logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۲
[ شناسه خبر : ۱۷۲۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
در اثر تصمیمات اقتصادی دولت؛

کشاورزان زنجانی در شوک افزایش چند برابری قیمت کودهای شیمیایی

کشاورزان-زنجانی-در-شوک-افزایش-چند-برابری-قیمت-کودهای-شیمیایی
افزایش قیمت کودهای شیمیایی و در کنار آن افزایش قیمت اقلام و تجهیزات کشاورزی باعث شده تا کشاورزان با مشکلات متعددی روبرو باشند.

به گزارش موج رسا; این روزها کشاورزان زنجانی در شوک افزایش قیمت کودهایی شیمیایی هستند به طوریکه به گفته برخی مسئولان قیمت یک کیسه کود فسفات از 85 هزار تومان سال گذشته به 450 هزار تومان رسیده است، باید دید امسال با این وضعیت افزایش قیمت کودها کشاورزان زنجانی برای کشت محصولات خود چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد.

یکی از دلایلی که این روزها بحث افزایش قیمت کودهای شیمیایی شده حذف ارز 4200 تومانی از واردات کود وتبدیل آن به ارز نیمایی است که باعث افزایش های چند برابری شده است.

در کنار افزایش قیمت کود قیمت سموم نیز افزایش بیش از چهار برابری داشته است که گفته می‌شود دلیل آن نیز حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی است، همچنین قیمت تراکتور با اینکه افزایش چند ده درصدی داشته اما کشاورزان در تامین آن نیز دچار مشکل هستند.

عبدالحسین ادیبان مدير شركت خدمات حمايتي كشاورزي استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به موضوع افزایش قیمت کود‌های شیمیایی در استان زنجان اظهار کرد: به طور میانگین قیمت کودهای شیمیایی امسال نسبت به سال گذشته 300 درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: به طور مثال در حال حاضر یک کیسه 50 کیلویی کود فسفات که سال گذشته 85 هزار تومان بود امسال به 450 هزار تومان رسیده است.

مدير شركت خدمات حمايتي كشاورزي استان زنجان ابراز کرد: افزایش قیمت بیشتر مربوط به کودهای شیمیایی وارداتی است و این افزایش قیمت براساس تصمیم دولت اتفاق اتفاده است.

وی با تاکید براینکه تا به امروز با مشکل کمبود مواجه نیستیم عنوان کرد: مشکل تنها افزایش چندین برابری قیمت‌ها است که از توان کشاورزان خارج است.

ادیبان با اشاره به اینکه کاهش مصرف کود بر عملکرد حوزه کشاورزی می‌تواد جزئی باشد تاکید کرد: با این حال کشاورزان می‌توانند از کودهای جایگزین تولید داخلی استفاده کنند چرا که این کودها هم تاثیر گذارترند و هم خاک را کمتر تخریب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مواردی که بیشتر در شبکه‌های اجتماعی در خصوص کاهش تولید با افزایش قیمت کود مطرح است بیشتر شائبه است ابراز کرد: کودهای ارگانیک و داخلی می‌تواند جایگزین کودهای وارداتی باشد.

مدير شركت خدمات حمايتي كشاورزي استان زنجان تاکید کرد: بیشتر کودهای وارداتی در خاک استفاده می‌شود و این موضوع از طرفی هم به مرور زمان می‌تواند سبب تخریب خاک شود که کشاورزان می‌توانند برای جلوگیری از تخریب خاک و همچنین حل مشکل بالا بودن قیمت کودهای وارداتی از تولید کودهای داخلی و ارگانیک استفاده کنند.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر