logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۳
[ شناسه خبر : ۱۶۸۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان زنجان:

افزایش قیمت سموم از عوامل تاثیر گذار بر سن زدگی گندمزار‌های زنجان است

افزایش-قیمت-سموم-از-عوامل-تاثیر-گذار-بر-سن-زدگی-گندمزار‌های-زنجان-است
مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در سن زدگی مزارع گندم در زنجان تاثیر گذار بود گفت: افزایش قیمت سموم یکی از عوامل تاثیر گذار بر سن زدگی گندمزار‌های استان زنجان بود.

نبی‌اله بختکی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در مورد مطرح شدن موضوع بالا بودن سن زدگی گندم در مزارع استان اظهار کرد: این موضوع نمی‌تواند صحت داشته باشد شاید در مناطقی سن زدگی بالا باشد ولی از وضعیت یک منطقه نمی‌توان نسبت به وضعیت کل استان زنجان نظر داد.

وی با تاکید براینکه هر ساله آموزش‌های لازم در حد توان جهادکشاورزی برای گندمکاران انجام می‌شود تصریح کرد: متاسفانه در خیلی از موارد کشاورزان نسبت به تاکیدات کارشناسان بی‌توجه هستند.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان زنجان ابراز کرد: کمبود اعتبارات تجهیزات به بخش کشاورزی و افزایش قیمت سموم و کود شیمیایی می‌تواند از جمله عوامل افزایش سن زدگی گندم در برخی مناطق باشد.

وی تاکید کرد: در خیلی از موارد کشاورز توان تامین کود و سم را نداشته و به موقع نتوانسته نسبت به سم پاشی مزارع اقدام کند که موجب وارد شدن خسارت به مزارع خود شده است.

بختکی با تاکید براینکه امسال میزان سن زدگی گندم در شهرستانهای زنجان، ابهر و سلطانیه بالا بود افزود: در شهرستان خدابنده نیز میزان خسارت سن بیشتر بود که باید کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان توجه جدی داشته باشند و به موقع نسبت به سم پاشی اقدام کنند تا دچار سن زدگی نشوند.

وی از کمبود اعتبارات و تجهیزات خودرویی سازمان حفط نباتات استان خبرداد و گفت: برای اعزام کارشناسان به مناطق مختلف استان با کمبود اعتبار و تجهیزات خودرویی مواجه هستیم.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان زنجان با تاکید براینکه با توجه به مشکلاتی که امسال داشتیم تولید و خرید گندم نسبت به سال گذشته بهتر است افزود: منکر این نیستیم که اصلا سن زدگی در استان زنجان نداشتیم اما به حدی نبود که بحرانی باشد و عواملی متعددی هم از جمله افزایش قیمت سموم، تاثیرات بیماری کرونا و غیره در سن زدگی گندمزار‌های زنجان وجود داشت.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر