logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۳
[ شناسه خبر : ۱۶۷۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
با افزایش آمار فوتی‌ها؛

تمام شهرستان‌‌های استان زنجان به وضعیت قرمز کرونا بازگشت

تمام-شهرستان‌‌های-استان-زنجان-به-وضعیت-قرمز-کرونا-بازگشت
با وجود اینکه زنجان در هفته گذشته به مرز هشدار در زمینه انتشار کووید 19 قرار گرفته بود، اما بازهم همه شهرستان های استان زنجان به وضعیت قرمز برگشت.

به گزارش موج رسا; اسفند سال گذشته بود که اولین مورد آزمایشگاهی در زمینه بیماری کرونا در زنجان مثبت اعلام شد، اولین فرد بیمار هم مرد 40 ساله‌ای بود که در مسافرت به یکی از استان‌های آلوده کشور، این بیماری را تجربه می‌کرد.

زمانی که در زنجان تنها یک مورد مثبت گزارش شد، یک هزار و 500 نفر در کشور به این بیماری آلوده بودند، در آنزمان کنترل خوب استان زنجان موجب شد تا پای این بیماری دیرتر به زنجان باز شود و مردم زنجان چند هفته‌ای بعد از آلوده شدن اکثر استان‌های کشور این بیماری را تجربه کنند.

با گذشت روزها آمار بیماران مبتلا به کووید 19 در زنجان افزایش یافت و بر اساس آخرین آمار، 25 نفر به صورت قطعی در آزمایشات اخذ شده به علت این بیماری در بیمارستان‌های زنجان بستری شدند اما در نهایت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تست‌گیری و شناسایی بیماران زنجان در مرز سه نفر بیمار کووید 19 قرار گرفت و به همین دلیل محدویت‌های اجتماعی و کاری کاهش یافته و اجازه فعالیت به کسب و کارها به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی داده شد و زنجان وارد مرحله جدیدی از نظارت‌ها شد و همچنان آمار استان رو به کاهش بود.

در طی سه هفته گذشته و با برگزاری مراسم‌های عروسی و ترحیم و مراسم‌های خانوادگی به یکباره آمار بیماران در زنجان جهشی شد تا جایی‌که استاندار زنجان از سه برابر شدن تست گیری‌ها و افزایش تعداد بیماران گلایه کرد و از مردم خواست مراسم‌های عروسی و عزا را برگزار نکرده و مدعوین نیز به چنین مراسم‌هایی نروند، بالاترین آمار زنجان در یک مراسم ترحیم ثبت شد که در آن 50 میهمان به کووید 19 آلوده شدند.

اما نکته جالب توجه در مسیر انتشار این ویروس و اوج یکباره آن می‌تواند از دو علت ناشی شود یا مردم رعایت نکردند و اجازه انتشار دادند یا مسئولان می‌توانستند موضوع را کنترل کنند اما به واسطه درگیر بودن به دستورالعمل‌های ستاد مرکزی و عدم توجه به وضعیت استان، راه را برای انتشار کووید 19 بیشتر فراهم کردند.

مدیریت خوب استان زنجان در سیل سال گذشته نمونه‌ای از دستاوردهای استاندار فعلی زنجان است که برای کاهش آسیب به استان، شهرستان به شهرستان و روستا به روستا رفت و تجهیزات برد تا مانع آسیب بیشتر به مردم، کشاورزان و خانه‌های روستایی شود، به نظر می‌رسد آقای حقیقی این بار هم باید مدیریت را در دست می‌گرفت و اجازه نمی‌داد دستورالعمل‌های تهران دست و پای او را برای مقابله با کرونا ببندد.

اگر چه با افزایش آمار مبتلایان و رسیدن به 53 بستری در بیمارستان‌های استان، محدودیت‌های یک هفته‌‌ای و اجباری شدن استفاده از ماسک در معابر عمومی راهکاری برای قطع زنجیره کرونا، اعمال شد، اما انتظار می‌رفت هنگامی که تعداد تست گیری در زنجان یک ماه پیش از 200 به 600 عدد رسید، مسئولان استانی تدبیر دیگری به کار برده و این بیماری را کنترل کنند تا امروز شاهد پر شدن ظرفیت‌های بیمارستانی و خستگی کادر درمان استان نشویم.

فرماندار زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، از افزایش نظارت‌ها بر رعایت پروتکل بهداشتی از سوی اصناف خبرداد و گفت: اخطارهای لازم به واحدهای صنفی داده شده و اگر رعایت نکنند، تعطیل می‌شوند.

رضا عسگری تعطیلی دفتر کارگزاری‌های بورس را که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند نمونه‌ای از برخوردهای قهری عنوان کرد و گفت: در ادارات نیز به افراد فاقد ماسک خدمات ارائه نمی‌شود.

وی برضرورت فرهنگ سازی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: هر شخصی در جامعه باید پروتکل‌های بهداشتی را برای قطع زنجیره کرونا رعایت کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: تعطیلی در زنجان به دلیل کنترل شیوع بیماری کرونا ادامه دارد و مساجد، هئیت‌های مذهبی، قهوه خانه‌ها، اماکن ورزشی، مصلی‌ها و آرایشگاه‌های زنانه ادامه دارد.

فرماندار زنجان ادامه داد: با تدابیر اتخاذ شده روند انتشار کاهش یافته است اما هنوز زنجان در وضعیت قرمز قرار دارد که در صورت رعایت مردم و اجرای پروتکل‌های بهداشتی این روند بهبود می‌یابد.

عسگری با اشاره به تشکیل 742 هسته و همیار سلامت در زنجان، گفت: بازرسی از همه هتل‌ها و واحدهای صنفی انجام و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی ناوگان حمل‌و‌نقل شهری و برون شهری جریمه به دنبال دارد.

وی گفت: در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مجتمع‌های تجاری و پاساژها تعطیلی این واحدها نیز حتمی است.

در استان زنجان یک هزار و 997 تخت بیمارستانی وجود دارد که 653 تخت در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته و فشار به بخش بیمارستانی و کادر درمانی با افزایش تعداد بیماران، افزایش می‌یابد.

تا کنون تست کرونای 2 هزار و 288 نفر در زنجان بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی مثبت اعلام شده است و  653 نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند.

در حال حاضر وضعیت انتشار ویروس کرونا در همه شهرستان های استان زنجان بنا به گفته مسئولان قرمز بوده و این موضوع موجب بازگشت زنجان به وضعیت قرمز شده است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر