logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۷
[ شناسه خبر : ۱۷۵۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
گفت‌وگوی موج رسا با سرمربی زنجانی تیم ملی کشتی ساحلی؛

7 مدال جهانی و 4 مدال آسیایی حاصل 13 سال تلاش حرفه‌ای محمد نادری/ اعتماد دبیر به پرافتخارترین کشتی‌گیر ساحلی

7-مدال-جهانی-و-4-مدال-آسیایی-حاصل-13-سال-تلاش-حرفه‌ای-محمد-نادری-اعتماد-دبیر-به-پرافتخارترین-کشتی‌گیر-ساحلی
کشتی‌گیر زنجانی که کسب مدال نقره در مسابقات نونهالان کشور تنها 3 ماه پس از آغاز رسمی فعالیت حرفه‌ای‌اش، آغاز درو کردن مدال‌های آسیایی و جهانی بود، هم‌اکنون با حکم رئیس فدراسیون، سرمربی تیم ملی کشتی ساحلی است.

به گزارش موج رسا; زنجان، افتخارات زیادی در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری، مذهبی، اقتصادی و ورزش دارد که سبب آوازه نام این استان در کشور و حتی بین‌الملل شده است که یکی از آن‌ها محمد نادری، سرمربی تیم ملی کشتی ساحلی است که مدال‌های رنگینی در کارنامه خود دارد. گفت‌وگوی صمیمی موج رسا با این ورزشکار خوش‌اخلاق و مربی حرفه‌ای کشورمان را در ادامه می‌خوانید:

** از خودتان بگویید. متولد چه سالی هستید و کشتی را از چه موقعی اغاز کردید؟

نادری: بنده محمد نادری، متولد سال 63 در زنجان هستم. ورزش کشتی را در سال 75 و در 12 سالگی، آغاز کرده و تنها 3 ماه بعد از آغاز این ورزش در رشته کشتی آزاد در مسابقات نونهالان کشور، مقام دوم را کسب کردم و سپس به رده سنی نوجوانان آمدم.

** در رده نوجوانان چطور کار کردید؟

نادری: در نوجوانان، مدتی درجا زدم اما استارت قهرمانی‌هایم از سال 79 آغاز شد که در آن سال قهرمان کشور شدم. البته آن موقع، مسابقات در 2 بخش آموزشگاه‌ها و باشگاه‌ها بود که مسابقات باشگاه‌ها را فدراسیون  و آموزشگاه‌ها را آموزش و پرورش برگزار می‌کرد.

در سال 79 قهرمان نوجوانان شدم و سپس به قبرس رفتم و در آنجا مدال طلا گرفتم. در ادامه نیز به ترتیب در رده‌های سنی جوانان و بزرگسالان، کُشتی گرفته‌ام و در حالت کلی 7 مدال جهانی در رشته کشتی آزاد، ساحلی و پهلوانی و 4 مدال آسیایی در رشته کشتی آزاد، پهلوانی و ساحلی دارم.

** رنگ مدال‌هایتان چیست؟

نادری: از مجموع 7 مدال جهانی، 5 مدال طلا، یک نقره و یک برنز است و از مجموع 4 مدال آسیایی نیز 3 طلا و یک برنز است.

** چطور شد که به کشتی ساحلی، روی آوردید؟

نادری: پس از مدتی، زانویم درد می‌کرد و نمی‌توانستم کشتی بگیرم. کُشتی ساحلی، زانو زدن به زمین ندارد و به همین دلیل در مسابقات کشوری ساحلی کشتی گرفت و در اولین حضورم در مسابقات کشوری که به صورت تفریحی رفته بودم و انتظار مدال هم نداشتم، آنجا دیدم که کلاس و شرایط کشتی گرفتن من، خوراک کُشتی ساحلی است البته در همان مسابقات که به صورت تفریحی رفته بودم، مقام سوم را کسب کردم و سپس به اردوی تیم ملی رفتم.

در اردو به اندازه‌ای تقویت شده بودم که کشتی‌گیرانِ یک وزن بالاتر از خودم را هم شکست می‌دادم و به همین دلیل، مربیان پافشاری می‌کردند که مرا به بازی‌های آسیایی اعزام کنند اما من سوم شده بودم و مربیان نفرات اول، مانع اعزام من بودند و می‌گفتند باید مقام اول را به مسابقات آسیایی اعزام کنید.

در این حین، تست دوپینگ از نفرات اول تا سوم گرفته شد که تست دوپینگ نفر اول، مثبت شد و مربیان نیز از خداخواسته، مرا به مسابقات آسیایی اعزام کردند که خوشبختانه در آن مسابقات، موفق به کسب مدال طلا شدم. 4 سال پشت سر هم عضو تیم ملی ساحلی بودم و کاپیتان تیم ملی شدم و به تمام مسابقات جهانی اعزام می‌شدم.

** در چه وزن‌هایی کشتی می‌گرفتید؟

نادری: از وزن 32 کیلوگرم آغاز کرده‌ام در ادامه به ترتیب در وزن‌های 35 و 42 کیلوگرم و در 70 کیلوگرم بودم که از دنیای قهرمانی، خداحافظی کردم.

** آخرین مسابقه‌ای که انجام دادید، چه سالی بود؟

نادری: آخرین مسابقه‌ام در اوایل سال 98 بود و بعد از آن کشتی نمی‌گیرم و مربیگری کرده‌ام. باشگاه ندارم اما مربی خصوصی هستم و آموزش می‌دهم.

** عضو کدام باشگاه‌های مطرح کشور بودید؟

نادری: من در بزرگترین تیم‌های لیگ برتر کشور، حضور داشتم و به عنوان نفر اول، قرارداد می‌بستم و 4 قهرمانی در لیگ دارم.

اولین بار که در سال 83 در لیگ برتر، کشتی گرفتم، عضو تیم راه‌آهن خراسان شدم و 3 سال در این تیم که یکی از بزرگترین تیم‌ها بود، کشتی گرفتم. سپس 2 سال برای تیم شهدای جویبار مازندران که قطب کشتی کشور است، کشتی گرفتم و 3 سال در تیم ثامن‌الحجج بودم که 3 سال پشت سر هم عنوان قهرمانی لیگ برتر را کسب کردیم. یک سال نیز در تیم بیمه رازی بودم و تمام این تیم‌ها که من در آن‌ها به عنوان نفر اصلی حضور داشتم در لیگ برتر، قهرمان شده‌اند.

سال 97 نیز در تیم لوله‌سازی ایزی‌پایپ کاشان بودم که به مرحله نهایی جام باشگاه‌های جهان رسیدیم. در فینال این مسابقات در برابر تیم آمریکا بودیم که هم من در برابر نفر اول المپیک، پیروز شدم و هم تیم به مقام اول دست یافت. برد من در این مسابقه سبب قهرمانی تیم شد و در آن مسابقه، فشار زیادی بر روی من بود زیرا اگر من می‌باختم، تیم می‌باخت و قهرمان نمی‌شدیم.

** از انتخابتان به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی ساحلی بگویید.

نادری: من پرافتخارترین کشتی‌گیر ساحلی ایران هستم و بیشترین عنوان‌های ساحلی را دارم. به همین دلیل طی صحبت‌هایی که آقای علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی با من داشتند و بنده مورد تاییدشان بودم و البته با ایشان هم‌دوره بودم، مرا به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی ساحلی انتخاب کردند. من هم پس از مشورت با چند نفر این مسئولیت را قبول کردم و امیدوارم که ان‌شاءالله بتوانم اعتماد رئیس و اعضای کمیته فنی فدراسیون را جلب کرده و در واقع، جواب اعتمادشان را بدهم.

** اولین مسابقات ساحل در آینده در کجا خواهد بود؟

نادری: در صورتی که ویروس کرونا مهار شود یا واکسن آن پیدا شود در اولین فرصت، مسابقات آغاز می‌شود اما متاسفانه نه در ایران بلکه در تمام کشورها، مسابقات برگزار نمی‌شود زیرا تقریباً تمام کشورهای جهان، درگیر بیماری کرونا هستند. در مسابقات لیگ برتر کشتی آزاد کشور هم که اخیراً شرکت کردیم، ابتدا تست کرونا دادیم و سپس چند روز در قرنطینه کامل بودیم زیرا سلامتی افراد از حساسیت بالایی برخوردار است و تا زمانی که ویروس کرونا مهار نشود، چیزی نمی توان گفت.

پس از روشن شدن تکلیف کرونا، مسابقات کشوری را برگزار می‌کنیم تا نفرات اول تا سوم، مشخص شوند. سپس انتخابی تیم ملی و در ادامه، معرفی زیرمجموعه انجام می‌شود تا کشتی‌گیران را برای مسابقات جهانی آماده کنیم. مسابقات بازی‌‌های آسیایی 2020 نیز قرار بود در چین برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده است.

مسابقات جهانی، هر سال برگزار می‌شد که امسال تاکنون لغو شده اما برای برگزاری مسابقات کشتی آزاد جهانی، قرار است فردا (دوشنبه 14 مهرماه) اتحادیه جهانی نسبت به برگزاری یا عدم برگزاری آن تصمیم‌گیری کند.

** مسیر موفقیت شما چگونه آغاز شد؟

نادری: اولین مسابقه کشوری که شرکت کردم، سال 75 در رامسر برگزار شد که تنها 3 ماه بود که کشتی را آغاز کرده بودم و به مسابقات کشوری نونهالان اعزام شدم. پس از اینکه در این مسابقات، مقام دوم را کسب کردم، مربیان به عنوان فردی که 3 ماه است کشتی را آغاز کرده و اینطور کشتی می‌گیرد، حساب ویژه‌ای بر روی من باز کردند و من هم الحمدلله توانستم جوابشان را بدهم و موفق شوم.

** رمز موفقیت خود را در چه می‌دانید؟

نادری: در فرهنگ و اعتقادات مذهبی ما اینطور است که خیلی‌ها می‌گویند با توکل بر خدا و کمک ائمه به موفقیت رسیدم. من هم این‌ها را قبول دارم اما در کنار توکل و توسل، رمز موفقیتم را در تلاش هم می‌بینم و به صورت خستگی‌ناپذیر، تلاش زیادی کردم تا موفق شوم و هیچ وقت هم خسته نشدم. پس تلاش، پشتکار و باور به اینکه خواستن، توانستن است را در ذهنم داشتم که بزرگ شدم.

** تعدادی از مربیان خود را نام ببرید.

نادری: اولین مربی‌ام آقای حسین چرمی بود و سپس آقایان منصور مهاجری، رسول نوروزی، رضا نقیلو، بهروز تلخابی، مجید درامی‌مقدم و منصور اشرفی نیز مربیان بعدی بنده بودند که جا دارد از زحمات تمام این عزیزان تشکر و قدردانی کنم.

** برای جوانانی که می‌خواهند به سمت ورزش کشتی بیایند، چه توصیه‌هایی برای موفقیتشان دارید؟

نادری: برای وارد شدن به ورزش کشتی به صورت حرفه‌ای، اولین فاکتور این است که فعل خواستن را در خودشان صَرف کنند. من در تمرینات هم به بچه‌ها می‌گویم مشخص کنید که هدفتان از آمدن به ورزش کشتی چیست. اگر برای تفریح و یا حفظ سلامتی آمده‌اید که موضوع فرق می‌کند اما اگر به صورت حرفه‌ای و برای قهرمانی آمده‌اید و می‌خواهید به جایی برسید، هدفتان را مشخص کرده و برای رسیدن به آن تلاش کنید و این را بگویم نوجوانان و جوانان در صورتی که با هدف جرفه‌ای و قهرمانی به سمت ورزش کشتی می‌آیند باید دیدشان متفاوت بوده و تمام مسائل از جمله استراحت، تغذیه، انتخاب مربی، دوری از خانواده و بسیاری از مسائل جانبی دیگر را در نظر بگیرند تا بتوانند موفق شوند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر