logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۶
[ شناسه خبر : ۱۷۳۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خبر داد؛

وضعیت نگران کننده کاهش میزان موالید در زنجان

وضعیت-نگران-کننده-کاهش-میزان-موالید-در-زنجان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان از وضعیت نگران کننده کاهش میزان موالید در زنجان خبر داد.

به گزارش موج رسا;  محمدرضا صائینی امروز در جلسه شورای راهبری استان زنجان اظهار داشت: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت جمعیتی کشور، نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولان بوده و باید متولیان برنامه درستی در این زمینه پیاده‌سازی کنند.

 وی با اشاره به فرصت 15 تا 20 ساله استفاده از پنجره جمعیتی، افزود: در حال حاضر در سال‌های طلایی پنجره جمعیتی قرار داریم که باید با برنامه‌ریزی مناسب عدم رشد جمعیت جبران شود.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر استان زنجان دارای یک میلیون و ۹۵ هزار و ۵۷ نفر جمعیت است که درصد جمعیتی بالای ۶۰ سال این استان ۱۱.۳ درصد است، افزود: شاخص امید به زندگی در استان زنجان نیز حدود ۷۹ سال است که این آمار در بانوان یک و نیم سال بیشتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان کاهش میزان موالید استان را نگران کننده اعلام کرد و گفت: در سال ۹۴ بیشترین موالید با ۲۲ هزار و ۱۸۰ نفر ثبت شده است که در سال‌های اخیر با کاهش به حدود ۴ هزار نفری  این آمار به ۱۶ هزار و ۹۸۱ نفر در سال گذشته رسیده است.

صائینی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای رشد جمعیت باید یک دهه قبل‌تر انجام شود، ادامه داد: سیاست‌های یک دهه‌ای در زمینه جمعیت کارساز است و برای استفاده از فرصت طلایی پنجره طلایی امروز زمان تصمیم‌گیری است.

وی نمودار مرگ نوزاد در استان زنجان را سند افتخار ملی برای استان عنوان کرد و گفت: این نمودار با مرگ 6.42 در برابر هر یک هزار کودک متولد شده، به عنوان شاخص توسعه یافتگی است.

این مسئول درصد متوسط رشد سالانه جمعیت در زنجان را ۱.۱ درصد اعلام کرد و بیان داشت: وضعیت زنجان در این شاخص نسبت به نرم کشوری بهتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان ادامه داد: میزان باروری کلی برای زنان ۱۰ تا ۴۹ سال در استان در سال گذشته رقم ۱.۹۱ است که در مقایسه با سال ماقبل که ۲.۲ درصد بود، کاهش ۱۱ دهم درصد را نشان می‌دهد.

صائینی با بیان اینکه روند ازدواج زنجان در فاصله سال‌های بین ۹۰ تا ۹۸ کاهش یافته  و حدود ۴۷ درصد است، افزود: روند طلاق در زنجان نسبت به نرم کشور بهتر است.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر