logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۵
[ شناسه خبر : ۱۷۲۱۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یک مسئول در اداره کل منابع طبیعی استان زنجان:

336 هزار هکتار از مراتع استان زنجان واگذار شد

336-هزار-هکتار-از-مراتع-استان-زنجان-واگذار-شد
رئیس اداره مرتعِ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، مجموع مساحت مراتع این استان را یک میلیون و 137 هزار و 60 هکتار بیان کرد و گفت: 336 هزار و 281 هکتار از مراتع استان در قالب طرح مرتع‌داری جهت بهره‌برداری به روستاییان واگذار شده است.

سعید حسنلو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: اجرای پروژه‌های صندوق توسعه ملی از محل اعتبارات سال 99 و احاله مدیریت در سطح 286 هزار هکتار از مراتع استان از مهمترین برنامه‌های مرتع‌داری در سال جاری است.

وی خاطرنشان کرد: تهیه طرح مرتع‌داری برای 115 هزار هکتار و ممیزی مرتع در سطح 15 هزار هکتار نیز بخش دیگری از اهم برنامه‌های این اداره کل در سال 99 به شمار می‌رود.

رئیس اداره مرتعِ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در خصوص اقدامات این اداره در سطح مراتع یک سال گذشته گفت: توزیع 99 دستگاه آبشخوار فلزی 4 متری، بذرپاشی در 130 هکتار از مراتع، تبدیل دیم‌زار کم‌بازده در سطح 280 هکتار، کپه‌کاری در 617 هکتار، کودپاشی به 367 هکتار و حفاظت و قُرق از 347 هکتار از مراتع استان زنجان از جمله اقداماتی است که طی یک سال اخیر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح مراتع استان اجرا شده است.

حسنلو افزود: کودپاشی در 140 هکتار و تبدیل دیم‌زار در 50 هکتار از سطح مراتع نیز اقداماتی است که طی این مدت از محل اعتبارات استانی انجام شده است.

به گزارش موج رسا؛ مرتع، زمینی با پوشش گیاهی طبیعی خودرو است که غالباً یک‌ساله و چندساله و به صورت بوته‌ای و بعضاً درختچه‌ای و يا دارای درختان پراکنده بوده و برای چَرای دام، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرتع، یکی از منابع تامین غذای دام‌های اهلی و وحوش بوده و کارکردهای متعددی از قبیل حفظ آب و خاک، ارزش‌های زیست‌محیطی، گیاهان دارویی و صنعتی دارد.

طرح مرتع‌داری، سند مدونی از مجموعه اقداماتی است که به منظور مدیریت پایدار مراتع با هدف حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری صحیح و استمرار تولید در محدوده معينی از مراتع، تهیه و در قالب طرح به تصویب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و یا واحدهای تابعه استانی می‌رسد.//آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر