logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۵
[ شناسه خبر : ۱۶۵۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
وقتی افزایش قارچ گونه می‌شود؛

زنجان شهر مجتمع‌های تجاری کم‌کاربرد/مجتمع‌های تجاری ویترین کالاهایی با قیمت گزاف

زنجان-شهر-مجتمع‌های-تجاری-کم‌کاربرد-مجتمع‌های-تجاری-ویترین-کالاهایی-با-قیمت-گزاف
با وجود اینکه شهر زنجان دارای ظرفیت لازم نیست اما هر روزه شاهد رشد قارچ گونه پاساژها و مجتمع‌های تجاری در این شهر هستیم.

به گزارش موج رسا; با چرخی در پاساژهای معروف شهر زنجان می‌توان مشاهده کرد که بسیاری از واحدهای این پاساژها و مجتمع‌های تجاری بلا استفاده بوده و با اینکه زمان زیادی از احداث آنها نمی‌گذرد، اما استفاده‌ای از آنها نمی‌شود.

در شهر کوچکی همچون زنجان که ظرفیت افزایش تعداد پاساژها و مجتمع‌های تجاری را بر اساس شواهد موجود ندارد، اما هر روز بر تعداد این مجتمع‌های تجاری که از نظر کیفیت و نوع خدمات رسانی تفاوتی با مجتمع‌های قبلی ندارند، افزوده می‌شود.

در برخی مجتمع‌های تجاری شهر زنجان چندین طبقه بلا استفاده مانده و یا پاساژ قدیمی همچون پاساژ سبزه میدان که در مرکز شهر زنجان و در پر رفت آمدترین نقطه شهر قرار دارد به مخروبه‌ای تبدیل شده است که تنها چند واحد صنفی در طبقه اول آن فعالیت دارند.

*بالا بودن هزینه رهن و اجاره در مجتمع‌های تجاری

اگر چه بالا بودن هزینه رهن و اجاره در عدم استقبال از مجتمع‌های تجاری بی‌تاثیر نیست اما ظرفیت نداشتن شهر زنجان برای افزایش چنین مجتمع‌هایی از دلایل اصلی رکود در این نوع پاساژها و مجتمع‌های تجاری محسوب می‌شود.

اگر چه در چند مورد اخیر احداث مجتمع تجاری در زنجان اهداف تفریحی نیز دیده می‌شود و حتی یک مجتمع تجاری زنجان دارای سینما است، اما خالی بودن واحدها نشان می‌دهد این نوع پاساژها در زنجان کارآیی لازم را ندارند.

کاهش قدرت خرید مردم در کاهش خرید از واحدهای صنفی نیز تاثیرگذار است و به دلیل گران بودن اجناس در پاساژها و مجتمع‌های تجاری مردم کمتر از چنین واحدهایی خرید می‌کنند و به نظر می‌رسد احداث چنین مجتمع‌هایی نتوانسته در شهر زنجان کارآیی خود را داشته باشد.

رشد قارچ گونه چنین مجتمع‌هایی نه تنها کمکی به اشتغال بیکاران نمی‌کند بلکه حتی گاهی مشکلات و افزایش بدهی فعالان این عرصه را به دنبال دارد.

مراکز خرید در زنجان به ویترینی برای ارائه کالاهای لوکس البته با قیمت گزاف تبدیل شده‌اند که مشتریان فقط قیمت آنها را می‌پرسند و سودایی برای خرید ندارند، قیمت‌هایی که برخی واحدهای صنفی در پاساژها ارائه می‌کنند گاهی تا سه برابر بازار زنجان است.

مردم پاساژها و مجتمع‌های تجاری را به دلیل کاهش قدرت خرید بیشتر برای پدیده پاساژ گردی انتخاب می‌کنند که به نظر می‌رسد باید مدیران شهری نسبت به صدور مجوز احداث چنین مجتمع‌هایی دقت بیشتری را داشته و کارآیی آنها را برای شهر نیز در نظر بگیرند.

*نیاز سنجی برای احداث مجتمع‌های تجاری نشده است

ضروری است مسئولان قبل از دادن مجوز به احداث چنین مجتمع‌هایی نیازسنجی‌های لازم را انجام داده و یا مکان یابی درستی برای احداث پیش بینی‌شود تا عواقب ناگواری به وجود نیاید.

مجتمع‌های تجاری ضمن اینکه باید بر اساس نیاز شهر احداث شوند بلکه باید نیازهای جانبی شهروندان از جمله پارکینگ، مرکز نگهداری کودک، خدمات درمانی و پزشکی و تجهیزات و استاندارد لازم را داشته باشند.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با گلایه از افزایش بی‌رویه احداث پاساژ در شهر زنجان، می‌گوید: نیازی به احداث چنین پاساژها و مجتمع‌های تجاری وجود ندارد.

وی معتقد است، بازار زنجان به عنوان طولانی‌ترین بازار جهان دارای ظرفیت‌های بیشماری برای استفاده است و می‌توان به جای احداث مجتمع‌هایی تجاری کم کاربرد، سراهای بازار را توسعه داد.

محمود موسوی ادامه می‌دهد: اکثر طبقات زیر زمین پاساژها و مجتمع‌های تجاری به انباری تبدیل شده است و کارآیی چندانی را ندارد.

او می‌گوید: خالی بودن واحدهای صنفی داخل مجتمع‌های تجاری مطلوب نیست و به دلیل گرانی اجناس در چنین مجتمع‌هایی مردم برای خرید به این مجتمع‌ها نمی‌روند.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان یادآور شد: جنسی که به قیمت 100 هزار تومان در بازار تاریخی زنجان به فروش می‌رسد در چنین مجتمع‌هایی به سه برابر افزایش می‌یابد.

فرماندار زنجان نیز که موافق احداث مجتمع‌های تجاری است، می‌گوید: باید از فعالیت واحدهای صنفی غیرمجاز جلوگیری کرد اما احداث چنین مجتمع‌هایی می‌تواند زمینه رقابت را در بین اصناف ایجاد کند.

رضا عسگری اگر چه به پایبندی به استانداردها معتقد است، ادامه می‌دهد: باید شهرداری در ارائه مجوز دقت لازم را داشته و با مدیریت اقدام به ارائه مجوز برای احداث چنین مجتمع‌هایی نماید.

وی با بیان اینکه خدمات مطلوب و ارزان در مجتمع‌های تجاری می‌تواند زمینه رقابت را با سایر اصناف فراهم کند، می‌گوید: باید کیفیت خدمات نیز رعایت شود.

عسگری ادامه می‌دهد: با توجه به پیشرفت‌های امروز جامعه احداث چنین واحدهایی نیاز جامعه است و باید از خرید و فروش از حالت سنتی خارج و در دنیای مدرن حرفی برای گفتن داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: بخش خصوصی اطلاعات اولیه را در احداث مجتمع‌های تجاری دارد اما باید ظرفیت و کشش شهر نیز در نظر گرفته شود.

فرماندار زنجان معتقد است: مجتمع‌های تجاری جدید باید مجهز به پارکینگ و خدمات رفاهی بوده و خدمات جانبی را نیز ارائه کرده و در حوزه ترافیکی نیز کمترین اذیت را برای شهروندان داشته باشند.

شهردار زنجان نیز در این زمینه معتقد است، صدور مجوز پاساژها و مجتمع‌های بر اساس کاربری‌های پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی است.

حبیب یگانه خاطرنشان کرد: هیچ پروژه‌ای در زنجان بدون توجه به کاربری پیش‌بینی شده در این طرح مجوز نمی‌گیرد و باید همه مجتمع‌ها و پاساژها دارای مجوز رسمی از شهرداری باشند.

*زنجان گنجایش افزایش تعداد پاساژ را ندارد

یکی از فعالان حوزه پوشاک در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، گفت: راه‌اندازی مجتمع‌های تجاری باید بر اساس ضوابط باشد و زنجان گنجایش اینهمه پاساژ را ندارد.

او می‌گوید: بسیاری از مغازه‌های پاساژها خالی بوده و در برخی مکان‌ها نیز تبدیل به انباری شده است که فعالیت سایر افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که مشتری کمتری به آن مکان مراجعه می‌کند.

علی احمدی خاطرنشان کرد: به دلیل وجود رویکردی که در مجتمع‌های تجاری گرانفروشی می‌شود بیشتر افراد برای پاساژ گردی و انتخاب مدل مراجعه می‌کنند و میزان فروش در مجتمع‌های تجاری بسیار پایین است.

این فعال حوزه اقتصادی یادآور شد: متاسفانه این روزها پاساژ گردی بیشتر از خرید مد شده است و خریدار واقعی در مجتمع‌های تجاری بسیار کم است و کاهش قدرت خرید مردم نیز در این زمینه تاثیرگذار است.

یک فعال اقتصادی دیگر نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، می‌گوید: باید در صدور مجوزها دقت شود و اجازه رشد قارچ گونه مجتمع‌های تجاری را ندارد.

عبدالله احدی ادامه می‌دهد: علت اصلی کساد کار در پاساژها عدم خرید مردم است و این نشان می‌دهد که مردم زنجان علاقه بیشتری به خرید از مغازه‌های کنار خیابان و بازار دارند.

او ادامه می‌دهد: برخی مردم هم قیمت اجناس در پاساژها را گران می‌دانند، اگر چه طراحی غلط و مدیریت نامطلوب نیز در کم رونقی پاساژها تاثیرگذار است.

وی معتقد است: کالایی که در پاساژها ارائه می‌شود تفاوتی با کالاهای بازار ندارد اما حداقل به دو برابر قیمت فروخته می‌شود که این امر موجب پاساژ گریزی افراد می‌شود.

در شهر زنجان پاساژها معمولا رونقی ندارند و بیشتر مغازه‌های این شهر در کنار خیابان دایر شده و مردم برای خرید به این مغازه‌ها مراجعه می‌کنند که این موضوع موجب شده تا حال پاساژها و مجتمع‌های تجاری زنجان خوب نباشد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر