logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۰۸
[ شناسه خبر : ۱۷۶۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
امام جمعه زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

زیارت اربعین، بستری برای مبارزه با جهل و جلوگیری از گمراهی است

زیارت-اربعین،-بستری-برای-مبارزه-با-جهل-و-جلوگیری-از-گمراهی-است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، زیارت اربعین را بستری برای مبارزه با جهل و جلوگیری از گمراهی خواند و گفت: امام صادق(ع) در معرفی سیدالشهدا(ع) می‌فرماید: خدایا! امام حسین(ع) خون دلش را در راه تو بذل و بخشش کرد تا بندگانت را از جهل و گمراهی نجات دهد.

آیت‌اله علی خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: متن زیارت اربعین که در کتب ادعیه و مفاتیح آمده، پیام مهمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیام زیارت اربعین این است که راه نجات بشریت، راه سیدالشهدا(ع) بوده و هر ملتی که به دنبال نجات و آزادی می‌گردد، عبارت از راه و منطق امام حسین(ع) است.

آیت‌اله خاتمی افزود: نقطه مقابل این منطق که سیدالشهدا(ع) در برابر آن قرار گرفت، جهل، ظلمت، ستم و دنیاپرستی است که عده‌ای آن را چسبیده بودند اما امام حسین(ع) در برابر آن ایستادگی کرد و باعث آگاهی و بیداری انسان‌ها و مسلمانان شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: حادثه عاشورا در واقع در یک روز اتفاق افتاد اما 1400 سال است که از قرآن و سنت پیغمبر اکرم(ص) و از هویت دین اسلام، نگهبانی و پاسداری می‌کند.

وی تصریح کرد: گرچه دشمن، فکر می‌کرد که با شهادت سیدالشهدا(ع) چراغ پرفروغ اسلام را خاموش می‌کند اما این حادثه عظیم و این تراژدی بزرگ تا به امروز، زنده، سرحال و سرپا مانده و مدل و الگوی بسیاری از انقلاب‌ها و نهضت‌ها شده است.

***تلاش اهل بیت(ع) نیز این بوده که ماهیت حادثه عاشورا فراموش نشود

آیت‌اله خاتمی اظهار داشت: تلاش اهل بیت(ع) نیز این بوده که ماهیت حادثه عاشورا فراموش نشود که یکی از آن روش‌ها بیان مصائب، رشادت‌ها و ظلم‌ستیزی‌های آرمان مقدس عاشورا در هر مناسبت، مجالس و مراسمی بود که بزرگداشت اربعین امام حسین(ع)، یکی از این فرصت‌های مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه امام صادق(ع) و امام عسکری(ع) این بوده که بزرگداشت اربعین به عنوان یکی از نشانه‌های شیعه، معرفی شده است.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان برای اینکه علاوه بر محرم و عاشورا، اربعین نیز برای روشن ماندن این چراغ پرفروغ موضوعیت دارد، گفت: عدد 40 در قرآن، راز و رمزهایی دارد که یکی از رموز آن، کمال و تمامیت است.

وی اظهار داشت: راجع به سیدالشهدا(ع) علاوه بر عزادارای ایام عاشورا و طول سال، تاکید فراوانی بر اربعین شده و سیره ائمه معصومین(ع) و علما نیز بزرگداشت اربعین بوده است.

آیت‌اله خاتمی خاطرنشان کرد: جابر ابن عبداله انصاری می‌گوید: من خودم از دو لب مبارک پیغمر اکرم(ص) شنیدم که هرکس حسین(ع) را در روز اربعین در کربلا زیارت کند مانند این است که خدا را در عرش زیارت کرده است.

وی افزود: در اینجا زیارت، اربعین و کربلا هر کدام به تنهایی موضوعیت دارند که خوشبختانه زیارت اربعین در سال‌های اخیر به یک مانور قدرت برای شیعه تبدیل شده بود و بیش از 20 میلیون نفر در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کردند.

***اربعین مقدمه‌ای برای آماده شدن برای ظهور حضرت ولیعصر(عج)

امام جمعه زنجان با بیان اینکه امسال متاسفانه شرایط کرونایی، فرصت حضور در راهپیمایی را از ایرانی‌ها و بسیاری از کشورهای دیگر گرفت، تصریح کرد: مساله اربعین به عنوان امت‌سازی و مقدمه‌ای برای آماده شدن جهت ظهور حضرت ولی‌اله‌الاعظم، امام زمان(عج) و تشکیل حکومت واحد جهانی است.

آیت‌اله خاتمی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر قرائت زیارت اربعین در منازل، گفت: جالب این است که رهبر انقلاب این شعر را بیان کردند که «گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم.»

وی اظهار داشت: ان‌شاءاله اربعین امسال، هر خانه، یک هیات و یک زیارتگاه سیدالشهدا(ع) خواهد بود.

آین‌اله خاتمی خاطرنشان کرد: مردم مومن ضمن قرائت زیارت اربعین و چند زیارت دیگر که در مفاتیح بیان شده با استغاثه و عرض ارادت و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی به سیدالشهدا(ع) متوسل شویم تا از خداوند بخواهد به زودی شر این ویروس منحوس کرونا از جهان بشریت دفع گردد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر