logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۱
[ شناسه خبر : ۱۷۴۹۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
گفت‌وگو با یکی از فرماندهان دفاع مقدس؛

روایت دفاع مقدس از زبان همرزم شهید چمران/ رزمندگان در برابر گلوله باران دشمن حماسه می‌آفریدند

روایت-دفاع-مقدس-از-زبان-همرزم-شهید-چمران-رزمندگان-در-برابر-گلوله-باران-دشمن-حماسه-می‌آفریدند
رزمندگان دوران دفاع مقدس رشادت‌های بزرگی را خلق کردند که نتیجه از خود گذشتگی این حماسه‌سازان بود که انقلاب اسلامی ایران توانست در جنگ تحمیلی هشت ساله پوزه دشمن را به خاک بمالد.

به گزارش موج رسا; دوران دفاع مقدس نقطه درخشان انقلاب اسلامی در تاریخ است که در این زمان رشادت‌های بزرگی از سوی رزمندگان انجام شده که همچنان این رشادتها و از خودگذشتگی‌ها در ذهن ملت ایران ماندگار است. در هشت سال دفاع مقدس رشادت‌ها و از جان گذشتگی‌ها و وطن دوستی را می‌توان مشاهده کرد و هشت سال دفاع مقدس چراغی روشن برای آینده این مرز و بوم است.

وقتی نامی از هفته دفاع مقدس می‌شود دنیایی از حماسه ملتی نجیب و آزاده در اذهان عمومی تداعی می‌شود، ملتی که برای دفاع از انقلاب خود جانانه ایستادند تا سر تعظیم در برابر دشمنان زبون انقلاب، اسلام و قرآن فرود نیاورند.

رسول وزیری از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس دوشادوش فرماندهان بزرگ آن دوران در دفاع از انقلاب ایستاده و سینه‌ای سرشار از خاطرات تلخ و شیرین دوران هشت سال دفاع مقدس را دارد.

این رزمنده دفاع مقدس از سال 58 در سن 18 سالگی وارد سپاه شده و از همان ابتدا به جنگ با دشمنان انقلاب به جبهه حق علیه باطل اعزام می‌شود و جزو نخستین گروه چهل نفره اعزامی به منطقه جنگی از استان زنجان بوده که در کنار فرماندهان بزرگی همچون شهید چمران در دفاع از انقلاب جنگیده است.

وی ایستادگی را علاقه و وظیفه خود می‌داند و می‌گوید: در عملیات‌های مختلف در کردستان و مناطق مختلف حضور فعالی داشتم و شاهد از خود گذشتگی ها و ایثارگریهای رزمندگان بودم.

وی در ا ادامه بیان می‌کند: از بدو ورود به سپاه بحران‌ها یکی پس از دیگری تداوم داشت و سپاه نیز در خط مقدم برخورد با این حوادث و رخ‌دادها ایفای نقش می‌کرد که ما هم به عنوان عضو کوچکی از انقلاب و علاقه‌ای که به انقلاب داشتیم در مقابله با آرمان‌های انقلاب پا به این عرصه گذاشتیم.

زنجان

این فرمانده دوران دفاع مقدس در مورد فعالیت خود در هشت سال دفاع مقدس می‌گوید: سال 59 که جنگ آغاز شده به عنوان اولین گروه 40 نفره از سپاه استان به منطقه جنوب کشور عازم شدیم. تحرکات دشمن در سال اول جنگ زیاد بود و فراز و نشیب‌های زیادی از طرف ما و دشمن در یک سال اول شکل گرفت و در این یک سال اکثر عملیات‌ها با حضور و فرماندهی شهید چمران انجام می‌شد.

عملیات‌های گسترده‌ای در مرحله دوم جنگ اتفاق افتاد و سیر عملیات‌های آفندی از سوی رزمندگان ما شروع شد و در اولین عملیاتی که بنده در آن حضور داشتیم عملیات فتح المبین بود.

وزیری در ادامه به یکی از خاطران غرور آفرین رزمندگان اشاره کرد و گفت: در منطقه کرخه مرحله اول عملیات‌های آفندی فتح المبین که با حضور رزمندگان زنجانی حضور داشتیم. جبهه‌ای به نام جبهه شهدا ناگذاری شده بود که این جبهه چند روستا را شامل می‌شد که محدوده عملیات ما در این منطقه بود. در این عملیات این بود که نیروهای زنجانی عنوان خط شکن اقدام کردند. با دفاع جانانه رزمندگان خط اول شکسته شد مواضع بعدی دشمن دارای استحکامات زیادی بود که برای شکستن آن نیاز به نیروهای جدید داشتیم و نیاز به امکانات و تجهیزات بالایی داشتیم تا بتوانیم خط دوم دشمن را به تسخیر خود در بیاوریم.

این رزمنده دفاع مقدس چنین ادامه می‌دهد: دشمن وارد منطقه ما شده بود و شرایط پیچیده‌ای حاکم بود. دشمن توان مقابله خود را از دست داده بود در حین عقب نشینی از تجهیزات هوایی علیه نیروهای زمینی استفاده می‌کرد. این کار دشمن تحرکات ما را کاهش داد بود اما عنصر معنویت در طول هشت سال دفاع مقدس در جای جای جبهه حاکم بود و در این عملیات نیز تعدادی از نیروهای ما با جسارت تمام با وجود حملات گسترده دشمن از خاک ریز خارج شده و به دشمن یورش بودند که این موضوع روحیه رزمندگان را افزایش داد.

سردار وزیری افزود: بلاخره در یک اقدام حرفه‌ای توانستیم مواضع دشمن را تسخیر کرده و تعداد زیادی از نیروهای دشمن را به اسارت خود در بیاوریم و این عملیات غرور آفرین از خاطرات شیرینم در دوران دفاع مقدس بود.

وی در ادامه می‌گوید: گروه 40 نفره ای که به منطقه اهواز اعزام شده بودیم بعد از گذشت 20 روز از استقرار ما در منطقه که عملیات‌هایی را با فرماندهی شهید چمران انجام می‌دادیم یک ماموریتی به گروه ما از فرماندهی جنوب داده شد که از جاده فرعی اهواز به سمت خرمشهر حرکت کنیم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس عنوان کرد: در این ماموریت باید ابتدا به آبادان و بعد از آنجا به خرمشهر می‌رفتیم. در مسیر ماموریت داده شده متوجه شدیم دشمن از سمت جاده اهوار- خرمشهر عبور کرده و به دنبال تنگ‌تر کردن محاصره آبادان است. در این شرایط در مسیر ماموریت داده شده مجبور شدیم در دارخوین پیاده شویم که بین دارخوین و اهواز دستگاه‌های مهندسی نیز مشغول ایجاد خاکریز بودند و همه نیروهای مستقر در دارخوین نیز زنجانی بودند.

وی گفت: بعد از گذشته یک روز از استقرار نیروها در دارخوین به سمت روستاهای سلمانیه و محمدیه که تقریبا در تسخیر دشمن بود، حرکت کردیم. در این روستاها مستقر شده و جلوی پیشروی دشمن را گرفتیم. هشت سال دفاع مقدس فرماندهان عالی رتبه و ارزشمند و بسیار فداکاری را مانند شهید خرازی، شهید ردانی‌پور و علی فضلی را تربیت کرد.

سردار وزیری در ادامه تاکید کرد: جامعه شناسان می‌توانند به حوزه دفاع مقدس ورود کرده و عملیات‌های دفاع مقدس و رشادت‌ها و کیفیت اجرای عملیات‌ها، عوامل و عناصر عملیات‌ها را بیان کنند تا جوانان نسل امروز با رشادت‌های دوران دفاع مقدس آشنا شوند.

وی می گوید: در دوران دفاع مقدس نیرو‌ها دو گروه بودند حرفه ای و غیرحرفه‌ای که نیروهای غیرحرفه‌ای همان نیروهای مردمی بودند و نقش ویژه‌ای در این دوران داشته و در سرنوشت جنگ بسیار تاثیر گذار بودند.

فرمانده دوران دفاع مقدس افزود: ریشه ایثارگری و رفتار جهادی که امروز در گفتمان دفاع مقدس جای گرفته از آموزه‌های انقلاب است یعنی این آموزه‌ها ارمغان انقلاب است که در هشت سال دفاع مقدس بسیار کار ساز بود.

وی در ادامه خاطرات خود از دوران دفاع مقدس می‌گوید: زمانی که همرزمم قامت بیات شهید خیلی متاثیر شدم. همیشه این موضوع را به دوستان خود توصیه می کنم کسی که بخواهد شهید باکری را بشناسد زندگی شهید قامت بیات را مطالعه کند. شهید قامت بیات یک آدم مخلصی بود و خصوصیت رفتای ایشان بسیار شبیه شهید باکری بود. همه نیروهای زنجانی شهید قامت بیات را دوست داشتند. شهید قامت بیات در برابر دشمن بسیار شجاع و در برابر رزمندگان مخلص و فروتن بود.

وزیری در ادامه گریزی به رشادت‌های غواصان زنجان در هشت سال دفاع مقدس زد و گفت: کار ساماندهی و حضور غواصان زنجانی در عملیات‌های دفاع مقدس از عملیات والفجر8 آغاز شد. غواصان زنجانی در هشت سال دفاع مقدس نقش بسیار ارزنده‌ای داشتند. در عملیات والفجر 8 غواصان زنجان کار بزرگی انجام دادند و فداکاری بسیار خوبی را کردند و توانستند به نحو احسن عملیات خود را انجام دهند.//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر