logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۱
[ شناسه خبر : ۱۷۴۴۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در جلسه ستاد استانی کرونا مطرح شد:

احتمال مواجهه با پیک کرونا در مهرماه/ 22 درصد مدارس، شرایط قابل قبول برای ادامه فعالیت دارند

احتمال-مواجهه-با-پیک-کرونا-در-مهرماه-22-درصد-مدارس،-شرایط-قابل-قبول-برای-ادامه-فعالیت-دارند
جلسه ستاد کرونا استان زنجان شامگاه یک‌شنبه به ریاست استاندار زنجان برگزار شد که احتمال مواجهه با پیک این بیماری در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی همزمان با موج سوم در مهرماه، پیش‌بینی شد.

به گزارش موج رسا; رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در این جلسه گفت: در سطح کشور، شاهد شروع موج سوم بیماری کرونا هستیم که در برخی استان‌ها با شیب بسیار تندی پیش می‌رود.

پرویز قزلباش اظهار داشت: یکی از مهمترین تجاربی که طی 7 ماه اخیر به دست آمده این است که هرچه تعداد بستری‌ها افزایش یابد، ضایعات بیشتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به آخرین وضعیت استان از لحاظ بیماری کرونا خاطرنشان کرد: در 18 خردادماه سال جاری به طور متوسط در هفته بین 40 تا 50 بیمار بستری داشتیم که این میزان در 2 هفته اخیر به 33 تا 71 مورد رسیده است.

قزلباش با بیان اینکه امروز 76 مورد بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) داشتیم، افزود: نصف این بیماران، بدحال بوده و از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با بیان اینکه شمار بستری‌ها افزایش پیدا کرده است، گفت: طبیعی است که تعداد موارد مثبت نیز در این شرایط با شیب ملایم افزایش یافته اما میزان مرگ و میرها کاهش داشته که از این حیث، پایین‌تر از میانگین کشوری هستیم البته در بستری‌های مثبت نیز کمتر از میانگین کشوری هستیم اما با شیب ملایم به سمتی می‌رویم که پیش‌بینی می‌شود طی 2 تا 3 هفته آتی به سمت افزایش بیماری حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه شهرستان زنجان، 50 درصد آمار بیماران را در بر می‌گیرد، اظهار داشت: در شهرستان‌های ابهر و خرمدره همچنان سطح بالایی از بستری‌ها را داشتیم که ابهر طی هفته گذشته، نزولی شد اما خرمدره همچنان نسبت به متوسط استان، افزایشی است.

قزلباش با بیان اینکه وضعیت در خدابنده، پایدار و پایین‌تر از میانگین استان است، خاطرنشان کرد: وضعیت طارم نیز چند هفته‌ای است که سفید بوده اما سلطانیه نسبت به میانگین استانی، بالاتر است و ماهنشان، شیب نزولی دارد.

وی افزود: ایجرود نیز روند افزایش قابل توجهی دارد و الان بیشترین شیب صعودی در این شهرستان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه، گفت: مقایسه بین یکم تا 15 تیر و 16 تا 30 شهریور، نشان از روند نزولی استفاده از ماسک دارد و در اماکن عمومی و مراکز به طور محسوسی کاهش پیدا کرده که این یک هشدار است.

وی با بیان اینکه 80 درصد مدارس استان پایش شده‌اند، افزود: بر اساس چک‌لیست‌ها فقط 22 درصد مدارس استان واجد شرایط قابل قبول برای ادامه فعالیت هستند.

** استان زنجان، مازاد تولید ماسک دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز گفت: در رابطه با ماسک در استان، مازاد تولید داریم و سبب شده که کم‌کم با کاهش تولید مواجه شویم زیرا هم‌اکنون 5 میلیون ماسک مازاد موجود است.

محمدرضا آبی‌پور اظهار داشت: یکی از دلایل این مازاد ماسک، مشکل خرید شرکت تعاونی داروسازان به دلیل مطالبات از مراکز درمانی است که برای جبران آن 6 مرکز هلال احمر و یک مرکز فنی و حرفه‌ای به صورت مستقیم، ماسک به قیمت 1000 تومان در سطح شهر زنجان توزیع می‌کنند و در صورت اعلام نیاز از سوی فرمانداران به صورت فوق‌العاده برای سایر شهرستان‌ها نیز قابل تامین است.

وی با بیان اینکه توان تولید روزانه 10 تُن مواد ضدعفونی‌کننده پایه الکل داشتیم، گفت: یک واحد دیگر به نام کیمیا الکل درخواست تولید روزانه 20 تن را دارد که مازاد بر مصرف استان است و حتی ذخیره احتیاطی نیز داریم.

آبی‌پور افزود: حواله تامین ماسک به نرخ کمتر از 1000 تومان و همچنین مواد ضدعفونی‌کننده دست و سطوح برای استفاده در مدارس به آموزش و پرورش داده شده است.

** در ارائه آمارها همزبانی داشته باشیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز گفت: فرمانداران، بخشداران و دهیاران طی 15 روز گذشته از زمان بازگشایی مدارس، همکاری فوق‌العاده‌ای با آموزش و پرورش داشته‌اند.

ابراهیم رفیعی اظهار داشت: مجموعه نظارتی و بازرسی وسیعی درآموزش و پرورش استان راه‌اندازی شده به طوری که برخی مدارس حتی به صورت روزانه، بازدید می‌شوند اما نتایج اطلاعات ما متفاوت با اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه موفق به جذب اعتبار استانی برای ارتقای بهداشت مدارس نشدیم اما 1.5 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، تامین شده که هفته آینده اقدام می‌شود.

رفیعی با بیان اینکه برخی تحلیل‌های آماری، خطا می‌دهند، تصریح کرد: باید در ارائه آمارها همزبانی داشته باشیم هر چند نمی‌گوییم هیچ مشکلی در مدارس نیست چرا که ممکن است در مدارس نیز مانند سایر اماکن مشکلاتی وجود داشته باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه گفت: مهمترین خواسته ما رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی در جامعه است.

محمدرضا صائینی با بیان اینکه احتمال مواجهه با پیک بیماری در مهرماه وجود دارد، اظهار داشت: کرونا صادقانه صحبت می‌کند و می‌گوید که هر کس وارد اقلیم من شود، وارد اقلیمش می‌شوم.

وی خاطرنشان کرد: امروز به همر میزان بتوانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پیگیری کنیم، کنترل پیک آن در آینده آسان خواهد بود و عدد و رقم‌ها عملاً با وجود و شدت بیماری، خود را نشان خواهد داد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر