logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۰
[ شناسه خبر : ۱۶۲۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی:

بزک‌کنندگان آمریکا امروز نمی توانند سر خود را بلند کنند/ امام(ره) انسانی تحول‌خواه و تحول آفرین بود

بزک‌کنندگان-آمریکا-امروز-نمی-توانند-سر-خود-را-بلند-کنند-امام(ره)-انسانی-تحول‌خواه-و-تحول-آفرین-بود
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی امروزشان بمناسبت سالروز رحلت امام خمینی فرمودند: * امام خمینی هم انسان تحول‌خواه بود و هم تحول آفرین بود و ایشان بزرگترین تحولات را در زمان خودشان ایجاد کردند.

به گزارش موج رسا; سخنرانی زنده تلویزیونی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی دقایقی پیش برگزار شد.

این سخنرانی از شبکه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و سایت، اینستاگرام و توئیتر KHAMENEI.IR در حال پخش است.

مراسم سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که هر ساله با سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار می‌شد، امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری تجمعات، در حرم مطهر برگزار نمی‌شود.

بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:

** سال‌ها پس از درگذشت ظاهری امام امام خمینی در میان ما زنده است و باید زنده بماند و ما باید از او بهره مند شویم.

** امام خمینی هم انسان تحول‌خواه بود و هم تحول آفرین بود. در این حوزه نقش او نقش یک فرمانده داخل عملیات و نقش یک رهبر واقعی بود. ایشان بزرگترین تحولات را در زمان خودشان ایجاد کردند و در عرصه های متنوعی این کار را کردند.

** روحیه تحول خواهی از دوران جوانی در ایشان وجود داشته است و نشانه آن هم همان نوشته ای است که در دوران جوانی در دفتر مرحوم وزیری یزدی نوشتند و بعدا هم چاپ شده شده است. ایشان در این نوشته عموم را به قیام برای خدا دعوت می کنند.

** یک تحول دیگر که امام ایجاد کردند، در نگاه به دین بود. مردم دین را وسیله‌ای برای مسائل شخصی و عبادی می‌دانستند و به همین مسئله نماز و روزه و وظایف مالی و ازدواج و طلاق محدود می‌کردند. امام برای دین رسالت نظام‌سازی و تمدن سازی تعریف کرد و نگاه مردم به دین متحول شد و جامعه‌سازی و انسا‌زی شد.

** زمانی که امام وارد نهضت شدند و با همه شعارهایی که گروهک‌ها و احزاب می‌دانند اما در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمی‌شد اما این تبدیل شد به ایجاد تمدن نوین اسلامی و اگر شما به ملت ایران نگاه کنید این دست مبارک امام بود که این تحول را ایجاد کرد. مردم ایران امروز به‌دنبال تمدن نوین اسلامی هستند.

** یک تحول دیگر، پافشاری بر تعبد در عین نگاه نوگرایانه به مسائل بود. امام یک فقیه نوگرا بود و به شدت پایبند به تعبد. آن زمان روحانیونی بودند که در زمینه‌های روشنفکری وارد بودند و حرف می‌زدند اما یک مقداری تحت تاثیر برخی شرایط نسبت به مسائل تعبدی در تبلیغاتشان -نه در مسائل شخصی- روی آن تاکید نمی‌کردند اما امام در کنار نگاه نویی که به مسائل دینی داشتند بر مسئله تعبد ایستادند.

** آن زمان هیچکس فکر نمی‌کرد که برخلاف اراده آمریکا بشود کاری انجام داد. امام کاری کرد که روسای جمهور آمریکا بگویند خمینی ما را تحقیر کرد. امام نشان داد ابرقدرت‌ها ضربه‌پذیرند. سرنوشت شوروی را دیدیم و این هم آمریکا و قضایای امروز است که مشاهده می‌کنیم. امام به مردم نشان داد اینها ضربه‌پذیرند.

** امام خمینی امام تحول بود اما همه این تحولات را از خدا می‌دانست. همین تحول روحی که در جوانان به‌وجود آورده بود مکرر در بیانات‌شان به این تحول روحی جوانان توجه می‌کنند و اظهار تعجب می‌کنند و برایشان اعجاب‌آور است. ایشان به این حرکت جوانان و تحول جوانان بسیار اهتمام می‌ورزید. یک‌جا می‌گویند تحولی که در روحیه جوانان واقف شده از غلبه بر رژیم طاغوت بالاتر است چرا که غلیه بر رژیم طاغوت غلبه بر طاغوت بود این تحول از غلبه بر شیطان است.

** بعد از رحلت امام انقلاب از رویکرد تحولی فاصله نگرفته است. ما در زمینه گوناگون تحول پیدا کردیم و قدرتمندتر از گذشته شدیم و در مواردی سرزنده‌تر از گذشته شدیم. همین تحول علمی چیز کوچکی نیست. ما آنروز ها به در عرصه علمی قابل اعتنا نبودیم.

** توانایی دفاعی ما نزدیک به حد بازدارندگی است که خیلی چیز مهمی است.

** در عرصه سیاست چهره با ابهت کشور در دنیا از خود نشان می‌دهد که همه اینها تحولاتی است که قابل توجه است ما در این 30 سال حرکت کشور که امام خمینی به وجود آوردند به پیش رفته، در برخی موارد زیرساخت‌های تحولی ایجاد شده ولی به فعلیت نرسیده ولی کافی نیست

** ما در مواردی عقبگرد داشتیم که خیلی تاسف بار و غیرقابل قبول است و بر خلاف طبیعت انقلاب است زنده بودن انقلاب در این است که پی در پی پیشرفت داشته باشد. تحول یعنی یک حرکت بزرگ در عرصه‌های مختلف که ما در برخی زمینه ‌ها مطلقا این تحول را نداشتیم

** خیلی از انقلاب‌ها 15 سال پس از انقلابشان شروع به عقبگرد و ارتجاع کردند که هم پسرفت و هم پیشرفت بستگی به اراده انسان‌ها دارد که این در قرآن نیز اشاره شده است در یکی از آیات سوره رعد وقتی شما تغییراتی در خود ایجاد کردید خداوند متعال نیز برای شما واقعیت‌ها مثبت را ایجاد می‌کند

** ما باید به شدت مراقبت می‌کردیم و مراقبت کنیم که به این وضعیت ارتجاعی دچار نشویم.

** ما قادریم به دلایل گوناگون در بخش‌های مختلف تمدنی تحول ایجاد کنیم.

** انتظار من از خودم و از جوانان و نخبگان این است که در فکر ایجاد تحول در عرصه‌های مختلف باشیم.

** تحول خواهی لزوما به معنای اعتراض نیست بلکه به معنای این است که گرایش مستمر به بهتر شدن و اکتفا نکردن به داشته‌ها موجود است البته مواردی ممکن است اعتراض به وضع موجود باشد ولی در اکثر موارد تحول به معنای اکتفا نکردن به داشته‌های موجود است

** در مقوله علم نباید گفت که ما تحول ایجاد کردیم و دیگر نیاز به ارتقا نداریم بلکه باید باز هم تحول بخواهیم و دنبال کنیم

** بنابراین تحول یعنی میل به شتاب گرفتن و سرعت داشتن و جهش در حرکت و اجتناب از تحجر و این کاملا در جاهایی که حتی اعتراضی هم وجود ندارد این معنا وجود دارد.

** نکته دوم این است که تحول صحیح احتیاج به پشتوانه فکری دارد. بعضی از حرکت های ضعیف و سطحی را نمی‌توان به حساب تحول گذاشت

** در زمینه عدالت باید مبتنی به یک معیار فکری حرکت کنیم که همان آیات قرآن و احادیث ائمه اطهار باشد و امام خمینی نیز هر حرکتی در راستای عدالت انجام دادند در راستای همین معیارها بوده‌اند.

** یکی نکته دیگری که خیلی مهم است این است که تحول را با استحاله فکری نباید اشتباه گرفت در دوران پهلوی و اندکی قبل از آن چیزی به نام تجدد مطرح شد که این تحول نبود و این مسئله هویت ملت ایران هویت دینی ملی و تاریخی خود را در این تجدد از دست داد. این تجدد به دست رضاخان و غربزده‌های طلسم شده که او را توجیه و هدایت می‌کردند ملت ایران از هویت خود سلب شد و استحاله شد و این تحول نیست

** تحول باید رو به جلو باشد اگر ملت‌ها هویت خود را از دست بدهند در واقع مرگی تمدنی برای آنها به حساب می‌اید کمااینکه برای کشور ما نیز این اتفاق افتاد به جایی رسیدیم که در بحث‌های دانشگاهی حرف یک دانشگاه غربی به عنوان قول فصل شمرده می‌شود این معنایش این است که ما راه علم را با تقلید صرف ببندیم.

این خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر