logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۰
[ شناسه خبر : ۱۷۰۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

انتخابات الکترونیکی مانع بهانه گیری دشمنان داخلی و خارجی انقلاب/ چرا در ایران انتخابات الکترونیک نیست؟

انتخابات-الکترونیکی-مانع-بهانه-گیری-دشمنان-داخلی-و-خارجی-انقلاب-چرا-در-ایران-انتخابات-الکترونیک-نیست؟
برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی می تواند مانع بهانه گیری دشمنان داخلی و خارجی انقلاب از شبهه افکنی در روند برگزاری انتخابات شود؟

به گزارش موج رسا; انتخابات و رای گیری در یک جامعه مردم سالار همواره روشی است برای برگزیدن نماینده یا نمایندگانی از سوی مردم با هدف واگذاری مسئولیت اداره امور حاکمیتی در عرصه های مختلف مدیریتی که در حقیقت این روش شاکله یک جامعه دموکراتیک به شمار می رود.

نظام انتخاباتی که تعیین کننده سازو کار رای گیری از واجدین شرایط برای تشکیل نهادهای حاکمیتی است در عمده کشورها و حکومت ها ساختار نسبتا یکسانی دارد که شامل شرایط رای دهندگان، شرایط ملزومات داوطلبی، شیوه اخذ رای، صندوق های جمع آوری آرا و تعرفه هایی که رای دهندگان اجازه ثبت یک یا چند نام بسته به نوع انتخابات و تعداد نامزدها را دارند.

اما علاوه بر برخی تفاوت ها در نحوه برگزاری انتخابات که خود شامل نظام های تناسبی انتخابات و یا نظام های اکثریتی است، یکی دیگر از تفاوت های موجود در شیوه رای گیری از مردم در کشورهای مختلف برگزاری انتخابات الکترونیک است. واژه ای که شاید همزمان با نزدیکی به انتخابات های مختلف در ایران از رسانه های مختلف و محافل تصمیم ساز شنیده می شود اما تا به امروز تحقق عینی نداشته است.

انتخابات الکترونیک؛ مزایا و موانع

انتخابات الکترونیک شیوه ای برای رای گرفتن از مردم در انتخابات های گوناگون است که براساس آنچه در پروسه رای گیری رخ می دهد می توان گفت شیوه ای بسیار مطمئن برای حراست از آرا به شما می رود. در واقع در این شیوه رای دهندگان با بالاترین ضریب حفاظتی و امنیتی رای خود را به صورت الکترونیکی ثبت می کنند.

این شیوه اگرچه از مزایای بسیاری برخوردار است که می توان حفاظت از آرا، کاهش هزینه های انتخاباتی و امکان رای دادن از راه دور از جمله این مزایا دانست اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای عملیاتی شدن این شیوه تا کنون در ایران اجرای انتخابات الکترونیک میسر نشده است.

بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، استرالیا، بلژیک، فرانسه و هند از شیوه رای گیری الکترونیکی استفاده می کنند و موفقیت های حاصل از این شیوه رای گیری باعث شد که اساس کار برگزاری انتخابات های مختلف در این کشورها رای گیری به شیوه الکتروینک باشد.

به هر حال برگزاری انتخابات الکترونیک می تواند در بر دارنده مزایایی باشد که کشورهای مختلف برای دست یابی به آن تلاش می کنند تا به کارگیری تکنولوژی در زندگی اجتماعی و سیاسی مهمترین اتفاق در حکومت داری یعنی انتخابات را نیز بهره مند از فناوری های پیشرفته کنند تا شیوه های جدید جایگزین شیوه های سنتی در اعمال نظر مردم باشد.

معرفی پیروز انتخابات در کوتاهترین زمان

یکی از ویژگی های برگزاری انتخابات الکترونیک طی کردن مراحل رای گیری ثبت، آرا و اعلام نتیجه در کوتاه ترین زمان است. به عبارت دیگر رای دهندگان در کوتاهترین زمان و با اتصال به سیستم یا سامانه جامع رای گیری بدون اتلاف وقت می توانند در سرنوشت حکومت و سرزمین خود مشارکت داشته و اعلام نظر کنند.

این صرفه جویی در وقت تنها شامل مراحل اخذ رای نیست بلکه پس از رای گیری به صورت آنلاین و در لحظه امکان شمارش آرا از طریق سیستم های الکترونیکی وجود دارد که باعث خواهد شد پس از اتمام زمان رای گیری بلافاصله و با کمترین ضریب خطا نتیجه را اعلام و فرد پیروز در انتخابات را معرفی کرد.

مشارکت بالا در انتخابات الکترونیک

یکی دیگر از مزایای برگزاری انتخابات الکترونیک آسان و در دسترس بودن مشارکت است. در این شیوه امکان رای دادن از راه دور به وسیله تلفن همراه، کامپیوتر شخصی از منزل، محل کار و هر کجای دیگر به جز حوزه های انتخابیه فراهم است. در عین حال بسیاری از کسانی که به دلایل مختلف از جمله ناتوانی های جسمی امکان حضور در محل های متمرکز برای رای گیری را ندارند با این شیوه قادر خواهند بود در سرنوشت کشور خود سهیم باشند و این زمینه ساز افزایش مشارکت در انتخابات خواهد بود.

هزینه زیرساخت های الکترونیکی به جای هزینه های انتخابات کاغذی

حذف هزینه انتخابات کاغذی یکی دیگر از مزایای انتخابات به شیوه الکترونیکی است. برگزاری انتخابات کاغذی نیاز به حجم بالایی کاغذ، جوهر، نیروی اجرایی و سرویس حمل و نقل است  که اینها می تواند دربرگیرنده هزینه های سنگین باشد در صورتی که انتخابات به شیوه الکترونیکی این هزینه ها را حذف می کند اگرچه تهیه زیرساخت های لازم برای انتخابات الکترونیک و نگهداری آن خود هزینه های قابل توجهی را در پی دارد اما این هزینه به یکباره انجام خواهد گرفت در حالی که هزینه انتخابات کاغذی به طور دائم به حکومت ها تحمیل می شود.

نبود استاندارهای مناسب مانع انتخابات الکترونیک در ایران

در ایران اگرچه در دهه های اخیر گام های بلندی در جهت شکل گیری دولت الکترونیک برداشته شده است اما به دلیل نبود استاندارهای لازم و عدم مدیریت مناسب برای ارائه خدمات گوناگون در زمینه تکونولوژی های نوین تا به امروز امکان برگزاری انتخابات الکترونیک فراهم نشده است.

به هرحال از آنجا که در انتخابات الکترونیکی، همه مراحل انتخابات از رأی دادن و شمارش آرا گرفته تا اعلام نتایج آن به صورت کاملاً الکترونیکی و با کمک رایانه انجام می گیرد می تواند مانع بهانه گیری دشمنان داخلی و خارجی انقلاب از شبهه افکنی در روند برگزاری انتخابات شود تا هرگز کسی مدعی تقلب در انتخابات نباشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر