logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۸
[ شناسه خبر : ۱۷۷۱۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
امام جمعه ابهر:

شرط هدایت از دیدگاه امام رضا (ع)، ولایت مداری است

شرط-هدایت-از-دیدگاه-امام-رضا-(ع)،-ولایت-مداری-است
امام جمعه ابهر گفت: شرط هدایت از دیدگاه امام رضا (ع)، ولایت مداری است.

 حجت‌الاسلام جعفر رحیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  موج رسا; با تسلیت ایام شهادت امام رضا (ع)، اظهار داشت: دین مبین اسلام دو وظیفه مهم هدایت و حمایت از مردم را برعهده انسان‌های والا قرار از جمله انبیای الهی و امامان معصوم (ع) قرار داده است که جزو انسان‌های مهدی زمان خود بوده و نسبت به هدایت جوامع تلاش کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بر اساس زیارتنامه حضرت امام رضا (ع)، این امام همام وارث همه انبیای الهی است، افزود: در این زیارتنامه می‌خوانیم "اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ آدَمَ صِفْوَةِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ نُوحٍ نَبِیِّ‌اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ اِبْراهیمَ خَلیلِ‌اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ مُوسی کَلیمِ‌اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ عیسی رُوحِ‌اللَّهِ ، به این معنا که ایشان دارای همه زیبایی‌های حضرت عیسی و موسی بوده و وارت همه انبیای الهی است.

این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: تعبیرات زیارت نامه امام رضا (ع) نشان می‌دهد که ایشان نیز همچون انبیای الهی رنج‌ها و تلخی‌های بسیاری را در راستای هدایت و حمایت از مردم متحمل شده‌اند.

امام جمعه ابهر ادامه داد: به واسطه حضور امام رضا(ع)  در شهر نیشابور بسیاری از مسلمانان به مذهب تشیع گرویده و یکی از خادمان افتخاری ایشان با نام  شیعه شدند اباصلت هروی آنچنان مجذوب اخلاق امام رضا (ع) شد که همه ثروت و دارایی خویش را وقف معارف این امام همام کرد.

حجت‌الاسلام رحیمی بیان داشت: اباصلت هروی حضرت امام رضا (ع) را در همه مکان‌ها به ویژه نیشابور که مخالفان ایشان قرار داشتند همراهی کرده و در خدمت اسلام بود.

وی با اشاره به شرط ولایت از دیدگاه امام رضا (ع)، بیان داشت: از دیدگاه این امام همام،" کلمه لا اله الا الله حصنی فمن قالها دخل حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی"، امام رضا (ع) شرط هدایت را ولایتمداری عنوان کردند.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به لقب غریب‌الغربایی  امام رضا (ع)، گفت: لقب غریب الغربایی حضرت به زمانی برمی‌گردد که ایشان قرار بود به اصرار مامون نماز عید فطر برگزار کند و ایشان با این شرط که این نماز را برای امیرالمومنین (ع) بخواند قبول کرد اما مامون این موضوع را نپذیرفت و مردم به ایشان لقب غریب الغربایی را دادند.

امام جمعه ابهر با بیان اینکه یکی از مهمترین پیام‌های امام رضا (ع) برای مردم این بود همواره دوستدار و محب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) باشند، افزود: افرادی همچون شمر که زمانی در رکاب حضرت علی (ع) بودند، به چنان عاقبت بدی دچار شدند و قبر مطهر افرادی همچون معروف کرخی به زیارتگاه تبدیل شده و مستجاب‌الدعوه است.

حجت‌الاسلام رحیمی یادآور شد: اگر مسئولان کشور امام رضایی بوده و رضوی و محمدی و حسنی هستند باید به مردم خدمت کنند چرا که اوضاع امروز جامعه برازنده نظام اسلامی نیست.

وی گفت: مسئولان کشورعلوی و انقلابی باید سفره مردم را درست کرده و به گونه‌ای عمل نکنند که شرمنده امام رضا (ع) شوند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر