logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۹
[ شناسه خبر : ۱۷۰۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در گفت‌و‌گو با موج رسا عنوان شد؛

آزادگان ایرانی صدام را مجبور به حذف تبلیغ از سفر به عتبات عالیات کردند/ فرهنگ در جامعه مغفول مانده است

آزادگان-ایرانی-صدام-را-مجبور-به-حذف-تبلیغ-از-سفر-به-عتبات-عالیات-کردند-فرهنگ-در-جامعه-مغفول-مانده-است
آزاده زنجانی گفت: توجه و حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نباید ما را از مسئله فرهنگ غافل کند

به گزارش موج رسا; 26 مرداد به عنوان سالروز بازگشت آزادگان به میهن عزیز اسلامی محسوب می‌شود که فرصتی مناسب برای مرور رشادت‌ها و فداکاری‌های قشر عظیمی از رزمندگان دوران دفاع مقدس است.

سال 1369 که سال پرتلاطمی برای نظام اسلامی بود پس از سال‌ها صبر و مقاومت اسوه‌های ایثار و صبر، بالاخره زمان آزادی اسرای دوران دفاع مقدس رسید و رزمندگانی که تا پای جان از نظام اسلامی مجاهدانه دفاع کرده و اسیر شده بودند، با سربلندی به وطن بازگشتند.

این روز فرصتی برای یادآوری رشادت‌های اسرای دوران دفاع مقدس است که پس از تحمل سال‌های اسارت در زندان‌ها و اسارتگاه‌های رژیم بعثی عراق وارد کشور شدند.

 نادر فضل الهی از جوانان انقلابی و پاک طینتی است که ضمن دفاع از کشور اسلامی در سن 22 سالگی به اسارت دشمن در آمد.

*سفر به کربلا شیرین‌ترین خاطره دوران اسارت بود

او روزهای اسارت را تجربه‌ای شیرین می‌داند که هیچ‌گاه در هیچ جایی نمی‌توانست آن را به دست آورد، زیارت قبور ائمه اطهار (ع)، امام حسین (ع) و قمر منیر بنی‌هاشم شرین‌ترین خاطره او از این دوران است.

این جانبار زنجانی می‌گوید: در سال 62 در عملیات خیبر پس از دو بار مجروحیت به دست دشمن اسیر شدم، او که با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه‌های حق علیه باطل شتافته بود، قبل از این دوران نیز در غائله کردستان در جنگ با اشرار و منافقین حضوری چشمگیر داشت.  این آزاده زنجانی که دوران اسارت را آغاز زندگی تازه‌ای برای خود در اوان جوانی می‌داند، معتقد است، سختی‌های این دوران بسیار زیاد بود اما وجود سایر رزمندگان این دوران را برای من سرشار از خاطره کرد.

 فضل‌الهی می‌گوید: معمولا اگر انسان در حالت انتظار باشد زمان به سختی می‌گذرد اما اسرایی که من با آنها زندگی می‌کردم طوری برنامه‌ریزی می‌کردند که گاهی برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بود که عراقی‌ها از دست ما کفری می‌شدند و می‌گفتند نمی‌دانیم شما به دست ما اسیر هستید یا ما به دست شما.

 وی ادامه می‌دهد: هیچ گاه برنامه‌های دینی ما در دوران اسارت تعطیل نشد و علیرغم همه کارشکنی‌های عراقی‌ها، برنامه‌های دعای کمیل و زیارت عاشورا برقرار بود و اگر هم زمانی عراقی‌ها متوجه موضوع می‌شدند به سرعت برنامه دیگری را تدارک می‌دیدیم.  

این آزاده زنجانی با نقل خاطره‌ای از دوران اسارت خود، ادامه می‌دهد: پس از ماه‌ها صبوری بالاخره دولت عراق موافقت کرد که اسرای ایرانی را برای زیارت به عتبات عالیات اعزام کند، با وجود اینکه همه اسرا عاشق و دلباخته زیارت عتبات عالیات بودند اما اصرار داشتند این سفر بدون هیچ نوع تبلیغی برای دولت عراق برگزار شود، اگر چه چند ماهی این موافقت انجام نشد، اما در نهایت مجبور شدند شرایط اسرای ایرانی را پذیرفته و این سفر بدون تبلیغات برگزار شود.

شاید شور و حال کربلا رفتن برای افراد امروزی که هر گاه اراده کنند در کربلا هستند، محسوس نباشد اما در آن دوران که دولت عراق اجازه هیچ‌گونه سفری را به عتبات عالیات نمی‌داد، مشتاقان بسیاری چشم به راه باز شدن راه کربلا بودند و شعرها و سرودهایی "از جوانی به پیری رسیدیم عاقبت کربلا را ندیدیم" و دلنوشته‌های همچون" مسافر کربلا" بسیار پرمفهوم بود.

*حفظ ارزش‌های نظام اسلامی برای اسرا بسیار مهم بود

فضل‌الهی می‌گوید: در چنین شرایطی که اسرا اجازه زیارت پیدا کردند اما به خاطر حفظ ارزش‌های نظام اسلامی سفر با تبلیغات را قبول نکرده و حتی در یکی از اعزام‌های اولیه  نیز عکس صدام را از روی شیشه اتوبوس اعزامی به پایین کشیده بودند.

 او ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی اسرا با مقاومت و ایستادگی از دشمن تعهد گرفته و این سفر را انجام می‌دهند.

این آزاده زنجانی می‌گوید: برگشت اسرا از سفر کربلا نیز خاطرات شیرینی را برای ما رقم می‌زد، هر گروهی که بر می‌گشت توسط گروهی که در اردوگاه بود مورد استقبال قرار می‌گرفت و شعر "کربلایی‌ها زیارت قبول" سر داده می‌شد و زائران در پاسخ می‌گفتند " قبر سالار شهیدان خالی از زوار بود، مسلمین بر سر زنید".

او می‌گوید: هنگام آزادی چون در برابر پدران و مادران شهدا شرمنده بودیم احساس شعف نداشتیم.

فضل‌الهی صبر در برابر مشکلات و سختی‌ها را بسیار مهم می‌داند و معتقد است: با صبر سنگ هم آب می‌شود، در واقع صبر کلید حل مشکلات و مسائل است.

وی بی‌توجهی به مسائل فرهنگی را یکی از دغدغه‌های خود می‌داند و می‌گوید: برای همه مسائل در کشور رشته‌های مختلفی تدریس می‌شود اما برای فرهنگ هیچ تدبیری اندیشیده نشده و هیچ دانشگاه و فرهنگ کده‌ای راه‌اندازی نشده است.

او می‌گوید: توجه و حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نباید ما را از مسئله فرهنگ غافل کند اگر چه این مسائل هم مهم است، ریشه اصلی مشکلات از مسائل فرهنگی ناشی می‌شود، در جامعه هیچ‌گاه متخصص فرهنگ تربیت نکرده‌ایم و این مسئله موجب شده است تا هر روز شکاف در جامعه بیشتر شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر