logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۷
[ شناسه خبر : ۱۷۳۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

تیر خلاص گوترش به توهم آمریکا درباره مکانیزم ماشه؛ نظر شورای امنیت شرط است

-تیر-خلاص-گوترش-به-توهم-آمریکا-درباره-مکانیزم-ماشه؛-نظر-شورای-امنیت-شرط-است-
دبیرکل سازمان ملل متحد درباره ادعای آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، گفت: ما درباره برجام بر اساس نظر شورای امنیت عمل می‌کنیم.

به گزارش موج رسا; آنتونیو گوترش روز چهارشنبه در نشست خبری خود که به مناسبت آغاز هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد که امسال به دلیل شیوع کرونا در جهان به ویژه آمریکا به صورت مجازی برگزار می‌شود، این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که آمریکا مدعی است مکانیزم ماشه را فعال کرده است، در حالیکه تقریبا همه اعضای شورای امنیت با آن مخالفت کرده‌ و همچنان در برجام باقی مانده‌اند. آیا با شورای امنیت در این باره همکاری دارید یا با مقامات آمریکا برای جلوگیری از هرج و مرج در سازمان ملل تماس داشته‌اید؟

وی تصریح کرد: موضع ما بسیار ساده و به همان صورت باقی است. این شورای امنیت به عنوان یک رکن سازمان ملل متحد است که وظیفه تفسیر قطعنامه‌های شورای امنیت را دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: از این رو، ما همانگونه عمل می‌کنیم که شورای امنیت عمل کند.

گوترش از زمان خروج یکجانبه آمریکا از برجام تا کنون همواره بر حفظ این توافق بین‌المللی که از آن به عنوان دستاورد دیپلماتیک برای رژیم منع گسترش سلاح اتمی یاد می‌کند، تاکید داشته است.

اظهار نظر روز چهارشنبه دبیرکل سازمان ملل متحد در واقع نشان دهنده آن است که دبیرخانه این سازمان تصمیمی برای دایر کردن کمیته تحریم علیه ایران ندارد چرا که 13 عضو شورای امنیت به اتفاق نظر معتقدند آمریکا با خروج از برجام به مشارکت خود در این توافق پایان داده است و دیگر حق استفاده از ابزار بازگرداندن تحریم آن هم بدون طی کردن مراحل حل اختلاف را ندارد.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه اوت به قطعنامه‌ آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران رای نداد و همچنین درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها را مسکوت گذاشت و آن را باطل اعلام کرد.

با این حال، آمریکایی‌ها در این مسیر حرکت می‌کنند که باز هم بی توجه به چندجانبه‌گرایی، به طور یکجانبه به اصطلاح تحریم‌های سازمان ملل را به اجرا درآوردند تا مانع از آزادی عمل ایران در خرید و فروش تسلیحات دفاعی خود شوند.

به موجب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در پی توافق هسته‌ای با اجماع کامل به تصویب رسید، محدودیت تسلیحاتی ایران در 27 مهرماه امسال به پایان می‌رسد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر