logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۶
[ شناسه خبر : ۱۷۲۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد؛

لاستیک در دور افزایش قیمت‌ها/ چرخی که برای رانندگان گران می‌چرخد

لاستیک-در-دور-افزایش-قیمت‌ها-چرخی-که-برای-رانندگان-گران-می‌چرخد
افزایش قیمت تایر در چند روز گذشته موجب ایجاد نوساناتی جدید در بازار خودرو و افزایش قیمت برخی خودروها شده است.

به گزارش موج رسا; نوسانات بازار چند روزی است موجب افزایش قیمت لاستیک در کشور شده است که این افزایش با وجود افزایش 30 درصدی در گذشته به مذاق رانندگان خوش نمی‌آید، چرا که در شرایط فعلی اقتصاد جامعه افزایش چندین برابری قیمت لاستیک مشکلات عمده‌ای را برای رانندگان به وجود آورده است.

در تیرماه امسال بود که قیمت لاستیک با افزایش 30 درصدی صدای رانندگان زنجان و بسیاری از رانندگان در کشور را در آورد اما تنها با گذشت دو ماه افزایش 25 درصدی دوباره به مشکلات این قشر اضافه کرده است.

*تغییر قیمت ارز موجب افزایش قیمت لاستیک شد

تغییر قیمت ارز یکی از دلایل افزایش قیمت لاستیک از سوی کارشناسان مطرح می‌شود چرا که تولید کنندگان نمی‌توانند با قیمت‌های گذشته فعالیت کرده و این فعالیت‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

البته موانع و محدودیت‌های موجود بر سر راه طرح فروش دولتی، آشفتگی بازار تایر و احتکار از دیگر دلایل افزایش قیمت لاستیک از سوی کارشناسان بازار عنوان می‌‌شود.

معاون حمل‌و‌نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل‌و‌‌نقل جاده‌ای استان زنجان در خصوص گرانی لاستیک به خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: سازمان صمت در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

*رانندگان از افزایش قیمت لاستیک ناراضی هستند

علی مدقالچی با بیان اینکه رانندگان از افزایش قیمت لاستیک ناراضی هستند چرا که امسال نیز محدودیت‌های بسیاری برای توزیع لاستیک وجود داشت، افزود: لاستیک‌های برند و با کیفیت بسیار گران بوده و خرید آن از توان رانندگان خارج است.

وی یادآور شد: بسیاری از لاستیک‌های چینی نیز از کیفیت لازم برخوردار نیستند اما برخی رانندگان مجبور به خرید لاستیک‌های کم کیفیت هستند.

این مسئول با اشاره به کمبود لاستیک برای خودروهای خاور و مینی‌بوس، ادامه داد: رانندگان از قیمت بالای لاستیک شاکی هستند.

 "محسن قربانلو" رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان استان زنجان در این زمینه به خبرنگار موج رسا، گفت: در خصوص افزایش قیمت لاستیک استان‌ها هیچ دخالتی نداشته و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان کشور در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با بیان اینکه لاستیک دارای مصرف عمومی است و دلیل افزایش آن حذف ارز 4 هزار و 200 تومنی است، افزود: در حال حاضر لاستیک با ارز نیمایی ارائه می‌شود.

در سال جدید تامین مواد اولیه تایر که با ارز 4 هزار و 200 تومانی تامین می‌شد با قیمت 19 هزار تومانی ارز نیمایی محاسبه شد که این عدم گشایش اعتباری موجب افزایش قیمت تا 55 درصد شده است.

مجتبی اسدی، کارشناس معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت استان زنجان، با اشاره به افزایش 55 درصدی قیمت لاستیک در طی 5 ماه گذشته، اظهار داشت: در این زمینه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان تصمیم‌گیری می‌کند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت اینگونه اتفاق می‌افتد که تولید کنندگان هزینه‌های خود را به سازمان حمایت ارائه می‌کنند و در صورتی که قیمت تولید از قیمت مصوب بالاتر باشد، سازمان اجازه افزایش قیمت را می‌دهد.

اسدی با بیان اینکه در زمینه تولید باید به هزینه‌های تولید از جمله حقوق کارگران، نوسانات ارز، تامین مواد اولیه توجه شود، افزود: نخ تایر از زنجان خریداری می‌شود که امسال دوبار قیمت آن افزایش یافته و این موضوع در افزایش قیمت لاستیک نیز موثر است.

*قیمت لاستیک در بازار آزاد بالاتر از قیمت مصوب

کارشناس معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت استان زنجان یادآور شد: در حال حاضر در بازار آزاد قیمت لاستیک بالاتر از قیمت مصوب بوده و چون کارخانجات نمی‌توانند به اندازه تقاضا در کشور لاستیک توزیع کنند، این امر مشکلاتی را برای رانندگان به وجود آورده است.

اسدی با بیان اینکه قیمت تایر نسبت به سایر کالاها افزایش کمتری داشته و لاستیک از سال گذشته تا کنون برخلاف همه کالاها افزایش 100 درصدی نداشته است، افزود: یکی از دلایل بی‌کیفیتی تایر در حال حاضر عرضه زودهنگام آن در بازار است در حالی که تایر بعد از تولید باید 4 ماه در انبار باشد تا مواد آن جا بیفتد.

وی گفت: کیفیت تایرهای تولیدی کاهش نداشته است چرا که پروسه قبلی در زمینه تولید به کارگیری می‌شود اما شرایطی از جمله شرایط تحریم نیز در این زمینه تاثیرگذار است.

کارشناس معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت استان زنجان خاطرنشان کرد: در حالت عادی مواد اولیه به صورت انتخابی خریداری می‌شد اما در شرایط تحریم امکان انتخاب مواد اولیه وجود ندارد و تولیدکنندگان مجبور به خرید موادی هستند که کیفیت شرایط عادی را ندارد.

وی افزود: تقاضا در زمینه تایر در حال حاضر افزایش است و این موضوع موجب شده تا لاستیک به محض تولید وارد بازار شود.

البته نوسان قیمت خودرو، محدودیت‌های ارزی و وارداتی و مداخلات دولتی از دیگر عواملی است که از سوی کارشناسان برای بحران بازار لاستیک عنوان می‌شود که افزایش قیمت نیز به این بحران افزوده می‌کند.

در شرایط بیماری کرونا که بسیاری از رانندگان با حداقل فعالیت مواجه بودند افزایش قیمت را خارج از توان خود می‌دانند چرا که تعطیلی‌های مکرر موجب کاهش فعالیت و درآمد آنها شده است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر