logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۱
[ شناسه خبر : ۱۶۶۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
به مناسبت هفته عفاف و حجاب؛

بانوی زنجانی که با حجاب، پله‌های ترقی را طی کرد/ حقوق زن آمریکایی، ضد زن است

بانوی-زنجانی-که-با-حجاب،-پله‌های-ترقی-را-طی-کرد-حقوق-زن-آمریکایی،-ضد-زن-است
سیده فاطمه موسوی از جمله فعالان فرهنگی و اجتماعی زنجان است که حجاب را محدودیت ندانسته و با رعایت حجاب خود پله‌های ترقی علمی را طی کرده است.

به گزارش موج رسا; هفته عفاف و حجاب فرصتی برای معرفی الگوهای موفقی است که توانسته‌اند در حین داشتن عفاف و حجاب الگوی جامعه خود باشند.

افراد موفق، دانشمندان، طلاب، دانشجویان، فعالان فرهنگی و اجتماعی و دانش‌آموزان به عنوان اقشار تاثیرگذار در جامعه محسوب می‌شوند که بسیاری از آنها با رعایت حجاب به درجات عالی علمی و اجتماعی رسیده‌اند.

الگوی سوم زن مسلمان را می‌توان در شخصیت تک تک افرادی که حجاب مانعی برای حضورشان در جامعه نشده و گام‌های بلند و استواری را برای رسیدن به اهدافشان برداشته‌اند، دید.

سیده فاطمه موسوی از جمله بانوان زنجانی است که ضمن تحصیل و حضور موفق در فعالیت‌های اجتماعی، امروز به عنوان پرستار در یکی از بیمارستان‌های شهر زنجان مشغول به فعالیت بوده و حجاب مانعی برای حضور در اجتماع نشده است.

 

*فعالیت در سمن‌های دانشجویی

او در دوران دانشجویی در سمن‌های عفاف و حجاب فعالیت داشته و به عنوان فعال فرهنگی در مدارس و دانشگاه‌ها به عنوان مربی فعالیت کرده است.

این بانوی فعال استان زنجان در زمینه‌های فرهنگی و حقوق زنان نیز دستی بر آتش دارد و امروز نیز در سن ۲۴ سالگی کانون خانواده خود را آغاز کرده است.

سیده فاطمه موسوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا؛ گفت: استفاده از چادر در ارزشمندی بانوان جامعه بسیار تاثیرگذار است و امروزه طراحی مد و لباس حجاب به سمتی سوق پیدا کرده است که برای هر شرایط کاری می‌توان از مدل‌های مختلف چادر استفاده کرد.

او می‌گوید: در محل کارم نیز لباس متناسب با معیار اسلامی استفاده می‌کنم و نوع پوشش من موجب شده است تا حد و مرزی بین من و همکاران مرد باشد در حالی که همکارانی که حجاب مناسب ندارند از نحوه برخورد برخی بیماران و همکاران آقا گلایه‌هایی دارند.

 این پرستار معتقد است:  حجاب من موجب شده تا دیگران حد و مرز رفتارشان را دانسته  و بیشتر شخصیت من دیده شود.

این فعال فرهنگی می‌گوید: حجاب من موجب شده تا دیگران به جای اظهار نظر درباره چهره، به شخصیتم توجه بیشتری نمایند.

موسوی ادامه می‌دهد: فعالیت‌های مختلفی در دوران دانشجویی داشتم و در برنامه‌های ورزشی از جمله کوهنوردی فعالیت داشتم و هیچ وقت حجابم برایم محدودیت ایجاد نکرده است و گاهی هم به دلیل تعامل و برخورد مناسب با دانشجویانی که حجاب مناسبی نداشتند، رفاقت برقرار و دیدگاهشان نسبت به حجاب متفاوت شده است.

موسوی می‌گوید: اگر به سبک زندگی افراد با حجاب در جامعه بیشتر پرداخته شود، دیگران با سبک زندگی این افراد آشنا شده و چادر را به عنوان حجاب برتر انتخاب می‌کنند چرا که می‌دانند با چادر هیچ محدودیتی برای آنها ایجاد نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: در جامعه  افراد با حجاب بیشماری فعالیت دارند که درجات علمی بالایی را به دست آورده یا در حوزه ورزش جزو مدال آوران ملی و بین‌المللی محسوب می‌شوند.

این پرستار زنجانی که فعالیت در حوزه حقوق زنان را از علاقه‌مندی‌های خود معرفی می‌کند، دوست دارد اگر فرصتی داشت در حوزه تاریخ سیاسی کشور نیز دستی بر آتش داشته باشد.

 

*حقوق زنان جا افتاده در جهان  ضد حق زن است

او معتقد است: حقوق زنان جا افتاده در جهان کاملا برعکس و ضد حقوق زن است چرا که به جای حل مشکلات این قشر،  مشکلات دیگری را اضافه می‌کند.

موسوی الگوی سوم زن مسلمان را الگوی کامل و بی‌عیب و نقص برای بانوان می‌داند و می‌گوید: در این الگو نگاه به زن نه همچون غرب نگاه جنسیتی و کالایی است و نه همچون شرق زن موجودی دون پایه محسوب می‌شود، این الگو ضمن ارج نهادن به شخصیت زن به جایگاه او در جامعه نیز ارزش می‌گذارد.

او می‌گوید: نگاه غرب به زن به اندازه‌ای کم ارزش هست که حتی هنرمندان مطرح هنگام دریافت جوایز خود در فستیوال‌های مختلف در پشت میکروفن از نگاه جنسیتی به زن گلایه‌مند هستند، همانطور نگاه به زن در شرق نیز جز ظلم برای این قشر، حاصل دیگری نداشته است.

این فعال حقوق زنان ادامه می‌دهد: الگوی سوم زن مسلمان به زنان در حد و چارچوب خودش ارزش قائل شده و همانگونه که معقتد است زن باید دارای ویژگی‌های خاص خود باشد و انتظاری که از مرد هست از زن نمی‌توان داشت اما در کنار سایر مسائل، زن توانایی‌ها دارد که بیشتر از مردان است و مساوی قراردادن زن و مرد عین بی‌عدالتی در حق زنان است.

موسوی خاطرنشان می‌کند: الگوی سوم زن مسلمان زن و مرد را در جایگاه خودش قرار داده و انتظاراتش از زن و مرد براساس توانایی آنهاست.

او می‌گوید: امیدوارم مسئولان به مسئله فرهنگ توجه کرده و نسبت قبح زدایی‌ها اتفاق افتاده در فضای مجازی هوشیار باشند، متاسفانه این گونه فعالیت ها در فضای مجازی موجب شده تا جوانان ما الگوی مناسبی برای خود پیدا نکنند.

موسوی که به واسطه شغلش با بیماران روانی سروکار دارد، مشکل برخی نوجوانان و جوانانی که به دلیل این بیماری در بیمارستان بستری هستند را نداشتن الگوی مناسب در خانواده می‌داند و معتقد است: در بررسی وضعیت زندگی این افراد، گاهی به خانواده های خوبی می‌رسیم اما به دلیل نداشتن الگو، متاسفانه جوانان و نوجوانان دچار سردرگمی می‌شوند.

وی می گوید: گاهی مسیر طی شده توسط نوجوانان و جوانان  به اندازه‌ای اشتباه بوده است که کارش به بیمارستان روانی می‌کشد که امیدوارم مسئولان به موضوع فرهنگ توجه داشته و چنین خلاهایی را در جامعه پر کنند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر