logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۱
[ شناسه خبر : ۱۶۲۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خبر داد

تشدید نظارت بر دامداریهای استان زنجان

تشدید-نظارت-بر-دامداریهای-استان-زنجان
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در توصیه ای به دامداران گفت: دامداران از خرید دامد بدون مجوز خود داری کنند.

محمدباقر حاج کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اقدامات دامپزشکی استان زنجان، اظهار کرد: امسال یک‌میلیون و 300 هزار رأس دام در استان زنجان مورد واکسیناسیون قرارگرفته‌اند.

وی ابراز کرد:  جهت جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در استان زنجان و کنترل بیماری حدود  40 درصد از توان عملیات مبارزه با بیماریهای دامی دامپزشکی استان زنجان در راستای مقابله با این بیماری به کار گرفته‌شده است چراکه در صورت شیوع این بیماری می‌تواندخسارات اقتصادی زیادی را به بار آورد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه کلا 70 درصد توان کاری دامپزشکی استان زنجان به بیماری‌های خسارت‌بار دام اختصاص پیداکرده است، تصریح کرد: 30 درصد از واکسیناسیون‌های انجام‌شده توسط دامپزشکی استان زنجان به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مربوط می‌شود که مهم‌ترین این بیماری‌ها شاربن، تب مالت، کزاز، هاری و واکتیمای واگیر است.

وی با اشاره به آزمایش‌های صورت گرفته در دامپزشکی استان زنجان برای شناسایی و جدا سازی احتمالی دام‌های مبتلابه بیماری‌های سل، تب مالت و مشمشه  در دام‌هایی که احتمالابه این بیماری‌ها مبتلا هستند ولی علائم این بیماری در آن دام‌ها مشاهده نمی‌شود، عنوان کرد: خوشبختانه هیچ دام مبتلابه این بیماری‌ها در سال جدید مشاهده نشد.

حاج کاظمی با اشاره به اقدامات دامپزشکی استان زنجان در راستای نظارت بر بهداشت مواد غذایی، افزود: در استان 7 کشتارگاه دام و طیور وجود دارد که نظارت بهداشتی و شرعی بربیش از سه میلیون قطعه طیور از جمله  این موارد است.

وی با بیان اینکه  حدود 0.5 درصد وزنی از دام و طیور ذبح‌شده در استان غیرقابل‌مصرف تشخیص داده‌شده است، ابراز کرد: این مواد غذایی غیرقابل‌مصرف تحت نظارت عالیه دامپزشکی از چرخه مصرف انسانی خارج‌  شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به تشکیل  تیم های نظارت سیار بر مراکز فروش فراورده‌های دامی در استان، تصریح کرد: این تیم‌ها به‌صورت دو شیفت  تعطیلات  نوروز و در ماه مبارک رمضان  فعال بوده‌اند و نظارت بر مراکز فروش  و عرضه فراورده‌های دامی در سطح  استان را به انجام رسانیده و هم اکنون نیز با جدیت در حال فعالیت هستند.

وی در توصیه‌ای به دامداران عنوان کرد: با توجه به غنی بودن مراتع در سراسر استان زنجان دامداران مایل هستند دام‌های بیشتری را خریداری کنند و این روند را به‌سرعت و بدون طی مراحل اداری، فنی و بهداشتی انجام دهند که این اقدام می‌تواند موجب  انتقال بیماری های دامی  به‌خصوص تب برفکی به دامداری شود.

حاج کاظمی با اشاره به خطرات بالای بیماری تب برفکی در بین گله، افزود: دامداران برای خرید دام‌های جدید حتماً با مجوز از دامپزشکی اقدام کنند و خرید از استان‌های مورد تائید دامپزشکی باشد.

وی بیان کرد: به دامداران توصیه می‌شود در دامداری‌ها اقدامات قرنطینه‌ای و بهداشتی  را مد نظر قرار داده و از رفت و آمد افراد متفرقه به دامداری خود ممانعت به عمل آورده و ازورود وسایل نقلیه در تماس با دامداری های دیگر مثل خودروهای مرتبط با حمل شیر،تلقیح مصنوعی و ...جلوگیری کنند و همچنین نسبت به واکسیناسیون احشام خود اقدام نمایند.

این مسئول ادامه داد: دامداران به این نکته مهم توجه داشته باشند که هر چه دامهایشان و خودشان  با دام ها و دامداران دیگر کمتر تماس داشته باشند گله آنها از بیماری ها مصون تر خواهد بود.

//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر