logo
امروز : جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹
پیامبر اکرم (ص): محبوبترین کار‌ها در پیش خدا کاریست که دوام آن بیشتر است، اگر چه اندک باشد. نهج الفصاحه ص ۱۶۷
[ 2020/11/27 ] [ 11 ربيع الثانی 1442 ]
شناسه خبر : ۱۷۸۸۸

کوچکترین سیاره سرگردان کشف شد

کوچکترین-سیاره-سرگردان-کشف-شد
محققان آمریکایی و لهستانی کوچکترین سیاره سرگردان در کهکشان راه شیری را رصد کرده اند که اندازه آن بین زمین و مریخ است.

به گزارش موج رسا; به نقل از دیلی میل، محققان یک سیاره سرگردان به اندازه زمین در کهکشان شیری رصد کرده‌اند که تحت تاثیر نیروی گرانش هیچ ستاره‌ای نیست.

ستاره شناسان آمریکایی و لهستانی معتقدند این، کوچک‌ترین سیاره سرگردان رصد شده تا به امروز است.

این سیاره نور ستارگان دوردست و پشت سر خود را خم می‌کند و محققان با استفاده از پدیده «میکرولنز گرانشی» آن را رصد کرده‌اند. تاثیر این رویداد مانند یک شیشه بزرگنما عمل می‌کند و نور پس زمینه را درخشان‌تر می‌کند و وجود یک شی بزرگ را نشان می‌دهد.

میکرولنز گرانشی فقط زمانی امکانپذیر است که تلسکوپ در موقعیت ایده آلی نسبت به یک شی و ستاره پس زمینه آن قرار داشته باشد.

پژوهشگران برای رصد این سیاره سرگردان از اطلاعات میکرولنز گرانشی در «گالاکتیک بولژ»(Galactic Bulge) استفاده کردند که بخش مرکزی کهکشان راه شیری است. همچنین اطلاعات ستاره شناختی نیز به وسیله تلسکوپ ورشو در صحرای شیلی جمع آوری شد.

به گفته آنها این کوچک‌ترین سیاره سرگردان رصد شده است و مدل‌های شبیه سازی شده نشان می‌دهند حجم آن احتمالاً به اندازه زمین یا مریخ باشد.

بیشتر سیارات شناخته شده دور یک ستاره مدار می‌زنند اما محققان معتقدند احتمالاً در کهکشان راه شیری انبوهی از سیارات سرگردان وجود دارد، به طوری که تعداد آنها بیشتر از ستاره‌ها است.

در سال ۲۰۱۱ میلادی محققان ۱۰ سیاره سرگردان را کشف شد که به اندازه مشتری بودند و دور هیچ ستاره‌ای مدار نمی‌زدند./مهر