logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۸
[ شناسه خبر : ۱۷۶۸۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 12 دقیقه ]
گزارش موج رسا از قصه مرغ و تخم مرغ دولت تدبیر و امید؛

ضرب الاجل استاندار زنجان کارساز نبود/ قصه مرغ تمام شدنی نیست؟

ضرب-الاجل-استاندار-زنجان-کارساز-نبود-قصه-مرغ-تمام-شدنی-نیست؟
مرغ گرم طی روزهای گذشته در بازار، کمیاب شده و برخی روزها حتی توزیع نشده که عدم تامین نهاده‌های دامی و کاهش جوجه‌ریزی از مهمترین دلایل این کمبود عنوان شده بود تا اینکه استاندار زنجان در جلسه اخیر کارگروه تنظیم بازار، دستور به تعیین تکلیف قیمت و میزان عرضه مرغ و تخم مرغ در بازار داد اما ظاهرا این موضوع به طور کامل حل نشده است.

به گزارش موج رسا; مرغ از مواد غذایی و اقلام اساسی مورد نیاز خانواده‌ها بوده و به دلیل پایین بودن قیمت آن نسبت به گوشت قرمز، مصرف زیادی دارد اما این ماده پروتئینی طی روزهای اخیر کمیاب شده و از دسترس همشهریان خارج شده است. طی 2 فته اخیر در بعضی روزها مرغ در بازار توزیع نشده و در صورت توزیع شدن نیز در کمترین زمان به اتمام رسیده است.

 مرغداران اگر 30 درصد تولید خود را عرضه کنند، نیاز استان تامین می‌شود

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف مرکز استان زنجان ضمن تایید عرضه نشدن مرغ در روز چهارشنبه (23 مهرماه) به موج رسا گفت: امروز مرغداران، مرغ به کشتارگاه‌ها ارائه نکردند.

وی اظهار داشت: کمبود مرغ در بازار وجود دارد که علت آن نیز گرانی نهاده‌های دامی عنون شده است.

موسوی خاطرنشان کرد: دولت به مرغداران می‌گوید به همان نسبتی که نهاده دریافت کرده‌اید، مرغ به کشتارگاه عرضه کنید بذای مثال؛ اگر به میزان 30 درصد ظرفیت، نهاده دریافت کرده‌اید همان 30 درصد مرغ تولیدی خود را کشتارگاه بدهید.

وی با بیان اینکه در صورت عرضه 30 درصد مرغ تولیدی مرغداری‌ها نیاز مصرف استان تامین می‌شود، افزود: میزان مرغ تولیدی در زنجان بالا بوده و همان 30 درصد، نیاز استان را تامین می‌ند.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان زنجان گفت: به دلیل بالا بودن قیمت مرغ در استان‌های همجوار، مرغ از استان خارج می‌شود همانطور که با تلاش‌های فراوان، قیمت مرغ در اواخر سال 97 و اوایل سال 98 طبق قیمت ستاد تنظیم بازار کشور در زنجان عرضه شد اما اختلاف قیمت سایر استان‌ها سبب خروج مرغ از زنجان می‌شد که اکنون نیز اینطور بوده و مرغداران، رغبتی برای عرضه مرغ خود به کشتارگاه‌ها نشان نمی‌دهند و این سبب می‌شود تا نیاز استان تامین نشود.

وی با بیان اینکه کمبود نهاده و کاهش جوجه‌ریزی، توجیه جهاد کشاورزی برای کمبود مرغ بود، اظهار داشت: استاندار زنجان به دلیل این توجیه در جلسه اخیر کارگروه تنطیم بازار به مسئولان سازمان جهاد کشاورزی تذکر داد در حالی که سازمان جهاد کشواری در همان 2 روزی که در هفته گذشته مرغ توزیه نشد، می‌توانست از یکی از مرغداری‌ها حتی مرغ‌های کوچک و ریز را عرضه کنند تا کمبودی مشاهده نشود.

موسوی در پاسخ به اینکه آیا فردا (پنج‌شنبه 24 مهرماه) مرغ در استان توزیع می‌شود، گفت: این امر، منوط به عرضه مرغ از مرغداری‌ها به کشتارگاه‌ها است که آن هم به دلیل کشتار مرغ در شب‌ها، امشب مشخص می‌شود که آیا توزیع خواهد شد یا خیر!

 

*‌ عدم تامین نهاده، مشکل کشوری است

مجتبی ناصریان، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران استان زنجان در گفت وگو با خبرنگار موج رسا می گوید: با توجه به اینکه توزیع نهاده، مشکل کشوری بوده و در سطح کشور، کم است، درصد جوجه‌ریزی مرغداری‌ها نیز کم شده و بازار سیاه در نهاده‌های دامی ایجاد شده و آن هم به دلیل گرانی بیش از حد نهاده‌ها در بازار سیاه، تولید مرغ در مرغداری، مقرون به صرفه نیست و همین امر سبب شده تا درصد تولید مرغ نسبت به زمان مشابه سال گذشته، کمتر شود.

وی اظهار داشت: دلیل دیگر کمبود مرغ این است که به دلیل شیوع بیماری‌های ویروسی در فصل پاییز، گله مرغداران به تعویق افتاده و مرغدارانی که بارهایشان را 45 تا 50 روزه باید به بازار می‌دادند با تاخیر مواجه شده و به این دلیل، مرغ کم شده است هر چند تا جایی که اطلاع دارم، امروز 5 ماشین مرغ در استان توزیع شده است.

ناصریان با بیان اینکه تعیین تکلیف تامین مرغ، مشکل استانی نبوده و در سطح ملی است، خاطرنشان کرد: نهاده‌ها باید به میزان مورد نیاز وارد شود اما وقتی 2 وزارتخانه مرتبط با این قضیه یعنی جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت چندین ماه بدون وزیر مانده‌اند، سبب شد تا شکاف و فاصله‌ای در ورود نهاده و تخصیص ارز ایجاد شود.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران استان زنجان گفت: تمام مدیران استان از جمله استاندار و سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر در تلاش هستند تا نهاده بیشتری جذب شود اما با توجه به کمبود نهاده و همچنین عدم ترخیص نهاده‌های وارداتی به دلیل تخصیص نیافتن ارز سبب تاخیر در تامین نهاده شده و در نتیجه کمبود شده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس، مرغداران نیز بابت تامین تغذیه مرغ‌ها قطعا مشکل دارند زیرا نهاده دولتی در حد 30 درصد نیاز مرغدار ارائه شده و مرغدار باید مابقی نیاز خود را از بازار سیاه، تهیه می‌کند و قیمت نهاده‌ها در بازار سیاه نیز مقرون به صرفه نیست.

ناصریان خاطرنشان کرد: تولیدکننده هم تا حدی فشار را تحمل می‌کند و پس از آن زورش به خودش می‌رسد و می‌گوید واحدم را تعطیل می‌کنم.

وی افزود: متاسفانه کار از کار گذشته و فرق معامله، خیلی زیاد است به طوری که شرکت پشتیبانی دام، قیمت جدید سویا را 3000 تومان اعلما کرده اما در بیرون 5 برابر آن عرضه می‌شود که بسیار وحشتناک است البته در استان ما چنین چیزی نیست اما باید در سطح کلان تدبیر شود چرا که مثلاً؛ واردکننده‌ای توان واردات 5 کِشتی نهاده را داشته اما یکی با قیمت مصوب، پخش شده و با انبار کردن بقیه، اقدام به ایجاد بازار سیاه کرده است.

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران استان زنجان گفت: در صورتی که قیمت مرغ در استان، تعدیل شود اما در استان‌های همجوار اینگونه نباشد، مرغداران متضرر شده و پشتشان برای تولید، گرم نمی‌شود.

وی تاکید کرد: باید به تولیدکننده، امیدواری داده شود و با ارائه تسهیلات و نهاده‌ها تشویق شود و برخی دستگاه‌ها نیز فشار زیادی به مرغداران وارد نکنند تا تولیدکننده هم در فکر تعطیل واحد خود نباشد زیرا در صورت تولید با شرایط سخت هم استرس گرفته و هم تضرر می‌شود.

 *‌ ما سرباز مردم هستیم و تا پای جان خدمت می‌کنیم!

رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران استان زنجان با بیان اینکه ما سرباز مردم هستیم، گفت: همانطور که سرباز با اسلحه‌ای در دستش به جبهه می‌رود ما هم واقعا در جبهه تولید، جنگ می‌کنیم و این سرباز وقتی یک کار مثبت انجام دهد، تشویقی می‌دهند ما هم که با تولید خود به جامعه، خدمت می‌کنیم را متولیان باید تشویق کنند.

وی اظهار داشت: البته متولیان هم تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند اما باید محبت کرده و جذب نهاده‌ها را افزایش دهند و مشکلات و معضلات مرغداران را بررسی کرده و قیمت منصفانه‌ای هم اعلام کنند زیرا با پایین آمدن کیفیت داروها و جوجه‌ها، درصد تلفات هم بالا می‌رود.

ناصریان خاطرنشان کرد: اتحادیه مرغداران استان به نوبت خود از متولیان امر، تشکر می‌کند اما این مشکل، ملی است که باید تلاش شود تا حداقل استان خود را از بحران عبور دهیم.

وی تصریح کرد: ما به عنوان تولیدکننده، سرباز مردم بوده و وظیفه ما خدمت است و تا جان در بدن داریم، خدمت خواهیم کرد.

 *‌ نوسانات مرغ، طبیعی است

ناصر رمضانلو، رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان زنجان نیز در گفت وگو با موج رسا با بیان اینکه دیروز 10 تن مرغ در مرغ‌فروشی‌ها توزیع شده بود، گفت: امروز متاسفانه مرغی به فروشگاه‌ها توزیع نشده است.

وی اظهار داشت: فردا نیز مشخص نیست که توزیع خواهد شد یا نه و احتمال توزیع شدنش 50 – 50 درصد است که تا آخر شب مشخص می‌شود.

رمضانلو با بیان اینکه میزان مصرف روزانه زنجان در مرغداری‌ها تولید نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مرغدار، تقصیری ندارد زیرا تولید، کم شده و شایعه گران شدن هم مطرح نیست.

رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان زنجان، کم بودن مرغ در بازار را طبیعی دانست و تصریح کرد: در طول 30 سالی که در این رشته شغلی هستم همیشه اینطور بوده و مرغ در نوسان بوده و مدتی کم و مدتی زیاد می‌شود و کاملا طبیعی است.

وی اظهار داشت: مشکل فقط در زنجان نیست و در سراسر کشور این مشکل است در حالی که جهاد کشاورزی زنجان، نهاده‌ها را به صورت مطلوب تامین می‌کند.

رمضانلو گفت: مشکلی با قیمت نداریم و هر قیمتی که اعلام کنند طبق ان به فروش خواهیم رساند.

وی تاکید کرد: هیچ کس را نمی‌توان در این کمبود، مقصر قلمداد کرد زیرا چنین چیزی نبوده و یک مشکل کشوری است.

رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان زنجان گفت: مرغ از هر خوراکی دیگری ارزان بوده و به خاطر آن مصرفش زیاد شده و نهاده‌ها نه توسط دولت بلکه در بازار سیاه، گران شده است.

وی افزود: حدود 3 ماه است که قیمت مرغ در زنجان، پایین‌تر از استان‌ها همجوار است.

 *‌ هیچ مشکلی در تامین مرغ گرم و تخم مرغ وجود ندارد!

محمدرضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز با بیان اینکه تهیه و توزیع مرغ دارای یک انضباط خاصی است، به خبرنگار موج رسا گفت: نقش ما تثبیت این انضباط و جلوگیری از بی‌انضباطی است.

وی اظهار داشت: اختلاف قیمت و افزایش هزینه‌ها در حوزه منطقی، قابل قبول است اما الان در بازارگاه‌ها نه تنها مرغ تخم‌گذار بلکه مرغداران مرغ گوشتی هم شناسه دارند و می‌توانند نهاده مورد نیاز خود را تامین کنند.

آبی‌پور با بیان اینکه روزانه بین 15 تا 20 هزار تُن نهاده توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: سیستم توزیع هم عوض شده و قبلا حواله‌ای بود اما الان مرغدار با شناسه خودش به بازارگاه، مراجعه کرده و بر اساس میزان جوجه‌ریزی، خرید خود را انجام می‌دهد و حواله را می‌آورد که این کاملا انضباطی است و نمی‌شود و نمی‌توان گفت که نهاده نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه مرغی که امروز کشتار می‌شود مربوط به جوجه‌ریزی 45 روز پیش و شهریورماه است، گفت: شهریورماه، اوج پیک جوجه‌ریزی را داریم و مرغ هم در استان وجود دارد و به هیچ عنوان مرغ زنده از استان، خارج نخواهد شد و مازاد بر میزان تولیدی هم که داریم باید در خارج از استان که قیمت بالایی هم برای فروش دارند و محدودیت خاصی هم نگذاشته‌ایم به فروش برسند.

وی با بیان اینکه نهاده‌ها مربوط به شهریورماه بوده و جوجه‌ریزی هم در آن موقع صورت گرفته است، گفت: به مرغداران گفته‌ایم که یک‌سوم میزان تولید خود را به بازار عرضه کنند تا مرغ 16 هزار تومانی مورد نیاز استان تامین شود و مابقی را هم که نه نظارتی داریم و نه محدودیت دیگری داریم را چون مازاد تولید است می‌توانند در خارج از استان بفروشند.

آبی‌پور تصریح کرد: خروج مرغ کشتارشده مازاد بر نیاز از استان، مانعی ندارد. ورود مرغ زنده به استان نیز مانعی ندارد اما خروج مرغ زنده از استان ممنوع است و خروج مرغ به شرطی بلامانع است که بخواهد در داخل استان کشتار کرده و به صورت کشتار از استان خارج کند چون در استان، کشارگاه داریم و این کشتارگاه‌ها باید فعال باشند و دلیلی ندارد که مرغ تولیدی به صورت زنده از استان خارج شده و در کشتارگاه‌های دیگر، کشتار شود.

معاون استاندار زنجان گفت: ما موظفیم بازار استان خودمان را تنظیم کنیم و بازارهای اطراف، ارتباطی به ما ندارد و خوشبختانه مرغداران و کشتارگاه‌ها نیز هماهنگ هستند و همکاری خوبی دارند و چنانچه در بعضی موارد هم اگر بخواهد زمانی ناهماهنگی یا عدم همکاری باشد، ابزار قانونی وجود دارد که کار خود را انجام می‌دهد.

وی اظهار داشت: میانگین کشتار مرغ در استان زنجان معمولا بین 80 تا 150 تُن بوده که بین 35 تا 40 تن، میانگین مصرف روزانه است که تا اینجا به همین روال، عرضه شده و حتی طی روزهای اخیر عرضه‌های 50 ، 60 و 85 تُن هم به قیمت 16 هزار تومان داشته‌ایم و البته گاهی هم ممکن است در یک روز، کمتر شود اما توزیع مرغ 16 هزار تومانی تاکنون در استان قطع نشده و به تناسب مصرف در تمام شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

آبی‌پور تصریح کرد: هرگونه افزایش قیمت مرغ نیز بستگی به تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور دارد.

وی افزود: تاکنون همکاری خوبی بین مدیران، مرغداران و کشتارگاه‌ها و سایر مسئولین مربوطه بوده و تمایلی به قوه قهریه نداریم همانطور که در ماه‌های اخیر هم کاری نداشتیم و بازار به راحتی تامین می‌شد اما طی روزهای اخیر مشکلاتی پیش آمد که آن هم حل شده و کمبودی در تامین مرغ نداریم.

معاون استاندار زنجان گفت: در رابطه با تخم مرغ هم که خوشبختانه در استان به اندازه کافی تولیداتی که داریم عرضه شده و حتی اگر کمبودی باشد از خارج از استان قابل تامین است و تامین هم می‌شود و در بازار موجود است و میانگین قیمت 15 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

 *‌ مرغ اماده کشتار در روزهای اخیر کم شده است

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با اشاره به مشکلات مرغ و تخم و مرغ در استان به موج رسا گفت: با توجه به ممنوعیت صادرات تخم مرغ، قیمت آن از 19 هزار تومان به حدود 15 هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب تخم مرغ 14 هزار و 500 تومان است، ابراز کرد: نگاه ما این بود که دیگر ورودی انجام نشود چرا که عدد 14500 تومان و 15000 تومان فاصله زیادی ندارد و با ورود ما ممکن بود قیمت جابه‌جا شود.

فغفوری با اشاره به اینکه در خصوص مرغ نیز در برهه‌ای، جوجه‌ریزی انجام نشده است، خاطرنشان کرد: به خاطر همین موضوع در یک مقطع 7 تا 10 روزه که اکنون روز پنجم است، مرغ آماده کشتار کم شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه روز گذشته 30 تن مرغ به بازار رفته است، افزود: روز دوشنبه نیز 24 تن مرغ به بازار عرضه شده است که نیاز استان حدود 30 تا 35 تن است.

فغفوری گفت: اکنون میزان تقاضا در بازار به نسبت گذشته، کم شده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر