logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۸
[ شناسه خبر : ۱۶۷۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
موج رسا گزار می‌دهد؛

مزارع پرورش ماهی ماهنشان در آستانه تعطیلی/ هیچ حمایتی از تولیدکنندگان ماهی نمی‌شود

مزارع-پرورش-ماهی-ماهنشان-در-آستانه-تعطیلی-هیچ-حمایتی-از-تولیدکنندگان-ماهی-نمی‌شود
مزارع پرورش ماهی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و قیمت خوراک دچار مشکل شدند و همچنین کاهش قیمت ماهی در بازار باعث شده بسیاری از واحدهای پرورش ماهی در آستانه تعطیلی قرار بگیرند.

به گزارش موج رسا; شهرستان ماهشنان با تولید سالانه حدود 17 هزار تن ماهی به عنوان قطب تولید ماهی شمالغرب کشور مطرح است ولی فعالان و پرورش دهندگان ماهی در این شهرستان با بی‌مهری مسئولان مواجه شدند و با اینکه ماهنشان قطب تولید استان است اما در این شهرستان تا به امروز صنایعی تبدیلی ماهی مستقر نشده و به دلیل کم کاری مسئولان ماهنشان از این ظرفیت بالقوه استفاده خوبی نشده است.

ماهشنان جزو شهرستان‌های کمتر توسعه یافته استان زنجان است در حالیکه ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد، این شهرستان بخش زیادی از مواد معدنی کشور را نیز تامین می‌کند اما در این میان عملکرد ضعیف مسئولان شهرستانی باعث شده ماهشنان از توسعه باز بماند.

مزارع پرورش ماهی در ماهنشان با مشکلات افزایش هزینه‌های تولید مواجه‌اند و در این شرایط مشکل عرضه و بازار نیز دارند که این مشکل به نوعی زمینه را برای تعطیلی واحدهای پرورش ماهی فراهم کرده است.  

امروزه فعالان و پرورش دهندگان ماهی در این شهرستان با این مشکلات دسته پنجه نرم می‌کنند و در تلاش هستند واحدهای خود را سرپا نگه دارند. بخش زیادی از جوانان در حوزه پرورش ماهی در این شهرستان مشغول بکار هستند که با تعطیلی واحدهای پرورش ماهی در ماهنشان بر تعداد افراد بیکار این شهرستان افزوده می‌شود.

افزایش قیمت خوراک ماهی

منصور حقی‌راد مدیرشیلات جهادکشاورزی استان زنجان نیز در مورد مشکلات امروز پرورش دهندگان ماهی خاطرنشان کرد: قیمت خوراک ماهی بالا رفته و تقاضا نیز کاهش یافته است.

وی با اشاره به حذف ارز دولتی در حوزه واردات تخم ماهی قزل آلا عنوان کرد: این اقدام دولت باعث شد قیمت بچه ماهی به دو برابر افزایش یابد و همچنین شاهد افزایش قیمت تولید ماهی در استان باشیم.

مدیرشیلات جهادکشاورزی استان زنجان ابراز کرد: با این وضعیت ماهی‌ها در استخرها باقی مانده و در بازار تقاضا نیز کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: رها سازی ماهی در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بود و قطعا در تولید استان تاثیر گذار بوده است.

حقی‌راد عنوان کرد: در سال گذشته حدود 17 هزار تن ماهی در استان زنجان تولید و روانه بازار مصرف شد.

واحدهای پرورش ماهی در آستانه تعطیلی

علیرضا عباسی کارآفرین ماهنشانی که در تولید ماهی در استان زنجان فعالیت دارد در مورد وضعیت بازار ماهی اظهار کرد: در حال حاضر شاهد افزایش قیمت خوراک ماهی و کاهش قیمت عرضه آن در بازار استان زنجان هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خوراک ماهی با قیمت هر کیلوگرم 13 هزار تا 16 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود تصریح کرد: با این میزان افزایش قیمت‌ها هزینه‌های تولید با هزینه‌های عرضه برابری می‌کند.

این کارآفرین خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت ماهی در بازار کیلویی 22 هزار تومان عرضه می‌شود که کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت ماهی در بازار شده که این مشکل باعث شده تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی با تاکید براینکه برابری هزینه تولید و عرضه در صورتی اتفاق می‌افتد که تولید کننده هیچ تلفاتی نداشته باشد افزود: اگر کسی در این شرایط تلفات داشته باشد حتی نمی‌تواند هزینه تولید را هم تامین کند.

عباسی با تاکید براینکه برخی از واحدهای تولدکننده ماهی به دلیل شرایط بوجود آمده بچه‌ریزی ماهی نداشتند و واحد خود را تعطیل کردند عنوان کرد: اگر همین شرایط تداوم داشته باشد خیلی از واحدهای پرورش ماهی ورشکست خواهند شد.

وی با بیان اینکه مسئولان شهرستان ماهنشان در جریان این مشکل هستند افزود: متاسفانه تا به امروز هیچ حمایتی از تولیدکنندگان ماهی در ماهنشان نشده است.

این تولید کننده با بیان اینکه پرورش ماهی منبع درآمد بیشتر ساکنین شهرستان ماهنشان است افزود: فرماندار ماهنشان در جریان این موضوع است اما تا امروز اقدامی انجام نداده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد شهرستان ماهنشان با پرورش ماهی می‌چرخد اما متاسفانه تا امروز اتحادیه‌ای برای این تولیدکنندگان تشکیل نشده است ابراز کرد: به دلیل نبود اتحادیه هیچ حمایتی از تولیدکنندگان ماهی در ماهنشان نمی‌شود.

عباسی با بیان اینکه از سال 85 تا به امروز در کار پرورش ماهی هستم و از سال 94 تا به امروز به صورت تخصصی وارد این حوزه شدم عنوان کرد: در حال حاضر در مزارع خود برای هشت نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کردم.

وی میزان تولید ماهی در مزارع خود را سالانه حدود 70 تا 80 تن عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل پایین آمدن قیمت ماهی نبود صادرات بوده و دومین دلیل نیز کاهش میزان مصرف در استان است.

این کارآفرین با بیان اینکه دلالان نیز ماهی را با قیمت پایین از تولیدکننده خریداری می‌کنند و با چندین برابر قیمت در سایر استانها عرضه می‌کنند تاکید کرد: با این شرایط خیلی از واحدهای تولید ماهی تعطیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه کمبود نهاده‌‌ها روند پرورش ماهی را مشکل کرده است ابراز کرد: از طرفی هم هیچ صنایع تبدیلی فعال در حوزه ماهی در ماهنشان وجود ندارد و از این ظرفیت ماهنشان به خوبی استفاده نشده است.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر