logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۷
[ شناسه خبر : ۱۶۲۱۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل خاورمیانه:

ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا هیبت آمریکا را شکست

ورود-نفتکش‌های-ایرانی-به-ونزوئلا-هیبت-آمریکا-را-شکست
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ایران با حضور در هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های ایران و در حیاط خلوت آمریکا هیبت آمریکا را شکست.

سید هادی سیدافقهی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا;  اظهار داشت: وارد شدن نفتکش ایران به آب‌های ونزوئلا دارای ابعاد مختلفی است اما در بعد اول این اقدام ایران نشان داد که ایران به صورت قانونی و طبق قوانین بین‌الملی، قوانین کشتیرانی آزاد و تبعیت از قوانین حضور در دریاهای بین‌المللی انتقال نفت به ونزوئلا را انجام داده است.

وی با بیان اینکه تنگه جبل الطارق تنگه‌ای بین‌المللی است و در قانون بین‌الملل همه می‌توانند از آن استفاده کنند، افزود: ایران بر اساس قوانین تجارت آزاد جهانی و تجارت پایا از این نوع تجارت استفاده کرده و با دادن نفت و لوازم یدکی، طلا گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: بده و بستان بین ایران و ونزوئلا دلاری نبوده و آمریکا نمی‌تواند نقض تحریم را علیه ایران اعلام کند.

سید افقهی با بیان اینکه انتقال نفت به ونزوئلا حرکت هوشمندانه‌ای بود که بهانه را از آمریکایی‌ها گرفت، افزود: در حال حاضر هر دو کشور تحریم‌های غیرمشروع، غیر اخلاقی و غیر قانونی را در این شرایط گسترش بیماری کرونا را تجربه می‌کنند که چنین اقدامی پاسخ محکمی به این اقدامات غیرقانونی است.

وی بیان داشت: اقدام ایران و ونزوئلا در مقابل تحریم‌های ظالمانه، غیر موجه و غیر قانونی که مصوب هیچ سازمان بین‌المللی از جمله سازمان ملل، شورای امنیت و دادگاه لایحه نیست ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی و اقدامات قلدر مآبانه آمریکا محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه اقدام ایران و ونزوئلا اگر چه از نظر کمی اهمیت زیادی نداشت اما شکست هیبت آمریکا را به دنبال داشته و از نظر سیاسی و راهبردی دارای آثار بسیاری بود.

سید افقهی گفت: ایران با این اقدام و حضور در هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های ایران و در حیاط خلوت آمریکا در حالی که نگاه این کشور به کشورهای آمریکای لاتین نگاه خودکامه است، هیبت آمریکا را شکست.

وی افزود: اگر چه این اقدام ایران می‌توانست مشکلاتی نیز از جمله درگیری را به همراه داشته باشد اما در صورت پیش آمدن هر خطری نیروی دریایی ارتش و سپاه و واحد موشکی وارد عمل می‌شد و هر گونه حرکت را دفع می‌کرد.

این کارشناس سیاسی گفت: البته اقدام ایران و ونزوئلا پیامی نیز برای کشورهای دوست دارد که ما می‌توانیم با تشکیل ائتلاف ضد تحریم‌ها، تحریم‌های ظالمانه آمریکا را بشکنیم.

سید افقهی با اشاره به تهدید آمریکا و شکایت به شورای امنیت در این خصوص، گفت: در شورای امنیت نیز آمریکا به دلیل قانونی بودن کار ایران نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

وی گفت: در حالی که چینی‌ها و روسی‌ها با اینکه ابرقدرت هستند، نتوانستند در مقابل آمریکا کاری انجام دهند اما ایران با عزم و اراده توانست ابهت آمریکا را بشکند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر