logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۹
[ شناسه خبر : ۱۷۱۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
در گفت‌وگو با موج رسا مطرح شد؛

تحلیل شکست تاریخی ارتش رضاخانی در چند ساعت و مقاومت 8 ساله رزمندگان اسلام

تحلیل-شکست-تاریخی-ارتش-رضاخانی-در-چند-ساعت-و-مقاومت-8-ساله-رزمندگان-اسلام
عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: شکست تاریخی ارتش شاهنشاهی زمینه سقوط شاه را فراهم کرده و خاطره تلخی را در اذهان مردم ایران ثبت کرد.

محمد اسماعیلی امروز در گفت و گو با خبرنگار  موج رسا; اظهار داشت: سوم شهریور سال 1320 یادآور شکست تاریخی ارتش رضاخانی در برابر متفقین است که به عنوان خاطره‌ای تلخ در اذهان مردم ایرانی باقی مانده و هیچ‌گاه پاک نمی‌شود.

وی افزود: دولت‌های گذشته ایران به ویژه حکومت پهلوی به صورت کامل وابسته بوده و از دولت مستقلی برخوردار نبود که این امر موجب شد در حمله متفقین علیرغم صرف هزینه‌های هنگفت برای ارتش شاهنشانی، حتی نتوانند در برابر دشمن چند ساعت ایستادگی کنند.

این کارشناس مساسئل سیاسی با بیان اینکه ناتوانی ارتش شاهنشاهی موجب شد تا ایران به راحتی تحت تصرف متفقین در آید، افزود: دولت‌های وابسته از خود اختیاری ندارد و همه امکانات چنین کشورهایی در اختیار دولت‌های بیگانه است.

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: چنین دولت‌هایی که در اختیار بیگانه هستند، دارای پشتوانه مردمی نبوده و در مقابل تجاوزات کاری نمی‌توانند انجام دهند که شکست ارتش حکومت شاهنشانی در برابر متفقین این موضوع را به خوبی تایید کرد.

اسماعیلی بیان داشت: در دوران دفاع مقدس، رزمندگان اسلام از خاک کشور در برابر همه دنیا از شرق، غرب، اروپا و کشورهای همسایه و منطقه که پشت سر صدام بودند تا نظام اسلامی را ساقط کنند، دفاع کردند.

وی با بیان اینکه رزمندگان اسلام هیچ نوع امکانات و تجهیزاتی برای رویارویی با دشمن نداشتند اما هشت سال ایستادگی کردند، افزود: این ایستادگی و پایمردی موجب شد  تا حتی یک وجب از خاک کشور از ایران جدا نشود.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: ایستادگی ملت ایران در برابر ابرقدرت‌های جهان نشان داد حکومت‌های به معنای واقعی هر وقت اراده کنند، می‌توانند از استقلال، آزادی و تمامیت ارضی خود دفاع کنند.

عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس به برکت خون شهدا و همت مردم ایران شاهد بودیم که نه تنها یک وجب از خاک کشور از ایران جدا نشد بلکه پیروزی نیز از آن رزمندگان اسلام شد.

اسماعیلی ادامه داد: روز سوم شهریور سال 1320 و کشست تاریخی ارتش شاهنشاهی رخدادی تلخ در حافظه تاریخی ملت ایران است و نشان از ناکارآمدی نظام شاهنشاهی بوده و موجب سقوط آن شد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر