logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۴
[ شناسه خبر : ۱۶۲۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
از اواخر خرداد ماه انجام می‌شود؛

آغاز فصل ششم کاوش در معدن چهرآباد

آغاز-فصل-ششم-کاوش-در-معدن-چهرآباد
با حضور هئیت آلمانی فصل جدید کاوش در بزرگترین معدن نمک جهان در زنجان آغاز می‌شود.

به گزارش موج رسا; معدن چهرآباد به عنوان یکی از معروفترین معادن جهان به دلیل داشتن مردان نمکی است که تنها نمونه آن در استان زنجان کشف شده است.

با پیدا شدن اولین مرد نمکی در زنجان کاوش‌ها در این معدن جدی‌تر شد و کاوش این محوطه باستانی از سال 83 با همکاری دانشگاه بوخوم آلمان آغاز شد در فصل‌های مختلف کاوش، اطلاعات جدیدی از مردان نمکی و این محوطه تاریخی ثبت شده است.

*قدمت 2300 ساله مردان نمکی

بر اساس کاوش‌های انجام شده قدمت مردان نمکی کشف شده به بیش از 2 هزار و 300 سال بعنی دوران هخامنشیان می‌رسد که تا کنون 6 مرد نمکی در این معدن پیدا شده و در موزه مردان نمکی زنجان در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

البته از 6 مرد نمکی کشف شده دو اثر در مخزن اشیای مردان نمکی در موزه ذوالفقاری، سه مومیایی در عمارت ذوالفقاری و یک مومیایی در موزه ملی ایران است.

در فصل اول کاوش در معدن چهرآباد زنجان کاوش‌های باستان شناسی انجام شد تا در فصل‌های دیگر بتوان به آثار دوره‌های مختلف زندگی مردان نمکی پی برد.

در فصل دوم کاوش‌ها عملیات گسترده ژئوفیزیکی در بخش بزرگی با عنوان گنبد نمکی انجام شد و اطلاعاتی از ساختار زمین شناختی و محدوده فعالیت این معدن به دست آمد، در این فصل مطالعات محیطی و زمین شناسی پیرامون این معدن انجام شد.

در فصل سوم کاوش آثار دوران هخامنشی، ساسانی و دوران متاخر اسلامی کشف شد و کار ساماندهی و پاکسازی محدوده کاوش شده و نقشه بردار مجدد محدوده کاوش انجام شد.

*کشف تونل از اکتشافات بزرگ چهرآباد

چهارمین فصل کاوش در سال 96 در این معدن انجام شد و کشف تونلی بزرگ یکی از مهمترین اکتشافات این معدن در این دوره بود.

این تونل دارای چند فضای مرتبط با یکدیگر بود و از نکات قابل توجه آن کشف آثاری از دوران میانی اسلام بود.

فصل جدید کاوش در این معدن نمکی جهان بار دیگر امسال از سر گرفته می‌شود و قرار است هئیت آلمانی با حضور در این معدن فصل جدیدی را بازگشایی کند تا اطلاعات دقیق‌تری از مردان نمکی و آثار این محوطه تاریخی کشف شود.

* نتایج جالبی از مردان نمکی به دست می‌آید

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان باید منتظر نتایج جالبی از کشف مردان نمکی بود که این بار تکنیک کاوشگران این محوطه تاریخی می‌تواند این نتایج را رقم بزند.

وی معتقد است: در این فصل از کاش زوایای جدیدی از زندگی معدنکاران به دست می‌آید که می‌تواند برای جهان جالب توجه باشد.

ارجمند می‌گوید: معدن چهرآباد به عنوان تنها معدن نمکی شناخته شده در جهان است که زمان استخراج نمک را به حدود 500 سال پیش ارجاع می‌دهد.

وی ادامه داد: اواخر خرداد ماه با حضور هئیت آلمانی فصل جدید کاوش در معدن چهرآباد آغاز می‌شود و از دو هفته گذشته درخواست کاوش به تهران ارسال شده است.

این مسئول می‌گوید: باید منتظر خبرهای خوبی از این فصل کاوش باشیم چرا که تا کنون مراحل خوبی از کاوش در این معدن انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از آغاز مرمت البسه مردان نمکی در زنجان از چند روز گذشته خبرداد و گفت: هئیتی از تهران برای مرمت البسه مردان نمکی در زنجان به صورت مطالعاتی فعالیت می‌کنند.

به گزارش موج رسا، معدن تاریخی چهرآباد در 70 کیلومتری شمال غرب شهر زنجان قرار دارد که با کشف مردان نمکی مشهور شد و امروز دنیا منتظر اکتشافات جدیدی از این معدن است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر