logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۴
[ شناسه خبر : ۱۶۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
پس از گذشت 9 سال؛

یک بام و دوهوای سرمایه گذار شهرک صنایع دستی و گردشگری نور زنجان/ هشدار استاندار به تعیین تکلیف پروژه شهرک صنایع دستی نور

یک-بام-و-دوهوای-سرمایه-گذار-شهرک-صنایع-دستی-و-گردشگری-نور-زنجان-هشدار-استاندار-به-تعیین-تکلیف-پروژه-شهرک-صنایع-دستی-نور

با وجود اینکه همکاری های لازم به ادعای مسئولان استانی با اجرای پروژه شهرک صنایع دستی و گردشگری نور زنجان انجام شده است، اما درصد پایین پیشرفت فیزیکی این پروژه نشان از عدم تمایل سرمایه گذار به اجرای آن است.

به گزارش موج رسا; عملیات اجرای شهرک صنایع دستی و گردشگری نور در اوایل سال 1391 در زمینی به وسعت 85 هزار متر مربع و زیر بنای کلی در حدود 55 هزار متر مربع و محوطه سازی حدود 50 هزار متر مربع با کاربری های مختلف آغاز شده است.

برای این پروژه 9 هزار متر مربع پارکینگ زیر نظر مهندسین و طراحان در مهمترین محور مواصلاتی شمال غرب کشور ابتدای آزاد راه زنجان - قزوین تعریف شده است.

البته به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اجرای این پروژه از سال 88 آغاز شده و قرار بوده است ظرف 4 سال این پروژه اجرایی شود

در حال حاضر این پروژه پس از گذشت 9 سال دارای 20 درصد پیشرفت فیزیکی است که استاندار زنجان در کارگروه گردشگری استان ضمن زیبنده نبودن مدت اجرای این پروژه خواستار تعیین تکلیف فوری سرمایه گذار برای ادامه کار یا اتمام قرارداد با سرمایه گذار تاکید کرد.

 

*شهرداری در ارائه مجوز همکاری خوبی داشت

"حبیب ملائی یگانه"شهردار زنجان نیز در پاسخ به اظهارات مدیرعامل شهرک صنعتی صنایع دستی نور زنجان و اینکه مجوزهای لازم از سوی مسئولان دیر به این شهرک اختصاص یافته است، گفت: با دستور استاندار وقت رسیدگی به وضعیت این پروژه در دستور کار شهرداری قرار گرفت و در زمان بسیار کوتاهی نسبت به ارائه مجوز اقدام شد.

وی با گلایه از عدم همکاری مدیران این پروژه در پرداخت عوارض، ادامه داد: سرمایه گذار پروژه فرصت سوزی زیادی در سال گذشته انجام داده است.

شهردار زنجان با بیان اینکه متاسفانه اراده لازم برای انجام کارها از سوی مدیران این پروژه دیده نمی شود، گفت: بهانه تراشی های متعدد موجب عدم اجرای این پروژه شده است.

یگانه با اشاره به اینکه قرار بود از سال 91 پروانه اخذ شود اما ادعایی برای به وجود آمدن مشکلات اخذ پروانه از سوی سرمایه گذار مطرح شد که شهرداری در اسرع وقت نسبت به حل مشکلات و ارائه مجوز اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پروانه این پروژه در سال گذشته برای ۴ سال صادر شده است،افزود: پیش از این نیز سرمایه گذار برای پرداخت عوارض آتش نشانی اقدامی انجام نداد.

شهردار زنجان با بیان اینکه شهرداری می توانست جلوی انجام پروژه را بگیرد اما برای اجرای پروژه به این کار نیز مبادرت نکرد، افزود: مجموعه شهرداری همراهی لازم را با سرمایه گذار داشته است.

 

*شرایط شهرک صنایع دستی نور زیبنده زنجان نیست

استاندار زنجان نیز با اشاره به اینکه زمین شهرک صنعتی صنایع دستی و گردشگری نور در سال 911 تحویل و بعد از چهار سال مجوز خود را دریافت کرده است، گفت: این شرایط زیبنده استان زنجان نیست.   درویش امیری با بیان اینکه همه دستگاه‌ ها باید پروژه شهرک صنعتی صنایع دستی و گردشگری نور را حمایت کنند، افزود: باید سرمایه ‌گذار نیز فعالیت خود در این پروژه را سرعت ببخشد.  درویش امیری با اشاره به اینکه شهرک صنعتی صنایع دستی و گردشگری نور 533 هزار متر مربع زیر بنا دارد، گفت: زمان طولانی برای بهره ‌برداری این پروژه پیش ‌بینی شده است و ضروری در زمان بندی جدیدی این پروژه به اتمام برسد .

 وی با اشاره به اینکه تاکنون پروژه شهرک صنعتی صنایع دستی و گردشگری نور سه استاندار را تجربه کرده است، افزود: این اصلا برای یک پروژه خوب نیست و ما یا باید کاری را نپذیریم و یا به سرعت پروژه را جمع کنیم.   استاندار زنجان با بیان اینکه جامعه هنرمندان، صنعتگران و فعالان عرصه صنایع دستی در انتظار اتمام  پروژه شهرک صنعتی صنایع دستی و گردشگری نور هستند، گفت: این پروژه یکی از پروژه ‌های کم‌ نظیر استان است که باید سرمایه گذار اجرا یا عدم اجرای آن را تعیین تکلیف کند.

وی از ارائه این پروژه به سرمایه گذار دیگر تاکید کرد و گفت: در صورتی که سرمایه گذار فعلی بازهم کارشکنی کند، این پروژه واگذار می شود.

 

*فرصت سوزی سرمایه گذار در اجرای پروژه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز با گلایه از عدم اجرای این پروژه، فرصت سوزی سرمایه گذار را یکی از دلایل عدم اجرای این پروژه عنوان کرد.

یحیی رحمتی ادامه داد: شرکت مجری در سال 88 مشکل داشت و در بحث سرمایه گذاری این پروژه مشکل داشته است.

وی با بیان اینکه قرارداد نهایی در سال 91 منعقد شده است، افزود: مجری تعهد کرده است که اجرای این پروژه مورد توجه باشد حتی دستور خلعیت سرمایه گذار داده شده است.

فیضی با بیان اینکه جلسات بسیاری برای اجرای این پروژه برگزار شده است و تلاش داشتیم این مشکلات ناخواسته بود، افزود: اواخر برج هشت پروانه اجرای پروژه داده شد.

وی گفت: شهرداری اجازه نمی داد کار انجام شود اما با اخذ پروانه کار به شدت دنبال می شود.

این سرمایه گذار ادامه داد: 85 هزار متریع کل زمین است که 53 هزار متر مربع برای ساخت و ساز پروانه داده شده است.

فیضی مقرر شد جدول زمان بندی ارائه شود که این جدول ارائه شده و در حال انجام اجرای پروژه هستیم.

 

*سال 99 پروژه به اتمام می رسد

وی با اشاره به صدور پروانه 4 ساله ، گفت: تا پایان 99 در دو فاز این پروژه به بهره برداری می رسد.

فیضی نیز پروانه صادر نشده بود اجازه کار داده نشد،حمایتی شود این پروژه به صورت عادی خوب رسیده است تا با سرعت بیشتری به بهره برداری رسید.

سرمایه گذار میزان اشتغالزایی این پروژه را در زمان احداث 350 نفر به صورت مستقیم و یک هزار نفر به صورت غیر مستقیم و در زمان بهره برداری نیز یک هزار نفر به صورت مستقیم و 5 هزار نفر به صورت غیر مستقیم است.

وی گفت: 150 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه می شود که 50 میلیارد تومان آورده سرمایه گذار است که 100 میلیارد تومان قرار است به صورت تسهیلات کم بهره در اختیار این مجموعه باید قرار گیرد.

این سرمایه گذار گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار است این پروژه را به صندوق توسعه ملی معرفی کند تا تسهیلات لازم اخذ شود که قطعا سرعت پروژه را افزایش می دهد.

فیضی بیان داشت: انتظار داریم مساعدت لازم برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه تا کنون 250 میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: 25 میلیارد تومان نیز تا پایان پروژه تزریق می شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر