logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۳
[ شناسه خبر : ۱۷۴۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
زندگینامه سرداران شهید زنجان/ 1

شهید رستمخانی، فرمانده شجاع خط شکنان زنجانی

شهید-رستمخانی،-فرمانده-شجاع-خط-شکنان-زنجانی
سردار شهید میرزاعلی رستمخانی از فرماندهان شجاع دفاع مقدس بود که در عملیات بدر به فیض شهادت نائل شد.

به گزارش موج رسا; شهید حاج میرزا علی رستم خانی در فروردین ماه سال ۱۳۳۲ در یکی از روستاهای توابع زنجان چشم به جهان گشود . دوران کودکی خود را در محیطی روستا که آکنده از محرومیت بود به سر برد و در همان جا به یادگیری قرآن و نهج البلاغه همت گماشت و در دوران نوجوانی پا به میدان تحصیل علم و دانش نهاد. او علاوه بر تحصیل یار و یاور پدرش در امر کشاورزی بود .

شهید رستم خانی پس از مدتی به خدمت سربازی اعزام شد و توانست در خدمت سربازی پایان نامه هوابردی را اخذ کند. این شهید بزرگوار پس از پیروزی انقلاب اسلامی جزء اولین تشکیل دهندگان سپاه زنجان بود شهید رستم خانی همزمان با تجاوز عراق به ایران در جبهه های نبرد حق بر علیه باطل حضور یافته و در آنجا به خدمت برای اسلام و ایران مشغول بود او با شرکت در چندین عملیات از قبیل فتح المبین ، بیت المقدس ، خیبر و … سرانجام در عملیات بدر با همرزم شهیدش محمد ناصر اشتری شهادت در راه خدا را بر زندگی دنیوی ترجیع داده و در تاریخ 26 اسفند 63 در عملیات بدر به شهادت می رسد.

شهید رستم خانی در عملیات آزاد سازی خرمشهر فرمانده یکی از ۴ گردانی بود که نیروهای زنجان در آن حضور داشتند.

خاطراتی از سردار شهید علی رستمخانی

همسر این شهید نقل می‌کند: شهید بزرگوار همیشه در جبهه بودند و کم به خانه می آمدند مگر ماموریتی پیش می آمد که به زنجان بیایند و وقتی که به زنجان می آمدند در خانه صوت قرآن ایشان فضای خانه را نورانی می کرد و به ما هم سفارش می کردند قرآن بخوانید و پیرو آن باشید، به نماز هم خیلی اهمیت می دادند و می گفتند دنبال نماز باشید و وقتی که زمان اذان می شد ما را بیدار می کردند و می گفتند آنهایی که خواب هستند را بیدار کنید تا نمازشان را بخوانند و همیشه می گفتند کارهایی که انجام می دهید همیشه برای خدا باشد و قدمی که برمیدارید در راه خدا باشد و سفارش می کردند به دیدار خانواده ی شهدا بروید.

بردار شهید رستمخانی در بیان خاطره‌ای از وی می‌گوید: در جبهه بارها و بارها از جاهای مختلف بدن مجروح شده بودند بدون اینکه کسی از آن مطلع شود، در یکی از حملات از ناحیه شکم و کبد شدیداً مجروح و به بیمارستان ایران مهر تهران اعزام شده بودند بعد از مدتی با اطلاع همرزمانش به بیمارستان مراجعه نمودم ، پزشک معالجش (دکتر کشاورز) می گفت معجزه شده و امیدی به زنده ماندنش نبود ولی الحمد لله عمل موفقیت آمیز بوده است. بعد از بهبودی مجدداً به جبهه اعزام شدند و در عملیاتهای دیگری از قبیل (حصر آبادان، فتح المبین، محرم، رمضان، بدر) شرکت کردند و مواقع مرخصی هم اکثر اوقات در سپاه بودند. ایشان فرمانده تیپ یکم لشکر ۳۱ عاشورا جزء اولین تشکیل دهندگان سپاه زنجان بود.

مادر شهید در مورد این شهید گفته است: میرزا علی هنگامی که بچه بود خیلی به نماز و روزه علاقه داشت در حالی که هنوز سن و سال او بسیار کم بود ولی می گفت من باید نمازم را بخوانم. معلم های او نیز به او علاقه زیادی داشتند و به تحصیل اهمیت زیادی می داد و هنگامی که به سربازی رفت در عرض ۲ سال تنها یک بار به مرخصی آمد. در زمان جنگ نیز بسیار فعال بود یک روز به مرخصی آمد و گفت وای حمله خواهد شد و دوستانم ماندند گفتم میرزا علی تو قرار است در هر حمله ای آنجا باشی؟ گفت مادر من باید در هر حمله در آنجا باشم تا زمانی که نفس دارم باید بروم.

پدر شهید رستمخانی در مورد فرزندش گفته است: بنده نمی دانستم میرزا علی در جنگ چه مسؤلیتی در جنگ دارد و هنگامی که به جبهه رفتم دیدم که او فرمانده تیپ است، خیلی زحمت کشید و خیلی زخمی شد. به او می گفتم بیا یک زندگی درست کن یک خانه درست کن، یک زمین درست کن اما او در جواب می گفت اگر ما پیروز نشویم من هیچ کاری انجام نخواهم داد ،خداوند کریم است.

سردار منصور عزتی یکی از همرزمان شهید رستمخانی می‌گوید: در عملیات بدر آتش دشمن بسیار سنگین بود. طوری که هیچکس توان حرکت نداشت بر اثرآتش دشمن، همه جا تاریک گردید و دود آتش همه جا را فرا گرفت. لحظات بسیار سختی بود. من به چهره حاجی خیره شده بودم. داشت با بی سیم صحبت می کرد. تماس رادیویی قطع شد. حاجی لحظاتی نشست و شاهد آتش بی امان دشمن بود.  بطور غیر قابل تصور حاج میرزا علی یکدفعه بلند شد و سرپا ایستاد و خود را در معرض آتش و ترکشها قرار داد. هر چی اصرار کردیم حاجی بنشین ، گوش نکرد . بعد از مدتی که آتش دشمن کم شد رو به او کردم و گفتم حاجی این چه کاری بود که کردی و او در جواب من گفت: منصور یکدفعه احساس کردم که آتش دشمن می خواهد عزمم را بشکند و روحیه ام را نابود کند، لذا با این کار خواستم با آن مقابله کنم. این واقعه در عصر روزی اتفاق افتاد که حاجی شب آن روز به شهادت رسید.

سردار جهانبخش کرمی فرمانده سپاه استان زنجان و یکی از همرزمان این شهید در مورد شجاعت این شهید می‌گوید: در عملیات بدر شبی که آخرین شب بعد از 6 و 7 روز عملیات بود شهید رستمخانی با بیسیم‌چی و تعدادی از نیروهای خودشان روی اتوبان بصره ـ العماره در غرب دجله رفته بود (تنها لشگری که از دجله عبور کرد لشکر عاشورا بود) که شهید رستمخانی از شهرک حلیبیه نیز عبور کرده بود در اتوبان پایش را به آسفالت می‌کوبید و بیسیم را به دست گرفته بود و به شهید باکری می‌گفت آقا مهدی نیرو تخریب‌چی بفرستید من این پل را تخریب و جاده را مسدود کنم، همه در حیرت بودند انگار مالک اشتر در خیبر می‌جنگند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر