logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۳
[ شناسه خبر : ۱۶۵۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکایی؛

جنایات‌ آمریکا از تحریم تا ترور دانشمند هسته‌ای زنجان

جنایات‌-آمریکا-از-تحریم-تا-ترور-دانشمند-هسته‌ای-زنجان
نگاهی به صفحات تاریخ نشان می‌دهد که آمریکا همواره درصدد فرصتی برای ضربه زدن به کشورهای جهان بوده و از هیچ جنایتی فروگذار نکرده است.

به گزارش موج رسا; نگاهی به لیست جنایت‌های آمریکا در ایران نشان می‌دهد که دشمنی این کشور با مردم ایران دیرینه بوده و از زمانی که این کشور حیات خلوط خود را در این کشور از دست داده است، تا کنون دست از دشمنی برنداشته است.

آمار جنایت‌های آمریکا علیه مردم ایران بیش از سایر کشورها است، اما در کنار جنایت‌هایی که آمریکا در ایران مرتکب شده است مردم زنجان نیز طعم تلخ این جنایت‌ها را کشیده‌اند.

آمریکای استکباری که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به عنوان حیاط خلوت خود از دست داد هر آنچه در توان داشت علیه ملت ایران به کار گرفته و جنایت‌های بیشماری را انجام داد که حافظه تاریخی مردم ایران شاهد سیاست‌های سیاه این کشور علیه نظام اسلامی است.

آمار بالای جنایت‌های آمریکا علیه ملت ایران موجب شد تا در هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی از ششم تا 12 تیرماه هر سال به منظور افشای جنایت‌های این کشور برنامه‌های مختلفی برگزار شود.

*لیست جنایت‌های آمریکا

کودتای 28 مرداد، همکاری در کشتار دانشجویان در جریان سفر نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران، تحمیل قانون کایپتولاسیون و تحقیر ملت ایران، تبدیل سفارت به لانه جاسوسی آمریکا، مصادره اموال ایران، واقعه طبس، کودتای نوژه، تحمیل جنگ به ایران، حمله آمریکا به کشتی‌ها و سکوهای نفتی ایران تنها بخشی از جنایت‌های این کشور علیه مردم ایران است.

 ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران، اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، حمایت آمریکا از هر گونه اغتشاش و فتنه در ایران و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از دیگر جنایت‌های این کشور در ایران محسوب می‌شود.

تحمیل جنگ به سردگی آمریکا و توسط صدام به مردم ایران موجب شد تا در جریان این جنگ بیش از 3 هزار شهید از استان زنجان تقدیم نظام اسلامی شود.

همچنین در جریان جنگ عراق علیه ایران مدرسه‌های بیشماری در کشور بمباران شدند که بمباران مدرسه بینش یکی از جنایت‌های آمریکا علیه مردم زنجان بود که در این بمباران که در روز دوم بهمن سال 65 در کوچه بینش زنجان اتفاق افتاد، 13 دانش‌آموز پسر و دختر به شهادت رسیده و 21 دانش‌آموز نیز زخمی شدند.

خباثت‌های آمریکا علیه مردم ایران و ترور شهدای هسته‌ای دامن زنجانی‌ها را نیز گرفت و طراحی و عملیاتی کردن طرح ترور دانشمندان هسته‌ای از جمله اقدامات پلید این کشور است که با همکاری سرویس‌های صهیونیستی با شهادت شهید شهریاری یکی از تلخ‌ترین روزها را برای مردم زنجان رقم زد، این شهید گرانقدر انقلاب اسلامی ایران را به توان غنی سازی 20 درصد رساند و ترس دشمن از اقدامات ایشان موجب شد تا نقشه ترور را روز هشتم آذرماه سال 89 عملیاتی کنند.

مردم زنجان نیز همچون مردم سایر استان‌های کشور از جنایت‌های آمریکا صدمات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را متحمل شده و در جریان فتنه‌گری‌های آمریکا، صدمات بیشماری را دیده‌اند.

محاصره و تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران جنایت دیگری است که مردم زنجان نیز از آن متاثر بوده و تحریم‌های دارویی این کشور موجب ایجاد مشکلات بسیاری برای بیماران شده است.

*تحریم صنایع فولاد، آهن و مس  از سوی رئیس جمهور آمریکا 

تحریم صنایع فولاد، آهن، مس و آلومینیوم از سوی رئیس جمهور آمریکا بزرگترین صنعت دست زنجانی را در تامین مواد اولیه و تولید مس دچار مشکل کرد و تولیدکنندگان بسیاری در این زمینه متضرر شده و جلوی توسعه صنعت مس گرفته شد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران موجب شد تا صنعت روی زنجان نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود تا جایی که مدیران این بخش لب به اعتراض گشوده و از کاهش ظرفیت در این صنعت سخن به میان آورند.

سرب و روی جزو معدود صنایع ایران است که در تامین مواد اولیه به دلیل افزایش تحریم‌ها با مشکل مواجه شده و تولید 700 هزار تنی آن با چالش مواجه شود.

تحریم‌ها موجب شد تا از همه ظرفیت روی استفاده نشده و بازار رقابت برای این صنعت با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود اگر چه سیاست‌های نادرست داخلی نیز در این زمینه تاثیرگذار بود.

هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی از ششم تیرماه که با عنوان "تروریست دولتی، حامی ترور، دشمنی خارجی‌ها" نامگذاری شده است، آغاز شده و تا 12 تیرماه ادامه دارد.

"توطئه گری، کودتا، آتش افروزی" ، "تحریم‌های ظالمانه، نسل‌‌کشی، استفاده از سلاح کشتار جمعی"، "نژاد پرستی، بی‌عدالتی و خشونت" ، "بدعهدی، ستمگری و باج خواهی"،"سلطه طلبی، اشغالگری و غارتگری" و "جنایت جنگی، فساد و کشتار زنان و کودکان " از دیگر عناوین روزهای این هفته محسوب می‌شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر