logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۵
[ شناسه خبر : ۱۷۷۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
تفرجگاه بی‌صاحب شهر زنجان؛

شهرداری زنجان زیربار مدیریت گاوازنگ نرفت/ مال بد روی دست کدام صاحبش می ماند؟

شهرداری-زنجان-زیربار-مدیریت-گاوازنگ-نرفت-مال-بد-روی-دست-کدام-صاحبش-می-ماند؟-
پس از کش و قوس های فراوان در خصوص واگذاری مدیریت منطقه تفریحی گاوازنگ زنجان به مجموعه شهرداری، هنوز این موضوع به دلایل متعددی محقق نشده است.

به گزارش موج رسا; منطقه گردشگری گاوازنگ زنجان در منطقه شمالی شهر زنجان قرار گرفته و فاصله آن از شهر زنجان تنها دو کلیومتر است که در هر مناسبتی به ویژه فصل تابستان محل رجوع مردم زنجان و گردشگران برای تفریح و سپری کردن اوقات در کنار خانواده است.

اما در دو دهه گذشته و با مطرح کردن بحث واگذاری این منطقه به دلیل عدم توان سازمان همیاری شهرداری‌های زنجان در اداره این منطقه به شهرداری زنجان مطرح شده است، این منطقه که دارای استعدادهای خوبی برای رونق گردشگری و اقتصادی است نه تنها نتوانسته گامی جلوتر بردارد بلکه در حال حاضر شهرداری دیگر درخواستی برای مدیریت این منطقه تفریحی ندارد و به دنبال نقطه دیگری به طول 327 هکتار است تا با مدیریت آن بتواند نقش خود را ایفا کند.

‌*معارضین بلای جان گاوازنگ

یکی از دلایل مهم شهرداری زنجان در رد مدیریت منطقه تفریحی ائل داغی زنجان وجود معارضان متعددی است که حدود سه دهه است معضل حل نشده و شهرداری هم نمی‌خواهد خود را آلوده مشکلات معارضین نمایند.

 این منطقه که می‌توانست به یک منطقه نمونه گردشگری برای همشهریان زنجانی تبدیل شده و آنها را از کوچ هفته به هفته به سایر شهرستان‌ها از جمله طارم بی‌نیاز کند، دچار سوء مدیریت شده و سودجویان نیز در غفلت مسئولان زنجانی تا توانسته‌اند به تصرف اراضی منطقه همت کرده‌اند.

این منطقه از 10 سال گذشته در اختیار سازمان همیاری شهرداری بود که با ورود استاندار جدید زنجان بحث واگذاری آن به شهرداری قوت بیشتری گرفت و حتی جلسات متعددی به نظر استاندار زنجان کارشناسی در این زمینه برگزار شد اما بازهم بازگشت به عقب و عدم حل مشکلات این منطقه دست شهرداری را برای کسب مدیریت آن در بست و شورا هم به طرح جدید شهرداری برای مدیریت ارتفاعات به ویژه در جاده منتهی به روستای امند رای منفی داد و بازهم نقطه سرخط.

چالش‌های موجود بر سر واگذاری مدیریت منطقه گردشگری ائل داغی زنجان و در کار بودن پای منابع طبیعی، معارضین محلی و ساخت و سازهای غیرمجاز همه طرح‌های قابل اجرای این منطقه از جمله نصب تله کابین، باغ ایرانی، هتل 5 ستاره گردان و سینما را با مشکل جدی مواجه کرده و از ظرفیت‌های این منطقه هیچ استفاده‌ای نمی‌شود.

در سایت 75 هکتاری مجموعه گاوازنگ زنجان اتفاقاتی افتاده است که برخی پروژه‌های اجرایی ابتر مانده و ورود سازمان اراضی نیز به این موضوع نتوانسته مشکلات اجرای طرح را حل کند. 

 با وجود اینکه معاون عمرانی استاندار زنجان در مصاحبه‌های خود از آمادگی برای واگذاری این پروژه خبرداده است اما مشکلات موجود بر سرراه واگذاری و با وجود تاکیدات استاندار زنجان برای حل مشکل، به مشکلات این منطقه افزوده است.

" حبیب یگانه" شهردار زنجان در خصوص چرایی عدم واگذاری مدیریت منطقه گاوازنگ زنجان امروز به خبرنگار موج رسا، گفت: گاوازنگ دارای دو پلاک است که پلاک اول شامل منطقه مسکونی و مجموعه ائل داغی با 75 هکتار و پلاک دیگر مجموعه سد تا اراضی روستای امند به مساحت 327 هکتار است.

*کمبود تفرجگاه در شهر زنجان

او می‌گوید: به دلیل کمبود تفرجگاه در سطح شهر زنجان و علاقه‌مندی مردم برای حضور در بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها موجب شد تا شهرداری لایحه‌ای به شورای اسلامی تقدیم کند تا پلاک دوم منطقه گاوازنگ زنجان در اختیار شهرداری قرار گیرد که اعضای شورا به آن رای منفی داده و مسکوت ماند.

شهردار زنجان ادامه می‌دهد: این مسیر با جنگل کاری و داشتن دامنه و تپه و کاربری تعیین شده از سوی منابع طبیعی زنجان برای تفرجگاه مناسب بود که شورای شهر با آن موافقت نکرد.

یگانه وجود اختلافات ارضی بین مردم و منابع طبیعی و منابع طبیعی با سازمان همیاری شهرداری را از دلایل شهرداری برای رد مدیریت پلاک اول گاوازنگ می‌داند و معتقد است: 70 درصد منطقه تفریحی گاوازنگ زنجان دارای معارض بوده و تا زمانی که این معارضات حل نشود، شهرداری اقدامی برای کسب مدیریت آن نخواهد کرد.

وی برضرورت تعیین تکلیف مسائل حقوقی گاوازنگ زنجان تاکید کرده و می‌گوید: پس از تعیین تکلیف مسائل حقوقی می‌توان برای کسب مدیریت این مجموعه برنامه ارائه کرد.

"کاظم افشارچی" عضو شورای اسلامی شهر زنجان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا می‌گوید:عدم شفافیت طرح منطقه گاوازنگ و وجود معارضین محلی موجب شده تا تکلیف مالکیت آن مشخص نباشد.

*طرح شهرداری برای گاوازنگ شفاف نبود

وی با بیان اینکه در طرح ارائه شده به شورا هیچ شفافیتی مشاهده نمی‌شد، افزود: اختلافات موجود بین همیاری شهرداری زنجان و منابع طبیعی و فروش برخی زمین‌های این منطقه از سوی همیاری شهرداری در قالب مزایده در سال 92، دست شورا را برای تصویب این طرح بسته است.

این عضو شورا معتقد است: در حال حاضر شهرداری در تامین نیروی انسانی برای نگهداری این مجموعه نیز دچار مشکل است و نمی‌توان در این زمینه تصمیم‌گیری کرد.

افشارچی معتقد است: باید کار کارشناسی درستی برای مجموعه گاوازنگ انجام شده و طرح با شفافیت بیشتری ارائه شود تا اعضای به آن رای بدهند.

"سعید امیدی" مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان در این زمینه به خبرنگار موج رسا گفت: لایحه ارائه شده به شورا برای بخش 350 هکتاری بود و شهرداری طرحی برای مدیریت بخش 75 هکتاری ندارد.

*گاوازنگ باید به شهرداری واگذار شود

وی معتقد است: چه مجموعه 75 هکتاری و چه مجموعه 350 هکتاری گاوازنگ باید به شهرداری واگذار شود چرا که از توان مدیریتی سازمان همیاری خارج است.

امیدی افزود: باید فضای لازم برای واگذاری این منطقه به شهرداری فراهم شود که باید همگان در این زمینه تلاش کنند.

به نظر می‌رسد تا زمانی که اختلافات پیش آمده بین سازمان‌ها، مردم و معارضین محلی که مانعی بزرگ بر سر راه توریستی شدن منطقه گاوازنگ زنجان است و با وجود گذشت 24 سال از تصویب طرح اولیه آن حل نشود، این ملک بی‌صاحب در آینده نزدیک نیز مدیر نداشته باشد. 

ملکناز نجفی

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر