logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۶
[ شناسه خبر : ۱۷۵۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان:

پارک علم و فناوری، تسهیلگر ایده‌های جوانان است/ عدم همکاری مدیران زنجانی در تخصیص زمین به پارک علم و فناوری

پارک-علم-و-فناوری،-تسهیلگر-ایده‌های-جوانان-است-عدم-همکاری-مدیران-زنجانی-در-تخصیص-زمین-به-پارک-علم-و-فناوری
رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان با بیان اینکه پارک علم و فناوری در بین جامعه، دانشگاه، کارآفرین و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است، گفت: پارک، نقش تسهیلگر در توانمندسازی و تجاری‌سازی ایده‌های جوانان را دارد.

به گزارش موج رسا; داود مرادخانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: اکوسیستم دانش‌بنیان در سال88 در وزارت علوم، شکل گرفت که با ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئولیت شرکت‌های دانش‌بنیان به این معاونت واگذار شد اما پارک‌های علم و فناوری، زیرمجموعه وزارت علوم است.

وی خاطرنشان کرد: فرد یا تیمی که مجوز فناور بودن در پارک علم و فناوری را گرفته، ممکن است درخواست دانش‌بنیان شدن هم داشته باشد که مجوز آن از سوی معاونت علمی و فناوری صادر می‌شود.

مرادخانی با اشاره به فعالیت 68 شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری استان زنجان، تصریح کرد: لزوماً تمام این شرکت‌ها در پارک علم و فناوری مستقر نیستند و ممکن است در بیرون از پارک باشند.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: ایده‌هایی که وارد این پارک می‌شوند را از لحاظ تیم‌سازی و تولید محصول، کمک می‌کنیم تا اکوسیستم آن‌ها کامل شود و واحدهای فناوری که به محصول رسیده باشند، تبدیل به شرکت دانش‌بنیان می‌شوند.

وی اظهار داشت: وظیفه پارک علم و فناوری، ایجاد و توسعه کسب و کارهای فناورانه است اما وظیفه معاونت علمی و فناوری فقط توسعه این کسب و کارها است و پارک، علاوه بر ایجاد، کسب و کارها را ترویج و توانمند هم می‌کنیم.

مرادخانی با اشاره به تاسیس پارک علم و فناوری زنجان به عنوان آخرین استان کشور در اسفندماه سال 96 خاطرنشان کرد: بخش عمده توانایی و انرژی پارک در سال 97 برای ترویج و در سال 98 برای توانمندسازی اکوسیستم، صَرف شد و امسال بر روی تجاری‌سازی، تمرکز کرده‌ایم.

وی گفت: مراحل تکامل واحدهای فناور در پارک علم و فناوری شامل ایده‌پردازی، دوره‌های کارآفرینی، مراکز نوآوری(مرکز کارمشترک)، پیش‌رشد و رشد است و وقتی یک واحد فناور، تمام این مراحل را طی کرد و به تجاری‌سازی محصول رسید، تبدیل به دانش‌بنیان می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: برای مثال؛ یک جوان 21 ساله دانشجوی رشته مکانیک دانشگاه زنجان بر روی یک نرم‌افزار برای ذخیره انرژی در پنجره‌های ساختمانی، کار می‌کرد که در یکی از رویدادهای استارتاپی به موفقیت نرسید اما همین جوان، دوباره با یک ایده دیگر در ساخت دستگاه احیای قلبی در یک رویداد استارتاپی شرکت کرد و برنده شد.

وی افزود: همین جوان با کمک و حمایت پارک علم و فناوری در نمایشگاهی در دوبی، شرکت کرد و در اولین حضور خود در نمایشگاه، موفق به دریافت سفارش 6 هزار عدد از این دستگاه از کشورهای خارجی شد که هرکدام به قیمت 500 دلار در مجموع 3 میلیون دلار می‌شود و این به معنی تجاری‌سازی است.

مرادخانی تصریح کرد: امروز این دستگاه احیای قلبی، یکی از نیازهای اساسی جعبه کمک‌های اولیه ادارات و آمبولانس‌ها برای نجات جان بیماران است.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: بازیگران اکوسیستم استارتاپی شامل کارآفرینان، سرمایه‌گذارها، دانشگاه‌ها، دولت و قانونگذاران، مربیان، شرکت‌های بزرگ، خدمات‌دهندگان حقوقی، فناوری، مالی و امنیتی، شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌ها و شرکت‌های تامین مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و فضاهای کاری و اشتراکی است.

وی با بیان اینکه در بخش دولت و قانونگذاران، آنطور که مورد انتظار بوده حمایتی از پارک، صورت نگرفته است، اظهار داشت: علی‌رغم تلاش‌های فراوان صورت‌گرفته در پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان متاسفانه در تامین فضا مشکل داریم و هیچگونه زمینی در اختیار پارک قرار نمی‌گیرد.

مرادخانی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه زمین‌های خالی زیادی در شهر زنجان وجود دارد متاسفانه مدیران، همکاری لازم را در این زمینه ندارند و تاکنون حدود 200 صفحه مکاتبه در این رابطه صورت گرفته است.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان تاکید کرد: هدف در پارک علم و فناوری، موفقیت ایده‌ها بوده و حتی اگر 5 درصد ایده‌ها هم موفق شوند کافی است زیرا با تولید محصول به مرحله تجاری‌سازی می‌رسند.

وی با اشاره به بودجه پارک علم و فناوری زنجان و مقایسه آن با استان‌های دیگر، خاطرنشان کرد: بودجه پارک‌های علم و فناوری استان‌های همدان، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان و اردبیل به ترتیب 6 ، 10 ، 15 ، 21 و 10 میلیارد تومان بوده اما بودجه زنجان فقط 2 میلیارد تومان است.

مرادخانی افزود: با وجود اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان زنجان به نسبت وسعت و جمعیت، کمتر از آن‌ها نیست و کارهای بسیار زیادی هم با این 2 میلیارد تومان انجام شده اما متاسفانه مدیران در اختیار گذاشتن یک قطعه زمین را دریغ می‌کنند در حالی که معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در سفر اخیر خود به زنجان تاکید کرد که در صورت تامین زمین، هزینه ساخت آن را تقبل می‌کند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر