logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۲
[ شناسه خبر : ۱۶۳۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
یک کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با دانا:

حضور دلالان، قیمت اوراق تسهیلات مسکن را بالا برد

حضور-دلالان،-قیمت-اوراق-تسهیلات-مسکن-را-بالا-برد
مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن گفت: بازار اوراق تسهیلات مسکن هم از ورود دلالان و سفته بازان در امان نبوده و در سایه عدم نظارت بر این بازار در نهایت شامل افزایش قیمت مسکن و راه های رسیدن به یک مسکن معقول برای مردم هستیم.

به گزارش موج رسا;  طی هفته های گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه تا حدود 83 هزارتومان به ازای هر برگه 500 هزارتومانی افزایش یافت و در آخرین مرحله به رقم 80 هزار تومان رسید

بر اساس محاسبات برخی از رسانه ها، یک زوج تهرانی که متقاضی دریافت یک وام 240 میلیون تومانی هستند باید 480 برگه اوراق 500 هزار تومانی خریداری کنند که در روزهای اخیر رقمی بالغ بر 38 میلیون برای خرید اوراق حق تقدم باید هزینه کنند.

این افزایش ناگهانی نرخ اوراق باعث شد تا دست مردم برای رسیدن به خانه باز هم کوتاه تر شود؛ شیوع کرونا و رکود بر بازار مسکن عاملی بود که در ماه های گذشته قیمت اوراق ثابت باشد اما با آغاز معاملات مسکن در برخی از  مناطق، یکباره اوضاع نرخ اوراق به هم ریخت و قیمت آن بالا رفت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد چند علت عمده از جمله افزایش تقاضا برای خرید اوراق با افزایش معاملات مسکن، کاهش عرضه اوراق تقدم تسهیلات مسکن، ورود نقدینگی به بورس و در پی آن افزایش سهام های مختلف در بورس، افزایش تقاضا برای دریافت وام بدون سپرده خرید مسکن و ... علت های اصلی افزایش نرخ اوراق هستند.

در همین راستا تاخیر در عرضه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت امسال (تسه ۹۹۰۲) یکی از علت های اصلی افزایش نرخ تسه بود؛ به طوری که علی رغم گذشت ۶ روز از آغاز خرداد ماه، از عرضه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت امسال (تسه ۹۹۰۲) خبری نبود.

در هفنه های اخیر هم زمان با رشد نسبی قیمت اوراق تسهیلات مسکن به خاطر تاخیر در عرضه اوران اردیبهشت قیمت اوراق مسکن با رشد زیادی مواجه شد که در نهایت دارندگان این برگه ها به امید افزایش قیمت بیشتر از عرضه خودداری کردند و به همین جهت قیمت اوراق افزایش بیشتری پیدا کرد.

به نظر می رسداین روزها سوداگران و سفته‌بازان بازار مسکن نیز به بازار سرمایه متمایل شده و ترجیح می‌دهند تا از معاملات سود ببرند.

پای دلالان به بازار اوراق مسکن هم باز شد

در همین راستا مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار داشت: متقاضیان خرید اوراق تسهیلات مسکن این روزها با نرخ بالای این اوراق مواجه شده اند که ثبت چنین نرخ هایی آنها را شوکه کرده است و دارندگان اوراق از عرضه آنها به بازار سرمایه خوددرای می کنند.

وی در ادامه افزود: در هفته‌های اخیر و همزمان با رشد عجیب قیمت اوراق تسهیلات مسکن، دارندگان این برگه با خیال برای افزایش بیشتر قیمت‌ها، از عرضه آن‌ها خودداری می‌کنند و همین ماجرا باعث بالاتر رفتن قیمت اوراق میشود.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه افزایش میزان وام مسکن، تقاضای مردم برای خرید مسکن را افزایش داده است عنوان کرد: این روزها به خاطر عدم توازن و تعادل در بازار و همچنین برخوردار نبودن بازار مسکن از یک ثبات نسبی مردم ترجیح می دهند خرید امروز خود را به فردا موکول نکنند و از همین جهت افزایش تقاضا برای خرید اوراق به جای پس انداز یک ساله بیشتر شده است که به همین دلیل تقاضا برای اوراق مسکن افزایش یافته است.

گودرزی با انتقاد از دلالی و سفته بازی در بازار همچنین بیان کرد: حضور دلالان و سفته بازان در هر بازاری خطرآفرین است و همانطور که شاهد هستیم دلالی در حوزه مسکن هم از سالها قبل آغاز شده و عده ای با همین روش سودهای چند صد میلیاردی به جیب زده اند.

وی در ادامه افزود: بازار اوراق تسهیلات مسکن هم از ورود دلالان و سفته بازان در امان نبوده و در سایه عدم نظارت بر این بازار در نهایت شامل افزایش قیمت مسکن و راه های رسیدن به یک مسکن معقول برای مردم هستیم.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه نارضایتی های مردم در حوزه مسکن افزایش پیدا کرده تصریح کرد: به اعتقاد من افزایش بی مهابا و سرسام آور قیمت مسکن و وام مسکن نمی تواند یک اتفاق ساده باشد و شاید برخی در حال تلاش برای افزایش نارضایتی ها میان مردم هستند.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر