logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۷
[ شناسه خبر : ۱۶۳۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس مسائل بین‌الملل:

افول قدرت آمریکا از چند دهه گذشته آغاز شده است

-افول-قدرت-آمریکا-از-چند-دهه-گذشته-آغاز-شده-است
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: افول قدرت ایالات متحده در سلسله مراتب قدرت در سیاست بین‌الملل از دهه‌های گذشته آغاز شده است.

سید فرشید جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: وضع و حال پدیده‌هایی که در ظرف زمانی حال قرار می‌گیرند، به یک باره حادث نشده‌اند و هر پدیده‌ای در وضع کنونی محصول و نتیجه رخدادهایی ست که در گذشته حادث شده اند.

وی افزود: رخدادها در طول تاریخ منقطع و پاره پاره نیستند بلکه یک کل به هم پیوسته را شکل  می‌دهند از این رو، فهم وضع موجود بدون فهم گذشته آن امکان پذیر نیست و فهم قدرت ایالات متحده در صورتی امکان دارد که این دولت را در متن تاریخی سیاست بین‌الملل قرار دهیم و سپس به ارزیابی و داوری افول یا صعود قدرت آن دولت در پهنه سیاست بین‌الملل بپردازیم.

این عضو هئیت علمی دانشگاه بیان داشت: از سال ۱۵۰۰ میلادی به این سوی قدرت‌های بزرگی در عرصه سیاست بین‌الملل ظهور کرده و اوج گرفته و سپس افول کرده‌اند، اما یکی از ویژگی‌های این قدرت‌ها از جمله هلند، اسپانیا، پرتغال و بریتانیا که هر کدام به طوری تقریبی یکصد سال بر جهان استیلا داشتند این بوده است که در اوج استیلای قدرت خود اینگونه افکار عمومی جهانی را شکل داده‌اند که گویی قدرتشان همواره در اوج خواهد بود و افول قدرتشان غیرقابل تصور است.

 کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: مردمان جهان در چهارچوب گفتمان عدم افول می‌اندیشند، گفتمانی که خود قدرت‌های بزرگ از طریق اهرم‌های فشار در اوج قدرتشان ایجاد ذهنی کرده و اینگونه به مردمان جهان القا کرده‌اند که افولشان امکان پذیر نیست.

جعفری خاطرنشان کرد: ایالات متحده آمریکا که بعد از افول قدرت سیاسی بریتانیا و از میان شعله‌های جنگ دوم جهانی سربرآورد و طی چهل سال، رقیب سخت خود را یعنی اتحاد جماهیر شوروی را از میدان رقابت در سیاست بین‌الملل کنار زد، در طول دهه نود میلادی به سبک قدرت‌های پیشین پهنه بین‌المللی اینگونه افکار عمومی جهانی را شکل داد و ذهن مردمان جهان را به سمتی هدایت کرد که قدرت ایالات متحده بر مبنای ایدئولوژی لیبرالیسم افول ناپذیر بوده و این دولت قدرت نخست جهانی باقی خواهد ماند، اما تجربه قدرت‌های پیشین سیاست بین‌الملل چیز دیگری به ما می‌گوید.

وی با بیان اینکه افول قدرت ایالات متحده بعد از رخداد یازدهم سپتامبر در واقع آغاز شد، دوره‌ای که این کشور هزینه‌های هنگفتی را برای دخالت در امور جهانی در گوشه و کنار جهان پرداخت کرد،افزود: دولت‌ها و مردمانی که ذهن و ضمیر آن‌ها بر حسب پیش فرض‌های ایالات متحده از جمله لیبرالیسم و سکولاریسم شکل گرفته و در چهارچوب گفتمان آن کشور می‌اندیشند، قادر به فهم این افول نخواهند بود.

این عضو هئیت علمی دانشگاه بیان داشت: بنابراین، تنها دولت‌ها و دولتمردانی می‌توانند افول قدرت ایالات متحده را بفهمند که خارج از گفتمان لیبرالیستی و سکولاریستی آن کشور قرار بگیرند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در میان دولت‌های جهان تنها دولتی که خارج از این گفتمان قرار دارد جمهوری اسلامی ایران است که با انقلاب اسلامی راهی متفاوت از گفتمان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی برگزید، بنابراین چون خارج از روایت ایالات متحده قرار دارد می‌تواند این افول را بداند و بفهمد.

جعفری افزود: نمونه برجسته این فهم را ما در حضرت امام (ره) در ارتباط با افول اتحاد جماهیر شوروی و در زمان حاضر هم در مقام معظم رهبری در ارتباط با ایالات متحده می‌بینیم، فهم ایشان از افول ایالات متحده از سه بعد، معتبر و صادق است.

وی تصریح کرد: در بعد اول مقام معظم رهبری دانش و اطلاعات وسیعی که از تاریخ قدرت‌های بزرگ دارند و به باور من ایشان تنها کسی هستند که پانارومایی به تاریخ می‌نگرند، از دید ایشان تاریخ صرفا رخدادهای گذشته نیست بلکه نگاهی کلان به تاریخ دارند.

این استاد دانشگاه گفت: در بعد دوم، مقام معظم رهبری تجربه لازم را در امر سیاستمداری داشته و هم تجربه مبارزاتی در دوره پهلوی و هم تجربه ریاست جمهوری را در سابقه خود ثبت کرده‌اند همانگونه که ایشان تجربه رهبری هوشمندانه تنها دولت اسلامی جهان را داشته و دارند.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در بعد سوم، ایشان واجد درجه بالایی از شناخت شهودی نسبت به پدیده‌ها هستند و همین امر فهم ایشان را نسبت به پدیده‌ها منحصر به فرد کرده است.

جعفری ادامه داد: این سه بعد، فهم ایشان را در باب افول قدرت ایالات متحد اعتبار مضاعفی بخشیده است، به طوری که  پیش‌بینی ایشان امروزه  مصداق پیدا می‌کند و جهانیان با دیدگان تجربی خود شاهد افول قدرت سیاسی آن کشور در سلسله مراتب قدرت در سیاست بین‌الملل هستند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر