logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۵
[ شناسه خبر : ۱۶۵۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در نبود نظارت‌ها اتفاق افتاد؛

رقابت موج گرانی با موج کرونا/ حذف ارز حمایتی بهانه‌ای برای افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها

رقابت-موج-گرانی-با-موج-کرونا-حذف-ارز-حمایتی-بهانه‌ای-برای-افزایش-سرسام‌آور-قیمت‌ها
با اینکه این روزها مسئولان زنجانی از راه افتادن موج دوم شیوع کرونا خبر می‌دهند اما در طرف دیگر موج گرانی کالاها بیشتر مردم را اذیت و نگران می‌کند.

به گزارش موج رسا; تشکیل موجی از افزایش قیمت‌ها در بازار زنجان مردم را نگران کرده و این افزایش شامل برخی از کالاهای اساسی مانند برنج، لوازم خانگی، شوینده‌ها و غیره است.

بازهم عده‌ای از دلالان و فرصت طلبان به دنبال سوء استفاده از این اوضاع نابسامان بوده و به دنبال منافع شخصی خود هستند. هیچ شفافیتی در قیمت کالاها وجود ندارد و مردم اطلاعی از قیمت واقعی کالاها در بازار زنجان ندارند و یک نوع کالا با قیمت‌های بسیار متفاوتی عرضه می‌شود.

اخیرا زمزمه افزایش قیمت‌ها سراسر بازار شنیده می‌شود و عرضه کنندگان شوینده‌ها نیز از افزایش قیمت‌ها صحبت می‌کنند که باید دید این حرف و حدیث ها چه میزان واقعیت خواهد داشت.

برخی از مسئولان استانی نیز از برداشته شدن سایه حمایت ارز دولت در واردات برخی از کالاها صحبت می‌کنند و علت احتمال افزایش قیمت برخی از اقلام را به این موضوع نسبت می‌دهند.

در این میان مشخص نیست که حذف ارز حمایتی شامل کدام کالاها می‌شود که همین موضوع باعث شده تا برخی‌ در این شرایط از آب گل آلود ماهی بگیرند و با طرح برداشته شدن ارز حمایتی دولت کالای خود را بالاتر از قیمت واقعی عرضه ‌کنند.

قیمت اقلام لحظه‌ای افزایش می‌یابد و اینکه کدام مسئول و نهادی قرار است به این نابسامانی‌ها پایان دهند مشخص نیست چرا که برخی از صنوف خبر از افزایش قیمت‌ها در چند روز آینده می‌دهند و عده‌ای نیز از عرضه برخی از کالاها تا تحقق افزایش قیمت‌ها خودداری می‌کنند.

 

فرامرز نیک‌سرشت در مورد موضوع افزایش قیمت برخی از کالاها از جمله لوازه خانگی در استان زنجان به موج رسا گفت: وزارت صمت به موضوع لوازم خانگی ورود کرده و محصولات در مرحله تولید کد شناسه دریافت می‌کنند و قیمت تمامی لوازم خانگی در سامانه‌ای که طراحی شده درج می‌شود.

وی تصریح کرد: قیمت مصوب و سود‌ها متعارف در نظر گرفته شده و همچنین در این سامانه درج شده و هر مصرف کننده‌ای می‌تواند وارد سامانه شده قیمت‌ها را مشاهده کند و هیچ فروشنده‌ای نیز حق ندارد قیمت‌ها را بالاتر از قیمت تعریف شده عرضه کند.

معاون اقتصادی استاندار زنجان خاطر نشان کرد: نظارت جامعی نسبت به قیمت لوازم خانگی در نظر گرفته شده که امیدواریم این موضوع موجب متعادل شدن قیمت‌ها شود.

وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت منابع ارزی دولت تخصیص ارز را به دارو و کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد ابراز کرد: دولت شاید نتواند برای واردات برنج ارز 4 هزار 200 تومانی را تهیه کند که این موضوع شاید منجر به افزایش قیمت‌ها شود.

نیک‌سرشت با بیان اینکه دولت در تلاش است تا قیمت‌ها را تثبیت کند عنوان کرد: امیدواریم که منابع ارز قابل اطمینانی را در اختیار بگیریم که در این صورت قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

وی در مورد روند افزایش قیمت شوینده‌ها نیز عنوان کرد: مواد پتروشیمی شامل افزایش قیمت اولیه بودند و تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه و تاثیر آن بر تولید نهایی توسط ستاد تنظیم بازار کشور در حال آنالیز است.

برداشت ارز حمایتی دولت موجب افزایش قیمت برخی از کالاها شده است

سید محمود موسوی رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز با اشاره به موضوع افزایش قیمت برخی از کالاهای پرمصرف در زنجان گفت: اگر واحدی بخواهد سوء استفاده کند و به بهانه‌های مختلف مطرح کند که قیمت کالاها در چند روز آینده افزایش خواهد یافت برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر کسی هم به فکر دپو کالا در انبار باشد قطعا برخورد خواهد شد ابراز کرد: در برخورد با تخلفات با هیچ کسی تعارف نداریم.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با اشاره به اینکه باید به این نکته توجه داشته باشیم برداشتن ارز 4200 تومان از روی بسیاری از کالاها خود عاملی در افزایش قیمت برخی از کالاها شده است عنوان کرد: این موضوع غیرقابل انکار است و اینکه این اتفاق بزرگ را نبینیم و همه تقصیرات افزایش قیمت‌ها را به اصناف که آخرین حلقه‌ای که به دست مصرف کننده متصل است نسبت دهیم.

وی عنوان کرد: هر کالایی که توسط اصناف عرضه می‌شود سود معینی تعریف شده که اگر فروشنده بالاتر از سود متعارف عرضه کند برخورد خواهد شد.

موسوی با اشاره به اینکه در نظارت‌ها اولویت اصلی نظارت بر کالاهای اساسی است عنوان کرد: در سایر کالاها نیز اگر شکایتی دریافت شود به جد رسیدگی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: همه فروشندگان موظف هستند فاکتور ارائه کنند و اگر قیمت کالایی بالاتر از قیمت درج شده روی کالا باشد تخلف محسوب بوده و برخورد خواهد شد.

وضعیت رها شده قیمتها و بی‌برنامگی دولت در حوزه اقتصاد باعث شده تا مردم هر روز نگران افزایش قیمت کالاها باشند که در این میان مسئولان ارشد استان به عنوان مسئولان اجرایی باید برای کنترل بازار از دست سوء استفاده کنندگان دستورات قاطع تری صادر کنند چرا که برخی از این افزایش قیمت‌ها به خاطر نبود نظارتهای مناسب و قاطع است.//ع

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر