logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۵
[ شناسه خبر : ۱۷۱۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
در گفت‌و‌گو با موج رسا مطرح شد؛

درس‌ها و عبرت‌هایی که باید از عاشورا گرفت/ فداکاری برای حفظ دین از درس‌های مهم عاشورا است

درس‌ها-و-عبرت‌هایی-که-باید-از-عاشورا-گرفت-فداکاری-برای-حفظ-دین-از-درس‌های-مهم-عاشورا-است
امام جمعه ابهر گفت: در واقعه عاشورا درس‌های و عبرت‌هایی وجود دارد که باید همه افراد جامعه نسبت به آن بی‌توجه نباشند.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: امام حسین (ع) در مسیر مکه تا کربلا سخنرانی‌های مختلفی در منازل انجام دادند که این سخنرانی‌ها در چندین بخش قابل تقسیم‌بندی است.

وی عدم معاد باوری و اعتقاد به مرگ و قیامت را یکی از گلایه‌های امام حسین (ع) از امت خویش عنوان کرد و گفت: امام حسین (ع) از هر فرصتی برای تذکر دادن به جامعه استفاده می‌کردند چرا که ایشان معتقد بودند جامعه‌ای که اعتقاد به مرگ داشته و معاد باور باشد آن جامعه به انحراف کشیده نمی‌شود.

کارشناس مسائل مذهبی بیان داشت: هنگامی که امام حسین (ع) متوجه شد جامعه اعتقاد به مرگ و قیامت را فراموش کرده و نسبت به خودشناسی بی‌توجه هستند، همواره در مسیر حرکت خود نسبت به این موضوع تذکر می‌دانند که این موضوع هم می‌تواند یکی از عبرت‌هایی باشد که باید از عاشورا گرفت.

حجت‌الاسلام رحیمی بیان داشت: اگر انسان مراقب گوش، زبان و ادارک خود باشد، به جایگاهی می‌رسد که بلندگو و آیینه خداوند متعال می‌شود.

وی با اشاره به تاکیدات امام حسین (ع) نسبت به مسئله امام‌شناسی، گفت: امام حسین (ع) می‌دانست که اگر جامعه امام شناس بوده و توحید محور حرکت کرده، نبوت را بشناسد و مسئله معاد را باور کند آن جامعه به انحراف کشیده نمی‌شود.

امام جمعه ابهر بیان داشت: در قرآن کریم نیز نسبت به عبرت‌گیری از احوالات مختلف جهان هستی تاکید شده است که می‌توان از آن جامعه به آیه 11 سوره انعام آیه و داستان حضرت یوسف اشاره کرد.

 وی با بیان اینکه درس‌ها و عبرت‌های در واقعه عاشورا وجود دارد که باید تک تک افراد جامعه به آن توجه کنند، افزود: لزوم فداکاری برای حفظ دین و لزوم گذشت از دارایی در راه قرآن و اسلام از درس‌های مهم عاشورا محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل مذهبی بیان داشت: در دوران امام حسین (ع) مردم برای حفظ دین و در راه قرآن هزینه نکردند و جامعه پس از 50 سال از رحلت پیامبر گرامی اسلامی به آن جایی رسید که کسی همچون امام حسین (ع) برای نجات جامعه فداکاری کرد.

امام جمعه ابهر با بیان اینکه مهمترین عامل به وجود آمدن کربلا کنار گذاشتن وصیت پیامبر گرامی اسلام و جدایی از خاندان عترت بود، افزود: اگر امروز مردم ولایت محور نبوده و معاد را باور نداشته باشند، کربلاهای دیگر در راه است.

حجت‌الاسلام رحیمی خاطرنشان کرد: اگر مردم جایگاه ولایت فقیه را نشناخته و به سخنان رهبر عظیم الشان بی‌توجه باشد اگر کربلایی در پیش باشد، مردود خواهند بود.

وی افزود: کمرنگ شدن معنویات و عدم توجه به وصیت پیامبر گرامی اسلام، از مهمترین عوامل انحراف جامعه بود چرا که جامعه‌ای که معنویات را کنار گذاشته و از ولایت جدا باشد آن جامعه دچار انحراف می‌شود.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: جامعه‌ای که میخکوب و دلبسته به دنیا شود آن جامعه منحرف می‌شود اما اگر به وصایای پیامبر و به قرآن عمل کرده و معنویات را در زندگی نهادینه کنیم، کربلایی به وجود نخواهد آمد.

امام جمعه ابهر داشتن غیرت دینی را از رموز سربلندی امت اسلامی عنوان کرد و گفت: هر مسئولی که در تصمیم‌گیری خود کاری کرد که دشمنان به آن طمع کردند، آن مسئول بی‌غیرت است و هر اگر کسی کاری کاری کرد که دشمنان  به آن جامعه نفوذ کردند در کار خودش بی‌غیرتی کرده است، همانگونه که می‌بینیم در واقعه عاشورا، غیرت دینی افول کرد و کربلا به وجود آمد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر