logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۱
[ شناسه خبر : ۱۶۲۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
معرفی جاذبه‌های گردشگری استان زنجان؛

گردشگری به سبک بوم گردی/ چرا توسعه بوم‌گردی در زنجان از اهداف خود دور شد؟

گردشگری-به-سبک-بوم-گردی-چرا-توسعه-بوم‌گردی-در-زنجان-از-اهداف-خود-دور-شد؟
بوم گردی به عنوان جاذبه‌ای شیرین برای توسعه امر گردشگری عنوان می‌شود که می‌تواند انسان را از دنیای مدرن و پرهیاهو جدا کرده و به مکانی دنج و راحت راهنمایی کند.

به گزارش موج رسا; گردشگری از پردرآمدترین صنایع جهان است که همواره در کشورهای مختلف جهان مورد توجه بوده و دارای گردش مالی زیادی است.

این صنعت با گسترش جوامع و نیاز انسان به سفر و گردش ارزش بالایی یافته و هر ساله کشورهای مختلف تلاش می‌کنند با معرفی جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری خود گردشگران بیشتری را جذب کنند.

موزه‌ها، اماکن تفریحی، گردشگری، مذهبی، فرهنگی، هنری و طبیعی مورد توجه گردشگران بوده و هر کس بنا بر سلیقه شخصی خود از چنین جاذبه‌هایی بازدید می‌کند.

*سرمایه گذاری کلان برای جذب گردشگر

در دهه‌های اخیر سرمایه‌گذاری کلانی برای جذب گردشگر و توریسم پذیر کردن شهرها و روستاها می‌شود تا گردشگران زمین بازدید از جاذبه‌های هر شهر و روستایی با فرهنگ، آداب، سنت‌های قدیمی و بومی محلی جوامع مختلف آشنا شوند.

ضمن اینکه گردشگر پذیر کردن جوامع می‌تواند موجب  آشنایی اقوام و ملیت‌های مختلف با فرهنگ و آداب کشورهای دیگر شود، همچنین موجب درآمدزایی و ایجاد اشتغال پایدار می‌شود که این امر یکی از دلایل مهم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

کارشناسان اقتصادی نیز گردشگری را یکی از راه‌های مهم برای درآمدزایی کشورهای مختلف می‌دانند و توسعه اقتصادی جوامع را منوط به گسترش این حوزه عنوان می‌کنند.

اقامت گردشگران از مهمترین مسائل در زمینه گردشگر محسوب می‌شود که در این زمینه هتل‌ها و اماکن اسکان بسیاری با جاذبه‌های مختلف احداث می‌شود تا گردشگران ضمن بازدید از آثار فرهنگی، هنری، تاریخی و صنایع دستی هر منطقه‌ای، مکان خوبی برای استراحت خود انتخاب کنند.

در چند سال گذشته گردشگری با پدیده جدیدی با نام بومگری معرفی می‌شود که می‌تواند عامل مهمی در جذب گردشگران باشد چرا که ظرفیت‌های بومی از جمله استفاده از طبیعت بکر، ارائه غذاهای سالم و ارگانیک، تجربه زندگی ساده و سنتی روستایی از دلایل مهم علاقه‎مندی گردشگران به چنین اقامتگاه‌هایی است.

گردشگران ضمن بازدید از مناطق مختلف می‌توانند با سکونت در چنین مکان‌هایی از محصولات بومی و صنایع دستی نیز به عنوان سوغات خریداری کنند.

بوم گردی به عنوان جاذبه‌ای شیرین برای توسعه امر گردشگری عنوان می‌شود که می‌تواند انسان را از دنیای مدرن و پرهیاهو جدا کرده و به مکانی دنج و راحت راهنمایی کند.

کارشناسان گردشگری احداث اقامتگاه‌های بوم گردی را راه حلی تازه برای جذب گردشگر عنوان می‌کنند که تجربه زندگی سنتی به شیرینی و حلاوت آن می‌افزاید.

*توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی موجب توسعه اقتصادی می‌شود

توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی موجب توسعه اقتصادی هر جامعه‌ای شده و  کسب و کارهای بومی را رونق می بخشد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این زمینه معتقد است: بوم گردی ظرفیت بی‌نظیری برای توسعه امر گردشگری محسوب می‌شود که ظرفیت‌های بومی، تاریخی و طبیعی هر منطقه‌ای نمایان می‌کند.

امیر ارجمند می‌گوید: اقامتگاه‌های بومی میراث معنوی هر جامعه‌ای را از جمله آداب و رسوم، سبک زندگی و جاذبه را در معرض دید علاقه مندان قرار می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: خانه‌های بوم گردی امروزه به مکان‌های مناسبی برای جذب گردشگر تبدیل شده  و ارتقای وضعیت اقتصادی جوامع محلی را به دنبال دارد.

این مسئول می‌گوید: توسعه و افزایش تعداد بوم گردی‌ها از برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان محسوب می‌شود که به عنوان ظرفیت منحصر به فرد مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان برضرورت توجه به کیفیت راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر 122 اقامتگاه بوم گردی در استان زنجان فعال است.

ارجمند با بیان اینکه 30 درصد ظرفیت بوم گردی استان در اختیار شهرستان خدابنده است، می‌گوید: اقامتگاه‌های بوم‌گردی زمینه مناسبی برای معرفی فرهنگ‌ها، گویش، پوشش، غذای محلی و آداب و رسوم مردم محلی محسوب می‌شود.

وی ادامه می دهد: گردشگران علاقه بسیاری به جاذبه‌های بوم گردی داشته و آشنایی با فرهنگ و آداب رسوم هر منطقه‌ای را جذاب می‌دانند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگر استان زنجان نیز در این زمینه معتقد است: نگاه به اقامتگاه‌های بوم گردی در کشور نگاه سلیقه‌ای بوده و با تغییر مدیران فراز و نشیب‌های بسیاری در این زمینه ایجاد شده است.

وی افزود: در ابتدای امر اقامتگاه‌های بوم گردی در روستاها تعریف شد اما با تغییر مدیریت ایجاد چنین مکان‌هایی برای اقامت گردشگران به شهرها نیز تسری یافت.

*رشد کمی آری، رشد کیفی نه

این فعال بخش گردشگری با بیان اینکه بوم گردی‌ها از نظر کمی با افزایش مواجه شد اما کیفیت لازم را نداشته و از محتوای اصلی دور شد، افزود: اجرای چنین سیاستی به فعالیت بوم گردی‌ها لطمه زد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگر استان زنجان خاطرنشان کرد: وضعیت بوم گردی در استان زنجان نیز از بحث‌های کشوری متاثر بوده و مشکلات سایر بوم گردی‌ها در استان نیز مشاهده می‌شود.

کیانی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 400 نوع مدل اقامت در جهان وجود دارد که بوم گردی یکی از اشکال آن محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر مورد توجه میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی گفت: در تعریف جهانی، بوم گردی محل اقامتی برای مسافر است که فرهنگ، سنت، غذا، آداب و رسوم و المان‌های ویژه آن بوم را به عنوان خاطره و بسته فرهنگی به مسافر منتقل می‌دهد.

این فعال عرصه گردشگری بیان داشت: در استان زنجان از نظر کمی بوم گردی‌ها رشد خوبی داشته است و روستاییان نیز از این موضوع استقبال و سرمایه‌گذاری کرده همانطور که میراث فرهنگی پیش قدم بوده است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگر استان زنجان افزود: در شهر زنجان نیز از سوی بخش خصوصی بوم گردی‌های مختلفی راه‌اندازی شده است.

کیانی برضرورت ارائه آموزش به صاحبان بوم گردی‌ها قبل و حین خدمت تاکید کرد و گفت: احساس می‌شود که تا کنون به این موضوع پرداخته نشده است.

وی با بیان اینکه صاحبان بوم گردی‌ها باید راه‌های جذب مسافر را بدانند که متاسفانه تا کنون بوم گردی‌ها در استان افزایش یافته اما از نظر جذب گردشگر و مسافر اتفاق مهمی مشاهده نشده است.

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: این فرهنگ غلطی است که صاحبان بوم گردی‌ها انتظار دارند میراث فرهنگی علاوه بر حمایت در زمینه جذب مسافر نیز اقدام کند.

کیانی افزود: صاحبان بوم گردی در ایران هنوز از چگونگی بازار سازی مدرن آگاه نیستند و همین امر موجب شده تا ظرفیت بوم گردی‌ها خالی باشد که این موضوع در میان مدت و کوتاه مدت به این موضوع آسیب می‌زند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر