logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۳
[ شناسه خبر : ۱۷۷۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 12 دقیقه ]
با سکوت متولی تعلیم و تربیت؛

تعلل دولت در تعیین تکلیف مدیریت مهدهای کودک با وجود هشدار رهبر معظم انقلاب/ تامین مالی برخی مهدهای کودک توسط عوامل خارجی

تعلل-دولت-در-تعیین-تکلیف-مدیریت-مهدهای-کودک-با-وجود-هشدار-رهبر-معظم-انقلاب-تامین-مالی-برخی-مهدهای-کودک-توسط-عوامل-خارجی
مدیریت مهدکودک‌ها در سطح کشور با سازمان بهزیستی است اما به دلیل حساسیت مقطع سنی کودکان، محتوای آموزشی در مهدها بسیار مهم بوده و این موضوع، تولی‌گری مدیریت مهدها را با دغدغه مواجه کرده تا جایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اخیراً به صورت جدی در خصوص مدیریت مهدکودک‌ها تذکر دادند.

به گزارش موج رسا; بعضی از خانواده‌ها به‌ویژه خانواده‌هایی که والدین آن‌ها شاغل هستند فرزندان خردسال خود را به مهدکودک می‌برند تا هم در زمان اشتغال والدین در آنجا تحت مراقبت باشند و هم در مهدکودک‌ها آموزش دیده و تربیت و پرورش یابند اما اینکه مهدهای کودک چگونه مدیریت می‌شوند و چه محتوایی در انجا به کودکان اموزش داده می‌شود بسیار مهم است زیرا کودک هر آنچه را که بیاموزد، اخلاق و رفتار دوران بزرگسالی وی را تشکیل می‌دهد.

هم‌اکنون مهدهای کودک در سراسر کشور تحت مدیریت سازمان بهزیستی بوده اما بارها در خصوص متولی مدیریت مهدهای کودک بحث شده که چون بحث اموزش است باید این مدیریت به آموزش و پرورش سپرده شود. اینکه مدیریت مهدهای کودک در اختیار سازمان بهزیستی و یا وزارت آموزش وپرورش باشد نیاز به بررسی کارشناسی و تصمیم نهایی دارد که این موضوع، سوژه گزارش موج رسا قرار گرفت.

*‌ لزوم اداره مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها توسط آموزش و پرورش

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که شهریورماه امسال با روسا و مدیران آموزش و پرورش داشتند فرمودند: یک مساله،‌ مساله مهد‌کودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها است که مهد‌کودک‌ها متاسفانه رها است.

ایشان با بیان اینکه مهد‌کودک‌ها هم ذیل آموزش و پرورش است، فرمودند: اولا دستگاه‌های مختلف دولتی با هم در این زمینه بگومگو دارند که این بگومگوها باید برطرف بشود؛ وانگهی وقتی که دستگاه را شما رها بگذارید، دیگران می‌آیند بچه‌های مردم را می‌گیرند و می‌بَرند آنجا و تربیت‌های غلط داده می‌شود. بنده گزارش‌های بسیار بدی دریافت کردم از بعضی از مهد‌کودک‌ها که واقعاً‌ نگران‌کننده است.

حضرت آیت‌اله خامنه‌ای با تاکید بر این که مهدکودک‌ها را اداره کنید، گفتند: مهد‌کودک فقط یک مرکز خدماتی نیست که بچه را حفظ کنند و خدمت بدهند بلکه به یک معنا مرکز آموزشی و پرورشی است منتها با زبان و شیوه خاص خود؛ وقتی که ما می‌گوییم برای مهد‌کودک‌ها برنامه داشته باشید به‌ طریق‌ اولی پیش‌دبستانی‌ها اهمیت پیدا می‌کنند.

ایشان ادامه دادند: پیش‌دبستانی هم جای بسیار مهمی است. آنجا هم فکر لازم دارد، باید فکر کنید، برای آن برنامه فراهم بکنید و برای بچه‌ها که حالا به طور طبیعی همه از پیش‌دبستانی عبور می‌کننداین را جوری اداره بکنید که ان‌شاءالله اینجا بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

*‌ کارکنان تمام مهدکودک‌ها بیمه نیستند

حبیب‌اله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت وگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه حدود 15 هزار مهدکودک در کشور داریم، گفت: تمام این‌ها غیردولتی هستند و مهدکودک دولتی خیلی معدود هستند.

وی اظهار داشت: حدود 100 هزار نفر در این مهدکودک‌ها مشغول فعالیت هستند و وضعیت اشتغال آن‌ها هم مانند ارتباط با کارفرما بوده که صاحب مهدکودک، کارفرما محسوب می‌شود اما روستامهدها، صاحب مهد خودش کارها را انجام می‌دهد که اگر بخواهد خودش را بیمه کند اختیار دارد اما عمدتا در مهدکودک‌های شهری بیمه تامین اجتماعی می‌شوند البته همه آن‌ها هم بیمه نیستند چون در صورت بیمه کارکنان، مهدها باید شهریه‌های بالا دریافت کنند که بتوانند دستمزد قانون کار را پرداخت کنند.

مسعودی فرید خاطرنشان کرد: دریافت شهریه بالا برای مردم به‌خصوص در مناطق کمترتوسعه‌یافته، حاشیه‌ای و به‌خصوص روستاها سخت می‌شود چون در روستاها میزان شهریه‌ها خیلی کم بوده و در حد ماهانه 20 تا 30 هزار تومان است و در مناطقی از شهرها که از نظر اقتصادی وضعیت بهتری داشته باشند ممکن است بالا باشد اما در سایر نقاط شهرها حتی شهریه مصوب ما را هم دریافت نمی‌کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: امسال طبق مصوبه‌ای که در ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان کشور اتفاق افتاد، مهدها می‌توانند تا 31 درصد شهریه‌ها را افزایش دهند.

*‌ سند 2030 ارتباطی به مهدکودک‌ها ندارد/ محتوای اموزشی مهدها به تایید آموزش و پرورش می‌رسد

وی در خصوص سن کودکان در مهدکودک‌ها اظهار داشت: ورود به مهدکودک سن خاصی ندارد. طبق تبصره 2 ماده 2 قانون مدارس و مراکز غیردولتی مصوب مجلس شورای اسلامی که آئین‌نامه‌ای طبق آن تدوین شده و به تایید هیات دولت هم رسیده در آن هیچ سنی برای کودکان ذکر نشده و می‌توانند از بچه‌ها تا سن پیش از دبستان مراقبت کنند.

مسعودی فرید در خصوص نظارت بر محتوای ارائه شده در مهدکودک‌ها خاطرنشان کرد: سند 2030 هیچ ارتباطی به سازمان ما ندارد و بحث آن عمدتا در آموزش و پرورش بود اما چند سال قبل برای اینکه جلوی منابعی که در انواع مهدها آموزش داده می‌شد که شاید هم برخی خوب باشند اما از محتوای مناسبی برخوردار نبود به همین خاطر، کارگروهی در دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی راه‌اندازی کردیم که همکاران خودمان و همچنین تعدادی از افراد صاحب‌نام دانشگاهی و معتبر در ان استفاده کردیم و بر این اسا، تمام محتواهایی که در حال تولید بود را نظارت کردیم تا مورد نظر و مناسب مهدکودک‌ها باشد که سالانه به مهدکودک‌های کشور ابلاغ می‌کنیم.

وی تصریح کرد: نکته بعدی این است که چون طبق قانون مدارس غیردولتی، محتوای اموزشی و پرورشی و نظارت بر محتوای مهدها با آموزش و پروش بوده، علی‌رغم اینکه آموزش و پرورش هیچ محتوایی به ما ارائه نداده ولی ما تمام محتواهای تولیدی را به تایید وزارت آموزش و پرورش می‌رسانیم.

مسعودی فرید افزود: در این راستا همه منابع و محتواها از سازمان تالیف کتب درسی یا دفتر تکنولوژی آموزشی و سایر بخش‌های آموزش وپرورش تاییدیه دریافت کرده و در تمام بخشنامه‌های ابلاغی به مهدهای کودک استان‌ها دقیقا قید می‌شود که کتاب مورد نظر دارای تاییدیه در آموزش و پرورش است تا مستند باشد.

*‌ نظارت کاملی و همه‌جانبه بر مهدکودک‌ها وجود دارد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در نظارت در مهدکودک‌ها هم همکاران سازمان در استان‌ها نظارت دوره‌ای دارند و هم خودنظارتی برای مهدهای کودک گذاشته‌ایم و هم اینکه سامانه‌ای به شماره 3000012333 داریم که مردم می‌توانند موارد خود را به این سامانه اطلاع دهند که همکاران این شکایت‌ها را دریافت کرده و طی 24 تا 48 ساعت، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی در خصوص دلایل تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مدیریت مهدکودک‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب چندین مورد را در فرمایشاتشان داشتند که اهمیت مهدکودک و پیش‌دبستانی، عدالت آموزشی و فضای مجازی بود که موارد بسیار مهمی هستند و ما هم کاملا موافق این هستیم زیرا موضوع مهدکودک‌ها در تمام دنیا از جنس موضوعات آموزش و پرورش است.

*‌ ورود به عرصه کودک باید همه‌جانبه باشد

مسعودی فرید با بیان اینکه باید ببینیم چگونه وارد این عرصه شویم، افزود: نگاهی که ما به آن معتقدیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این نگاه را دارد این است که ورود به عرصه کودک باید توجه به تمامیت کودک باشد و تمام جنبه‌های رشدی کودک از جمله جسمی، روانی، معنوی، اجتماعی و فرهنگی را باید در این موضوع توجه کنیم و باید بببنیم این جنبه‌های اموزش و پرورشی که رهبر معظم انقلاب هم اشاره کردند چه زیرشاخص‌هایی دارد.

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند سبک زندگی هم در بحث‌های آموزش و پرورش قرار می‌گیرد که متاسفانه بحث پرورشی را در نظام آموزش و پرورش هم کمترین توجه می‌شود و یکی از سرفصل‌های بیانات مقام معظم رهبری در جلسه مذکور، کم‌توجهی به پرورش بود و موضوع پرورشی در آموزش و پرورش آنطور که باید پرداخته نمی‌شود در حالی که پرورش، مقدم بر آموزش است.

مسعودی فرید گفت: نظر ما بر این است که اول باید هسته‌های اموزشی و پرورشی را تعریف کنیم و سپس جنبه‌های اموزشی، پرورشی، سبک زندگی و موارد دیگر را ببینیم کجا باید با چه روش و چه کفایتی انجام دهد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: اما با این شرایطی که آموزش و پرورش دارد، هنوز توانایی لازم برای ورود به این عرصه ندارد چون نگاه این دستگاه، نگاه صِرف آموزشی با نگاه رایج و سنتی آن است و نه آموزش به معنای سبک زندگی!

*‌ تعارض منافع در آموزش و پرورش حل نشود، واگذاری مدیریت مهدها به آموزش و پرورش، تغییری ایجاد نمی‌کند

وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر، تعارض منافع است، خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی از اوایل امسال بخشنامه‌ای به استان‌ها و ستاد در مرکز ابلاغ کرده که هیچ کدام از مدیران و برخی عوامل بهزیستی و خانواده‌شان حق ندارند مجوز هیچگونه مرکزی از سازمالن بهزیستی بگیرند و اگر هم الان موسسه‌ای دارند باید امتیاز آن را واگذار کنند.

مسعودی فرید افزود: در حالی که تعدادی از مدیران آموزش و پرورش دارای مدرسه غیرانتفاعی هستند و اگر این موضوع تعارض منافع در آموزش و پروش حل نشود، موضوع مهدکودک‌ها هم که تمام آن‌ها غیردولتی هستند و مسائلی که در نظارت بر مدارس غیردولتی ایجاد شده که نظارت مناسبی وجود ندارد ممکن است برای مهدکودک‌ها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه دیگر فرصت پرداختن به رویکرد سعی و خطا را نداریم، تاکید کرد: پیشنهاد اولیه سازمان بهزیستی این است که موضوع به صورت خیلی فوری و سریع به هسته‌های مختلف و جزئیات، شکافته شده و در آن صورت بگوییم که کدام یک از دستگاه‌ها می‌توانند در این عرصه وارد شوند.

مسعودی فرید گفت: نکته مهم دیگر این است که حداکثر 7 درصد کودکان سنین پایین در مهدکودک‌ها هستند و 4 درصد هم در جاهای دیگر مانند خانه‌های اسباب‌بازی و خانه خلاقیت و امثال این‌ها هستند که کودکان را نگهداری می‌کنند اما حدود 90 درصد کودکان در منزل بوده و باید ببینیم برنامه ما برای این تعداد کودک چیست.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر می‌خواهیم برنامه‌ریزی داشته باشیم باید برای کل کودکان پیش از دبستان باید فکر اساسی داشته باشیم زیرا این‌ها سرمایه‌های مملکت هستند و باید نگاه سرمایه‌ای به این کودکان داشته باشیم و موضوع را نباید فقط به 7 درصد کودکان که در مهدکودک‌ها هستند محدود کنیم و باید برای تمام کودکان، فکر و سرمایه‌گذاری کنیم.

*‌ مرزبانان سیستم آموزشی، مراقب جنگ نرم دشمن باشند

استاد دانشگاه فرهنگیان زنجان نیز با بیان اینکه تئوری‌پردازان جنگ نرم می‌گویند که ابتدا کالا و خدمات را بفرستید، گفت: زیرا اگر توانستید از مرزها عبور کنید که بخش نفوذ در جنگ نرم را انجام داده‌اید اما اگر رد نشدید، نوبت به نیروی نظامی می‌رسد!

عباس رمضانی افزود: آموزش و پرورش نیز در تئوری‌های اقتصادی، یک کالای نیمه‌عمومی و نیمه‌خصوصی است که می‌تواند مثل بقیه کالاهای مَطمح نظر این تئوریسین‌ها با قصدهای مختلف به کشورهای دیگر ارسال شود.

وی تصریح کرد: اگر نگهبانان مرزهای ما توانستند ورودی‌ها را ممیزی و کنترل کرده و یا از اساس، مانع ورود آن‌ها شوند که هیچ وگرنه بخش آموزش ما به تاراج خواهد رفت! حالا دیر و زود دارد و ضرورتاً یک‌شبه و یک‌ساله این اتفاق نمی‌افتد.

رمضانی افزود: مرزبانان سیستم آموزش کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و دستگاه‌های فرهنگی هستند که متاسفانه بعضی مواقع آنقدر درگیر امور اجرایی و روزمره هستند که حتی فراموش می‌کنند که مهدکودک‌ها هم آموزش می‌دهند در حالی که متولی آموزش عمومی در کشور، آموزش و پرورش هست و نه بهزیستی! و این را شخص مقام معظم رهبری باید با جزییات، اشاره کنند تا متوجه شوند!!

 

*‌ القای فرهنگ بیگانه در قالب یک سند، مصداق بارز جنگ نرم است

این استاد دانشگاه و کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: اینکه القائات فرهنگ‌های بیگانه را چه غلط و چه درست در قالب یک سند به ظاهر غیرالزام‌آور و با شو آف و استفاده هژمونی رسانه‌ای (تسلط رسانه‌ای) بخواهند به خُورد مردم یک کشور بدهند، مصداق بارز جنگ نرم بوده و تمام مولفه‌های یک جنگ تمام‌عیار را دارد.

وی تصریح کرد: لذا رهبر معظم انقلاب اسلامی با تشخیص بسیار دقیق، آفت‌های سند ۲۰۳۰ را متذکر شدند و به‌ویژه با توجه دادن افکار به مهدهای کودک در سخنرانی اخیرشان (دیدار با رؤسای اموزش و پرورش در 11 شهریور 99)، دستگاه‌های نظارتی را از خواب غفلت، بیدار کردند.

استاد دانشگاه فرهنگیان زنجان گفت: استفاده از متدهای آموزشی دهان‌پُرکن مثل مونته سوری (روش آموزشی تربیتی مبتنی بر ایده و عمل) که حاصل تفکرات یک پزشک مرتبط با فرقه‌های شیطان‌پرستی است در حال حاضر به عنوان یک بِرَند! و مزیت رقابتی توسط مهدهای کودک و مدارس، تبلیغ می‌شود که از نمونه‌های تهاجم فرهنگی و جنگ نرم است و باید حواسمان باشد.

وی افزود: حتی تامین مالی بعضی از مهدهای خاص هم توسط عوامل خارجی و با اهداف مشخصی صورت می‌گیرد.

*‌ مسئولان وزارت آموزش و پرورش، پاسخگو نبودند!!

لازم به ذکر است که در خصوص این گزارش، پیگیری‌هایی از معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت اما متاسفانه به‌رغم پیگیری‌های فراوان و چندین‌روزه در نهایت این پاسخ را دادند که موضوع مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال رسیدگی و پیگیری بوده و تا تصویب و تصمیم نهایی، امکان هیچگونه مصاحبه و پاسخگویی وجود ندارد!!!! // آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر