logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۱
[ شناسه خبر : ۱۶۶۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
با تداوم مشکل کمبود نهاده‌ها در استان زنجان رخ داد

کاهش 20 درصدی جوجه‌ریزی در استان زنجان

کاهش-20-درصدی-جوجه‌ریزی-در-استان-زنجان
با تداوم مشکل کمبود نهاده‌های دامی میزان جوجه‌ریزی در استان زنجان 20 درصد کاهش یافته و در حال حاضر حاضر نیز تنها 30 درصد نیاز استان به نهاده‌های دامی تامین می‌شود.

به گزارش موج رسا; گرانی‌ گوشت قرمز سبب شده تا خانواده‌ها به ویژه طبقات پایین در حسرت تامین مواد غذایی پروتئینی به ویژه گوشت قرمز بمانند به همین خاطر در سبد غذایی گوشت مرغ را جایگزین گوشت قرمز کردند ولی گویا نواسانات قیمت مرغ و مشکل نهاده‌ها باعث شده این اقلام نیز در سبد غدایی خانواده‌ها کمرنگ شود.

مشکل نهاده‌های دامی در استان زنجان همچنان در جای خود باقی است و تخصیص نهاده‌ها با قیمت مصوب دولتی جوابگوی استان نیست و این مشکل باعث شده تولید کنندگان مجبور باشند برای ادامه حیات تولید خود نهاده‌ مورد نیازشان را از بازار آزاد با چندین برابر قیمت مصوب تهیه کنند.

نهاده‌ای که برای استان تخصیص داده می‌شود تنها 30 درصد نیاز استان زنجان را تامین می‌کند که این موضوع تبعات خود را در تولید می‌گذارد و برخی از تولیدکنندگان به دلیل اینکه توان تامین نهاده‌های دامی را ندارند از جوجه‌ریزی امتنا می‌کنند که در نهایتا دود این بی‌تدبیری‌ها به چشم مردم خواهد رفت.

اغلب خانوارهای دهک پایین جامعه به دلیل بالا بودن گوشت قرمز به مصرف مرغ روی آوردند که قیمت مرغ بعد از مطرح شدن کمبود نهاده تا 20 هزار تومان افزایش یافته بود که این امر توان خرید مردم را کاهش داده بود و بعد از مدتی قیمت گوشت مرغ در بازار زنجان روند نزولی به خود گرفت و حالا در قیمت 16 هزار تومان متوقف شده است.

اما برخی از مسئولان و تولیدکنندگان تداوم روند فعلی را شرایط ناخوشایندی برای آینده پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند که روند فعلی کمبود نهاده‌ها نه تنها در قیمت مرغ و کاهش تولید آن تاثیر خواهد گذاشت بلکه میزان تولید گوشت قرمز را هم کاهش می‌دهد.

وزیر جهادکشاورزی 18 تیرماه امسال از ذخیره عظیمی از مرغ خبرداده و گفته است که با وارد کردن این ذخایر قیمت مرغ را در جامعه به شدت کاهش می‌دهد ولی آیا این موضوع چقدر می‌تواند تداوم داشته باشد؟ و در صورت تمام شدن ذخایر مرغ آیا باز هم قیمت‌ها ثابت خواهد ماند یانه؟

محمد‌علی صادقی معاون بهبود دامی جهادکشاورزی استان زنجان در مورد مشکل نهاده‌ها در استان زنجان عنوان کرد: همچنان این مشکل وجود دارد و تنها 30 درصد از نیاز استان به نهاده‌های دامی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش طیور عمده نهاده‌هایی که مصرف می‌شود ذرت و کنجاله سویا است ابراز کرد: به صورت متوسط نیاز ماهانه ماهانه استان به ذرت حدود 16 هزار تن و کنجاله سویا حدود 8 هزار تن است.  

معاون بهبود دامی جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه میزان حواله‌های صادر شده در ذرت 50 درصد و سویا نیز حدود 40 درصد است بیان کرد: متاسفانه با این وضعیت تنها 30 درصد نیاز استان تخصیص داده است.

وی با اشاره به اینکه با کاهش جوجه ریزی در استان مواجه هستیم عنوان کرد: در حال حاضر جوجه ریزی در بخش طیور گوشتی استان حدود 20 درصد کاهش یافته است.

صادقی با بیان اینکه این موضوع زنگ خطری برای تولید مرغ در استان زنجان است ابراز کرد: با این روند فکر نمی‌کنم به میزان تولید سال گذشته بتوانیم برسیم.

وی با بیان اینکه در حوزه نهاده‌های دامی مشکلات زیادی در استان زنجان داریم گفت: باید انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان در جوجه ریزی ایجاد شود ولی با وجود این مشکلات این انگیزه در بین تولیدکنندگان کاهش یافته است.

معاون بهبود دامی جهادکشاورزی استان زنجان خاطر نشان کرد: اگر مرغداری بخواهد جوجه‌ریزی داشته باشد باید نهاده‌ها را با دو تا سه برابر قیمت مصوب خریداری کند که این امر برای انها در شرایط فعلی به صرفه نیست.

وی در مورد تاثیر این وضعیت بر بازار گوشت قرمز گفت: دام‌های سبک بیشتر به مراتع وابسته هستند و امسال هم مراتع استان از وضعیت خوبی برخورد‌دار است ولی اگر این مشکل تداوم داشته باشد در آینده بر تولید و قیمت گوشت قرمز نیز تاثیر می‌گذارد.

صادقی افزود: امسال قیمت علوفه در زنجان افزایش بالایی داشته و کمبود نهاده‌های دامی به احتمال زیاد بر قیمت و تولید گوشت قرمز تاثیر گذار باشد ولی در حال حاضر تولید گوشت قرمز مازاد بر نیاز استان تولید می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر مشکلات فعلی نهاده‌ها ادامه‌دار باشد دامداران مجبور می‌شوند دام‌های مولد را حذف کنند که در این صورت جمعیت دامی کاهش می‌یابد که این اقدام تبعات کمبود گوشت قرمز و سایر مشکلات را هم ایجاد می‌کند.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر