logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۱
[ شناسه خبر : ۱۶۳۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس روابط بین‌الملل:

مردم آمریکا از هر فرصتی برای اعتراض علیه نظام سرمایه‌داری استفاده می‌کنند/ ماهیت درونی آمریکا برملا شد

مردم-آمریکا-از-هر-فرصتی-برای-اعتراض-علیه-نظام-سرمایه‌داری-استفاده-می‌کنند-ماهیت-درونی-آمریکا-برملا-شد
کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به وضعیت حاکم در آمریکا گفت: مردم آمریکا از هر فرصتی برای اعتراض علیه نظام سرمایه‌داری استفاده می‌کنند.

احمد مجتهدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در 14 خردادماه امسال، اظهار کرد: حقیقت نظام آمریکا با تحولاتی که امروزه در آمریکا اتفاق می‌افتد، برملا شد.

وی با بیان اینکه نظام سرمایه‌داری آمریکا و اندیشه‌های لیبرال دموکراسی حاکم در آمریکا ماهیت و باطن خش، آپارتایدی و خودبرتربینی خود را به جهانیان نشان داد، ابراز کرد: آمریکایی‌ها در جهان طوری عمل و چهره خود را بزک کرده‌اند که این باطن در نظام بین‌المللی برای خیلی از کشورها به یک آرمان تبدیل‌شده است.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه این نظام به دنبال برتری در دنیا است و سعی دارد اندیشه‌های خود را اندیشه برتر در دنیا مطرح کند، عنوان کرد: آمریکا برای دست پیدا کردن به این هدف خود از شعارهای خوب استفاده می‌کند که یکی از این شعارها که اتفاقاً موافق با فطرت بشر و حقوق بشر است.

مجتهدی با بیان اینکه آمریکایی‌ها نشان دادند که چه قدر شعار می‌دهند ولی خلاف آن عمل می‌کنند، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها از شعار حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنند درحالی‌که در این اتفاقات اخیر نشان داده شد که این‌ها هیچ بهایی به حقوق بشر قائل نیستند و به دنبال اثبات اندیشه خود هستند و در این راستا از رفتارهای بزک‌کرده استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه این نوع برخورد با رنگین‌پوست‌ها در آمریکا در طول تاریخ وجود داشته و مرتبط به امروز و یک نفر نیست، افزود: آمریکایی‌ها نسبت به تمام مردم دنیا همین نگاه رادارند و بعداز این هم جنایت‌های دیگری را مرتکب خواهند شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: اگرچه این رفتار آمریکا از نظر حقوق بشر محکوم است ولی حسنی که این اتفاق‌ها داشت، این است که ماهیت درونی آمریکا را به نمایش گذاشت.

وی با اشاره به جنبش وال‌استریت، ابراز کرد: بخشی از این نوع اعتراضات درگذشته هم بوده است و فاصله طبقاتی در جامعه و کشور آمریکا بسیار بیشتر از سایر کشورها است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: آمارهایی که خود کشور آمریکا و جامعه جهانی از این کشور اعلام می‌کند میزان فقر، گرسنگی، بدهی‌های خارجی و داخلی آمریکا و... نسبت به سایر کشورها بسیار بالا بوده و این نشان‌دهنده اوضاع نامناسب اقتصادی آمریکا است.

وی با بیان اینکه دولتمردان آمریکایی به دنبال نظام سرمایه‌داری هستند، افزود: باروی کار آمدن ترامپ در آمریکا این مسئله تشدید شده است و ترامپ بیشتر از اینکه یک چهره سیاسی باشد یک چهره تجاری و یک تاجر است.

مجتهدی بیان کرد: ترامپ برای منفعت شخصی خودش و شرکت‌های تابعه تمامی تلاش‌های خود را کرده است و حتی فروش اسلحه در منطقه نشان‌دهنده این است که این‌ها به دنبال سود تجاری خود هستند.

وی با بیان اینکه این اندیشه سرمایه‌داری یکجا خود را نشان خواهد داد ادامه داد: مردم از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا جنبش علیه نظام سرمایه‌داری را در آمریکا به‌تبع آن در کشورهای اروپایی  به انجام برسانند.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر