logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۷
[ شناسه خبر : ۱۷۳۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر زراعت جهادکشاورزی استان زنجان:

افزایش 5 برابری قیمت کودهای شیمیایی یارانه‌ ای/ 25 هزار تن کودشیمیایی برای کشت پاییزه تهیه شده است

افزایش-5-برابری-قیمت-کودهای-شیمیایی-یارانه‌-ای-25-هزار-تن-کودشیمیایی-برای-کشت-پاییزه-تهیه-شده-است
مدیر زراعت جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به افزایش 5 برابری قیمت کودهای یارانه‌ ای گفت: با این حال برای کشت پاییزه 25 هزار تن کودشیمیایی تهیه شده و در بین کشاورزان توزیع می‌شود.

حسین عامری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه مصرف کودهای پتاسه و فسفاته در مزارع الزامی است اظهار کرد: کشاورزان می‌توانند از کودهای داخلی نیز به جای این کودها در مزارع استفاده کنند.

وی افزود: کشاورزان می توانند از کودهایی که به عنوان ریز مغذی در داخل تولید می‌شود و نسبت به کودهای وارداتی دارای درصدی کمتری هستند به عنوان جایگرین کودهای وارداتی استفاده کنند.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه برخی از کودهای وارداتی جایگزینی ندارد اما کشاورزان می‌توانند بخشی از نیاز خود را از کودهای داخلی به عنوان جایگرین استفاده کنند گفت: مشکلی به لحاظ سهمیه کود کشاورزان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه کودهای داخلی توسط بخش خصوصی توزیع می‌شود و کشاورزان می‌توانند کودهای جایگزین را از مراکز بخش خصوصی تهیه کرده و استفاده کنند عنوان کرد: کودهای وارداتی و یارانه‌ ای هر ساله توسط جهادکشاورزی توزیع می‌شود و در این راستا امسال مشکلی در استان نداریم.

عامری با بیان اینکه کودهای مورد نیاز کشاورزان تامین شده است افزود: اکنون کمبودی نداریم و تنها مشکلی که وجود دارد این است که قیمت‌ها تقریبا 5 برابر افزایش یافته است.

وی با تاکید براینکه امسال 25 هزار تن کودشیمیایی یارانه‌ ای برای کشت پاییزه تدارک دیده شده است افزود: 12 هزار تن ازته و 13 هزار تن کودهای فسفاته و پتاسه است.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان زنجان در مورد افزایش قیمت کود و تاثیر آن در تولید محصولات کشاورزی گفت: اگر مصرف کودها کمتر شود در راندمان تولید تاثیرگذار است ولی متقاضیانی زیادی در حال حاضر داریم و این نشان می‌دهد که مصرف کودها را همانند سال‌های گذشته خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: متاسفانه امسال افزایش قیمت کودشیمیایی منجر به افزایش هزینه تولید می‌شود اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم هر سال کشاورزان کمتر به مصرف استاندارد کودهای شیمیایی در مزارع توجه داشتند که با افزایش قیمت‌ها این موضوع قطعا مورد توجه قرار می‌گیرد و مصرف استاندارد از کودهای شیمیایی تقریبا عملی‌ می‌شود.//ع   

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر