logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۲
[ شناسه خبر : ۱۷۸۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 51 دقیقه ]

ویژه‌های روزنامه‌های سراسری 7 آبان را در موج رسا بخوانید

ویژه‌های-روزنامه‌های-سراسری-7-آبان-را-در-موج-رسا-بخوانید
ویژه‌های روزنامه‌های سراسری صبح چهارشنبه را در موج رسا دنبال کنید.

به گزارش موج رسا; موج رسا ویژه‌های روزنامه‌های سراسری چهارشنبه 7 آبان ماه را در متن زیر آورده است: 

خاموشان تهران

* چرا روحانی و ظریف علیه اقدام دولت فرانسه در اهانت به ساحت نورانی پیامبر اسلام‌(ص) حرف نمی‌زنند؟ * بازتاب گزارش «وطن امروز» با عنوان ابلیس پاریس در واشنگتن‌پست، آسوشیتدپرس هافینگتون‌پست، دیلی‌میل بخش فرانسه پایگاه خبری یاهونیوز شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام فرانسه روزنامه ملیت ترکیه، اسپوتنیک روسیه و شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی

 

اگرچه طی چند روز گذشته در پی حمایت اهانت‌آمیز امانوئل مکرون از کاریکاتورهای هتاکانه به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص)، دولت‌های برخی کشورهای مسلمان مانند ترکیه و پاکستان شدیدترین واکنش‌ها را به رئیس‌جمهور فرانسه نشان داد‌ه‌اند اما همچنان دولت حسن روحانی به روند منفعلانه خود در برابر این اقدام ضداسلامی ادامه می‌دهد. 

به گزارش «وطن امروز»، حمایت امانوئل مکرون از کشیدن کاریکاتورهای هتاکانه نسبت به پیامبر اسلام، غیرت دینی مسلمانان جهان را برانگیخت و طی چند روز گذشته این خشم به شکل‌های مختلف بروز و ظهور پیدا کرده است. در این بین موضع کشور ترکیه آنچنان شدید بود که به تنش لفظی بین آنکارا و پاریس انجامید. رجب طیب اردوغان در واکنش به اظهارات ضداسلامی مکرون، اظهار داشت وی به خاطر این اظهارات باید از نظر روانی بررسی شود؛ جمله‌ای که باعث شد فرانسه سفیر ترکیه در پاریس را احضار کند. از طرف دیگر بسیاری از مسلمانان اعلام کردند از این پس کالاهای فرانسوی را تحریم خواهند کرد؛ اقدامی که باعث شد فرانسه در بیانیه‌ای از مسلمانان بخواهد از تصمیم خود بازگردند. همین رفتار فرانسه که نشان از یک ضربه جدی از سوی مسلمانان بود باعث شد بلافاصله اردوغان هم اعلام کند ترکیه کالاهای فرانسوی را تحریم خواهد کرد به طوری که این عقب‌نشینی فرانسه ناشی از موضع ترکیه تلقی شود. 

تحلیل رفتار اردوغان در جریان اتفاقات اخیر بخوبی نشان می‌دهد وی به دنبال این است از فرصت پیش‌آمده برای تثبیت «ادعا»ی ترکیه نسبت به جهان اسلام استفاده ابزاری کند. حال سوال اینجاست: دولت حسن روحانی به چه دلیل در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخ جهان اسلام چنین رفتار منفعلانه‌ای را در پیش گرفته به طوری که هیچ جایگاه پررنگی از جمهوری اسلامی در میانه این مناقشه و مقابله جهان اسلام با غرب دیده نمی‌شود؟ 

باید این نکته را خاطرنشان کرد که یک واکنش ضعیف در حد توئیت وزیر امور خارجه و احضار کاردار موقت فرانسه به هیچ‌وجه اقدامی نیست که انتظارات را از نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی در این مساله‌ـ که به نوعی با حیثیت هویتی مسلمانان گره خورده است ـ برآورده کند. 

چرا ترکیه، کشوری که مانور مشترک با رژیم صهیونیستی برگزار می‌کند و با اقدامات مخرب خود در سوریه، عملا در پازل جبهه استکبار علیه جهان اسلام نقش بازی می‌کند باید بتواند محوریت جریان اعتراض مسلمانان به رفتار هتاکانه فرانسه را به دست بگیرد و در مقابل، ایران که 42 سال بر سر مسائل حیثیتی و هویتی جهان اسلام هزینه داده است، به خاطر انفعال دیپلماسی هیچ حضور جدی و فعالی به گونه‌ای که در حافظه تاریخی ملت‌های مسلمان بماند، نداشته است؟ آیا باید این رفتار دولت را هم به عنوان یکی دیگر از ثمرات آن «خسارت محض» به حساب آورد؟ اینها سوالاتی است که دولت حسن روحانی باید در برابر افکار عمومی مسلمانان غیور ایرانی به آنها پاسخ دهد.

******

ابلیس پاریس در چشم جهان

گروه سیاسی: جلد روز گذشته «وطن امروز» در واکنش به گستاخی امانوئل مکرون به مقدسات اسلامی از دیروز موجی گسترده در شبکه‌های اجتماعی درست کرد و علاوه بر مورد استقبال قرار گرفتن نزد کاربران داخلی، همچنین مورد توجه رسانه‌های مطرح بین‌المللی قرار گرفت. بر این اساس طرح جلد روزنامه و تیتر «ابلیس پاریس» بخش زیادی از این بازتاب‌ها را تشکیل داده است.

این بازتاب در شرایطی رخ می‌دهد که حسن روحانی، رئیس‌جمهور با گذشت چند روز از اظهارات توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه، سکوت اختیار کرده و هیچ موضعی نگرفته است و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم به انتشار یک توئیت بسنده کرده! در چنین شرایطی بازتاب بین‌المللی تیتر «وطن امروز» از این جهت معنادار به نظر می‌رسد که حاکی از نقش و ظرفیت کشورمان در راهبری و هدایت افکار عمومی جهان اسلام است و غیبت مقامات دولتی از جمله رئیس‌جمهور از حضور در میانه چنین فضایی می‌تواند این نقش را تضعیف کند.

با این تفاسیر آسوشیتدپرس در بخشی از گزارش روز گذشته خود نسبت به واکنش‌های جهان اسلام به هتاکی امانوئل مکرون نوشت: روزنامه «وطن امروز» مکرون را شیطان توصیف کرد و روز سه‌شنبه در صفحه نخست خود در طرح کارتونی‌اش او را شیطان نامید. همچنین واشنگتن‌پست، یکی از مهم‌ترین روزنامه‌های آمریکا در گزارشی درباره خشم جهانی نسبت به اسلام‌ستیزی رژیم فرانسه، آورده است که گروهی برجسته از روحانیون قم، خواهان واکنش دولت ایران به مکرون شده‌اند. این روزنامه نوشت: «روزنامه سرسخت ایرانی، «وطن‌امروز» روی جلد روز سه‌شنبه خود در کارتونی مکرون را در قالبی اهریمنی مجسم کرده و به او لقب شیطان داده است».

روزنامه دیلی‌میل انگلستان هم دیگر نشریه‌ای بود که به جلد روز سه‌شنبه «وطن امروز» پرداخت. سایت این نشریه انگلیسی در گزارش خود در این باره نوشت: امانوئل مکرون با گسترش اعتراضات علیه خود در دفاع از کاریکاتورهای پیامبر اسلام، خود را در کشورهای اسلامی اهریمنی کرده است. روزنامه ایرانی «وطن امروز» او را به عنوان یک شیطان واقعی به تصویر کشید. 

روزنامه ملیت ترکیه با انتشار تصویر جلد روزنامه «وطن امروز» نوشت: این روزنامه ایرانی تصویرش را با تشبیه مکرون به شیطان با عنوان «ابلیس پاریس» در صفحه اول ارائه داده است. در گزارش این روزنامه رئیس‌جمهور فرانسه به دلیل شعارهای ضداسلامی محکوم شد. پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه هم نوشت: «وطن امروز» با دکترحشمت‌الله قنبری درباره سیر تاریخی اهانت به سلسله انبیا و پرچمداران توحید مصاحبه‌ای انجام داد و نوشت: اهانت اخیر فرانسوی‌ها به ساحت پیامبر اسلام و حمایت رئیس‌جمهور این کشور از این هتاکی، خشم مسلمانان و آزادگان جهان را برانگیخته است؛ اهانتی که پازل نشریه هتاک شارلی‌ابدو علیه پیامبر اسلام را تکمیل کرد. در کنار این مصاحبه نیز کاریکاتوری از امانوئل مکرون گذاشته شده و نوشته شده بود «ابلیس پاریس». در کنار این موضوع، در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی نیز کاریکاتور «وطن امروز» مورد استقبال گسترده قرار گرفت. در فضای داخلی در شبکه‌های اینستاگرام و توئیتر کاربران داخلی ضمن استقبال از کاریکاتور مکرون، خواستار واکنش قاطع دولت ایران نسبت به رفتار توهین‌آمیز فرانسوی‌ها و بویژه رئیس‌جمهور این کشور شدند. 

کاربران و خبرنگاران کشورهای عربی نیز از کاریکاتور مکرون استقبال کردند.

* واکنش رسانه‌های فرانسوی

بی‌اف‌ام تی‌وی، یکی از شبکه‌های بین‌المللی فرانسه که تنها در این کشور 10 میلیون مخاطب ثابت دارد نیز با انتشار جلد «وطن‌امروز» در بخش‌های خبری و همین‌طور تارنمای این شبکه، ارائه تصویر شیطانی از مکرون را نشانه خشم بیش از پیش جوامع مسلمان نسبت به دولت فرانسه دانست. همچنین یاهوی فرانسوی نیز در بخش اخبار خود اقدام به بازنشر این کارتون کرده است. در همین حال پایگاه خبری اینترنشنال کوریه هم از رسانه‌های فرانسوی بود که تصویر صفحه یک «وطن‌امروز» را منتشر کرد.

جلد «وطن‌امروز» توسط نسخه فرانسوی هافینگتون‌پست، مهم‌ترین روزنامه آنلاین آمریکا نیز منتشر شده و در توضیح آن آمده که یک روزنامه ایرانی مکرون را به عنوان شیطان پاریس تصویر کرده است. 

پروفسور جاناتان پیرنون، روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار برجسته فرانسوی دیروز در توئیتی ضمن به اشتراک گذاشتن جلد «وطن‌امروز» و ترجمه تیتر «ابلیس پاریس»، آن را نشانه تنش‌های به وجود آمده متعاقب سخنان مکرون دانست. او همچنین نوشت: «چندین مقام رسمی ایران اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه را محکوم کردند» اما در این بین اشاره‌ای به نام مقامات ارشد دولت حسن روحانی نکرد.

در پایان باید تاکید کرد استقبال گسترده‌ای که اقشار مختلف مردم مسلمان در داخل کشور از تیتر روز گذشته «وطن‌امروز» علیه گستاخی‌های اخیر امانوئل مکرون نشان دادند، حامل این پیام است که جوشش غیرت دینی مردم‌ طلب می‌کند دولت با یک واکنش شدید و به یادماندنی، پاسخگوی این مطالبه بحق مردمی باشد اما متاسفانه رفتار دولت در برابر این خواسته مردم به گونه‌ای است که شائبه‌هایی مبنی بر بی‌اعتنایی دولت نسبت به هتاکان به مقدسات را تقویت می‌کند؛ شائبه‌ای که دولت باید هر چه سریع‌تر با اصلاح رفتار خود، آن را برطرف کند.

 

* ادامه واکنش‌های جهانی به توهین مکرون به پیامبر

توهین چند روز پیش رئیس‌جمهوری فرانسه به ساحت پیامبر گرامی اسلام دیروز هم بازتاب گسترده‌ای در میان مسلمان و برخی دولت‌های اسلامی داشت. اینگونه به نظر می‌رسد که امانوئل مکرون با نادانی خود یک تنه توانست همه ملت‌های مسلمان دنیا را حول حمایت از پیامبر اکرم متحد کند. 

در همین حال موج محکومیت‌ها علیه اقدام مکرون در حمایت از اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) همچنان ادامه دارد. بسیاری از کشور‌ها و سازمان‌های اسلامی با صدور بیانیه‌هایی، این اقدام را محکوم کرده‌اند. در برخی کشورها از جمله فلسطین، بحرین، لبنان، ترکیه، مصر، تونس و عراق مردم با برپایی تظاهرات، اقدام رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از هتاکی به ساحت پیامبر اسلام(ص) را محکوم کردند. 

در سطح فضای رسانه‌ای و مجازی هم موج حمایت از تحریم کالاهای فرانسوی برای روز چندم تکرار شد. هم‌اکنون فعالان در شبکه‌های اجتماعی نیز کمپین تحریم کالا‌های فرانسوی را با هشتگ «تحریم کالا‌های فرانسوی» در کنار «مکرون به پیامبر اهانت می‌کند» و «پیامبر ما خط قرمز ماست» راه‌اندازی کرده‌اند که سبب وحشت دولت فرانسه هم شده است. شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی از تحریم کالاهای فرانسوی در جهان اسلام نوشت: در حالی که فروشگاه‌های بیشتری از کالا‌های فرانسوی خالی می‌شود، وزارت خارجه فرانسه توقف فوری دعوت‌ها به تحریم این کالا‌ها را خواستار شد و عاملان مطرح کردن این دعوت‌ها را اقلیت افراطی توصیف کرد. به نظر می‌رسد بحرانی که سخنان رئیس‌جمهور فرانسه درباره کاریکاتور‌های موهن ایجاد کرد، فقط محدود به واکنش‌های مردمی، تحریم کالا‌ها و اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی نیست و شاهد قدرت گرفتن موضع‌گیری‌های سیاسی در برابر این سخنان هستیم و این مساله به طور مشخص به میدان جدید رویارویی بین ترکیه و فرانسه تبدیل شده است. خبرنگار شبکه الجزیره در پاریس گفت: «امروز شاهد سکوت پاریس در برابر واکنش‌ها به سخنان مکرون بودیم اما این موضوع به معنای آن نیست که مقامات فرانسوی این تحولات را پیگیری نمی‌کنند. تحلیلگران سیاسی در پاریس، درباره قطع کامل روابط بین فرانسه و کشور‌های عربی سخن نمی‌گویند. بعضی طرف‌ها در فرانسه خواهان حمایت دیگر کشور‌های اروپایی شدند تا پاریس در این مناقشه تنها نباشد».شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد خشم مسلمانان از اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه درباره کاریکاتور پیامبر اسلام(ص) فرونمی‌نشیند. در بسیاری از کشور‌های اسلامی شاهد اعتراضات هستیم و در برخی کشور‌ها همچون اردن محصولات ساخت فرانسه از قفسه‌های فروشگاه‌ها جمع‌آوری شده است. چندین دولت همچون دولت‌های اردن، مغرب، قطر و کویت نیز انتشار کاریکاتور‌های پیامبر اسلام(ص) و مواضع مکرون را محکوم کردند. 

 

 

روزنامه ابتکار: موتور دوگانه سوز گرانی خودرو!

این ‌روزها صنعت خودرو با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند، در این میان خودروسازان به دنبال راه نجاتی برای خروج از بحران‌ و چالش‌های به وجود آمده هستند. به گفته آنها افزایش قیمت خودرو در کارخانه یکی از راهکارهای جبران زیان و عبور از بحران خواهد بود، راهکاری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو تنها باعث آشفتگی بیشتر قیمت‌ها در بازار می‌شود.

مدتی است که بحث افزایش قیمت خودرو هر سه ماه یک‌بار به میان آمده است، ماجرا از آنجایی شروع می‌شود که با تصمیم شورای رقابت قرار بر این شد خودروسازان هر سه ماه یک‌بار با افزایش نرخ تورم بخشی، نرخ خودرو را افزایش دهند. به بیانی دیگر اگر خودروسازان خواستار تغییر قیمتی محصولات خود آن هم هر سه ماه یک بار باشند باید درخواست خود را به وزارت صنعت اعلام کنند و با دریافت نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی تصمیم نهایی درمورد تغییر قیمت‌ها توسط ستاد تنظیم بازار گرفته شود. حال اخیرا گفته ‌شده است مطابق با نرخ تورمی بخشی که بانک مرکزی اعلام کرده خودروسازان مجاز به افزایش حداکثر 25 درصدی در قیمت محصولات در 3 ماهه سوم سال جاری شدند. امسال مطابق با دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مصوب شورای رقابت هر سه ماه یک‌بار قیمت انواع محصولات داخلی متناسب با نرخ تورم بخشی که از بانک مرکزی اعلام می‌شود تغییر خواهد کرد. بر همین اساس در 3 ماهه سوم امسال خودروسازان با ارائه هزینه‌های تولید درخواست افزایش قیمت‌ها را به وزارت صنعت ارائه کردند و متولی بخش صنعت ایدرو را مسئول نظارت بر صنعت خودرو معرفی و در نهایت این بخش با برگزاری جلساتی با حضور خودروسازان و شورای رقابت تجدید نظرها را بر تغییرات قیمتی خودرو در 3 ماهه سوم امسال تصویب کرد. در این توافقات خودروساز مطابق با نرخ تورمی بخشی که بانک مرکزی اعلام کرده مجاز به افزایش حداکثر 25 درصدی در قیمت‌ها است. البته نحوه اجرایی شدن این موضوع با خودروسازان است چراکه می‌توانند در برخی از محصولات این افزایش قیمت را اجرایی نکرده یا به صورت چند مرحله اجرایی کنند.

قیمت‌گذاری، آخرین مشکل صنعت خودرو

همانطور که قبلا اشاره شد با تصمیم شورای رقابت، خودروسازان هر سه ماه یکبار با افزایش نرخ تورم بخشی، نرخ خودرو را افزایش می‌دهند، افزایش قیمتی که به گفته کارشناسان می‌تواند در بازار آزاد اثرات منفی بسیاری بگذارد. بسیاری تحلیلگران معتقدند افزایش سه ماه یک‌بار نرخ‌ها ریتم منظم بازار آزاد را به هم می‌ریزد و موجب افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. به گفته آنها تکرار یک دور باطل افزایش قیمت می‌تواند تبعات سنگینی را برای بازار و مصرف‌کننده به همراه داشته باشد. در این راستا مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو با اشاره به برهم خوردن نظم بازار با چنین اقداماتی به «ابتکار» گفت: قیمت‌گذاری‌های سه ماهه قطعا بازار را برای افزایش قیمت بیشتر، آماده می‌کند و این روند هر سه ماه یک‌بار به تنش صنعت خودرو دامن می‌زند. متاسفانه این‌روزها دستگاه‌های نظارتی و سیاست‌گذاران تمام مشکلات و چالش‌های صنعت خودرو را رها کرده‌ و تمام توجه خود را به ماجرای قیمت‌گذاری معطوف کرده‌اند. صحبت از قیمت یعنی تامین منافع خودروساز و قطعه‌ساز! قیمت‌گذاری‌ها در صنعت خودرو اکثرا به بهانه افزایش هزینه‌ها، حفظ نیروی کار و... بوده و این در حالی است که قیمت در این صنعت مسئله آخراست. به بیانی دیگر قیمت یک معلول بوده و پیش از هر چیز باید به دنبال علت‌های گشت و آنها را اصلاح کرد، چراکه اصلاح علت‌ها اصلاح معلول را به دنبال خواهد داشت. ما باید توجه داشته باشیم که با قیمت‌گذاری‌های اینچنینی در برابر مردم می‌ایستیم.

این کارشناس خودرو ادامه داد: همانطور که قبلا اشاره کردم مسئله بازار و صنعت خودرو در وهله اول قیمت نیست، مشکلات ما در این بخش از اقتصاد ناکارآمدی‌ها، هزینه استخدام پرسنل سفارش‌شده و ... است که این هزینه‌‌ها از جیب مصرف‌کننده تامین می‌شود. اکنون می‌گویند برای جبران زیان هر سه ماه یک‌بار قیمت‌ها را افزایش دهیم، اما من می‌گویم چرا باید برای جبران زیان به جیب مصرف‌کننده فشار وارد کنیم؟ اگر تصمیم این است که زیانی جبران شود باید به دنبال اصلاح صنعت خودرو رفت و جلوی رانت و هزینه‌های بی‌دلیل را گرفت. اگر در این بازار مصرف‌کننده مورد توجه بود باید گفته می‌شد قیمت همین رقم خواهد ماند، برای مدیریت بازار باید صنعت را اصلاح کرد.

به فکر جیب مصرف‌کننده باشیم

مصطفوی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید به این مسئله که هزینه‌ها از جیب مصرف‌کننده تامین می‌شود، گفت: منافع عده زیادی تنها با قیمت‌گذاری تامین می‌شود و به همین دلیل توجه به افزایش سه ماهه قیمت‌ها زیاد است و در این میان حساب جیب مصرف‌کنندگان بررسی نمی‌شود. متاسفانه هزینه ناکارآمدی‌ها و دلالی‌ها از جیب مردم تامین شده و این در حالی است که تنها به افزایش قیمت تاکید می‌شود. ما باید بدانیم با راهکارهای متفاوت در هر مقطعی از این صنعت حمایت شده اما تاکنون نه تولید و نه کیفیت ما افزایش نیافته است.

این کارشناس صنعت خودرو مصرف‌کنندگان را مظلوم یک جنگ نابرابر دانست و در این خصوص ادامه داد: اکنون یک جنگ نابرابر در این بخش از اقتصاد شکل گرفته و مردم در این جنگ مظلوم هستند. همان‌طور که اشاره کردم بازار انحصاری است و هر خودرویی با هر قیمتی که عرضه شود به فروش خواهد رسید و صدای مصرف‌کننده به گوش کسی نمی‌رسد. صنعت خودرو شرایط نابرابری را برای مردم به وجود آورده است و حاشیه آن تمامی ندارد. یک روز قیمت‌گذاری 3 ماهه مطرح می‌شود و روز بعد که تاریخ مصرف این کار تمام ‌شود، خریدهای شرطی به میان می‌آید و این داستان ادامه پیدا می‌کند.

جنس خودرو با کالاهای عرضه شده در بورس یکی نیست

وی در پایان گفت‌وگو به حواشی عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: حاشیه صنعت خودرو تنها به قیمت‌گذاری‌های سه ماه ختم نمی‌شود، مسئله‌ای که اخیرا مطرح شده و اما و اگرهای بسیاری را به راه انداخته، عرضه خودرو در بورس است که خودروسازان و قطعه‌سازان بسیار از آن استقبال می‌کنند. این استقبال به دلیل این است که اکنون قیمت‌ها با اما واگر بالا می‌رود اما در بورس کالا کسی نمی‌تواند بگوید چرا قیمت‌ها افزایش می‌یابد چراکه آن موقع بورس تعیین‌کننده قیمت‌ها خواهد بود. من معتقدم ناجوانمردانه‌ترین ضربه به مصرف‌کننده عرضه خودرو در بورس کالا است چون عرضه و تقاضا اکنون اختلاف فاحشی دارد. به بیانی روشن‌تر ما دو فروشنده داریم با 20 هزار مصرف‌کننده و هنگامی که بازار در دست 2 نفر باشد هر قیمتی که در بورس تعیین شود مصرف‌کننده مجبور است که نیاز خودش را تامین کند. جنس خودرو با جنس کالاهایی که در بورس عرضه می‌شود یکی نیست و همین مساله چالش‌های بسیاری را برای صنعت بازار به وجود می‌آورد.

 

روزنامه جوان: فرار امریکایی‌ها به مناطق امن از وحشت جنگ شهری پساانتخابات

سرویس بین الملل جوان آنلاین: هفته پیش رسانه‌های امریکایی از وقوع آتش‌سوزی که ظاهراً عمدی بوده، در یکی از صندوق‌های اخذ رأی در لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا خبر دادند و حالا اخباری هم از به آتش کشیده شدن یکی دیگر از صندوق‌های رأی‌گیری در بوستون ایالت ماساچوست در روز دو شنبه به بیرون درز کرده است.

طبق گزارش شبکه روسی راشاتودی، درست ساعاتی بعد از آنکه رأی‌های درون صندوق رأی‌گیری آتش گرفت، یک مرد اهل بوستون مرکز ایالت ماساچوست که در حوالی محل حادثه مشاهده شده بود، به ظن استفاده از یک وسیله آتش‌زا برای آتش زدن یک صندوق رأی بازداشت شد.

به دنبال وقوع این حادثه، مقام‌های ایالتی خواستار تشدید تدابیر امنیتی برای محافظت از صندوق‌های رأی شدند.

ویلیام گالوین، وزیر رفاه عمومی ماساچوست در بیانیه‌ای به رسانه‌های محلی گفت به‌رغم حمله دوجانبه آتش و آب، ۸۷ رأی از ۱۲۲ رأی موجود در صندوق رأی‌گیری خوانا و قابل‌پردازش است.

وی با این حال، به شهروندان ماساچوست که ۱۴ساعت قبل از وقوع آتش‌سوزی، از آن صندوق برای انداختن رأی زودهنگام استفاده کرده بودند، توصیه کرد تا وضعیت رأی خود را جویا شوند و در صورتی که تأییدیه دریافت نکردند، از یک صندوق دیگر برای دادن رأی مجدد استفاده کنند.

گالوین در بیانیه‌ای مشترک با مارتی والش، شهردار بوستون گفته که آنچه در ساعات اولیه دیروز صبح برای صندوق رأی میدان کاپلی رخ داد، در تضاد با دموکراسی و نادیده گرفتن رأی‌دهندگانی بود که به وظیفه مدنی خود عمل کردند و این اقدام یک جرم محسوب می‌شود.

در همین حال، در ادامه خشونت‌های پلیس امریکا علیه اقلیت‌ها به ویژه سیاهپوستان، یک افسر پلیس دوشنبه شب یک جوان سیاهپوست را در فیلادلفیا به ضرب گلوله کشت که همین امر موجب برانگیخته شدن خشم عمومی و برگزاری تظاهرات در این شهر شد که در نهایت به خشونت کشیده شد و شهر را به صحنه آشوب تبدیل کرد.

فرار به مناطق دورافتاده

تگزاس برای اعزام هزار نیرو به پنج شهر مهم در سراسر این ایالت به منظور جلوگیری از هرگونه آشوب مدنی پس از انتخابات سوم نوامبر آماده می‌شود. فروشگاه‌ها در پایتخت سیاسی یعنی واشنگتن هم پنجره‌های‌شان را با تخته محافظ می‌پوشانند و در پایتخت اقتصادی نیویورک پلیس در حال تمرین روزانه برای مواجهه با شورش‌هاست. کار به آنجا کشیده که عده‌ای از مردم از ترس شورش‌ها حتی به مناطق دورافتاده می‌روند. به گزارش ایسنا، ژنرال جیمز براون از گارد ملی تگزاس به «اکسپرس‌نیوز» گفت: اعزام هزار نیرو به پنج شهر این ایالت با هدف حمایت از نیرو‌های محلی است، همانطور که ما در گذشته برای جلوگیری از وقوع هرگونه آشوب مدنی در شهر‌های مختلف درون تگزاس نیرو مستقر کردیم. براساس اعلام گارد تگزاس، نیرو‌های پشتیبان به شهر‌های هیوستون، دالاس، فورت ورث، آستین و سن آنتونیو در این ایالت اعزام می‌شوند.

در همین حال، ساختمان‌های تجاری در نزدیکی کاخ سفید در واشنگتن از روز دو شنبه برای پوشاندن پنجره‌های‌شان با تخته‌های چوبی و جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های ناشی از اعتراضات مردمی اقدام کرده‌اند. در ایالت واشنگتن تا ۳۰۰ سرباز گارد ملی برای کنترل ناآرامی مدنی تحت آموزش قرار دارند.

در نیویورک هم تدابیر مشابهی در دستورکار است و اداره پلیس نیویورک‌سیتی هر روز در حال آموزش نیرو‌ها و استقرار صد‌ها پلیس پشتیبان است. «اف‌بی‌آی» (پلیس فدرال امریکا) و مقام‌های محلی در چندین ایالت هم در حال برگزاری مانور هستند و بد‌ترین سناریو‌ها را مدنظر دارند تا در صورت انتشار گزارش‌هایی از خشونت و ارعاب رأی‌دهندگان در آستانه انتخابات، هماهنگی را ارتقا دهند.

روزنامه یواس‌ای‌تودی در گزارشی نوشت که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به حوادث مجزایی که امسال در گوشه و کنار امریکا رخ داده، خشونت‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری در بد‌ترین شرایط به شکل خشونت‌های پراکنده رخ دهد. با این‌وجود برخی امریکایی‌ها در حال ذخیره آذوقه اعم از دستمال توالت و مواد غذایی هستند تا پس از انتخابات پناه گرفته و خود را از موج هرج‌ومرج و درگیری‌های احتمالی پس از انتخابات در امان نگه دارند. به نوشته «یواس‌ای‌تودی»، این افراد به دنبال آن هستند که یا در پناهگاه پناه گیرند یا به‌صورت موقت به نواحی دورافتاده مهاجرت کنند تا آب‌ها از آسیاب بیفتد. در این گزارش آمده که عده‌ای نیز مشغول خرید سلاح و مهماتند و آماده می‌شوند که پس از انتخابات و در صورت پیروزی نامزد رقیب پلاکارد‌های انتخاباتی را از حیاط خود برچیده و برچسب‌های حمایت از کاندیدا‌ها را از سپر ماشین خود بکنند.

آمار «اف‌بی‌آی» نشان می‌دهد که فروشندگان سلاح تنها در ماه ژوئن بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بار پیشینه خریداران سلاح را بررسی کردند که این بیشترین رقم ثبت شده در یک ماه است.

روزنامه خراسان: دوپینگ کرونا با آلودگی هوا

پژوهش‌های انجام‌شده در سطح جهان از نقش مهم آلودگی هوا در افزایش نرخ مرگ و میر کرونا حکایت دارد؛ موضوعی که نگرانی‌ها را درباره هفته‌های پیش روی در کشور و مواجهه با پدیده وارونگی هوا بیشتر می‌کند. هرچند به گفته عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، شاید نتوان به‌طور قطعی درباره اثرمستقیم آلودگی هوا بر کرونا اظهارنظر کرد، اما خطر آن برای بیماران مزمن غیرقابل انکار است و می‌تواند بحران کرونایی کشور را تشدید کند.

مطالعات جهانی چه می‌گوید؟

آن‌طور که خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند، طی ماه‌های گذشته مطالعات متعددی در کشورهای مختلف جهان انجام شده است که نشان می‌دهد آلودگی هوا در نرخ مرگ و میر کرونا تاثیرگذار است. محققان دانشگاه مارتین لوترآلمان اعلام کردند: «در مناطقی که همواره میزان آلودگی هوا بالاست، شمار کسانی که پس از ابتلا به کرونا در اثر این بیماری درگذشته‌اند، در مقایسه با دیگر مناطق، بیشتر است». به گزارش دویچه‌وله، همچنین محققان آمریکایی در پژوهشی مشابه ارتباط میان آلودگی هوا و ابتلا به کرونا را تایید کرده‌اند. مطالعات مشابهی هم توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شده که خروجی‌اش این بوده است: «غلظت بالای ذرات معلق در هوا با افزایش نرخ مرگ و میر در اثر کووید ۱۹ در ارتباط است و افزایش اندک آلودگی هوا روی ساکنان شهرهای مختلف آمریکا که مدتی طولانی در معرض این شرایط آب و هوایی بوده‌اند، منجر به بالا‌رفتن نرخ مرگ و میر در اثر کرونا می‌شود». ایرنا هم روز گذشته گزارش یونایتدپرس درباره نتیجه یک تحقیق بین‌المللی را منتشر کرد: «برآوردها نشان می‌دهد آلودگی هوا به ۲۹ درصد مرگ و میرهای کرونا در جمهوری چک، ۲۷ درصد در چین، ۲۶ درصد در آلمان، ۱۸ درصد در فرانسه، ۱۶ درصد در سوئد، ۱۵ درصد در ایتالیا، ۱۴ درصد در انگلیس، ۱۲ درصد در برزیل، 8 درصد در ایرلند، ۳ درصد در استرالیا و یک‌درصد مرگ‌های کرونایی در نیوزیلند کمک کرده است». البته برخی محققان نیز معتقدند اثرگذاری آلودگی هوا در ابتلا به کرونا قطعی و مسجل نیست، هرچندکه همان‌ها نیز ارتباط میان مرگ ومیر و آلودگی هوا را ‌انکارناپذیر می‌دانند.

استناد مسئولان داخلی به مطالعات جهانی

نکته مهم دیگر در این‌باره، اظهارنظرهای صریحی است که در داخل کشور مطرح شده و به استناد پژوهش‌های انجام‌شده، نرخ ابتلا به کرونا را با آلودگی هوا مرتبط دانسته است:

نظر صریح مسئولان وزارت بهداشت

«ایرج حریرچی» معاون‌کل وزارت بهداشت: وضعیت شیوع ویروس کرونا در تهران بسیار نگران‌کننده است و به خصوص آلودگی هوا و نیز سرما باعث افزایش انتشار ویروس کرونا خواهد شد.

«دکتر مهدی نجمی» رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت: با افزایش آلودگی هوا شیوع بیماری تنفسی هم افزایش می‌یابد و این موضوع طبیعتا می‌تواند افزایش شیوع کرونا را نیز درپی داشته باشد.

نیروگاه‌های اطراف کلان‌شهرها نباید از مازوت استفاده کنند

«عیسی کلانتری» رئیس سازمان محیط‌زیست: بر اساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند و حتی در برخی مقالات این رقم ۱۵ درصد است. ازاین‌رو ما باید در فصل سرما تکلیف خود را با خودرو‌های دیزلی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند، روشن کنیم و این موارد را نیز به رئیس جمهور منعکس کرده‌ایم. نیروگاه‌های اطراف شهر‌های بزرگ در فصل سرما نباید از مازوت استفاده کنند و ورود کامیون‌ها باید به شهر‌هایی مانند تهران ممنوع شود، چراکه آلایندگی بسیار بالایی دارند.

تهدید سلامت ریه‌ها با دود اتوبوس‌ها

«سید محمدمهدی میرزایی‌قمی» رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست: امسال میزان آلودگی هوای بیشتری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داشت. بر اساس این مطالعات آلودگی هوا و کرونا رابطه مستقیم روی یکدیگر دارند، در شهرهایی مانند تهران، مردم به‌طور مستقیم تحت‌تأثیر آلودگی قرار می‌گیرند و برای مثال اگر فردی در ایستگاه اتوبوس نشسته باشد و یک اتوبوس فرسوده و دودزا بیاید، این آلودگی به طور مستقیم وارد ریه او می‌شود و سلامت فرد را تهدید می‌کند.

نتایج یک مطالعه در ایران

اما اظهارنظرهای مسئولان داخلی تنها بر اساس مطالعات خارجی نبوده است. آن‌طورکه «سمیه رفیعی» رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس اعلام کرده ، تحقیقاتی نیز در داخل کشور انجام شده است که این اثرگذاری را تایید می‌کند. رفیعی در این باره گفته است: «طبق تحقیقات اولیه‌ای که انجام شد حجم بالای آلاینده‌ها در شهرهای تهران، اهواز، اصفهان و اراک بر افزایش مبتلایان به ویروس کرونا تأثیر گذاشته است. وارونگی هوا تأثیری مستقیم بر افزایش میزان ابتلا به کرونا داشته است». رفیعی این نکته را هم گفته است که: «هنوز به قطعیت صد درصدی نرسیدیم، اما می‌توان گفت که حداقل این موضوع ۵۰ درصد تاثیر گذار است».

دکتر مردانی: قطعی نیست اما موثر است

دکتر «مسعود مردانی» عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم در گفت‌وگو با خراسان در این‌باره توضیحاتی ارائه و اظهار می‌کند: «آلودگی هوا باعث افزایش موارد ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌شود اما هنوز نتایج قطعی مبنی بر تاثیر آن روی ابتلا به کرونا وجود ندارد». وی می افزاید: «با وجود اثبات‌نشدن این موضوع، به بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن از جمله آسم، برونشیت مزمن و کسانی که نارسایی‌های تنفسی دارند، توصیه می‌کنیم در روزهایی که آلودگی هوا افزایش می‌یابد، از ترددهای غیرضروری جدا خودداری کنند و در خانه بمانند».

نگران‌کننده‌تر از همیشه

تحقیقات متعدد در گوشه و کنار جهان، نقش اثرگذار آلودگی هوا در ابتلا به کرونا را تایید می‌کند. اما اگر اظهارنظر برخی از محققان مبنی بر قطعی‌نبودن این نتایج را هم در نظر بگیریم، با وجود این، ابهامی در نقش آلودگی هوا در بروز و افزایش برخی بیماری‌ها وجود ندارد. نکته مهم، همان اصل «پیشگیری بهتر از درمان» است؛اصلی که شاید تا به امروز در مبارزه با کرونا به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. حالا شاید همان‌طور که گفته می‌شود، بهترین راه پیشگیری از کرونا استفاده از ماسک است، بهترین پیشگیری از افزایش مرگ‌ومیرها با کرونا را هم این دانست که تلاش مسئولان برای کنترل آلاینده‌ها دوچندان شود و اجازه ندهند مصیبت‌های کرونا بر کشورمان بیش از این شود.

 

روزنامه کیهان: جهان اسلام هتاکان به پیامبر(ص) را پشیمان خواهد کرد

سرویس سیاسی ـواکنش‌ها به گستاخی و اسلام‌ستیزی ماکرون ادامه دارد. رئیس‌جمهور بی‌مایه فرانسه در حالی از انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز علیه خاتم انبیاء، پیامبر رحمت و مهربانی(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و محبوب و معشوق دل‌های مسلمانان جهان و احرار عالم حمایت کرد که داعیه آزادی بیان دارد! ماهیت اصلی ادعای مضحک آزادی بیان در فرانسه، آنجا واضح‌تر می‌شود که فرانسه، انکار هولوکاست را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد! ناگفته پیداست که تمدن غرب تا گلو در مشکلات لاینحل فرو رفته و به اعتراف متفکرانش، رو به افول و زوال است. ارزش‌های اخلاقی در غرب به انحطاط رفته است. خشونت، خودپرستی، خودکشی و احساس پوچی و ناامنی در آن رواج دارد. غرب علیرغم برخورداری از دانش پیشرفته، به دلیل طرد دین از صحنه زندگی و توسعه تک بعدی، نتوانسته است آرامش و اطمینان را مستقر کند و عدالت اجتماعی برقرار سازد. در همین حال، گرایش به اسلام در غرب روز به روز بیشتر می‌شود و اسلام هراسی و اسلام‌ستیزی غرب از جمله رئیس‌جمهور هتاک فرانسه، ناشی از سراسیمگی و آشفتگی آنها از این واقعیت روشن است. جهان اسلام از هتک حرمت و اهانت رئیس‌جمهور بی‌شرم و حیای فرانسه داغدار است و هتاکان به پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را پشیمان خواهد کرد.

جامعه مدرسین: دولت‌های اسلامی فرانسه را تحریم کنند

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای در محکومیت این اهانت تصریح کرد: سخنان هتاکانه و جاهلانه رئیس‌جمهور فرانسه و اصرار این مقام فرانسوی بر ادامه اهانت و حرمت شکنی علیه ساحت منور و مکرم پیامبر اعظم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌) بار دیگر اوج نابخردی و عقب‌ماندگی مدعیان عقلانیت و اندیشه را آشکار کرد. این جسارت‌ها گرد و غباری بیش نیست و بر آستان خورشیدوار و نورانیت جاودان آن حضرت اثری نخواهد داشت. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن ابراز انزجار مجدد نسبت به اباطیل و گزافه‌گویی‌های مقامات فرانسوی اعلام می‌دارد: جهان اسلام در مقابل هتاکی‌ها و جسارت‌ها علیه مقدسات اسلامی آرام نخواهد گرفت و هتاکان را پشیمان خواهد کرد. از نهاد‌های حقوقی جهان اسلام می‌خواهیم طرحی برای صیانت از ساحت قدسی انبیاء عظام ارائه و تنظیم کنند و همچنین دولت‌های اسلامی نیز تحریم سیاسی و اقتصادی و کاهش سطح روابط با هتاکان و ممنوع کردن فعالیتهای تجاری شرکت‌های فرانسوی را کلید بزنند و اجرایی کنند. از وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی خواستاریم با جدیت تمام تا حصول محکومیت حقوقی و قضایی مقامات فرانسوی پیگیری کنند.

آیت‌الله نوری همدانی: مسلمانان جهان اهانت کنندگان را تحریم کنند

آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید نیز با صدور بیانیه‌ای، اهانت به ساحت مقدس پيامبر اعظم(صلي‌الله‌عليه‌وآله) و قرآن كريم را موجب تأسف و تأثر عميق هر انسان آزاده و موحدي دانست و افزود: عده اي انسانهاي بي خرد و كج انديش بر اين باورند كه مي توانند با اهانت به اين مقدسات مسير حق و بيداري انسان‌ها را به نفع خود تغيير دهند، اما غافل از آن هستند ديگر اين نقشه‌هاي ترسيم‌شده در انديشكده‌هاي صهيونيستي جواب نخواهد داد و حقيقت ‌آشكار خواهد شد.

به گزارش رسا، استاد برجسته درس خارج حوزه تأکید کرد: مسلمانان در هر كجاي جهان هستند با وحدت و همبستگي خود اين جنايت را محكوم كنند و اين اهانت كنندگان را مورد تحريم قرار دهند. اينجانب ضمن محكوم كردن اين اهانت از مجامع بين المللي خصوصا كشورهاي اسلامي مي‌خواهم واكنش سريع نسبت به اين موضوع داشته باشند.

آیت‌الله جنتی: مدعیان یاوه‌گو

از کدام حقوق بشر دم می‌زنند؟

آیت‌الله احمد جنتی، رئیس ‌مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان نیز در پی حمایت مجدد رئیس‌جمهور فرانسه از کاریکاتور‌های موهن علیه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، با صدور بیانیه‌ای اقدام نابخردانه او را محکوم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان به نقل از دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، در این بیانیه تصریح شده است: چگونه است که مدعیان فرهنگ و تمدن غربی و حامیان لیبرال دموکراسی که از حقوق بشر دم می‌زنند در چنین حوادثی خود را به خواب خرگوشی زده و از کنار حرمت شکنی و اهانت به پیامبری که «رحمهًْ‌للعالمین» و «منادی اخلاق انسانی» است و نژاد و قوم و قبیله در نزدش اهمیتی ندارد و قریب دو میلیارد انسان در سر تا سر گیتی از ایشان پیروی می‌کنند و پیروان حقیقی ادیان آسمانی وی را مورد تکریم و احترام می‌دانند به راحتی می‌گذرند؟ به‌راستی این مدعیان یاوه‌گو از کدام حقوق بشر دم می‌زنند؟

در ادامه بیانیه مذکور تأکید شده است: چگونه است که در این کشور، رسانه‌های گروهی و دستگاه‌های تبلیغاتی برای اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی، مجاز و بلکه با وقاحت تمام، مورد حمایت هستند، اما اگر فرد یا رسانه‌ای بخواهد از جنایات رژیم صهیونیستی سخنی بگوید یا انتقادی کند مورد شدیدترین برخورد‌ها قرار می‌گیرد؟ این چه نوع آزادی بیانی است که اینان مدعی‌اش هستند؟ مجلس خبرگان رهبری، ضمن محکوم نمودن این اقدام سخیف رئیس‌جمهور فرانسه از سران کشور‌های اسلامی، عموم مسلمانان و پیروان راستین ادیان ابراهیمی می‌خواهد با اعلام انزجار نسبت به حرکت نابخردانه امانوئل ماکرون با اتحاد و انسجام در مقابل این قبیل جسارت‌ها به ساحت مقدس قرآن کریم و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام سکوت نکرده و آرام نگیرند تا دیگر شاهد چنین اعمال وقیحانه‌ای نباشیم ان‌شاءالله.

آیت‌الله آملی لاریجانی: اهانت‌کنندگان پشیمان می‌شوند

آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پیش از درس خارج فقه خود، ضمن محکومیت هتاکی‌‌های بی‌منطق، غیرمعقول، سخیف و غیراخلاقی نشریه فرانسوی و همچنین حمایت‌‌های بی‌معنا و بی‌وجه ماکرون، بر همراهی مسلمانان جهان در مقابله با این اسلام‌ستیزی‌ها تاکید کرد.

به گزارش فارس، به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، وی اظهار داشت: ما مطمئنیم که حق متعال نور خودش و نور تجلی اعظم خودش را همین‌طور بیش از پیش انتشار خواهد داد و نور حق، مخفی نمی‌ماند. این از سفاهت و حماقت آنهاست که گمان می‌کنند با این کارهای خلاف اخلاق و هتاکی‌ها می‌توانند حرمت نور بزرگ خداوند را مخدوش کنند و از آن سخیف‌تر حمایت سردمداران و حکام آنهاست. امثال آقای ماکرون باید بفهمند که با این کارهای حماقت‌آمیز و غیرمنطقی و رفتارهای غیراخلاقی نمی‌توانند جلوی پیشرفت اسلام را بگیرند.

آیت‌الله آملی لاریجانی تأکید کرد: جا دارد همه مسلمان‌‌ها در محکوم کردن این اعمال سخیف و هتاکانه متحد شوند و در مقام عمل اقداماتی بکنند که هتاکان را سر جای خودشان بنشانند. آقای ماکرون و اذنابش که دست به چنین اقدامات زشتی می‌زنند، مسلّم بدانند که عکس‌العمل جهان اسلام ساده نیست. اینکه عده‌ای از مسلمان‌‌ها در برخی از کشورها به صورت خودجوش کالاهای فرانسوی را تحریم کردند بسیار کار خوبی بود و امیدواریم که بقیه هم همین مسیر را تعقیب کنند و البته این تازه ضربه کوچکی است در مقابل آن چیزی که آنها باید دریافت کنند از رفتارهای ناصحیح و غیرعقلایی‌شان. ما مطمئن هستیم که آنها نهایتاً از این کارهای نابخردانه‌شان پشیمان خواهند شد.به گزارش رسا، مدیریت حوزه‌های علمیه نیز طی بیانیه‌ای اقدام موهن رئیس‌جمهور فرانسه را محکوم کرد. در این بیانیه که به امضای آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه رسیده، آمده است: شگفت‌آور است که مدعیان تمدن و رؤسای‌جمهور کشورهایی که صدها سال دستشان به غارت کشورهای شرق و خون میلیون‌ها انسان مظلوم الجزائری و آفریقایی و آسیایی آلوده است به خود اجازه می‌دهند که به بزرگ‌ترین پیامبر رحمت و تندیس اخلاق و حامل کتاب وحی الهی جسارت و اهانت نمایند. و کسانی که نَفَس آزادی‌خواهی ملل مظلوم را گرفتند با کمال بی‌شرمی نام این اهانت‌ها را آزادی بیان بنامند. شاید حکمت آن باشد که جامعه بشری احترام ادیان آسمانی و پیامبران الهی و کتب مقدس آنان توسط ملت مسلمان ایران را با این وقاحت و بی‌ادبی غرب پرادعا مقایسه کند و عمق ارزش‌های اخلاقی دین مبین اسلام بیشتر شناخته گردد. حوزه‌های علمیه ضمن محکوم کردن لایحه ضداسلامی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و حمایت او از اهانت به قرآن و بزرگ‌ترین پیامبر الهی انتظار دارد که فرهیختگان، شخصیت‌ها و مسئولان کشورهای اسلامی و دیگر ادیان آسمانی با اقدام عاجل و قاطع خویش راه را بر این آتش‌افروزان بسته و زمینه‌های ارتقای وحدت و تعامل سازنده ادیان ابراهیمی را در جهان فراهم نمایند.

سرلشکر باقری: دولتمردان فرانسه دست از بازی خطرناک توهین به پیامبر اسلام(ص) بردارند

سرلشکر محمد باقری، رئیس ‌ستاد کل نیروهای مسلح نیز در اظهاراتی مواضع اسلام‌ستیزانه رئیس‌جمهور فرانسه و حمایت او از انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را محکوم کرد.

به گزارش فارس، سرلشکر باقری اظهار داشت: اظهارات ضد حقوق بشری امانوئل ماکرون در حمایت از تداوم انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، که او آن را حمایت از ارزش‌های سکولاریسم توصیف کرده است، بار دیگر ماهیت مدعیان دروغین حقوق بشری را عیان ساخت و نشان داد برخلاف قواعد و اصول بین‌المللی، آنها کمترین توجهی در احترام به ادیان الهی ندارند، به‌گونه‌ای که در هیچ‌یک از اسناد حقوقی و بین‌المللی نمی‌توان بهانه‌ای برای توهین به ادیان دیگر یافت.

وی تاکید کرد: حال جای تعجب است که دولت‎های غربی از جمله دولت فرانسه که گروه‌های تکفیری و تروریستی نظیر داعش، ساخته و پرداخته‎ دست آنهاست و بویی از اسلام ناب محمدی را نبرده‌اند، می‎خواهند اقدامات وحشیانه‌ تروریستی را به دین رحمت، حکمت و عقلانیت، یعنی اسلام عزیز نسبت دهند.

رئیس‌ ستاد کل نیروهای مسلح بار دیگر ضمن محکومیت اقدام دولت و رئیس‌جمهور فرانسه در اهانت به پیامبر اعظم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و محدودیت‌های پیش‌بینی شده برای مسلمانان در این کشور، از نخبگان فکری و اندیشمندان جهان خواسته است، ضمن توصیه به حاکمان و دولتمردان فرانسه (که پشت ماسک‎های سیاسی، آشکارا به نقض حقوق بشر و حقوق شهروندی و توهین به ادیان الهی می‌پردازند) از آنها بخواهند این بازی خطرناک را کنار بگذارند و بیش از این با عواطف، علایق و احساسات دینی ملت‌ها، به خصوص بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان بازی نکنند.

ارتش: غرب رو به اضمحلال

در حال دست و پا زدن است

ارتش جمهوری اسلامی ایران در پی اقدام موهن و سخیف نشریه شارلی ابدو در اهانت به ساحت مقدس رسول اکرم(ص) و حمایت رئیس‌جمهور فرانسه از این اقدام اسلام‌ستیزانه بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: این اقدامات و توهین‌ها در حالی صورت می‌گیرد که تمدن نوین اسلامی می‌رود تا مرزهای معنویت و قلوب انسان‌های آزادی‌خواه جهان را درنوردد و اسلام‌ستیزی عامدانه و هدف‌دار ابولهب‌‏های زمان نیز کاری از پیش نخواهند برد و در نهایت این دستان توهین‌کنندگان به ساحت خاتم رسولان است که بریده خواهد شد و کاغذهای نشریات و انسان‏های توهین‌کننده هیزم آتشی خواهند شد که بانیان و حامیان اقدامات سخیف اخیر در آن خواهند سوخت. ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این اقدامات سخیف و موهن، آن را نشانه‌ای از دست و پا زدن‌های غرب رو به اضمحلال و صهیونیسم رو به فروپاشی دانسته و هم‌پای دیگر آزادی‌خواهان جهان و مردم رشید و مسلمان ایران انزجار خود را از اقدام اخیر نشریه شارلی ابدو و حمایت رئیس‌جمهور فرانسه از آن اعلام می‌دارد و از مسلمانان جهان می‌خواهد تا در برابر جنایتکاران مستکبر عالم هم‏صدا و متحد شده تا سیل خروشان اتحادشان بنیان هر اسلام‌ستیزی را از بیخ و بُن برکَنَد و چهره واقعی دشمنان اسلام ناب محمدی(ص) را به شیفتگان آنها نمایان سازد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای با محکومیت شدید اقدام رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از توهین به پیامبر اسلام(ص)، اسلام‌ستیزی را پروژه شکست خورده، اما شتاب دهنده به افول‌گریزناپذیر آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و تصریح کرد: سردمداران نظام سلطه و صهیونیست که حامیان اصلی جریان‌های افراطی و تکفیری و تولید وحشت و خشونت در عالم هستند، قادر نخواهند بود غرب بحران زده و ضد بشریت را از باتلاق خودساخته رهایی بخشند و بی‌شک در آینده‌ای نه چندان دور فراتر از تحریم کالاهای فرانسوی و اعتراضات میدانی، بایستی در انتظار دریافت پاسخ‌های درخور از امت اسلامی باشند.

سفیر فرانسه را اخراج کنید

بسیج دانشجویی ۳۰ دانشگاه تهران نیز طی نامه‌ای به وزیر خارجه ضمن انتقاد از انفعال و سکوت دولت در مقابل اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه، خواستار موضع‌گیری قاطع دولت و اخراج سفیر فرانسه از کشور شدند.

خفتی دیگر در کارنامه سیاه اسلام‌ستیزان

به گزارش ایکنا، شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد: بی‌شک این اقدام دولت فرانسه و پرچمداران به اصطلاح آزادی بیان در دنیا‌ گریبان خودشان را خواهد گرفت و شعله‌های به وجود آمده از آتش خشم موحدان پایه‌های رو به افول تمدن پوشالی غرب را نابود خواهد ساخت. مسئولان این حرکت‌های ضد اسلامی در ذهن منحوس خود مپندارند که با این حرکات شنیع و سخیف خدشه‌ای به جایگاه والا و چهره نورانی نبی مکرم اسلام وارد خواهد شد، بلکه در شرایطی معکوس خفتی دیگر در کارنامه سیاه اسلام‌ستیزان ثبت خواهد گردید. شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت همچون گذشته و در آستانه سالروز ولادت با سعادت حضرت محمد مصطفی(ص) و هفته مبارک وحدت با محکومیت شدید این اقدام موهن و حمایت جنایتکارانه دولت فرانسه از آن، از تمامی مسلمین جهان و ایران می‌خواهد با حفظ هوشیاری و آگاهی و با حفظ وحدت عملی، طراحان این توطئه‌های ضد اسلامی را ناکام گذارند.

آرا شاوردیان، نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید ضعف‌های قانونی برای مجازات توهین‌کنندگان به ادیان الهی در جهان برطرف شود، گفت: سخنان توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه در اهانت به ساحت پیامبر اسلام(ص) در واقع توهین به ساحت همه پیامبران ادیان الهی است و از سوی هیچ یک از پیروان ادیان مختلف قابل پذیرش نیست.

گفتنی است، تجمع مردمی در اعتراض به توهین سازمان‌یافته فرانسه به ساحت قدسی رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، قرآن و ادیان الهی، امروز ساعت 16 مقابل سفارت فرانسه، واقع در خیابان نوفل لوشاتو با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

 

روزنامه ایران: کنکور، کیسه‌ای برای درآمد آموزشی

مدتی است که رقابت مدارس و آموزشگاه‌های کنکور برای داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در سال ١٤٠٠ آغاز شده است. در واقع آنها خیلی زود دست به کار شدند و برای جذب داوطلبان کنکور سال آینده دورخیز کردند. درست همان روزی که نام برگزیدگان کنکور ٩٩ دانشگاه‌ها از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد برخی از مدارس و آموزشگاه‌ها اسامی داوطلبان برتر را بر در و دیوار شهر، خیابان‌ها و معابر عمومی، تبلیغ کردند. تبلیغ آموزشگاه‌ها سال‌هاست روند ثابت و مشخصی دارد و آنها سعی می‌کنند با روش‌های مختلف بچه‌ها را به ثبت‌نام تشویق کنند. آنها شاگردان معدل عالی هرکلاس را مجانی ثبت‌نام می‌کنند، به بچه‌های معدل بالا تخفیف می‌دهند و گاهی هم چند جلسه کلاس رایگان تشکیل می‌دهند، در مدارس همایش رایگان برگزار می‌کنند و خیلی زود تعداد زیادی از بچه‌های مدرسه تصمیم می‌گیرند در این مؤسسات ثبت‌نام کنند. سوی دیگر ماجرا هم اوضاع نسبتاً ثابتی وجود دارد؛ برخی مدیران مدارس با آموزشگاه‌های کنکور و انتشاراتى‌های خاص در زمینه کتاب‌های کمک درسی قرارداد می‌بندند یا از معلم‌های برند و سرشناس کنکور برای تبلیغات‌ مدرسه‌شان استفاده می‌کنند. این اقدام به نوعی رابطه پنهان بین مسئولان مدارس، آموزشگاه‌های کنکور و انتشاراتی‌های کتاب‌های درسی است. رابطه‌ای که خیلی از خانواده‌های دانش‌آموزان از آن بی‌اطلاع هستند. در حقیقت چند سالی است که مدیران مدارس از والدین می‌خواهند دانش‌آموزان‌شان را در کلاس‌های تقویتی مدرسه ثبت‌نام کنند. دلیلی که مدیر می‌آورد این است که دانش‌آموز در کنکور موفق‌تر عمل خواهد کرد. برخی از این مدیران دغدغه اسم و رسم و کسب درآمد بیشتر دارند و برخی‌ دیگر می‌خواهند خرج و مخارج مدرسه را از این کار تأمین کنند.

تست‌های آموزشگاه‌های کنکور در مدارس

آرتا دانش‌آموز کلاس دوازدهمی در رشته ریاضی فیزیک است. او در یکی از مدارس نامدار شهر درس می‌خواند. خواهر بزرگتر آرتا هم در همان مدرسه درس خوانده و او امسال کنکور داشته است. آرتا هم مثل خواهرش حرف مدیر مدرسه را گوش کرده و در تمامی کلاس‌های کنکور مدرسه ثبت‌نام کرده است. مدرسه اسم این کلاس‌ها را فوق برنامه گذاشته است اما برای خانواده آرتا کلاس‌ها، کلاس‌های کنکور است. مادر آرتا درباره کلاس‌های کنکور این مدرسه این چنین توضیح می‌دهد: «مدیر مدرسه به ما گفت که آزمون خاص برخی از مؤسسات بنام در مدرسه برگزار می‌شود و دیگر لازم نیست که بچه هایمان را به این آموزشگاه های پر اسم و رسم بفرستیم. تقریباً ٤٠ میلیون تومان شهریه امسال دخترم شده است. با اینکه کلاس‌ها حضوری نیست اما شهریه بالا گرفته‌اند.»

آنطور که مادر آرتا می‌گوید، تمامی کلاس‌ها مجازی است و دخترش از صبح تا ساعت ٨ شب درگیر درس و مشق و کنکور است: «دخترم به‌صورت آنلاین با معلمانش ارتباط برقرار می‌کند. مدیر مدرسه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که بیشترین تعداد قبولی در کنکور را این مدرسه دارد چرا که بهترین استادان کنکور در این مدرسه درس می‌دهند. وقتی برای ثبت‌نام و پرداخت شهریه به مدرسه رفتم مدیر این موضوع را مطرح کرد و خب اسامی برترین‌های کنکور این مدرسه روی بنری نصب شده بود. دخترم هر دو هفته یکبار آزمون دوره‌ای یک آموزشگاه کنکور بنام را دارد این آزمون داخل مدرسه گرفته می شود، آنها بعد از عید اردوهای علمی دارند. کنکور «نشانه» هم هر دو هفته یکبار از بچه‌ها گرفته می‌شود. کلاس‌های تقویتی هم خود مدرسه برای دانش‌آموزانش می‌گذارد. بچه‌ها هر روز ساعت ٧ صبح تا 30/7 کلاس درس خودشان را با یک آزمون که مربوط به درس روز گذشته است شروع می‌کنند و از ساعت ٤ بعدازظهر تا ٨ شب هم کلاس‌های کنکور برگزار می‌شود.

او سال تحصیلی گذشته را سخت توصیف می‌کند و می‌گوید: به‌خاطر شرایط کرونا و اینکه مدارس آمادگی آموزش مجازی را نداشتند مجبور شدم معلم خصوصی برای دخترم بگیرم. حدود٢٢ میلیون تومان هزینه معلم خصوصی دخترانم شد. برای درس عربی ١٣ جلسه، فیزیک، ٤١ جلسه و ادبیات ١٩ جلسه معلم داشتند.هر جلسه ٣٠٠ هزار تومان.»

مادر آرتا درباره هزینه مدرسه دخترش معتقد است: قیمت‌ها بالا است اما به قول خانم مدیر دیگر نگران درس و کنکور آنها نیستم، خود مدرسه برنامه‌ریزی می‌کند و خود مدرسه انجام می‌دهد و از همه مهمتر تست هم هر دو هفته یکبار گرفته می‌شود.

نیمی از درآمد در جیب مدارس

هزینه‌های کلاس‌های کنکور در مدارس هر چقدر هم که باشد نیمی از آن در جیب معلم می‌رود و نیمی دیگر به مدیر مدرسه می‌رسد. این موضوع را یکی از معلمان کنکور که اسمش هم سال‌هاست بر سر زبان‌ها افتاده می‌گوید: ٤ سالی می‌شود که وزارت آموزش‌وپرورش مجوز آموزشگاه‌های کنکور را باطل کرده است بنابراین برخی از آموزشگاه‌های بنام و قدرتمند مجوز مدرسه غیرانتفاعی برای خودشان گرفته‌اند، برخی از خانواده‌هایی که پول دارند، فرزندانشان را در این مدارس ثبت‌نام می‌کنند. نکته مهم این است که این مدارس در کلاس دهم و یازدهم چندان موفق عمل نمی‌کنند، چرا که معلمان این مدارس معلمان درس‌های پایه نیستند به‌طور تخصصی روی کنکور فعالیت می‌کنند. در نظام آموزشی، سبک درس دادن درس‌پایه با کنکور بسیار متفاوت است. این مدارس از اسم‌ها و چهره‌های آموزشی برند استفاده می‌کنند و در تبلیغاتی که هر سال به در و دیوار به‌صورت بیلبورد می‌زنند مشتری‌های خود را پیدا می‌کنند. البته برخی از مدارس غیرانتفاعی درجه دو هم در زمینه کنکور در سطح شهر فعالیت می‌کنند این مدارس هم توانستند نسبتاً موفق عمل کنند آنها از اسم معلمان برند استفاده می‌کنند. برخی از خانواده‌ها هم به این تبلیغات توجه می‌کنند و فرزندانشان را در این مدارس ثبت‌نام می‌کنند اما خانواده‌ها نمی‌دانند که این معلم سرشناس فقط دو ماه یکبار به این مدارس سر می‌زند اکثر معلمان کنکور بنام یک دستیار دارند که این دستیارانشان با مدیر مدرسه همکاری می‌کنند و مدیران این موضوع را به خانواده‌ها نمی‌گویند. معمولاً برخی از مدیران مدارس روی اسم این معلم‌ها تبلیغات انجام می‌دهند.

او درباره هزینه‌های دریافتی معلمان سرشناس از مدرسه می‌گوید: هنگام ثبت‌نام مدیر مدرسه کلی از همین معلم‌های بنام برای خانواده حرف می‌زند و رقم بالایی هم از خانواده‌ها می‌گیرد اما معمولاً اگر معلم رسمی آموزش‌وپرورش باشد هر جلسه ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزارتومان می‌گیرد. اما این را هم بگویم بستگی به نوع درسی است که معلم می‌دهد برخی درس‌ها مثل فیزیک تا جلسه‌ای ٥٠٠ هزارتومان هم می‌رسد. بعضی از معلم‌های رسمی آموزش‌وپرورش ماهی ١٠ تا ١٥ میلیون درآمد از کلاس کنکور دارند و همین میزان هم به مدرسه می‌رسد.

این معلم کنکور درباره قرارداد آموزشگاه‌ها با مدارس می‌گوید: برخی از آموزشگاه‌ها به مدرسه می‌گویند که دانش‌آموز به ما بدهید ما به شما پورسانت می‌دهیم مدارسی که وضعیت مالی خوبی ندارند خانواده‌ها را صدا می‌زنند و می‌گویند که دختر شما باید در این درس‌ها تقویت شود و بهتر است به این آموزشگاه‌ها برود.

تمام موفقیت آموزشی مدیران در کنکور خلاصه شده است

بر اساس آمارهای اعلام شده در کنکور ٩٩ دانشگاه‌ها، ٦٧ درصد نفرات برتر کنکور در مدارس سمپاد، ١٨ درصد در مدارس غیرانتفاعی و فقط ٥ درصد در مدارس دولتی درس خوانده‌اند. همین موضوع موجب شده که بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت از نظام آموزشی طبقاتی در ایران بگویند. علاوه بر این آن‌طور که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند، مدارس غیر دولتی خاص در صدر جدول نتایج امتحانات نهایی قرار دارند. حبیب افتخاری تحلیلگر مسائل آموزشی دراین باره می‌گوید: مدارس ما فقط یک هدف دارند و آن این است که دانش‌آموز را در ١٢ سال تحصیل برای یک مسابقه بزرگ به‌نام کنکور آماده کنند. با اینکه در سند تحول تأکید روی مهارت و پرورش دانش‌آموز است اما مدارس کمتر روی این موضوعات توجه می‌کنند. وقتی دانش‌آموز در یک رقابت تنگاتنگی قرار می‌گیرد و این فرصت هم محدود است خود این موضوع موجب ایجاد رقابت بین مدارس می‌شود و برخی مواقع هم شاهد هستیم بنگاه‌ها و مؤسسات آزاد از این مشکلات استفاده می‌کنند

او به تبلیغات برخی از مدارس اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه در این سال‌ها مدیران مدارس مهم‌ترین توفیق شان این شده بنری از اسامی دانش‌آموزان‌شان که در کنکور رتبه کسب کرده‌اند بزنند البته موفقیت اصلی مدارس هم در موفقیت دانش‌آموزان در کنکور خلاصه شده است. مدیران مدارس برند و هم مدیران مدارس متوسط هم درگیر بازی کنکور شده‌اند این درحالی است که هدف آموزش و پرورش وسیع‌تر از کنکور است.

او البته به مشکلات مدیران مدارس اشاره می‌کند و می‌گوید: یک مدیر وقتی به این نتیجه می رسد که نمی‌تواند ابتدایی‌ترین مخارج مدرسه را تأمین کند وقتی سرانه مدرسه پرداخت نمی‌شود یا بسیار ناچیز پرداخت می‌شود مجبور می‌شود که با آموزشگاه قرارداد ببندد. هزینه مدرسه بسیار زیاد است و مدیر مدرسه ابتدایی‌ترین مخارج مدرسه را نمی‌تواند تأمین کند درنتیجه به این کار دست می‌زند. البته مدیران ما سه دسته هستند برخی از مدارس قدرتمند هستند و تمام انرژی خودشان را روی کنکور می‌گذارند برخی‌ها توان رقابت با این مدارس ندارند و روی این زمینه ورود نمی‌کنند و برخی از مدیران هم شبیه‌سازی مدارس برند را می‌کنند با برخی استادان ارتباط می‌گیرند و دو ماه یکبار آنها را به مدرسه می‌آورند.

افتخاری بحث عدالت آموزشی را به میان می‌آورد و تأکید می‌کند: یک نوع نظام طبقاتی در مدارس ما حاکم شده است و این نظام طبقاتی باعث شده که یک تعداد مدارس خاص برند بشوند و بقیه مدارس متأسفانه به‌سمت ضعیف شدن پیش بروند این روزها استقبال خیلی زیادی برای ورود به مدارس برند وجود دارد چرا که این مدرسه‌ها هدفگذاری هایشان برای کنکور است.

با پول می‌توانید هر کالایی بخرید

برخی از کارشناسان تعلیم و تربیت به موضوع کالاشدگی مفاهیم فرهنگی در جامعه اشاره می‌کنند. وقتی که با پول می‌شود، نویسندگی را کم و بیش خرید و فروش کرد و بسادگی می‌توان در بسیاری از دانشگاه‌های پولی، دکتر شد. پایان نامه که هیچ، حتی مقالات علمی نیز با پول یا ارتباط یا اجبار و... قابل دستیابی است. بنابراین مدرسه هم مفهوم کالا به خود می‌گیرد موضوعی که هامون سبطی، کارشناس تعلیم و تربیت در این باره می‌گوید: متولیان مدرسه‌ها در جزیره‌ای جدا از جامعه اقتصاد زده ما زندگی نمی‌کنند؛ آنها هم حق دارند و ناچارند که پول به‌دست بیاورند تا با آن قادر به خرید کالاهای مورد نیاز زندگی مادی و معنوی خود باشند، سیل کالاشدگی آنها را به این سو می‌غلتاند. به بیانی دیگر، مدرسه هم مانند بسیاری از نهادهای اجتماعی، مفهوم معنوی و ارزشی خود را از دست داده است و به یک مرکز اقتصادی تبدیل شده است و به ناچار متولیان آن هم باید اقتصادی عمل کنند. در این پدیده نافرخنده هیچ گناهی به گردن آنان نیست. می‌بینیم که این روزها، میزان مناسب بودن شرایط فیزیکی مدارس ایران نسبت مستقیم دارد با میزان بهره‌مندی اقتصادی شاگردان آن مدرسه ها! یعنی شاگرد مدرسه در عمل نقش مشتری یک بنگاه اقتصادی را بازی می‌کند. اگر مشتریان وضعیت اقتصادی خوبی داشته باشند آن بنگاه هم سر و شکل آبرومندی دارد و استانداردهای حداقلی در آن رعایت می‌شود اما اگر مشتریان پولدار نباشند مدرسه نیز معمولاً حداقل‌ها را دارا نیست و مثلاً کلاس‌ها در ساختمانی رو به‌ویرانی تشکیل می‌شوند. این همبستگی میان سطح مالی شاگردان و وضعیت مدارس، آشکارا اثبات می‌کند که مدرسه‌های ما به بنگاه‌های تجاری تبدیل شده‌اند که برخی رونقی دارند و برخی در حال ورشکستگی‌اند. مدیر مدرسه دیگر مدیر مدرسه داستان جلال آل‌احمد نیست، دیگر یحیی دولت آبادی و محمد بهمن بیگی نمی‌تواند باشد. باید برای دفاع از حیات خود و بنگاه خود، وارد تجارت شود.

سبطی تجارت را در این مدارس دوگونه می‌داند: تجارت سالم و تجارت سیاه و ناسالم. این جایی است که می‌شود متولیان مدارس را به پای میز پرسش کشید، اینکه در این دادوستد آموزشی کالای سالم تجارت کرده‌ای یا خوراک فاسد به خورد دختر و پسر بی گناه ما داده‌ای؟ مشخصاً می‌شناسیم افرادی را که از حداقل صلاحیت علمی و حتی اخلاقی برخوردار نیستند اما در مدارس خاص دولتی از جمله مدارس سمپاد در کلاس‌های آمادگی برای کنکور در کسوت مقدس معلم یا مشاور ظاهر می‌شوند و چه‌ها که برسر دانش‌آموز و خانواده‌ها نمی‌آورند. باید نهادی برای نظارت بر سلامت کالاهای آموزشی ارائه شده از سوی بخش خصوصی و افراد خاص، هرچه سریعتر شکل بگیرد. مشکل آموزش ما کسب درآمد این فرد و آن بنگاه نیست که برخی می‌خواهند دون کیشوت وار با آن مبارزه کنند. در جامعه فعلی ما، کسب درآمد از راه علم و آموزش امری نهادینه است و در تجارت سقفی برای درآمد سالم وجود ندارد، مشکل تجارت ناسالم در عرصه آموزش دولتی و غیردولتی است که برای کنترل بخش غیردولتی آن هیچ نهاد ناظری وجود ندارد و مسئولیت نمی‌پذیرد.

قرارداد مدیر با آموزشگاه تخلف است

با اینکه برخی از کارشناسان آموزشی خبر از رابطه پنهان برخی از مدیران مدارس با آموزشگاه‌های کنکور می‌دهند و برخی دیگر می‌گویند که برخی از معلمان با انتشاراتی‌های خاص قرارداد می‌بندند و کتاب‌های کمک درسی را سر کلاس برای دانش‌آموزان تبلیغ می‌کنند اما زهرا مظفر، مدیر کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش‌ و پرورش این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: این موضوع تخلف است و هیچ مدیری حق ندارد با مؤسسه کنکور یا انتشاراتی خاص قرارداد ببندد و در مصوبات شورای عالی آمده است که نباید این حضور و ورود مؤسسات به مدارس اتفاق بیفتد. حتی کتاب های کمک آموزشی غیرمجاز هم نباید وارد مدارس شوند و تنها کتاب های مجاز و معرفی‌شده از سوی سازمان پژوهش اجازه ورود به مدارس دارند و در غیر این‌صورت تخلف اتفاق افتاده است.

او تأکید می‌کند: مدارس غیر دولتی به‌عنوان فوق برنامه می‌توانند کلاس کنکور برگزار کنند اما وزارتخانه هیچ‌گاه بخشنامه‌ای به این مدارس نداده است که با کدام مؤسسه کنکور قرارداد ببندند. همچنین هم اکنون برخی از این مدارس غیردولتی و مدارس سمپاد کلاس‌های کنکور را غیرحضوری انجام می‌دهند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر