logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۸
[ شناسه خبر : ۱۶۸۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
نگاه جهادی علاج مشکلات؛

رنج مضاعف تولیدکنندگان از "تحریم‌های داخلی"/ بی‌برنامگی‌های اقتصادی دولت صدای تولیدکنندگان را درآورد

رنج-مضاعف-تولیدکنندگان-از-"تحریم‌های-داخلی"-بی‌برنامگی‌های-اقتصادی-دولت-صدای-تولیدکنندگان-را-درآورد
تولیدکنندگان کشور با وجود شرایط تحریم و کرونا توانستند چرخ تولید را سرپا نگه دارند اما برخی قوانین و بخشنامه‌های دست و پا گیر باعث کند شدن چرخ تولید در کشور شده است.

به گزارش موج رسا; با وجود اینکه سالهاست مقام معظم رهبری توجه به اقتصاد مقاومتی را به مسئولان گوشزد کرده اما خیالبافی غرب گرایان داخلی باعث شده تا روند مقاوم شدن اقتصاد کشور نه تنها کند شود بلکه سالها کشور معطل نیم نگاه غرب باشد.

مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان به موضوع جریان تحریم و تحریف اشاره کردند و تاکید داشتند که جریان تحریف به موازات جریان تحریم وجود دارد یعنی تحریف حقایق و واژگون نشان دادن واقعیات. چه واقعیات کشور چه واقعیات مرتبط با کشور ما. این یکی از کارهایی است که انجام می‌دهند. هدف تحریف دو کار است؛ یکی ضربه به روحیه مردم، دیگری آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم.

رهبر معظّم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست می‌خورد، فرمودند: عرصه عرصه جنگ اراده‌هاست، وقتی جریان تحریم شکست بخورد و اراده ملت ایران همچان باقی بماند، بر اراده دشمن فائق می‌آید.

مرور اتفاقات سالهای پس از انقلاب اسلامی نشان  می‌دهد که جریانی در کشور به دنبال تحریف واقعیت‌ها است و این جریان باعث شده تا پیشرفت‌های کشور روند کندی به خود بگیرد. اتفاقات دوران اصلاحات و مذاکرات هسته‌ای که منجر به تعطیلی صنعت هسته‌ای شد و در مقابل طرف مقابل کاری برای ایران نکرد یک  نمونه و معطل کردن کشور در خصوص توافق برجام و بعد از آن اعمال تحریم های شدید و خروج از برجام نیز نمونه کامل دیگری است که نشان می‌دهد نگاه به غرب چه ضربه‌هایی را به اقتصاد کشور وارد کرده است.

قطب نساجی کشور گرفتار تحریم‌های داخلی

کارشناسان بر این باورند که هیچ زمانی تحریم های آمریکا علیه ملت ایران برداشته نخواهد شد و نباید اجازه داد جریان تحریف کشور را در دام جدیدی گرفتار کند چرا که عده‌ای ناتوانی‌ها و بی‌تدبیری‌های خود را به مذاکره موکول کرده و حاضر نیستند اشتباهات خود را  به گردن بگیرند.

استان زنجان یکی از قطب‌های صنعت نساجی در کشور است، با نیم نگاهی به این صنعت در کشور و همچنین گفت‌وگو با صاحبان این صنایع در استان نشان می‌دهد که آن چیزی که بیشتر تولیدکنندگان کشور را رنج می‌دهد بی تدبیری مسئولان و تحریمهای داخلی است نه تحریم‌های آمریکا.

سیدسجاد نباتچیان یکی از صاحبان صنایع نساجی در کشور و رئیس خانه صنعت استان در گفت‌وگو با موج رسا گفته است: با وجود اینکه آمریکا رسما صنایع نساجی ایران را تحریم کرده است اما فعالان بخش خصوصی از راه‌های قانونی کار خود را به راحتی انجام می‌دهد اما همین تولیدکنندگان در قوانین سختگیرانه داخلی مانده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واحدهای صنعتی بیشتر با مشکلات بخشنامه‌های بانک مرکزی مواجه هستند، معتقد است: در حال حاضر اگر قوانین داخلی کشور اذیت نکند صاحبان صنایع به هر طریقی که می‌توانند واحدهای خود را سر پا نگه می‌دارند.

با نیم نگاهی به مشکلات کشور مشخص می‌شود که سوء مدیریت‌ها و نگاه‌های غلط برخی جریانات و مسئولان در کشور ضربه بزرگتری به کشور وارد کرده است، یکی حوزه‌های که دولت به واقع کاری نکرد بخش مسکن بود که خود حسن روحانی هم به آن اعتراف کرده است. بخش مسکن می‌توانست بخش زیادی از اقتصاد کشور را به حرکت در بیاورد.

غفلت از بخش مسکن

طبق گفته پورحاجت یکی از کارشناسان اقتصادی صفر تا 100 تمام مصالح ساختمانی مورد نیاز برای تولید مسکن در کشور تولید می شود، نیروی مستعد و صنایع مادر این بخش را در داخل داریم. اما برنامه ریزی نامناسب، سیاست ورزی اشتباه و برخی قوانین مصوب مجلس کار کردن در این بخش را دشوار کرده است.

وی معتقد است: سازندگان موافق دریافت مالیات از بخش مسکن هستند؛ اما نباید کاری کنیم که از "هول حلیم داخل دیگ بیفتیم". همانگونه که اشاره شد طی 7 سال اخیر کاهش 50 درصدی تولید مسکن داشته ایم، چنانچه 50 درصد تولید مسکن کشور افزایش می یافت، قطعا درآمدهای مالیاتی بیشتر می شد.

از طرف دیگر بی‌برنامگی دولت باعث شده تا بخش بزرگی از مسکن های تولیدی نیز به دست دلالان  و سوداگران بیفتد که همین موضوع  نیز باعث شده تا مردم بیشترین ضرر را متحمل شوند.

حسین محمودی اصل کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با موج رسا گفت: در طی 10 سال گذشته از 10 میلیون مسکن احداث شده، 7.5 میلیون واحد معادل 80 درصد مسکن احداث شده به دست سوداگران و دلالان رسیده و مصرف کننده واقعی از چرخه حذف شده است.

محمودی اصل با بیان اینکه ابتدا باید چرخه موجود در زمینه مسکن اصلاح و املاک احتکاری آزاد شود، افزود: در گام بعدی باید به سمت تولید و توزیع مناسب حرکت کنیم.

 این استاد دانشگاه با اشاره به وجود دست‌های پنهان در زمینه بازار مسکن و کسب سودهای میلیاردی از سوی برخی افراد، افزود: این افراد متاسفانه ریالی مالیات برای مسکن پرداخت نمی‌کنند.

ظرفیت‌های مغفول مانده

برخی از کارشناسان معتقدند: در شرایط فعلی می توانیم در فعالیت های اقتصادی کوچک و متوسط و زودبازده فعالیت بیشتری داشته باشیم تا پیشرفت و بازده بیشتری را برای کشور به دست آوریم از طرفی کشورمان در حال حاضر در بخش های اقتصادی نیز  مانند پتروشیمی و پالایشگاه دارای فناوری است و حرف های زیادی برای گفتن دارد.

ظرفیتی که اکنون در کشور برای عبور از مشکلات وجود دارد، بازار سرمایه است. اکنون نقدینگی به سمت این بازار هدایت شده و باید دولت برنامه جدی برای رونق تولید به وسیله بازار سرمایه داشته باشد.

محمد جلیلی کارشناس اقتصادی در این باره به موج رسا گفت: کشور ما ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی دارد و بازار سرمایه و بورس نیز زیرساخت توسعه اقتصاد کشور است چرا که شرکت‌های دانش بنیان در چند سال اخیر رشد خوبی پیدا کرده و در آینده این شرکت‌ها قطعا برای تامین نیاز مالی خودشان باید از بازار سرمایه بیشتر استفاده ‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق اقتصاد بدون نفت باید از بازار سرمایه به درستی استفاده شود، گفت: در این شرایط توجه به ظرفیت‌های داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بازار سرمایه نیز مهمترین زیرساخت اقتصاد داخلی است.

این کارشناس اقتصاد معتقد است که از فرصت حضور مردم در بازار سرمایه در جهت بی اثر کردن تحریمهای دشمن و رونق تولید استفاده کرد.

موضوعی که اکنون تولیدکنندگان و صاحبان صنایع باید به آن توجه کنند استفاده از شرای تحریم برای به دست گرفتن بازار داخلی است چرا که کشور ما با جمعیت بالای 80 میلیون طرفیت بزرگی برای تولیدکنندگان است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر