logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۹
[ شناسه خبر : ۱۶۲۷۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
روز وداع یاران؛

خاطرات زنجانی‌ها از تلخ‌ترین روز تاریخ/ امام خمینی(ره) ابرمرد تاریخ بود

-خاطرات-زنجانی‌ها-از-تلخ‌ترین-روز-تاریخ-امام-خمینی(ره)-ابرمرد-تاریخ-بود
14 خرداد سالروز رحلت امام خمینی (ره) به عنوان تلخ‌ترین روز تاریخ برای مردم پایتخت شور و شعور حسینی محسوب می‌شود.

به گزارش موج رسا; ماه خرداد همواره برای مردم ایران سرشار از خاطرات تلخی است که هر ساله به یاد آن خاطرات تلخ مراسم‌های مختلفی برای یار سفرکرده برگزار می‌شود.

امسال نیز اگر چه به دلیل شیوع بیماری کرونا مراسم میدانی در زنجان برگزار نمی‌شود اما مردم پایتخت شور و شعور حسینی زنجان برنامه‌های مختلفی را در فضای مجازی برای آن یار سفر کرده برگزار می‌کنند.

مردم زنجان از تلخ‌ترین روز تاریخ خاطراتی دارند که امروز با گذشت 32 سال از سفر امامشان، هنوز تلخی آن از بین نرفته است.

 *خبر رحلت امام موجب شد تا خانوادگی گریه کردیم

یکی از شعرای زنجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: من خبر رحلت امام را از تلویزیون شنیدم و بغض شدیدی داشتم اعضای خانواده هم حال چندان خوشی نداشتند دست جمعی نشستیم و گریه کردیم اصلا باور نمی‌کردیم امام رفته باشد.

سروناز محبی با بیان اینکه آن سال برای امام در منزل یکی از همسایه‌ها مراسم روضه خوانی برگزار کردیم، افزود: همسایه‌ها به صورت خودجوش بر سر در خانه‌های خود پرچم سیاه نصب کرده بودند.

وی گفت: مراسم ارتحال امام را هم از تلویزیون دیدیم که با چه عظمت و شکوهی برگزار می‌شد اگر چه دلمان می‌خواست در آن مراسم حضور داشته باشیم اما نشد.

این شهروند زنجانی ادامه داد: تقریبا 10 سال است که هر سال در سالروز رحلت امام به تهران می‌روم و در مراسم شرکت می‌کنم.

*امام خمینی (ره) ابر مرد تاریخ بود

یکی دیگر از شهروندان زنجانی نیز در این زمینه به خبرنگار موج رسا، گفت: امام خمینی (ره) ابر مرد تاریخ بود او تنها کسی بود که تن آمریکا را به لرزه در آورد.

وی ادامه داد: امام کارهای بزرگی برای کشور انجام داد زمانی بود که تا اسم آمریکا می‌آمد همه هراسان می‌شدند اما امام به ما یاد داد که در برابر ابرقدرت‌ها نهراسیم.

سینا سلطانی با بیان اینکه در روز رحلت امام 16 سال بیشتر نداشتم، گفت: خبر رحلت امام خیلی سخت و نگران کننده بود اما می‌ترسیدند که چه کسی جانشین امام می‌شود تا اینکه مقام معظم رهبری انتخاب شد و خیال همه ما راحت شد، مقام معظم رهبری راه امام را ادامه دادند.

وی گفت: خبر حلت امام را گوینده خبر با بغض گفت و موجب شد تا بغض همه ما بشکند، خانواده 4 نفری ما زانوی غم بغل گرفتند.

این شهروند زنجانی افزود: آنروز امتحان داشتم و به شدت ناراحت شدم و نرفتم مدرسه،خبر رحلت امام برای همگان ناراحت کننده بود.

یکی دیگر از شهروندان زنجانی نیز در این زمینه به خبرنگار موج رسا، گفت: خبر راحت امام را از رادیو شنیدم و بسیار متاثر شدم، پدرم به اندازه‌ای از این موضوع متاثر بود که برای شرکت در مراسم راحلت امام راهی تهران شدیم.

وی ادامه داد: مراسم با حضور میلیونی برگزار شد جا برای سوزن انداختن نبود و همه مردم ایران گریان بودند، حال و هوای عجیبی بود و من هم به شدت گریه می‌کردم.

احمد خدایی با بیان اینکه ما به سخنرانی‌های امام عادت کرده بودیم، گفت: اگر چه امام را از نزدیک ندیده بودم اما همیشه قلبم برایشان می‌تپید، روزهای سختی پس از رحلت امام تجربه کردیم.

*مراسم یادبود امام در خانه ما برگزار شد

فاطمه عباسی یکی دیگر از شهروندان زنجانی گفت: با رحلت امام در خانه ما مادرم مراسم یادبود گرفت همسایه‌ها جمع شده و حلوا پختند و پخش کردیم.

وی گفت: آنزمان در هر خانه‌ای عکس امام وجود داشت و مراسم‌ها به گونه‌ای برگزار می شد که انگار عزیزی از آن خانه سفر کرده است.

این شهروند زنجانی افزود: مردم در سراسر ایران مراسم‌های بزرگداشت برگزار می‌کردند و در چهلمین روز رحلت امام نیز ما به تهران رفتیم و در مراسم باشکوه میلیونی شرکت کردیم.

وی افزود: پدر و مادرم علاقه شدیدی به امام راحل داشتند و همه مراسم‌های امام را در منزل برگزار کردند تا سال‌ها مراسم پخت و توزیع حلوا در خانه پدریم انجام می‌شد.

"روح‌الله صمدی"دبیر حزب موتلفه استان زنجان نیز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار با تسلیت سالروز رحلت امام خمینی (ره) و قیام  15 خرداد، اظهار داشت: 15 خرداد به عنوان نقطه عطفی در نهضت حضرت امام خمینی (ره) محسوب می‌شود.

 

*حضرت امام  قلب تپنده مومنین، مسلمانان و امید مستضعفان بودند

وی افزود: حضرت امام در عصر خود قلب تپنده مومنین، مسلمانان و امید مستضعفان بودند و هرگونه کسالت و ناراحتی ایشان موجب نگرانی مردم می‌شد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: زمانی که امام خمینی (ره) برای اولین بار در بیمارستان قلب تهران بستری شدند بسیاری از جوانان و دوستداران حضرت امام برای اهدای قلب در جلوی بیمارستان صف کشیدند.

دبیر حزب موتلفه استان زنجان با بیان اینکه رحلت امام خمینی (ره) ضایعه فوق‌العاده غمناک برای مردم ایران و آزادی خواهان جهان بود، افزود: اگر انتخاب مقام معظم رهبری به عنوان جانشین خلف امام اتفاق نمی‌افتاد، مردم ایران نمی‌توانستند رحلت ایشان را هضم کنند.

صمدی ادامه داد: زمانی که مقام معظم رهبری به عنوان رهبر انقلاب انتخاب شدند، قلب مردم تسکین یافته و درک این ضایعه آسانتر شد.

وی با بیان اینکه خبر رحلت امام خمینی (ره) را صبح از مردم شنیدم، افزود: به این دلیل که باور چنین موضوعی برایم سخت بود، سراغ تلویزیون و رادیو نمی‌رفتم چرا که نمی خواستم باور کنم.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: عزاداری و شرکت مردم در مراسم وداع و تشییع پیکر امام صحنه‌های بسیار زیبایی از ارادت مردم به امام راحل را به تصویر می‌کشید.

صمدی با بیان اینکه سیل عظیم جمعیت سیاه پوش و گریان برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی رقم می‌خورد، افزود: هر هنرمندی که بتواند این حجم از ارادات مردم را به نظام اسلامی و امام به تصویر کشیده و یا در قالب نظم و شعر ارائه کند، قابل تقدیر است.

14 خرداد یادآور خاطره تلخ رحلت جانگذار امام خمینی (ره) است که هنوز هم با گذشت 32 سال از آن واقعه، کام مردم ایران تلخ است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر