logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۵
[ شناسه خبر : ۱۷۱۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد؛

هیئت‌های عزاداری، الگوی رفتار پسندیده اجتماعی/ شعور حسینیان در شور عزاداری محرم به اثبات رسید

هیئت‌های-عزاداری،-الگوی-رفتار-پسندیده-اجتماعی-شعور-حسینیان-در-شور-عزاداری-محرم-به-اثبات-رسید
زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی شناخته شده و آوازه عزاداری و دلدادگی مردم این خطه به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نه تنها استان و کشور را فرا گرفته بلکه از مرزهای بین‌المللی نیز عبور کرده و سالانه میهمانان زیادی برای شرکت در عزاداری پرشور مردم زنجان به این شهر سفر می‌کردند.

به گزارش موج رسا; امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا جهت حفظ سلامتی مردم و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر معیار بودن نظرات کارشناسان بهداشتی و ستاد ملی کرونا در عزاداری‌ها این ستاد، دستورالعمل‌هایی را ابلاغ کرد که بر اساس آن برگزاری دسته‌های عزاداری در سطح کشور ممنوع بوده و مراسم شب‌های محرم نیز باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده مستمر عزاداران از ماسک، محدود بودن زمان مراسم، ممنوعت بودن توزیع نذری و باز بودن محیط، برگزار شود.

با ابلاغ این دستورالعمل به تمام هیات‌های مذهبی و برگزاری جلسات مختلف مبنی بر اخذ مجوز برگزاری مراسم، عاشقان سیدالشهدا(ع) ضمن لبیک به فرمان رهبر انقلاب و رعایت پروتکل‌های ابلاغی در عمل، ثابت کردند و نشان دادند که لقب «پایتخت شور و شعور حسینی» به این استان، بی‌مورد نبوده و هیات‌های مذهبی زنجان الگوهای رفتاری حسنه و پسندیده اجتماعی بوده که شعور را مقدم بر شور دانسته و ضمن رعایت تمام دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برای سرور و سالار شهیدان عزاداری می‌کنند و طی شب‌های گذشته این مورد به وضوح در تمام هیات‌ها مشاهده شده که عزاداران حسینی، سلامتی جامعه را در اولویت قرار می‌دهند.

 

هیات‌های عزاداری، رضایت تیم‌های نظارتی را جلب کردند

حجت‌الاسلام سعید احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: از تمام هیات‌های عزاداری استان خواسته شده تا برای برگزاری مراسم عزاداری در شب‌های محرم، مجوز لازم را از اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مربوطه اخذ کنند و الحمدلله طی بازرسی‌هایی که انجام شد، مشاهده شد که تمام هیات‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و در موارد خیلی معدود و اندک که خلاف ان مشاهده شد نیز تذکر و توجیه لازم مبنی بر رعایت مسائل بهداشتی به مسولان هیات‌ها داده شد و رعایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تیم‌هایی متشکل از استانداری، علوم پزشکی و تبلیغات اسلامی بر نحوه برگزاری عزاداری‌ها در سطح استان نظارت می‌کنند، اظهار داشت: هیات‌های عزاداری به عنوان الگوی اجتماعی- فرهنگی در جامعه تمام موارد را رعایت کرده و رضایت تیم‌های نظارتی را جلب کرده‌اند.

زنجان

حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به مهمترین موارد ابلاغی گفت: استفاده مستمر عزاداران از ماسک، ضدعفونی کردن محل، برگزاری مراسم در فضای روباز و عدم توزیع نذری از جمله این موارد است.

وی با بیان اینکه مردم و مسئولان هیات‌ها از دریافت مجوز، استقبال می‌کنند گفت: هیات‌ها 2 نوع دارای مجوز و بدون مجوز هستند که هم‌اکنون بیش از 700 هیات در استان دارای مجوز هستند. تمام این هیات‌ها باید مجوز ویژه برگزاری مراسم عزاداری در محرم را نیز اخذ کنند که بسیاری از هیات‌های شاخص و بزرگ، مجوز لازم را اخذ کرده‌اند و برخی هیات‌های کوچک که اعضای آن کمتر از 30 نفر است اقدام به دریافت مجوز نکرده‌اند که نسبت به توجیه آن‌ها اقدام می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در خصوص مساجد نیز گفت: مساجد فقط به مدت نیم ساعت برای اقامه نماز می‌توانند باز باشند و نیازی به مجوز نیست اما در صورت برگزاری مراسم باید ضمن دریافت مجوز مربوطه و امضای تعهدنامه، مراسم را نیز در فضای باز و با رعایت دستورالعمل‌های لازم برگزار کنند.

خروجی هیئت‌ها امثال حاج قاسم هستند

سیدیوسف شبیری مداح مشهور زنجانی و مسئول هیئت فاطمیون زنجان نیز گفت: اعضای هیات‌ها تحت آموزش‌های اعتقادی و دینی بوده و از حدود شرعی خود خارج نشده و خود را تافته جدا بافته نمی‌دانند و هدف از حضور در هیات را نه فقط شور و عزاداری بلکه رسیدن به کمال و تعالی می‌دانند.

وی اظهار داشت: خروجی چنین زندگی‌هایی امثال شهید سردار قاسم سلیمانی است که تفکر جهاد و شهادت را در خود پرورش داده بود و به گفته شهید مطهری، شهید با شهادتش به بشریت، نور و روشنایی می‌بخشد.

زنجان

شبیری خاطرنشان کرد: اعضای هیات‌های عزاداری نیز با توکل بر خداوند و قرار گرفتن در مسیر چنین شهدایی، مسیر و هدف امام حسین(ع) را در پیش می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا عامل آزمون برای هیاتی‌ها بود که سربلند از آن بیرون آمدند، افزود: همه می می‌گوییم که هیاتی هستیم اما این بسیار مهم است که بدانیم در کجای هیات قرار داریم و آیا هدف ما فقط گریه و عزاداری است که الحمدلله هیات‌ها برعکس این را نشان دادند و با تلاش جهادی در ضدعفونی کردن معابر، رزمایش کمک‌های مومنانه، دستگیری از نیازمندان و تهیدستان و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در مراسم شب‌های محرم ثابت کردند که الگوی رفتاری، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، شعور، بصیرت و زمان‌شناسی در جامعه بوده، دارای عقبه آموزه‌های دینی و لبیک‌گوی فرمان ولایت فقیه هستند و سلامتی جامعه را مهمتر از هر مساله‌ای می‌دانند.

مداح مشهور زنجانی و مسئول هیات فاطمیون زنجان با بیان اینکه دشمن در هر حال، حرف خودش را خواهد زد، گفت: بنا به فرمایش امام خمینی(ره) وقتی دشمن از ما تعریف کرد باید به خودمان شک کنیم. جامعه اسلامی به حدی از بلوغ فرهنگ اسلامی رسیده که دشمنان، طاقت دیدن آن را نداشته و از فرصت‌هایی مانند محرم، سوءاستفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: حرکت بر مدار هدف ماام حسین(ع)، طراوتی به مجموعه هیات‌های عزاداری داده که کار خود را با استعانت از پروردگار متعال و با لبیک به فرامین رهبر معظم انقلاب و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حتی شاید با جلوه‌ای زیباتر از سال‌های گذشته انجام می‌دهند.

حرکت‌های خودجوش مردمی همواره بصیرت و شعور را ثابت کرده است

حسن بیات مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز با بیان اینکه رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در هیات‌های عزاداری بسیار بالاتر و کامل‌تر از محیط‌های دیگر است، گفت: تب‌سنجی در هنگام ورود به هیات، رعایت فاصله اجتماعی در طول مراسم، استفاده مستمر عزاداران از ماسک از جمله مواردی است که رعایت آن مورد تاکید قرار دارد و اعضای هیات‌ها مبالغی به عنوان نذری برای تامین ماسک مورد نیاز به افرادی که ماسک ندارند، تقذیم هیات می‌کنند.

زنجان

وی با بیان اینکه مردم ثابت کردند که ضمن ایستادن به پای اعتقادات خود، دستورالعمل‌ها را نیز رعایت می‌کنند، خاطرنشان کرد: طی شب‌های گذشته که مراسم هیات‌ها ثبت و ضبط شده و در فضای مجازی و رسانه‌ها منعکس می‌شود این مهم به اثبات رسیده و حتی مسئولان و مدیران ارشد استان نیز که در مراسم مختلف حضور یافتند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از نزدیک ملاحظه کردند.

بیات اظهار داشت: شاید در شب‌های اول و دوم، استقبال مردم از هیات‌ها کم بود اما بعد از مشاهده رعایت مسائل از سوی هیات‌ها، استقبال مردم نیز افزایش یافت.

مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) افزود: علاوه بر استفاده از ماسک، ضدعفونی در قبل، حین و بعد از برگزاری مراسم نیز انجام می‌شود تا عزاداران قبل از ورود به منزل نیز به طور کامل، ضدعفونی شوند زیرا حفظ سلامتی جامعه در اولویت بوده و مورد تاکید اهل بیت است.

وی گفت: مسئولان هیات‌ها در طول برگزاری مراسم نیز تذکرات لازم را به حاضران گوشزد می‌کنند تا مبادا سهل‌انگاری و یا ماسک نزدن یک نفر سبب سوءاستفاده رسانه‌ای دشمنان و بدخواهان قرار گیرد.

بیات با بیان اینکه مردم با حرکت خودجوش خود همواره تدبیر، بصیرت و شعور را در کنار شور به اثبات رسانده‌اند، اظهار داشت: همانطور که گروه‌های جهادی و اعضای هیات‌های عزاداری در حوادثی مانند زلزله و سیل و برنامه‌هایی مانند پیاده‌روی اربعین حسینی، پای کار بودند و با نوع‌دوستی و مشارکت خود برای رفع مشکلات هموطنان تلاش کردند در محرم امسال نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ثابت کردند که پای امام حسین(ع) و شهدای کربلا ماندند و این مسیر را ادامه دادند تا هم عزاداری‌ها بر زمین نماند و هم لبیک‌گوی فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی باشند و هم پروتکل‌های ابلاغی را رعایت کنند و نقطه ضعفی به دست دشمن ندهند.

به گزارش موج رسا، خدابخش مرادی نافچی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز پیش از این گفت: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، هیئات مذهبی استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری، پروتکل‌های اعلامی ستاد کرونا را رعایت کردند.

وی اظهار داشت: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی در برنامه‌های ماه محرم، هیئات مذهبی استان بالاتر از میانگین کشوری رعایت کرده‌اند و هیئات مذهبی زنجان عملکرد خوبی در رعایت پروتکل‌ها به نمایش گذاشتند.

مرادی با اشاره به اینکه برنامه‌های ماه محرم فقط در مساجدی که دارای فضای باز هستند برگزار می‌شود، افزود: محوطه مدارس و حوزه‌های علمیه نیز از سوی برخی هیئات مذهبی برای برنامه‌های ماه محرم در نظر گرفته شده است.

//آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر