logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۶
[ شناسه خبر : ۱۶۴۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
وقتی مردم رعایت نمی‌کنند؛

زنجان پشت چراغ قرمز کرونا

زنجان-پشت-چراغ-قرمز-کرونا
به دلیل عدم رعایت فاصله اجتماعی، در حال حاضر وضعیت استان زنجان قرمز بوده و تعداد قربانیان کووید 19 نیز افزایش یافته است.

به گزارش موج رسا; زنجان جزو آخرین استان‌هایی بود که کرونا در آن شیوع پیدا کرد و رفته رفته به میزان بیماران افزوده شد اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی موجب شد تا وضعیت شهرهای استان بهبود یافته و برخی شهرها وضعیت سفید را تجربه کنند، اجرای محدودیت‌ها در کنترل اولیه این بیماری در زنجان نقش به سزایی داشت و اجازه نداد این بیماری شیوع گسترده‌ای در استان داشته باشد.

اما با گذشت زمان و با عادی شدن شرایط برای مردم در حال حاضر به دلیل برگزاری مراسم‌های تجمعی مختلف کووید 19 دوباره در زنجان جان گرفته و حتی فوت 4 نفر در روز را تجربه می‌کند.

 

*زنجان پایلوت طرح تست سرپایی

استان زنجان جزو استان‌هایی بود که به صورت پایلوت طرح تست سرپایی را انجام داد و در سه ماه گذشته آمار مراجعات مردم به مراکز سرپایی در حد متوسط و رو به پایینی قرار داشت اما با عدم توجه مردم به رعایت فاصله اجتماعی و حضور در مراسم‌های عروسی و عزا به یکباره آمار مبتلایان که به رقم 3 نفر بستری در روز رسیده بود، به 16 نفر بستری در روز رسانده و آمار فوتی‌ها که در بسیاری از روزها عدد صفر بود اکنون چند روزی است به عدد 2 تا 4 رسیده است.

زنجان جزو استان‌هایی بود که تست‌های سرپایی آن نیز در سه ماه گذشته آمار معقولی بود اما در حال حاضر این رقم به سه برابر افزایش یافته است و آمار مبتلایانی که سالم به نظر می‌آیند از 20 به عدد 30 درصد افزایش یافته است.

یکی از مهمترین دلایل انتشار این ویروس در زنجان عدم توجه مردم به رعایت فاصله اجتماعی، برداشتن ماسک و حضور در تجمعات، خیابان‌ها و خریدهای غیرضروری است.

استاندار زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا با گلایه از عدم توجه مردم به رعایت فاصله اجتماعی، از افزایش بیماران خبرداد و گفت: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری تجمعاتی همچون عزا و عروسی به میزان بیماران افزوده است.

 

*افزایش سه برابری مراجعان به مراکز بهداشتی

حقیقی معتقد است، افزایش سه برابری مراجعان به مراکز بهداشتی برای تست سرپایی و افزایش تعداد بستری‌ها در بیمارستان گواهی جز عدم رعایت مردم و عادی سازی شرایط ندارد در حالی که کووید 19 هنوز با ماست و قربانیان زیادی را می‌گیرد.

عدم توجه به مسائل و پروتکل‌های بهداشتی موجب شد تا وضعیت سفید شهرستان‌های استان قرمز شود و به گفته معاون سیاسی – امنیتی استاندار زنجان در حال حاضر هیچ یک از شهرستان‌های زنجان در وضعیت سفید قرار ندارند.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان، دیروز آمار قطعی بستری شدگان به 16 نفر رسید و بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی  تست یک هزار و 435 نفر در زنجان مثبت اعلام شد.

متاسفانه کووید 19 جان 158 شهروند زنجانی را گرفته است و  یک هزار و 117 نفر نیز بهبود یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

هشدار مسئولان به شهروندان رعایت فاصله اجتماعی است تا در چنین وضعیتی میزان مبتلایان کاهش یابد، زنجان امروز در وضعیت قرمز است و پس از تجریه یک دوره سفید در برخی شهرستان‌ها، امروز وضعیت قرمز و نارنجی را تجربه می‌کنیم.

 

*مراسم‌های عروسی و عزا قربانی می‌گیرد

 به نظر می‌رسد عدم توجه به رعایت مسائل بهداشتی، حضور در تجمعات غیرضروری، برگزاری مراسم‌های عقد و عروسی و عزا، حضور در بازارها و بازار گردی و پاساژ گردی، وضعیت زنجان را تشدید کرده و احتمال تشدید بیشتر وضعیت در زنجان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، خود مراقبتی را عامل مهمی برای مقابله با بیماری کرونا می‌داند و معتقد است، با توجه به استمرار بیماری کرونا در کشور و استان، بازگشایی اصناف به منظور جلوگیری از تشدید مشکلات اقتصادی بود اما عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و حضور در تجمعات وضعیت استان را در وضعیت قرمز قرار داده است.

پرویز قزلباش خاطرنشان کرد: ضروری است مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه حضور یافته و کارهای غیرضروری خود را تعطیل کنند.

وی گفت: استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها موجب می‌شود تا شرایط بهبود یابد.

فرماندار زنجان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، از تعطیلی تالارهای عروسی و پذیرش هتل‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبرداد و گفت: هیچ تالاری مجوز فعالیت ندارد.

رضا عسگری می‌گوید: نباید عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عده‌ای موجب شود تا این بیماری دوباره در زنجان جان بگیرد، به همشهریان توصیه می‌شود در تجمعات شرکت نکنند.

 

*مردم رعایت کنند

او مردم را محور اصلی مقابله با کووید 19 می‌داند و می‌گوید: اقدامات انجام شده از سوی ستاد کرونای استان نتیجه بخش بوده است و باید مردم نیز به این ستاد بیشتر کمک کنند.

فرماندار زنجان گفت: برگزاری تجمعات غیرضروری عامل مهمی در قدرت گرفتن شیوع بیماری کرونا است و مردم باید به این موضوع توجه کنند تا وضعیت بدتر نشود.

باید دید با هشدارهای داده شده در روزهای آینده وضعیت شهرهای استان زنجان چگونه رقم می خورد، مردم رعایت می کنند و وضعیت بهبود می یابد یا رعایت نمی کنند و عزیزان بیشتری را از دست می دهیم.

از هفته آینده اعمال محدودیت‌ها در استان‌ها از سوی ستاد مرکزی کرونای به خود استان‌ها واگذار می‌شود که به نظر می‌رسد راهکار مطلوبی برای کنترل این بیماری خواهد بود.

ملکناز نجفی

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر