logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۹
[ شناسه خبر : ۱۶۴۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان:

طرح‌های آبی نیمه تمام در حوزه رودخانه قزل اوزن متوقف شدند

طرح‌های-آبی-نیمه-تمام-در-حوزه-رودخانه-قزل-اوزن-متوقف-شدند
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با تاکید بر ممنوع بودن بارگذاری جدید از رودخانه سفید رود گفت: طرح‌های آبی نیمه تمام در مسیر رودخانه قزل اوزن متوقف شدند.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در مورد تخصیص آب به پروژه‌ طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار طارم اظهار کرد: به دلیل خشکسالی‌های اخیر آب رودخانه  قزل اوزن زنجان به ویژه در ماه‌های خرداد تا شهریور ماه کاهش می‌یابد.

وی با تاکید براینکه گواه تایید این موضوع خرید آب از سد آیداغموش آذربایجان شرقی در سال‌های اخیر است تصریح کرد: هر سال به منظور حفظ و پایداری سرمایه‌های صورت گرفته و جلوگیری از بین رفتن آنها بارگذاری‌های جدید ممنوع اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان عنوان کرد: براساس تصمیمات شورای هماهنگی حوزه آبریز سفید رود متشکل از استانداران و مدیران شرکت‌های آب منطقه هشت استان بوده بر موضوع ممنوعیت هر گونه بارگذاری جدید و صدور مجوز بهره برداری از منابع آبهای سطحی و زیرزمینی را ممنوع اعلام کردند و طرح‌های نیمه تمام نیز در این حوزه متوقف شدند.

وی با بیان اینکه در طول دو سال اخیر حدود 30 سانتی متر از افت آب زیرزمینی دشتها جبران شده است، گفت: برداشت کمتر و ورودی بیشتر عامل اصلی این کاهش افت بوده و امیدواریم با ادامه طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان و ادامه بارندگی‌ها افت آب این دشتها جبران شود.

افشاری با آمار پرونده های ثبت نام شده و در حال رسیدگی کمسیون با موضوع آبهای زیرزمینی استان را 3 هزار 992 مورد عنوان کرد و افزود: از سال 91 دو سال برای ثبت نام چاه‌های فاقد پروانه فرصت داده شده بود.

وی با اشاره به تعداد چاههای غیرمجاز در استان زنجان نیز اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده تاکنون، تعداد چاههای فاقد پروانه ثبت نام نشده حدود 3 هزارو 41 حلقه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان خاطر نشان کرد: 2هزار و347 مورد نیز جهت تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بهره‌برداری در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه میزان تبخیر روان آبها بیش از 70 درصد عنوان کرد: متوسط افت آب زیرزمینی در دشت‌های استان سالانه حدود 71 سانتی‌متر است.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر