logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۹
[ شناسه خبر : ۱۷۰۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
نگاهی به کارکردهای مسجد؛

مسجد پایگاهی برای تحولات اجتماعی جامعه/ از کارکرد تبلیغی و دینی تا دستگیری از نیازمندان

مسجد-پایگاهی-برای-تحولات-اجتماعی-جامعه-از-کارکرد-تبلیغی-و-دینی-تا-دستگیری-از-نیازمندان-
مسجد در طول تاریخ همواره محلی برای تحولات جامعه بوده و بسیاری از برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی از آن نشات گرفته است.

به گزارش موج رسا; نگاهی به تاریخچه مسجد نشان می‌دهد که مسجد همواره مرکز مهم و اساسی برای رسالت‌های خدمت رسانی به جامعه بوده و اکثر تحولات جامعه از آن ناشی می‌شود.

مساجد در دوران پیامبر گرامی اسلامی مرکز مهمی برای انجام رسالت ایشان بوده و خدمات و تحولات اجتماعی از آن شکل گرفته و در واقع مسجد مکانی برای ارائه پیام‌های الهی بوده است، اگر چه در زمان جنگ نیز از مسجد به عنوان سنگری برای فعالیت‌ها و پشتیبانی از جنگ استفاده می‌شد و تبلیغ دین هم در آن رواج بسیاری داشت.

مساجد در طول دوران‌های مختلف کارکردهای متفاوتی نداشته‌اند بلکه در برخی دوران‌ها به برخی کارکردها توجه ویژه شده است و به برخی نیز کمتر پرداخته‌اند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی مسجد به جایگاه واقعی خود دست یافت و نه تنها محلی برای فعالیت‌های انقلابی بود و شعارها و حرکت‌های انقلابی از آن ناشی می‌شد، بلکه محلی برای حل اختلافات و کمک به مردم بود.

پس از این دوران در دوران دفاع مقدس نقش مساجد پررنگتر شده است و با نگاهی به این تاریخ متوجه می‌شویم که مساجد توانسته‌اند در دوران دفاع مقدس پشتیبان خوبی برای نظام اسلامی باشند، اعزام نیروهای جنگ از مساجد انجام می‌شد و پشتیبانی نیز از این محل نشات می‌گرفت، مردم ایران با حضور در مساجد فعالیت‌های مثمر ثمری را برای پشتیبانی از جنگ انجام می‌دادند و از این کارکرد مسجد به خوبی استفاده می‌شد.

جمع‌آوری نذورات مردمی، بسته‌بندی مواد غذایی و پوشاک و ارسال بسته‌های تهیه شده برای جنگ در مساجد انجام می ‌، مساجد در این دوران بسیار پرکار بوده و نقش اصلی خود را ایفا می‍‌کردند.

 مساجد محلی برای کمک به مستمندان جامعه 

با پایان جنگ مساجد محلی برای انجام فرائض دینی، کمک به مستمندان جامعه و محلی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و عبادی بودند اگر چه برخی برنامه‌های سیاسی نیز در مساجد برگزار می‌شد.

جدای از کارکرد مساجد در جنبه‌های مختلف آن، نقش بسیار مهم آن در تحولات اجتماعی و کمک به مناطق آسیب دیده نظام اسلامی از دیگر کارکردهای مساجد محسوب می‌شود.

توجه به نقش مساجد موجب شد تا در وقایعی همچون سیل و زلزله و وقایع طبیعی مسجد سنگری برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی و کمک به مردم آسیب دیده شود.

در روزگاران متفاوت مسجد پایگاه مهمی برای آموزش بوده و برنامه‌های آموزشی مطابق با امکانات موجود در آن انجام می‌شد، آموزش احکام و قرآن و پاسخ به سئوالات و شبهات مردم از مسجد کارکرد متفاوتی را به نمایش گذاشته است.

یکی دیگر از کارکردهای مساجد نقش فرهنگی آن است که محیط مسجد محلی برای برگزاری مسابقات فرهنگی از جمله مسابقات شبی با قرآن و کتابخوانی بوده و در گسترش فرهنگ در جامعه نقش بسزایی داشته است.

یکی دیگر از کارکردهای مهم مساجد نقش تبلیغی آن است که موجب رشد و افزایش معرفت دینی و آشنا کردن مردم با وظایف دینی و اسلامی بوده و هنوز هم این کارکرد به عنوان مهمترین کارکرد مسجد محسوب می‌شود.

 *کووید 19 و مسجد

با انتشار کووید 19 نقش و کارکرد مساجد پررنگتر شده است و مساجد پایگاهی برای کمک به نیازمندان محسوب می‌شود اگر چه برنامه‌های برپایی نماز در مساجد تعطیل شده است اما مردم هر منطقه دست به دست هم داده و به یاری نیازمندان می‌شتابند.

مساجد کشور به محلی برای همدلی و همبستگی ملی برای دستگیری از یکدیگر بوده و هیچ پایگاهی به اندازه مسجد در جمع‌آوری کمک‌های مردمی و دستگیری از نیازمندان موفقتر از مسجد نبوده و مسجد به محلی برای نمایش همبستگی و پیوستگی مسلمانان تبدیل شده است اگر چه نمی‌توان از نقش مساجد در پرداخت تسهیلات، اعطای خدمات درمانی و اقداماتی برای تسهیل ازدواج جوانان غافل شد.

در مرور کارکردهای مساجد می‌توان متوجه این موضوع شد که مسجد در طول تاریخ محلی برای وحدت و اخوت بوده و مرکز فرماندهی فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محسوب می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار  موج رسا اظهار داشت: مسجد به عنوان پایگاه ارتباطی بسیار قوی برای افزایش پیوند بین مردم بوده و تحولات آن موجب تحول جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام سعید احمدی برضرورت توجه به کارکردهای مساجد تاکید کرد و گفت: امروزه مساجد به محلی برای همدلی بین مردم تبدیل شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف مسجد محوری در استان زنجان، خاطرنشان کرد: مسجد رسانه‌ای مهم برای ارتباط دادن بین مردم است که عمیق‌ترین ارتباطات را ایجاد می‌کند.

این مسئول بیان داشت: مسجد پایگاهی عظیم برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی است که باید کارکردهای آن پررنگتر شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر