصادی» شده و بازگشت به شرایط تحریمی پیشابرجامی را تبدیل به آرزوی عموم ایرانیان کرده است! در چنین موقعیتی حالا حامیان سیاسی و رسانه‌های همسو با دولت وی، مشغول آزمونی جدید برای طرح یک امید عمومی نسبت به گزینه کاخ سفید بودند.

در میان این دو روایت، آنچه تفاوت کرده موقعیت این جریان در سال 99 نسبت به سال 92 است. آنها اگر سال 92 مذاکره با آمریکای اوباما را به عنوان نسخه‌ای تضمین‌کننده تجویز می‌کردند، حالا در سال99 باید پیرامون سرنوشت آن نسخه گمانه‌زنی کنند. به عبارت دیگر، حالا سنجه افکار عمومی در برابر طرح آنان نه پیرامون یک توافق در آینده، که سرنوشت توافقی است که آنها 5 سال پیش با افتخار هر چه تمام‌تر آن را امضا کردند و مدعی شده بودند که دیگر هیچ کس نمی‌تواند ساختمان تحریم را بازسازی کند.

با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 97 و شکست آشکار ایده سیاست خارجی دولت، هم مقامات دولتی و هم رسانه‌های همسو با دولت تلاش کردند با منتسب کردن این نقض به عمل شخص رئیس‌جمهور آمریکا، از حیثیت و ذات برجام دفاع و آن را قربانی طمع یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه تفسیر کنند اما روی کارآمدن یک رئیس‌جمهور دموکرات فضا را برای این تفسیر نیز دگرگون می‌کند و اگر در صورت انتخاب بایدن، او به توافقی که در دولت دموکرات‌ها منعقد شده است بازنگردد، دیگر امکان دفاع از برجام و منتسب کردن شکست آن به پیمان‌شکنی ترامپ را از میان بر می‌دارد.

*** تردید در قلب ستاد انتخاباتی بایدن

ادبیــات رسانه‌های اصلاح‌طلب و جریانات همسو در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در روزهای اخیر به شکل محسوسی تغییر کرده است. آنچنان که گفته شد آنها پس از ماه‌ها رپورتاژ هدفمند برای بایدن و طرح امیدهای واهی نسبت به وضعیت پساانتخاباتی آمریکا، حالا در حال ملایم کردن فضا و کاهش مطالبات عمومی نسبت به پیروزی احتمالی کاندیدای دموکرات هستند، تا جایی که رسانه‌های اصلی این جریان در روزهای گذشته بارها نسبت به عدم تغییر جدی رفتار آمریکا با روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور دموکرات هشدار دادند و تلاش کردند از موج مطالبات عمومی که پس از رای آوردن احتمالی بایدن به وجود می‌آید بکاهند.

روزنامه ایران- رسانه رسمی دولت- روز گذشته در گزارشی تحلیلی در زمینه سناریوهای پس از رای آوردن بایدن یا ترامپ نوشت: «موفقیت جو بایدن نیز تفاوت زیادی را در صورت مسأله اختلافات ایران و آمریکا ایجاد نمی‌کند. او همان مطالباتی را از تهران دارد که ترامپ در 4 سال گذشته بر آنها پافشاری کرده است. اعتراض بایدن و جناح هوادار او به بی‌نتیجه بودن اقدام‌های ضدایرانی ترامپ از یک‌ سو و نیز رویکرد یکجانبه‌گرای او در اجرای سیاست‌هایش بدون مشارکت دادن متحدان اروپایی آمریکاست... جو بایدن و دونالد ترامپ هر دو راهبرد مشترکی را دنبال می‌کنند که فشار بیشتر بر ایران است.

حال ترامپ نام آن را «فشار حداکثری» می‌گذارد و بایدن از آن به عنوان «فشار هوشمند» تعبیر می‌کند». در انتهای گزارش مذکور نیز به رغم تبلیغات گسترده‌ای که در ماه‌های اخیر پیرامون رای آوردن گزینه دموکرات‌ها مطرح شده بود و تا حدی نیز حساسیت جامعه ایرانی را نسبت به نتیجه این انتخابات حساس کرده بود، نتیجه‌گیری می‌شود: «رفتار ایران همواره به رفتار آمریکا بستگی دارد. از این‌رو است که باید گفت سوم نوامبر نه پایان جهان است و نه یک شروع بسیار متفاوت». طرح مواضع اینچنینی در رسانه‌های اصلاح‌طلب در حالی در روزهای اخیر بالا گرفته است که این رسانه‌ها اهتمام خود را بر پیوند زدن بیش از پیش فضای سیاست داخلی ایران به انتخابات آمریکا معطوف کرده بودند.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی نیز در یادداشتی با عنوان «سراب پیروزی بایدن برای ایران» در روز 28 مهرماه نوشته بود: «عده‌ای خوش‌بینانه بر این باورند که بازگشت بایدن به معنای قطع تحریم‌ها و بازگشت او به برجام است. در واقعیت آنچه بایدن می‌خواهد این است که اگر تهران با پایبندی دقیق به توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات‌متحده به‌ عنوان نقطه آغازین برای مذاکرات بعدی است که به این توافق بازمی‌گردد. «نقطه آغازین برای مذاکرات بعدی» را باید به‌ عنوان کلیدواژه بایدن در نظر گرفت. ایران باید به برجامی برگردد که به احتمال زیاد با تغییراتی در برخی بندها روبه‌رو خواهد شد».

در موردی مشابه این ادعا نیز روزنامه «سازندگی» که طرح تمام صفحه خود را در ماه‌های گذشته بارها به بایدن اختصاص داده بود و حتی از تیتر «بازگشت به برجام، عبور از براندازی» استفاده کرده بود، در مطلبی با اشاره به نگاه تیم سیاست خارجی کاندیدای حزب دموکرات نوشت: «از نگاه تیم سیاست ‌خارجی بایدن کمپین فشار حداکثری ترامپ نشان داد که آمریکا به طور یکجانبه قادر به تاثیرگذاری شدید بر تجارت بین‌المللی با ایران است؛ به دلیل جایگاه ویژه این اهرم در مذاکرات آتی، هیچ‌ جای سند انتخاباتی دموکرات‌ها از حذف کلی تحریم‌ها سخنی گفته نمی‌شود».

*** ترامپ و بایدن، دوسرباخت اصلاحات

رفتار سینوسی جریان غرب‌گرا در مواجهه با انتخابات آمریکا و احتمال پیروزی بایدن نشان از یک تناقض آشکار تئوریک و همچنین بیم و امیدی توأمان دارد. این جریان در حالی سعی می‌کند بزک کردن بایدن برای آغاز تعاملات با دولت او را مقدمه‌چینی کند که در سال‌های اخیر نیز بارها از لزوم مذاکره با ترامپ سخن به زبان آورده بود و حتی پس از شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی توسط دولت آمریکا که نشان از یک تجاوز آشکار به حاکمیت ملی ایران داشت باز بر این ایده پافشاری کرد.

تذبذب جریان غرب‌گرا در مواجهه با آمریکای دموکرات و جمهوری‌خواه بیش از هر چیز نشان از فقدان یک برنامه در میان آنان دارد، به گونه‌ای که «مذاکره تحت هر شرایط» ثابت‌ترین ایده اصلاح‌طلبانی است که همواره ادعای زمان‌شناسی در برخورد با آمریکا را داشته‌اند. مضاف بر اینها انتخاب ترامپ یا بایدن در هر شکلی می‌تواند به مثابه بحرانی جدی برای جریان غرب‌گرا و حامی دولت به حساب آید.

آنها از سویی همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد بایدن گذاشته‌اند و پیروزی ترامپ به عنوان نماد خروج از برجام باعث پایان مطلق اعتماد عمومی به گزینه‌ها و ایده‌های سیاسی این جریان می‌شود و از سوی دیگر با رای آوردن بایدن و عدم بازگشت بدون پیش‌شرط او به برجام (مسأله‌ای که حالا رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز به آن اقرار می‌کنند) تمام ادعاهای این جریان در زمینه کارآمدی برجام بی‌اعتبار می‌شود. آنها که در تمام ۲ سال اخیر در مواجهه با فشار افکار عمومی در زمینه نتایج برجام، شکست برجام را به پیمان‌شکنی کاندیدای جمهوری‌خواه منتسب می‌کردند در صورت عدم بازگشت کاندیدای دموکرات به برجام، ناگزیر باید اقرار به ناکارآمدی این توافق کنند؛ اقراری که البته ممکن است پیشنهاد محاکمه مسببان آن را نیز در فضای افکار عمومی به وجود آورد.

 

بستن دست ِقرمز بازها در بورس

معاملات بازار سرمايه روز گذشته شکل متعادل‌تري به خود گرفت و پس از مدت‌ها بازار سهام توانست روي خوش را به معامله‌گران نشان دهد. اين در حالي است که پس از مرداد ماه تا کنون و تحت تاثير برخي اتفاقات و تصميمات نادرست گوناگوني که پيش‌تر به آن اشاره شده بود، التهاب فروش بيش از 90 درصد نمادها را در بر مي‌گرفت و معامله‌گران با بي‌اعتمادي کامل سعي در خروج پول از بازار را داشتند. به علاوه وعده‌هاي حمايتي که مکرر توسط مسئولان بورس کشور اعلام مي‌شد، آنچنان که بايد و شايد جامه عمل نمي‌پوشيد و همين امر عاملي است تا روند بازار سهام همچنان وضعيت نزولي را پشت سر بگذارد. در ادامه بسياري از سهامداران که به تبع تبليغات گسترده از سوي دولتي‌ها و به اميد کسب سود، سرمايه‌هاي خود را روانه بورس کردند و متحمل ضررهاي سنگين شدند، تاب نياورند و با تجمع اعتراضي مقابل مجلس خواستار ورود نمايندگان و قوه قضائيه براي برخورد با متخلفان شدند.

تصميمات جديد براي برخورد با متخلفان

معاملات در هفته اول آبان در حالي پايان يافت که شاخص کل نزديک به 9 درصد ديگر افت کرد و نماگر بورس تهران تمام هفته گذشته را قرمزپوش بود و شکل‌گيري صف‌هاي فروش چندصد ميليوني در نمادهاي تاثيرگذار تداوم‌ يافت. گرچه در پايان آخرين روز معاملاتي هفته قبل(چهارشنبه) شرايط کمي بهتر شد، اما دماسنج با تنزل سنگين به کانال يک ميليون و 200 هزار واحد رسيد. بايد اشاره کنيم از زمان شروع ريزش بازار (19 مرداد) تاکنون بسياري از نمادهاي معاملاتي بيش از 60 تا 70 درصد افت قيمت داشتند و در اين ميان معامله‌گران حقيقي بيش از همه متحمل زيان‌هاي هنگفتي شدند. همچنين در جريان معاملات دو ماهه اخير، شاهد تخلف‌هايي از سوي حقوقي‌ها بوديم که در نهايت نمايندگان مجلس در جلسه‌‌اي با آنها، اتمام حجت کردند و توصيه شد در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مجلس و قوه قضائيه برخورد خواهند کرد و لذا جاي هيچ‌گونه گله‌اي نخواهد ماند.

به رغم تمامي اين تذکرات، در چند روز گذشته بازهم شاهد آن بوديم که در برخي نمادها صف فروش‌هاي ساختگي براي ايجاد ترس شکل مي‌گرفت و به تبع آن، هيجان فروش بار ديگر افزايش پيدا کرد. بر اساس گزارش‌هاي ميداني و به گفته بسياري از سهامداران، حقوقي‌هاي تعدادي از نمادهاي تاثيرگذار بر شاخص، در مرحله پيش‌گشايش اقدام به خريد اندک براي پرکردن حجم مبنا و کاهش قيمت پاياني مي‌کردند و اين مساله تا چند روز متوالي ادامه دار بود. نکته قابل ذکر آن است که فعالان بازار سهام لزوم وجود پيش‌گشايش 30 دقيقه‌اي پيش از زمان شروع معاملات را مفيد نمي‌دانند و آن را عامل مهمي در ايجاد هيجان و تخلف تلقي مي‌کنند. به هر جهت آنچه از شواهد و قرائن پيداست، اعتراض و گله‌هاي مختلف سهامداران در نهايت به گوش مسئولان رسيد و سازمان بورس هفته گذشته، در اطلاعيه‌اي برخي اقدامات در مرحله پيش‌گشايش را مصداق بازار تخلف عنوان کرد.

بر همين اساس، ثبت سفارش با قيمت بالاتر يا پايين‌تر از نرخ تعيين شده يک نماد در روز جاري، تغيير قيمت بازگشايي نماد و حذف سفارش از پيش‌گشايش و اقدام به سفارش‌گذاري در سمت مقابل، ارسال سفارش با حجم‌هاي نامتناسب، مظنه‌چيني گسترده و انجام معاملات هماهنگ در راستاي تغيير قيمت‌ها، تخلف محسوب مي‌شود و همچنين تاکيده شده، سفارشات روزانه توسط واحدهاي نظارتي بورس و کارگزاري‌ها رصد مي‌شود و در صورت انجام چنين اقداماتي که مغاير با قوانين و مقررات است و باعث ايجاد مخاطره و اختلال در جريان معاملات مي‌شود، کد معاملاتي متخلف براي مدتي مسدود خواهد شد.

بسياري از سهامداران معتقدند گرچه نياز بود تا نهادهاي نظارتي کمي زودتر با متخلفان برخورد کنند، اما اين مهم در شرايط کنوني مي‌تواند اقدام مفيدي براي بهبود معاملات باشد و مانع استفاده برخي سودجويان خواهد شد. به هرحال اميدواريم علاوه بر جلوگيري از تخلف در روند بازار سهام که بايد ادامه‌دار هم باشد، وعده‌هاي حمايتي از قبيل (بازارگرداني و اختصاص يک درصد از صندوق توسعه براي بهبود بازار سرمايه) به شکل گسترده عملياتي شود تا سهامداران با امنيت خاطر نسبت به سرمايه‌گذاري اقدام کنند. همچنين خبر ديگري که در برخي از کانال‌هاي تلگرامي دست به دست شد، دستگيري برخي از متخلفان بازار سهام توسط مقامات قضايي است که تا لحظه نگارش اين خبر، جنبه رسمي نيافته است. با تمام اين اوصاف اگر بورس از نابساماني کنوني رها شود، بهترين محل براي جمع‌آوري نقدينگي است که به نفع اقتصاد کشور نيز خواهد بود.

شاخص کل کانال يک ميليون و 300 هزار واحد را پس گرفت

معاملات روز شنبه در حالي پايان يافت، که نماگر بورس تهران با 17 هزار واحد رشد، به قله يک ميليون و 305 هزار واحدي رسيد. در ميان نمادهاي معاملاتي هم «فولاد»، «فملي» و «کگل» بيشترين تاثير مثبت را دماسنج داشتند و برخي نمادهاي مهم گروه پالايشي و خودرويي، همچون «شپنا»، «شتران»، «خساپا» و «خودرو» روز پرتراکنشي را پشت سر گذاشتند. در فرابورس هم آيفکس 142 واحد ارتقاء يافت و نمادهاي «آريا» و «وسپهر» بيشترين تاثير مثبت و در مقابل «دي» هم بيشترين اثر منفي را بر شاخص کل فرابورس داشتند. بسياري از کارشناسان بازار، اقدامات سازمان بورس در خصوص مقابله با فعاليت‌هاي تخلف‌آميز را عامل مهمي در بهبود اوضاع در روز گذشته دانستند.

 

 

روزنامه کیهان: سفره مردم را به انتخاب بایدن و ترامپ گره نزنید

سرویس سیاسی- روزنامه‌های زنجیره‌‌ای در روزهای اخیر در اقدامی تأمل برانگیز و البته مسبوق به سابقه، معیشت مردم را به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گره زده‌اند.

در همین رابطه، روزنامه ایران- ارگان رسانه‌ای دولت- در گزارشی با عنوان «اگر ترامپ بماند- اگر بایدن بیاید» نوشت: «چه ترامپ جمهوری‌خواه و چه بایدن دموکرات هر دو در بسیاری از سیاست‌ها درباره ایران نگاه مشترک دارند هر چند در روش متفاوت باشند اما نتیجه یکی خواهد بود. نتیجه انتخابات نوامبر به هر شکل که باشد، صفحه جدیدی را در منازعه ایران و آمریکا رقم خواهد زد».

ارگان دولت در ادامه نوشت: «رئیس‌جمهوری آینده ایالات متحده ترامپ باشد یا بایدن، تفاوت نمی‌کند. تنش میان دو کشور در نقطه‌ای است که تصمیم‌سازی و اراده‌ای متفاوت از گذشته را طلب می‌کند. ترامپ ماجراجوست و در صورت موفقیت در انتخابات، برای واداشتن تهران به گفت‌وگو و توافق با نتیجه‌ای که او و متحدانش درپی آن هستند، بی‌میل به اقدام با شدت بیشتر نیست. موفقیت جو بایدن نیز تفاوت زیادی را در صورت مسأله اختلافات ایران و آمریکا ایجاد نمی‌کند. او همان مطالباتی را از تهران دارد که ترامپ در چهار سال گذشته بر آنها پافشاری کرده است».

روزنامه زنجیره‌ای شرق نیز در گزارشی با عنوان «استقبال زودهنگام «اکونومیست» از بایدن!» نوشت: «هفته‌نامه اکونومیست در شماره 9 مهر (۳۱ اکتبر) نوشته است اگر اکونومیست می‌توانست در انتخابات آمریکا شرکت کند، رأی خود را به جو بایدن می‌داد. این موضع صریح یک نشریه معتبر بین‌المللی و راست‌گرا نشان از شکست ترامپ دارد».

شرق در ادامه نوشت: «بایدن آنتی‌تز ترامپ است؛ با آمدن بایدن ضمانتی برای رسیدن به آرمان‌ها وجود ندارد؛ ولی حداقل این است که او قول برآورده‌کردن محصول دموکراسی از جمله بازسازی، نمایندگی همه جامعه، بازگشت به ارزش‌ها، قدرتمندکردن نهادها را داده است. این خلاصه‌ای از سرمقاله اکونومیست 9 مهرماه است. حمله‌ای این‌چنین از یک هفته‌نامه بین‌المللی تنها در صورتی قابل توجیه است که پیروزی بایدن قطعی است؛ از‌همین‌رو می‌توان آن را نشانه‌ای از شکست ترامپ دانست. اکونومیست تنها یک نشریه اقتصادی نیست، بلکه یکی از معتبرترین آژانس‌های پیش‌بینی‌های اقتصادی و سیاسی در جهان است».

ثبات اقتصادی ایران در گرو نتیجه انتخابات آمریکا!

همچنین دنیای اقتصاد طی یادداشتی نوشت: «انتخاب بایدن، امید به توافق با آمریکا، رفع تحریم‌ها، کاهش انتظارات تورمی و برگشت ثبات به اقتصاد ایران را افزایش می‌دهد، موجب ثبات نرخ ارز و حتی کاهش آن به سمت اعداد تعادلی می‌شود. درصورت بازگشت به برجام، ارز حاصل از صادرات نفتی به کشور برگشته و دست بانک‌مرکزی برای کنترل ارز بازتر می‌شود».

این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «علاوه بر این موارد، رفع تحریم موجب افزایش فروش نفت ایران و تامین کسری بودجه و عدم نیاز به چاپ اسکناس یا افزایش نرخ اوراق بدهی می‌شود. در صورت انتخاب ترامپ، ناامیدی از بهبود شرایط آتی و ریسک سیاسی افزایش پیدا کرده و ادامه اوضاع بد اقتصادی، از جمله تراز تجاری منفی، عدم دسترسی به منابع ارزی و ممکن نبودن صادرات نفت و کاهش امید به توافق، موجب رشد نرخ ارز می‌شود. در کنار نتایج انتخابات آمریکا، در صورتی که ایرادات اساسی مثل رشد نقدینگی و کسری بودجه، کنترل نشود، وضعیت ارز سامان پیدا نکند، اما بدون رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت نمی‌توان افقی بلندمدت را برای اقتصاد متصور بود».

دیگر رسانه‌های زنجیره‌ای نیز یا صراحتا از بایدن حمایت کرده‌اند و یا با تاکید بر اینکه، چه بایدن انتخاب شود و چه ترامپ، مدعی شده اند که گشایش اقتصادی در ایران منوط به نوع تعامل با آمریکاست.

می‌گفتند

«امضای کِری تضمین است»

در دی ماه 94 روزنامه زنجیره‌ای شرق در صفحه اول با تیتر درشت نوشت «امضای کِری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام»؛ این ادعا در حالی مطرح شد که در همان مقطع دولت اوباما اقدامات زیادی علیه برجام انجام داده و به عبارتی توافق هسته‌ای را بارها به صورت فاحش نقض کرده بود.

مدیرمسئول روزنامه شرق بعدها در توصیف این تیتر گفت:«من مبالغه را قبول دارم. این مبالغه‌ها باید می‌شد به این خاطر که فضا خیلی فضای تنگ و ترشی بود، دولت باید در حقیقت این موضوع را قدری بزک می‌کرد که بتواند حرفش را به کرسی بنشاند».

متاسفانه مدعیان اصلاحات در ماه‌ها و هفته‌های اخیر نیز همین رویکرد غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای را در پیش گرفته و برای عبور از فضای تنگ و ترش ناشی از کارنامه غیرقابل دفاع دولت، به مبالغه و خلاف‌گویی و شرطی‌سازی معیشت مردم روی آورده‌اند.

تعلیق اقتصاد

و شرطی‌سازی معیشت مردم

طیف مدعی اصلاحات در هفت سال اخیر، اقتصاد را تعلیق و معیشت مردم را شرطی کرد. این طیف از سال 92 تا 94، امور کشور را معطل مذاکره و امضای توافق گذاشت. از سال 94 تا 97 نیز کشور معطل اجرای برجام بود و از سال 97 تاکنون نیز خروج آمریکا از برجام، مسبب تمام مشکلات کشور نامیده می‌شود. این در حالی است که مقامات ارشد دولت روحانی و فعالین مدعی اصلاحات تا پیش از سال 92 تاکید داشتند که تحریم‌ها حداکثر 20 الی 30 درصد در ایجاد مشکلات سهیم است و 70 الی 80 درصد مشکلات کشور ناشی از سوءمدیریت در دولت است.

تقلا برای تکرار

خسارت محض برجام

در سالهای گذشته دولتمردان و رسانه‌های زنجیره‌ای و فعالین مدعی اصلاحات تاکید داشتند که به واسطه برجام تمامی تحریم‌ها یکباره لغو شده و رؤسای‌جمهور بعدی آمریکا نیز نمی‌توانند از توافق خارج شوند و آنچنان رونقی ایجاد می‌شود که دیگر مردم نیازی به پول یارانه نخواهند داشت. بر همین اساس تمامی مسائل از جمله گرانی، رکود، بیکاری و حتی آب خوردن مردم به مذاکره و توافق گره خورد.

نتیجه آن شد که علی‌رغم بتن‌ریزی در صنعت هسته‌ای از دلار 3 هزارتومانی و پراید 20 میلیونی رسیدیم به دلار 30 هزارتومانی و پراید 150 میلیونی.

مدعیان اصلاحات که در سال‌های گذشته با برجام، معیشت مردم را نابود کردند، باز هم با گره زدن اقتصاد کشور به نتیجه انتخابات آمریکا و جاده صاف‌کنی برای مذاکره، در پی تکرار این اقدام خسارت‌بار هستند. این در حالی است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، در هر مسئله‌ای با یکدیگر اختلاف داشته باشند، در دشمنی و خباثت با مردم ایران هیچ اختلافی با هم ندارند.

بره‌ای در مذبح

و برده‌ای در مسلخ!

دولت آمریکا (هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان) دولتی غارتگر، مستکبر، مداخله‌گر، زیاده‌خواه، زورگو، جنایتکار و عهدشکن است. اما مدعیان اصلاحات تاکید دارند که در مقابل چنین دولتی باید همچون بره‌ای در مذبح و برده‌ای در مسلخ باشیم!

هفته‌نامه زنجیره‌ای صدا- ارگان رسانه‌ای حزب اتحاد ملت(اعضای حزب منحله مشارکت) شهریورماه سالجاری در مطلبی با عنوان «ناسیونالیسم وارونه» با تمجید از دیدار تحقیرآمیز رئیس‌جمهور صربستان با ترامپ نوشت: «آیا اقداماتی از جنس کنش رئیس‌جمهور صربستان را باید مایه شرمساری او دانست؟ فرض کنیم سیاستمدار صرب همچون متهمی در اتاق بازجویی و حتی یک برده در مقابل همتای آمریکایی خود نشسته است؛ اگر منافع صربستان چنین اقتضایی کند، باید اقدام رئیس‌جمهور این کشور را تمسخر کرد یا باید آن را عقلانیتی سیاسی خواند؟! رئیس‌جمهور صربستان در بلندمدت سیاستمداری خواهد بود سرافراز و متعهد به منافع ملی، حتی اگر در کوتاه‌مدت بی‌هنران مدعی او را به باد تمسخر بگیرند»!

این نشریه مدعی اصلاحات در بخش دیگری از این مطلب نوشت: «از نگاه رسانه‌های منتقد عکسی که ترامپ از مذاکره و مذاکره‌کننده می‌پسندد، این است: همچون بره‌ای در مذبح و برده‌ای در مسلخ.» در روزهای گذشته تصاویر دیدار رئیس‌جمهور صربستان با رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید بازتاب وسیعی در فضای مجازی داشت. دونالد ترامپ در اقدامی تامل‌برانگیز برخلاف قوانین و آداب رسمی دیپلماتیک در حالی که خودش پشت میز بزرگ کارش نشسته بود، در اقدامی تحقیرآمیز و البته توهین‌آمیز الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهور صربستان را روی یک صندلی معمولی در مقابل خود نشاند.

رفتار تحقیرآمیز باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با داوود اوغلو (وزیرخارجه وقت ترکیه) و با حیدرالعبادی (نخست وزیر وقت عراق)، و رفتار حقارت‌آمیز ترامپ با محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) و بن‌سلمان (ولیعهد عربستان) نیز نمونه‌هایی از این رفتار در سال‌های اخیر است.

طبیعتا هر انسان عاقلی از این حجم حقارت و ذلت، عبرت می‌گیرد؛ اما مدعیان اصلاحات نه تنها به این نتیجه نرسیده‌اند، بلکه توصیه می‌کنند که ما هم باید این حقارت و ذلت را تجربه کنیم و به عنوان یک الگو به آن بنگریم. همین ۵ سال پیش دولت ایران با آمریکا توافق کرد اما دولت اوباما در اولین روز اجرای توافق، با نقض فاحش تعهدات خود، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد. دولت ترامپ نیز همین رویه را ادامه داد.

آقای روحانی چندی پیش با اذعان به خسارت‌بار بودن برجام، مذاکره مجدد با آمریکا را «دیوانگی» نامید. ظریف نیز پیش از این صراحتا گفت «توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد»، عراقچی اذعان کرد که «نتیجه پایبندی به برجام، تحریم‌های بیشتر بود»؛ وی در ادامه تصریح کرد «درسی که از برجام گرفتیم این بود که مقاومت بهتر از رویکرد فعلی دولت در سیاست خارجی جواب می دهد» و...

مدعیان اصلاحات در سال‌های اخیر با ایجاد دوگانه‌های دروغین از جمله «جنگ - مذاکره» و «معیشت - مذاکره» این‌گونه القاء کردند که در مواجهه با آمریکا فقط یک گزینه پیش‌روی ایران است و آن چیزی نیست جز پذیرش بی چون و چرای شروط آمریکا برای مذاکره.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا- اردیبهشت ۹۸- گفته بود: «زمانی که رئیس سازمان سیا بودم در سازمان دروغ می‌گفتیم، تقلب می‌کردیم، دزدی هم می‌کردیم. در سازمان سیا برای دروغ، تقلب و دزدی کلاس‌های آموزشی برگزار می شود. این کارها یادآور افتخارات تجربه آمریکایی است». قطعا وقتی در طرف مقابل دولتی با این مشخصات وجود دارد، عقل حکم می کند که تمامی جوانب کار سنجیده شود.

با این حال مدعیان اصلاحات ادعا دارند که اگر منافع ملی اقتضا کند، باید در مقابل آمریکا همچون بره‌ای در مذبح و برده‌ای در مسلخ باشیم!

این ادعای مضحک در حالی است که دولت مستکبر آمریکا حتی با کشورهایی که به ظاهر آنان را دوستان و همپیمانان خود نیز می‌نامد، دقیقا بر پایه غارتگری و عهدشکنی مواجه می شود. بر همین اساس حکام مرتجع در منطقه غرب آسیا به گاوهای شیرده ترامپ مشهور شده‌اند.

نقشه مشترک جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها

ساختار حاکمیتی آمریکا- جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها- نقشه مشترکی را علیه ایران دنبال می‌کنند. هدف اصلی، خالی کردن دست ایران از مولفه‌های قدرت‌ساز است. برای همین «جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما- دی‌ماه ۹۵- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از توان هسته‌ای، به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».

متاسفانه علی‌رغم همصدایی آشکار دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در دشمنی با مردم ایران، طیف غربگرا به ستاد انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی آمریکا بدل شده است. مدعیان اصلاحات، تن به تدبیر نمی‌دهند تا نسخه تحقیر بپیچند.//س

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر