logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۷
[ شناسه خبر : ۱۷۱۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 13 دقیقه ]
گزارش موج رسا از عواقب تعطیلی باشگاه‌های ورزشی؛

معیشت باشگاه‌داران در آتش مصلحت‌اندیشی مسئولان می‌سوزد

معیشت-باشگاه‌داران-در-آتش-مصلحت‌اندیشی-مسئولان-می‌سوزد
همزمان با شیوع ویروس کرونا و متعاقب آن طبق تصمیمات ستاد کرونای استان، فعالیت بسیاری از مشاغل، تعطیل شد که مشاغل مختلف پس از مدتی، فعالیت خود را از سر گرفتند اما فعالیت باشگاه‌های ورزشی کماکان تعطیل بوده و فقط مقطعی بسیار کوتاه دایر و سپس دوباره تعطیل شد و افرادی که از این راه، امرار معاش می‌کردند در آتش مصلحت‌اندیشی مسئولان استان سوختند.

به گزارش موج رسا; پس از اِعمال محدودیت‌های چند هفته‌ای ستاد کرونای استان، دوباره این محدودیت‌ها برداشته شده اما ظاهراً فعالیت باشگاه‌های ورزشی به دلیل آنچه که دبیرخانه ستاد دانشگاهی کرونای استان اعلام کرده به مصلحت نیست، کماکان تعطیل بوده که علاوه بر خسارت‌های گزاف مادی، خسارت و ضررهای روحی و روانی نیز به خانواده ورزش استان وارد کرده که اثرات برخی از آن‌ها در درازمدت، مشخص خواهد شد. 

10 میلیارد تومان خسارت مادی به ورزش استان وارد شده است

محمدعلی حمزه‌پور، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه خسارت 10 میلیارد تومانی به ورزش و جوانان این استان در ایام کرونا وارد شده است، گفت: این خسارت‌ها در 4 بخش عدم وصول اجاره‌ها، باشگاه‌های خصوصی، هیات‌های ورزشی و سالن‌ها و حوزه جوانان است.

وی افزود: تعطیلی باشگاه‌ها و اماکن ورزشی به دلیل پیشگیری از ابتلای ورزشکاران و مربیان به ویروس کرونا پیامدها وتبعات بسیاری در پی داشته که ضررهای مالی، بخشی از آن‌هاست.

حمزه‌پور با اشاره به اینکه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با درخواست اداره کل ورزش و جوانان این استان، بازگشایی باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی را در شرایط فعلی به مصلحت ندانسته است، اظهار داشت: این اداره کل و تمام جامعه ورزش و جوانان، تابع تصمیمات ستاد استانی و ملی کرونا بوده و تنها در صورت تایید این ستاد، فعالیت‌ها را از سر خواهند گرفت. هر چند باشگاه‌های ورزشی این استان از بابت شیوع بیماری کرونا به لحاظ کسب درآمد، متحمل ضرر و زیان جدی شده‌اند اما به خاطر پیشگیری از ابتلای ورزشکاران، مربیان و حتی خود باشگاهداران به این بیماری منحوس، چاره‌ای جز تعطیلی این مکان‌ها نیست.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به ارائه تسهیلات بانکی به باشگاهداران، مربیان و دیگر نیروهای فعال در باشگاه‌های ورزشی، گفت: بسیاری از باشگاهداران و مربیان، موفق به دریافت این تسهیلات شده و تعدادی از ثبت‌نام‌کنندگان نیز برای دریافت تسهیلات در صف انتظار قرار دارند.

وی تصریح کرد: آن دسته از باشگاهدارانی که دارای کد کارگاهی بیمه هستند تا ۱۵ شهریورماه و آن‌هایی که فاقد کد هستند تا پایان شهریورماه فرصت ثبت‌نام برای اخذ تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده را دارند.

حمزه‌پور خاطرنشان کرد: از پنجم اسفندماه 98 به مدت حدود سه ماه، فعالیت کلیه اماکن ورزشی دولتی و خصوصی به خاطر حفظ سطح سلامت فعالان در عرصه ورزش و کاهش نگرانی مردم به‌ویژه خانواده‌ها، ممنوع اعلام شد و پس از مدتی بازگشایی مجدد از ۱۶ تیرماه سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای پیشگیری از ابتلای افراد به این بیماری منحوس تا امروز به حالت تعطیل درآمدند که این روند تا عادی شدن شرایط، ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: هم‌اکنون استان زنجان از وجود ۳۶۱ باشگاه ورزشی خصوصی، ۲۷۰ مکان ورزشی سرپوشیده و روباز متعلق به این اداره کل، ۱۴۸ خانه ورزش روستایی و ۱۳۳ مکان ورزشی متعلق به سایر ادارات و ارگان‌ها، بهره‌مند است.

بدنسازی، یکی از ورزش‌های پرطرفدار در بین جوانان است که علی‌رغم نداشتن ارتباط فیزیکی ورزشکاران با یکدیگر متاسفانه باشگاه‌های این رشته ورزشی به دلیل آنچه که مصلحت نامیده شده، تعطیل هستند در حالی که به گفته رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان، باشگاه‌های این رشته ورزشی در نقاط قرمز کشور نیز دایر بوده و فعالیت می‌کنند اما تعطیلی باشگاه‌های زنجان، خسارت‌هایی به ورزشکاران این رشته وارد کرده که جبران آن سال‌ها طول می‌کشد و حتی تسهیلات پرداختی در این زمینه نیز راهگشا نیست.

**جبران خسارت تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، سال‌ها طول می‌کشد

مهران زرگری، رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان به موج رسا گفت: تعطیلی باشگاه‌های ورزشی بر اثر شیوع بیماری کرونا، خسارت‌ها و تبعاتی برای باشگاه‌داران ورزشی وارد کرده که جبران آن سال‌ها طول می‌کشد.

وی اظهار داشت: متاسفانه تعطیلی باشگاه‌های ورزشی زنجان در حالی است که باشگاه‌های ورزشی در بسیاری از مناطق دارای وضعیت قرمز کرونایی، دایر بوده اما باشگاه‌های زنجان در تمام وضعیت‌های قرمز، هشدار، نارنجی و زرد، تعطیل هستند و اجازه فعالیت داده نمی‌شود.

زرگری با بیان اینکه تعطیلی باشگاه‌های ورزشی هم بار روانی و خسارت مالی در پی داشته است، خاطرنشان کرد: باشگاه‌ها از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون تعطیل بوده و حتی در مقطعی که بازگشایی شد نیز بار روانی و هراس از ابتلا به کرونا سبب شد که تا باشگاه‌ها بخواهند خودشان را پیدا کنند، دوباره اعلام شد که تعطیل شوند.

وی تصریح کرد: اولین ضربه به مدیر و موسس باشگاه وارد می‌شود زیرا اکثر باشگاهداران فقط از این طریق، امرار معاش می‌کنند و تعطیلی باشگاه‌‌ها سبب نبود درآمد و شرمندگی از خانواده می‌شود زیرا باشگاهداری در گذشته از روی عشق و علاقه بود اما امروز تبدیل به شغل اصلی افراد شده و زندگی خود را از این طریق مدیریت می‌کنند. 

رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان با بیان اینکه برآورد دقیقی از خسارت وارده به باشگاه‌های این رشته ورزشی نشده است، گفت: باشگاه‌های بدنسازی به طور متوسط ماهانه ۱۰ میلیون تومان اجاره‌بها پرداخت می‌کنند و با احتساب هزینه‌های مربی، حامل‌های انرژی و سایر هزینه‌های جاری در طول ۶ ماه گذشته هر باشگاه بدنسازی حداقل ۶۰ میلیون تومان خسارت دیده که البته با توجه به متفاوت بودن امکانات و محیط، این خسارت در برخی باشگاه‌ها شاید حتی ۲ برابر نیز باشد.

وی با بیان اینکه فقط تعداد معدودی از باشگاهداران، بیمه تامین اجتماعی هستند، افزود: ادامه روند تعطیلی باشگاه‌ها این را نشان داد که همکاران حتما باید پیگیر بیمه تامین اجتماعی شوند زیرا در این صورت حداقل از مزایای بیمه بیکاری استفاده می‌کردند و جای خالی بیمه در ایام کرونایی احساس شد.

زرگری با ابراز تعجب از تعطیلی باشگاه‌های ورزشی در شرایط مختلف کرونایی، اظهار داشت: مگر باشگاه، محل توزیع و مرکز شیوع کرونا است؟ مگر اماکن دیگر مانند پاساژها و فروشگاه‌ها محل انتقال ویروس نیستند؟! تعطیلی باشگاه‌های ورزشی در حالی است که باشگاه‌ها قبل از شیوع بیماری کرونا نیز توجه ویژه‌ای به مسائل بهداشتی داشتند که این مورد در زمان شیوع کرونا مضاعف شده و به رعایت بهداشت فردی، عمومی و محیطی، وسواس داشته‌ایم زیرا مهمترین عامل در جذب مشتری برای باشگاه‌ها جهت ارائه خدمات به مراجعان، نظافت محیط و تجهیزات و رعایت مسئال بهداشتی است اما متاسفانه تاکنون اجازه فعالیت داده نشده و در پاسخ گفته‌اند که فعالیت باشگاه‌های ورزشی به مصلحت نیست!

وی در خصوص تاثیر تسهیلات کرونا برای جبران خسارت‌های وارده به باشگاه‌ها خاطرنشان کرد: وام، مبلغی است که علاوه بر اصل آن باید مقداری سود نیز به آن اضافه کرده و از ماه بعد دوباره پرداخت کنند در حالی که هیچ درآمدی ندارند، قسط وام را از کجا بیاورند؟

زرگری افزود: کمک دولت، زمانی خوب می‌شد که این مبلغ به صورت بلاعوض به باشگاهداران پرداخت شود که در آن صورت نیز فقط قسمت کوچکی از مشکلات معیشتی را برطرف می‌کرد.

متاسفانه در کنار خسارت‌های مادی تعطیلی باشگاه‌ها از خسارت‌های روحی و غیرمادی وارد شده به ورزشکاران غافل شده‌ایم که عوارض آن نه تنها یک یا دو ماه بلکه چند سال آینده خود را نشان خواهد داد چرا که رشته ورزشی مانند تکواندو که دارای مسابقات لیگ استانی و کشوری و مسابقات ملی، بین‌المللی و حتی المپیک بوده که در آینده برگزار خواهند شد متاسفانه ورزشکاران زنجانی به دلیل نداشتن تمرین و عوارضی مانند داشتن اضافه وزن، حضور شایسته‌ای در این مسابقات نخواهند داشت.

** خسارت‌های روحی و روانی تعطیلی‌ها بسیار بیشتر از خسارت مادی است

علی سپهری، رئیس هیات تکواندو استان زنجان به خبرنگار موج رسا گفت: ضررها و خسارات وارده به باشگاه‌های ورزشی هم از لحاظ مادی و دنیوی و هم از لحاظ معنوی و پنهانی است که متاسفانه بسیاری از زیان‌های روحی و روانی، پنهان بوده و دیده نمی‌شوند.

وی اظهار داشت: یکی از باشگاهداران می‌گفت که اگر یک کارمند 6 ماه حقوق نگیرد می‌تواند زندگی کند؟ ما هم 6 ماه است که تعطیل هستیم و درآمدی نداریم در حالی که طیف زیادی از افراد از این طریق، امرار معاش می‌کنند.

سپهری خاطرنشان کرد: باشگاه‌های ورزشی با حضور افراد محدود در حالی تعطیل شده که فروشگاه‌های بزرگ و مراکز عمومی زیادی دایر بوده و هر روز هم از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی، تبلیغ می‌شوند و این در حالی است که ورود و خروج روزانه برخی پاساژها به 5 هزار نفر هم می‌رسد اما ورود و خروج باشگاه‌ها نهایتا 20 نفر است.

وی با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی در زمان فعالیت مقطعی باشگاه‌ها رعایت می‌شد، افزود: در باشگاه‌های تکواندو سه نوع گرایش شامل مبارزه، پومسه و هان مادانگ (ضربات نمایشی و شکستن اجسام) داریم که به دلیل بیماری کرونا، مبارزه را لغو و فقط پومسه و هان مادانگ را اجرا می‌کردیم اما همین را هم مصلحت ندانستند!

رئیس هیات تکواندو استان زنجان گفت: حتی اگر باشگاه‌های ورزشی از همین فردا هم آغاز به کار کنند در خوشبینانه‌ترین حالت، اثرات این تعطیلی‌ها حداقل یک سال طول می‌کشد تا به نقطه قبلی برسیم.

وی با بیان اینکه طبق بانک اطلاعاتی فدراسیون، خانواده تکواندو استان زنجان شامل 15500 ورزشکار و 160 مربی است، تصریح کرد: حداقل یک سال زمان می‌برد تا دوباره این خانواده مانند دی و بهمن‌ماه سال گذشته در کنار یکدیگر جمع شویم.

سپهری تاکید کرد: حتی اگر روزی، ضررهای مادی هم جبران شود، جبران خسارت‌های معنوی خیلی سخت است.

رئیس هیات تکواندو استان زنجان گفت: شاید تعطیلی برخی رشته‌ها مانند کشتی و جودو که درگیری بدنی دارند و یا استخرها که عمومی هستند، توجیه‌پذیر باشد اما باشگاه تکواندو را می‌توان دایر کرد.

وی اظهار داشت: وام کرونایی نیز در صورت تحقق حداکثر می‌تواند اجاره 3 ماه یک باشگاه را تامین کند و سایر هزینه‌ها جبران نمی‌شود.

سپهری با تاکید بر اینکه در صورت جبران ضررهای مادی، جبران خسارت‌های معنوی بسیار سخت خواهد بود، گفت: مسابقات المپیک و سایر مسابقات بین‌المللی و ملی برگزار خواهد شد و این در حالی است که باشگاه‌های ورزشی زنجان تعطیل است اما ورزشکاران سایر استان‌ها تمرین می‌کنند.

وی بیان کرد: همانطور که 20 هزار نفر طی چند روز در کنکور سراسری شرکت کردند همانطور می‌شود باشگاهداری را نیز مدیریت کرد. 

** اولیا به باشگاه‌های ورزشی بی‌اعتماد شده‌اند

محمد علوی مدیر و مربی باشگاه تکواندو مبارز نیز در گفت‌وگو با موج رسا عنوان کرد: الان وارد هفتمین ماه شدیم که باشگاه‌ها تعطیل هستند و در این مدت نه تنها درآمدی نداشته بلکه اجاره‌بها را نیز از جیب خود پرداخته‌ایم.

وی ابراز کرد: از 9 بازیکن فیکس تاریخ تکواندوی استان زنجان، 8 ورزشکار را این باشگاه تقدیم تیم ملی کرده اما متاسفانه به تعطیلی کشیده شد که قصد فروش تجهیزات را داشتیم اما به قیمت ناچیزی خریدار بودند که رها کردن تجهیزات، بهتر از فروش آن بود و از فدراسیون، وساطت کردند که مدارا کنید و تعطیل کردن چنین باشگاه قهرمان‌ساز به صلاح نیست.

علوی، ضرر روانی تعطیلی باشگاه‌ها بر اثر کرونا را بسیار سخت‌تر از ضرر و زیان مادی خواند و تصریح کرد: این تعطیلی و بار روانی و هراس از کرونا، بی‌اعتمادی در بین اولیا ایجاد کرد و حتی مقطعی که باشگاه‌ها دایر شدند نیز از 100 نفر شاگرد در باشگاه بنده، تنها 10 نفر به باشگاه می‌آمدند.

مدیر و مربی باشگاه تکواندو مبارز گفت: علت این مراجعه با تعداد پایین این است که تمام مکان‌هایی که منشا بیماری کرونا هستند دایر بوده و فقط باشگاه‌های ورزشی، تعطیل شده‌اند که این هراس و بی‌اعتمادی در بین اولیا ایجاد کرده و اجازه ندادند فرزندانشان به باشگاه بیادند زیرا ذهنیت اولیا، خدشه‌دار شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه به‌رغم برداشت محدودیت‌ها باز هم اعلام شده که فعالیت باشگاه‌ها به مصلحت نیست، اظهار داشت: حتی اگر از همین امروز دوباره مجوز فعالیت باشگاه‌ها را بدهند باز هم افراد اندکی به باشگاه می‌آیند چون تاثیر روانی آن زمان می‌برد تا جبران شود.

علوی در خصوص تسهیلات دولت برای مشاغل آسیب‌دیده نیز گفت: اولاً که نتوانستیم ثبت‌نام کنیم و ثانیاً در صورت دریافت وام نیز همان مبلغ را با مقداری سود اضافه، دوباره باید برگردانیم و این جز یک بدهی دیگر نیست.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلات در صورتی می‌توانست گوشه‌ای از زخم‌ها را مرحم بخشد که بلاعوض باشد.

علوی ابراز کرد: تعطیلی باشگاه‌ها ضربه مهلکی به جامعه ورزش و استعدادهای ناب که بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کردیم، وارد کرده که بازگرداندن دوباره این شرایط 2 تا 3 سال طول می‌کشد و زحمتی که برای کشف استعدادها کشیده شده بود را از دست خواهیم داد.

وی گفت: من که باشگاه قهرمان‌ساز بودم، تنها 10 نفر دوباره بازگشتند؛ حال این مشکل را به باشگاه‌های تازه‌کار و جویای نام، تعمیم دهید تا اوج فاجعه مشخص شود.

علوی افزود: به نظرم باشگاه‌ها اگر دوباره دایر شوند حتی آن 10 نفر نیز نمی‌آیند.

در مجموع طبق گفته مسئولان ورزش و روسای هیات‌های ورزشی به نظر می‌رسد باشگاه‌های ورزشی زنجان به دلیل مصلحت ندانستن دبیرخانه ستاد کرونای استان، تعطیل بوده و این تعطیلی در حالی است که ستاد کرونای استان هیچ محدودیتی در این زمینه ندارد اما متاسفانه اجازه فعالیت به باشگاه‌هایی که بسیاری از مدیران و مربیان ورزشی استان از طریق آن امرار معاش می‌کنند داده نمی‌شود و این امر باشگاهداران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده که برخی از اعضای آن برای تامین معیشت حداقلی و شرمنده نشدن در برابر خانواده خود ناگزیر به فعالیت‌هایی مانند مسافرکشی می‌پردازند که خود این معضل نیز آسیب‌هایی را در پی خواهد داشت.

انتظار می‌رود مسئولان امر با نگاه منصفانه و خوشبینانه ضمن اجازه فعالیت به این قشر از جامعه نسبت به جلب اعتماد اولیا برای حضور دوباره فرزندان در باشگاه‌ها اهتمام ورزند و اجازه دهند تا حداقل رشته‌هایی که درگیری فیزیکی در بین ورزشکاران نداشته و با فاصله از یکدیگر به تمرین و مسابقه می‌پردازند به فعالیت خود ادامه دهند تا معیشت ورزشکاران، مربیان و باشگاهداران در آتش مصلحت‌اندیشی مسئولان نسوزد.

گزارش از ملک ناز نجفی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر